| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Økologiske rygsække - ressourceeffektivitet, materialestrømme og
globalisering
6.1.1.1 200 basismaterialer kortlagt
Wuppertal Instituttet søger løbende at opbygge og vedligeholde en database med
informationer om det samlede materialeinput for en række (rå)materialer (200 såkaldte
"basis-materialer") samt energi-produktion og transportarbejde, eftersom alle
tre elementer skal indarbejdes i beregningen af et givet produkts økologiske rygsæk.
Schmidt-Bleek publicerede i 1998 et tabelværk, som gengiver materialeinputtet for godt
200 råstoffer og energikilder samt halv- og helfabrikata (faktisk godt 50 egentlige
produkter bl.a. noget så eksotisk som Duplo-klodser, viskelæder og underbukser!).
Forfatteren angiver imidlertid selv, at dataene specielt for produkter er
foreløbige (Schmidt-Bleek, 1998, p. 297ff). Den del af tabelværket, som angår
egentlige produkter, er som led i nærværende projekt oversat til dansk og optaget som
bilag III til rapporten, men de anførte værdier skal ifølge Wuppertal Instituttet i dag
nærmest ses som en kuriositet, da beregningerne er meget foreløbige og dokumentationen
sparsom (Ritthoff, pers. comm. 2001).
Den database, som Wuppertal Instituttet nu viderefører, er baseret på de data
vedrørende råstoffer og andre "basis-materialer" samt energikilder, som
Schmidt-Bleek offentliggjorde (idet de mere tvivlsomme produktdata ikke er medtaget).
6.1.1.2 Database ajourføres og tilgængelig på nettet
Databasens oplysninger søges tilpasset løbende i takt med nye oplysninger og
teknologisk udvikling, men da databasen er under rekonstruktion (det benyttede soft-ware
har simpelthen ikke kunnet rumme de uhyre informationsmængder) er den base, som er
tilgængelig på instituttets hjemmeside, i vid udtrækning stadig identisk med den af
Schmidt-Bleek offentliggjorte.
Den omfatter 190 stoffer og materialer, således 21 metaller og legeringer (herunder
med forskellig grad af genanvendelse), 21 mineralske grund- og råstoffer, 11 energikilder
(herunder et særligt opslag om el, dels som tysk mix, dels som EU-mix og som OECD-mix, og
endelig som fremstillet i forbindelse med konkrete produktionsprocesser, idet der angives
21 branchespecifikke rygsække), 60 kemiske stoffer og mellemprodukter, 24 byggematerialer
og endelig 13 mellemprodukter, oplistet som "diverse". Listen er tilgængelig
for alle på Instituttets hjemmeside4.
For hvert råstof/materiale er angivet materialeinputtet (excl. transport-bidraget) i
tons pr. færdig-produceret ton, fordelt på abiotiske materialer, biotiske materialer,
vand og luft. Endelig er energiforbruget opgivet i kWh pr. ton, idet materialeinputtet for
de fleste råstoffer/materialer angives både med og uden den del af materialeinputtet,
der skyldes energiforbruget. Endelig anføres det, for hvilken region, dataene er
gældende (således alt overvejende for Tyskland, men også udfra gennemsnitsbetragtninger
på verdens- eller EU-plan og i et enkelt tilfælde (syntetisk grafit) baseret på
fremstilling i Californien.
I Tabel 2 er gengivet et eksempel fra databasen, omhandlende aluminium, som bl.a. viser
vigtigheden af at sondre mellem virgine og genanvendte materialer.
Tabel 2:
Eksempel her aluminium - fra Wuppertal Instituttets database over
samlet materialeinput (MI) angivet i ton/ton fordelt på hhv. abiotiske materialer,
biotiske materialer samt vand og luft, ligesom det samlede energiforbrug pr. produceret
ton angives. Endvidere er det anført, hvor stor en del af materialeinputtet, der kan
tilskrives produktionen af den medgåede strøm (tysk mix). Bemærk, at det samlede
materialeinput for virgin (primær) aluminium er i størrelsesordenen 1474 t/t aluminium,
mens den for genanvendt aluminium blot er små 65 t eller ca. faktor 23 mindre.
Den økologiske rygsæk udgøres formelt set kun af MI fratrukket produktets
egenvægt. Rygsækken for primær aluminium er således 1474t 1t = 1473t.
