Danmark har i mange år arbejdet med at integrere miljøhensyn i alle politikker og
beslutninger.Vi lægger vægt på at vurdere og beskrive de miljømæssige konsekvenser af
lovforslag, andre regeringsforslag og større statslige anlægsprojekter. Herved sikres et
beslutningsgrundlag, der også omfatter virkningerne på miljøet. På en række
politikområder er der desuden gennem en længere årrække udarbejdet
miljøhandlingsplaner.
Den nationale strategi for bæredygtig udvikling har fokus på at forstærke arbejdet
med at inddrage miljøhensyn i syv udvalgte sektorer.
Fødevareproduktion - landbrug og fiskeri
Den danske fødevareproduktion skal forsyne forbrugerne med sunde og sikre fødevarer.
Samtidig skal fødevareproduktionen tilgodese et fortsat produktionsgrundlag,
dyrevelfærd, hensyn til natur og miljø samt lønsom produktion og afsætning i
erhvervene.
Sunde fødevarer er afgørende for befolkningens livskvalitet og sundhed. Sunde
fødevarer og en bæredygtig produktion betyder, at vi må stille krav til
produktionsmetoderne i landbrug og fiskeri.
Pesticider og næringsstoffer påvirker natur og miljø. Siden 1994 er over 200
pesticidprodukter, der er uacceptable for sundhed, miljø eller grundvand, blevet forbudt,
eller anvendelsen er blevet stærkt begrænset. Pesticider, der truer grundvandet, vil
også fremover blive forbudt. Regeringen ønsker inden for de kommende år at minimere
forbruget af pesticider. Overforbruget af pesticider skal fjernes, og der skal fastsættes
nye konkrete reduktionsmål. Internationalt ønsker regeringen at sætte fokus på
overforbrug af pesticider, og pesticider skal endvidere vurderes restriktivt både i
Danmark og internationalt.
Vandmiljøplan II forventes at sikre, at kvælstofudvaskning fra landbruget reduceres
med 100.000 tons pr. år inden udgangen af 2003. Regeringen vil indbyde Folketingets
partier til forhandling om en Vandmiljøplan III. Der vil blive iværksat en række
initiativer for at nedbringe ammoniakfordampningen fra landbruget yderligere. Landbrugets
tab af nitrat, fosfor og ammoniak skal begrænses til et niveau, som ikke er til gene for
mennesker, som sikrer vandmiljøet og sårbare naturtyper, og som giver mulighed for et
rigt dyre- og planteliv. Husdyrproduktionen skal vurderes i forhold til natur og miljø.
Genetisk modificerede organismer skal vurderes konkret i lyset af forsigtighedsprincippet
og etiske aspekter. Regeringen vil udarbejde en strategi for sameksistens mellem
GMO-afgrøder, konventionelle og økologiske afgrøder.
Bæredygtigt fiskeri er en betingelse for at bevare havets økosystem og fiskebestande
og dermed for erhvervets udvikling i fremtiden. Flere af de bestande, der er økonomisk
vigtigst for dansk fiskeri, overfiskes. Fiskeriindsatsen skal derfor snarest begrænses og
tilpasses i forhold til, hvad bestandene kan bære, og utilsigtede bifangster og udsmid
skal begrænses. De berørte fiskebestande og dansk fiskeri er afhængig af såvel den
danske indsats som af vore nabolandes indsats. Vi skal derfor fremme miljøhensyn i
fiskeriet såvel nationalt som internationalt.Vi skal udvikle redskaber og tilpasse
fiskeriflådens kapacitet og forvalte fiskekvoterne, så der bliver mindre pres på
bestandene. Forbedrede fangstredskaber kan nedbringe utilsigtet bifangst og mindske
belastningen af havbunden og økosystemet.
Skovbrug
Skove er et af samfundets velfærdsgoder. Skovene giver mulighed for friluftsliv og
naturoplevelser, og de huser en stor del af dyre- og plantelivet. Skovene medvirker til at
beskytte grundvandet og lagrer CO2. Men ikke mindst forsyner de os med en
række træprodukter.