Kilde: Wuppertal Instituttets hjemmeside (se note 4)
Materiale |
MI
Abiot.
t/t |
MI
Biot.
t/t |
MI
Vand
T/t |
MI
Luft
t/t |
Energi
KWh/t |
Aluminium, primær
(Strøm)
(Incl. strøm) |
8,45
76,93
85,38 |
|
24,6
1354,1
1378,6 |
0,00
9,78
9,78 |
16302 |
Aluminium, sekundær
(Strøm)
(Incl. strøm) |
0,59
2,86
3,45 |
|
10,3
50,6
60,9 |
0,00
0,37
0,37 |
609 |
Aluminium (70%/30%)
(Strøm)
(Incl. strøm) |
6,09
54,71
60,80 |
|
20,3
963,0
983,3 |
0,00
6,96
6,96 |
11594 |
Det ses bl.a., at ved anvendelse af genanvendt aluminium opnås en minimering af
materialeintensiteten med faktor 23. Schmidt-Bleek anfører selv f.s.v.a. kobber, at
anvendelse af genanvendt kobber frem for virgint, minimerer materialeintensiteten med
faktor 50 (Schmidt-Bleek, 1998 p. 86).
Materialeintensiteten for en række af de mere eksotiske stoffer/råmaterialer kan
ifølge Instituttets database være væsentlige højere end de godt 1.400 t/t, som gælder
for aluminium, således f.eks. 7.500 t/t for sølv, 540.000 t/t for guld, 651.300 t/t for
platin og 5.260.000 t/t for sydafrikanske diamanter!
6.1.1.3 Overvejelser om opbygning af international database
I erkendelse af, at opgaven med at opbygge og vedligeholde en fuldstændig
"rygsæk-database" vil antage et enormt omfang, arbejder Instituttet p.t. på et
feasibility-studie, rekvireret af det tyske og den østrigske miljøministerium, som skal
afdække muligheden af at etablere et internationalt center i Europa (f.eks. i tilknytning
til EEA). Studiet skal have til opgave at opbygge og vedligeholde en sådan database.
Wuppertal Instituttet kan således ikke påtage sig opgaven, hvis den skal dække alle
typer råmaterialer etc. etc., og databasen vil have almen betydning for alle typer
LCA´er, der jo nødvendigvis må tage afsæt i en materialestrøms-balance.
Det er som understøttelse for udarbejdelse af sådanne tabelværker under nærværende
projektarbejde blevet fremført som forslag, at det i forbindelse med IPPC-direktivets
udbygning blev pålagt alle IPPC-virksomheder (og i Danmark tillige også alle (øvrige)
a-mærkede virksomheder) at udarbejde datablade for alle deres produkter, som angiver
disses økologiske rygsække.
I det igangværende arbejde med rekonstruktion af Wuppertal Instituttets egen
database søges det at sondre mellem de forskellige råmaterialers herkomst. Således
tages der for eksempelvis aluminiums vedkommende hensyn til, om produktionen sker på
Island eller i Tyskland (med vidt forskellige energi-profiler).
Det er vigtigt at foretage denne sondring, men det stiller samtidig meget store krav
til databasen, og det er ikke i alle tilfælde af lige stor betydning, om rå- og
mellemprodukter fremstilles efter den ene eller den anden metode. Ritthoff henviste i den
forbindelse bl.a. til et omfattende studie af forskellige typer ferro/nikkel- og
ferro/chrom-legeringer, hvor processer i hhv. Ny Caledonien/Sydafrika er sammenlignet med
tilsvarende processer i Tyskland, og hvor forskellene - der ikke syner særligt store - er
søgt kortlagt (Liedtke et al., 1995). De væsentligste resultater er i øvrigt
gengivet nedenfor (i afs. 6.3).
Den database, som er under rekonstruktion og som indeholder mere nuancerede opgørelser
afhængig af råmaterialernes herkomst, er i dens nuværende udformning ikke direkte
offentligt tilgængelig, men anvendes internt af Instituttet i forbindelse med dets
arbejde. Data kan dog rekvireres af kunder på almindelige forretningsmæssige vilkår i
forbindelse med beregninger af rygsække.
6.1.1.4 Konkrete rygsækberegninger udføres som rekvireret arbejde
M.h.t. beregning af økologiske rygsække for enkelt-produkter gennemføres disse
som rekvirerede arbejder, typisk bestilt af virksomheder, der ønsker at forbedre deres
performance og/eller at sammenligne materialeintensiteten i deres produkter med den
tilsvarende intensitet i konkurrenternes.