Et nyt skovprogram vil være klart i 2002. Hensigten er at fremme naturnær og
miljøvenlig skovdrift med en højere andel af hjemmehørende arter. De fremtidige skove
skal være mere robuste. Pesticidforbruget skal udfases i statsskovene og gennem
videnopbygning og oplysning begrænses i de private skove.
Skovarealet i Danmark skal forøges, så skovlandskaber dækker 20-25 procent af det
danske landskab i løbet af en trægeneration (80- 100 år). Og der skal rejses nye
robuste skove efter stormen i 1999. De nye skove skal dække flere behov. De skal skabe
rammer for den biologiske mangfoldighed og sikre sammenhæng mellem eksisterende natur- og
skovområder i det åbne land. Dialog, information, rådgivning og frivillige aftaler
bliver nøgleordene for den fremtidige skovpolitik.
Industri, handel og service
Et vigtigt skridt imod bæredygtig udvikling er at fremme et miljøvenligt marked, hvor
miljøhensyn er en vigtig konkurrenceparameter. Vi skal både opnå en renere produktion
og renere produkter. Der er behov for nye løsninger og innovation samt produktog
teknologiudvikling.
Det er fortsat en væsentlig opgave at få miljø højere på dagsordenen, når
virksomheder tager beslutninger i alle produktionens led. Virksomhederne må indtænke
miljøhensyn i alle forretningsgange og tage ansvar for både produktionen og produkterne
"fra vugge til grav".Ved at bruge miljømærker, miljøvaredeklarationer,
miljøredegørelser og grønne regnskaber kan virksomhederne aktivt bruge miljøet som
konkurrenceparameter. En vigtig målsætning er at fremme den frivillige egenindsats på
miljøområdet i virksomhederne. Lovgivning og styringsinstrumenter skal tilpasses i takt
med teknologien og markedet, så virksomhederne også frivilligt øger miljøbeskyttelsen.
Et væsentligt virkemiddel er miljøvenlige offentlige indkøb, der kan bidrage til en
mærkbar efterspørgsel efter miljøvenlige produkter. Miljøhensyn skal i højere grad
indgå, når der fastlægges internationale standarder for produkter. Flere miljømærkede
produkter og godt kendskab til mærkerne skal motivere producenter og forbrugere til at
ændre adfærd.
For at fremme den danske miljøinnovation har regeringen igangsat et teknologisk
fremsyn, der gennemføres i samarbejde mellem en række større danske virksomheder,
universiteter, NGO'er og investorer.
Transport
Befolkningen skal have mulighed for effektiv og sikker transport. Samtidig skal
hensyn til miljø stå centralt i transportpolitikken. Det overordnede mål på
transportområdet er at bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljøog
sundhedsbelastning og vækst i økonomien.
Der er brug for at fortsætte den integration af miljøhensyn i transportpolitikken,
som er foregået gennem det sidste årti både på EUplan og i Danmark. Det betyder blandt
andet, at transportsektoren skal yde sit rimelige bidrag til at mindske udslippet af
drivhusgasser. På langt sigt - det vil sige frem mod 2030 - er det regeringens hensigt,
at transportsektorens CO2-udslip skal begrænses med 25 procent i forhold til
1988. Og et mere effektivt energiforbrug i sektoren skal medvirke til at nå målet. I
byerne ydes der en særlig indsats for at mindske trafikkens påvirkning af byernes
miljø. Luftforurening fra NOx'er og kulbrinter skal inden 2010 begrænses med
60 procent i forhold til 1988-niveauet. Luftforurening med fine partikler udgør et
særligt problem. Regeringen vil overveje, hvordan anvendelsen af effektive partikelfiltre
på lastbiler og busser kan fremmes. Dieselbiler er mere energieffektive end benzinbiler,
og giver dermed mindre udslip af CO2, men til gengæld giver dieselbilerne
større udslip af kvælstofoxider (NOx) og partikler.
Støj fra transport er en gene for mange. Regeringen har nedsat en vejstøjgruppe, som
skal udarbejde et forslag til en vejstøjstrategi. I vejstøjstrategien vil muligheden for
at nå en væsentlig begrænsning af antallet af stærkt støjbelastede boliger blive
belyst. Det skal være mere sikkert at færdes i trafikken. Målet er, at der inden
udgangen af 2012 skal være 40 procent færre tilskadekomne og trafikdræbte.
Teknologisk udvikling er et vigtigt middel til at udvikle en mere miljøvenlig
transport. Priserne på transport skal i højere grad afspejle de omkostninger, som
transporten påfører samfundet. Regeringen vil nedsætte et udvalg, der skal se på
mulighederne for at omlægge registreringsafgiften til fordel for salget af miljøvenlige
biler. Desuden vil regeringen analysere indholdet i de kørselsafgiftordninger, der
fremmes i udlandet i disse år, samt effekterne af sådanne ordninger i en dansk
sammenhæng.
Energi
Energiforbrug og energiforsyning er vigtig, når det gælder om at skabe en bæredygtig
udvikling. Regeringen vil udvikle de markedsorienterede virkemidler, der kan sikre en
stabil, omkostningseffektiv energiforsyning og samtidig fremme de miljømæssige mål.
Danmark har på energiområdet brudt sammenhængen mellem den økonomiske vækst og
belastning af miljøet. Økonomien er vokset med cirka 27 procent siden 1988. Men
energiforbruget er i samme periode kun vokset med godt 2 procent.
Regeringen vil liberalisere det danske el- og gasmarked for at øge effektiviteten i
energiproduktion, reducere energipriserne og samtidig sikre, at energien produceres mindre
miljøbelastende. Med forpligtigelsen til at begrænse udslippet af drivhusgasser med 21
procent fra 1990 til 2008-2012, vil Danmark yde et væsentligt bidrag til
Kyotoprotokollen.
Regeringen vil undersøge, hvordan en omkostningseffektiv og fleksibel regulering af
elsektorens CO2-udslip kan udføres efter udløbet af den nuværende ordning
med CO2 kvoter ved udgangen af 2003. Danmark støtter Europa-Kommissionens
forslag om et kvotesystem på europæisk plan. Der skal fortsat ske en udbygning af
forsyningen med vedvarende energi, i det omfang den vedvarende energi vil kunne bidrage
til en omkostningseffektiv opfyldelse af miljømålene. Det er også en mulighed at
konvertere fra brug af kul til naturgas i elproduktionen for at nedbringe CO2-udslippet.
Atomkraft anses fortsat ikke for at være en bæredygtig energikilde.
En effektiv indsats på hele energiområdet vil bedst kunne ske i et internationalt
samarbejde for at sikre, at indsatsen sker der, hvor det bedst kan betale sig, og at der
er lige konkurrencevilkår for erhvervslivet i de enkelte lande. Danmark støtter brugen
af de fleksible mekanismer under Kyotoprotokollen.
By- og boligudvikling
Regeringen vil fremme en bæredygtig udvikling af byer, boliger og bygninger.
Beboere og brugere skal deltage aktivt. Byerne skal være levende og mangfoldige med en
blanding af boliger, erhverv, institutioner og grønne områder.Byerne skal organiseres og
forvaltes med sigte på at opnå en betydelig reduktion af ressourceforbrug og
miljøbelastning.
Regeringen vil i løbet af 2002 fremlægge sin politik for en udvikling for Danmark,
der skal sikre og udvikle mangfoldigheden i landet og give plads til både økonomisk
fremgang og et bedre miljø. Der skal være en fornyet indsats i belastede by- og
boligområder. I byfornyelsen skal der være balance mellem nyt og gammelt. Kvalitet, god
arkitektur, byøkologi og bedre rekreative muligheder skal være i højsædet.Vi skal
sikre bevaringsværdige kulturmiljøer. Byernes ældre erhvervs- og havneområder skal
udnyttes bedre blandt andet ved genbrug til andre formål. Byens trafikskabende funktioner
skal ligge sådan, at flere med fordel kan bruge den kollektive trafik.
Byernes vækst kan med fordel foregå på arealer, der allerede er by i dag. En
udvikling af landsbyer i landdistrikter skal fortsat være mulig, så de lokale samfund
kan styrkes og bevares.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|