Følgelig er langt fra alle studier offentligt tilgængelige, men en række studier er
offentliggjort i såkaldte "Wuppertal Papers" papers, der ikke
nødvendigvis tegner Wuppertal Instituttets endegyldige synspunkter, men som løbende
fremlægges overfor et begrænset antal eksperter, som herved kan få indblik i
udviklingsarbejdet på et relativt tidligt stadie, og som samtidig opfordres til at
kommentere på arbejdet. Fordelen ved disse papers er bl.a., at det er muligt direkte at
følge de metodiske overvejelser omkring beregningerne af rygsække, mens f.eks. de af
Schmidt-Bleek offentliggjorte (op.cit.) alene angiver slutresultatet.
6.1.1.5 Fortsat metodeudvikling
Under besøget på Wuppertal Instituttet påpegedes det, at der siden de
oprindelige udmeldinger omkring MIPS (f.eks. Schmidt-Bleek, 1994) er sket en
videre-udvikling af MIPS-konceptet, herunder en præcisering af metoder m.v. (således Schmidt-Bleek,
1998, Schmidt-Bleek et al., 1998 og Bringezu, 2000b), ligesom der
fortsat arbejdes med metodeudvikling, bl.a. i samarbejde med Eurostat (se herfor bl.a. Eurostat,
2000). Det understregedes, at "MAIA-bogen" Schmidt-Bleek et al. (1998)
ikke skal betragtes som den ultimative udredning, og at det faktisk havde været drøftet
internt, om arbejdet skulle publiceres i den foreliggende form, eller om det burde have
været viderebearbejdet, men ikke mindst fordi værket gennemføre nogle relevante
diskussioner om, hvorledes f.eks. genanvendte materialer, "transport" og
"vand" og "luft" bør håndteres, blev det besluttet at offentliggøre
det.
Sammenholdt med instituttets øvrige publikationer giver MAIA-bogen tilstrækkeligt
metodisk grundlag for at kunne stykke en MIPS-beregning sammen for et givent produkt, blot
materialerne og deres tilblivelse kendes.
Det er generelt, at Instituttet i dag tager afstand fra den oprindelige intention om
alene at udtrykke hele materialeintensiteten (inputtet) i blot ét tal, idet der i dag
arbejdes med minimum følgende kategorier: abiotiske materialer, biotiske materialer, vand
og luft, ligesom det er til fortsat diskussion i hvilket omfang og hvorledes jord
(erosion) skal håndteres. Eurostat argumenterer således imod brugen af denne indikator,
eftersom jorderosion ikke direkte skyldes pres fra økonomien, men er en følgevirkning af
den menneskelige aktivitet. Det foreslås dog, at erosion kan inddrages i et vist omfang (Eurostat,
2000, p. 15 m.fl.)
Seiler kunne oplyse, at der er en stigende interesse fra virksomhederne i at få
kortlagt materialeintensiteten, herunder at få vurderet, om den kan minimeres.
Bevæggrundene herfor er ikke entydige. Instituttet havde oprindelig troet, at
budskabet kunne "sælge sig selv" alene på besparelsesmotivet, men meget tyder
på, at det mere er et holdningsspørgsmål og ønsket om profilering på miljøområdet,
der er afgørende for, om virksomhederne tager principperne til sig. Det antydedes i den
forbindelse, at den tyske bilindustri og den kemiske industri for tiden viser stor
interesse.
Seiler kunne berette, at Wuppertal Instituttet havde været involveret i en
"Faktor 4+ Messe" i Klagenfurt i 1998, hvor man bevidst havde forsøgt at få
udstillet og præmieret produkter, der repræsenterede en forøgelse af
materialeeffektiviteten med faktor 4 (se herfor Weizsäcker et al., 1998), men at
det havde voldt visse konceptuelle problemer. Det lykkedes aldrig at kåre en egentlig
faktor 4-vinder, men nogle faktor 2,5´ere. Et af de konceptuelle problemer er selvklart
spørgsmålet om hvilket tids-span, effektiviseringen i givet fald skal måles over, samt
om det overhovedet er ønskeligt/muligt at have en faktor-4-effektivisering som konkret
mål for alle typer produkter over en bank. Øvelsen havde efter Seilers opfattelse
bekræftet, at Faktor 4-begrebet mere skal ses som et overordnet mål for samfundet som
helhed, hvor visse tjenesteydelser måske så kan opnås med en meget større
materialeeffektivitet og andre ikke (eksempelvis når Wuppertal Instituttet i en konkret
analyse frem til, at det er muligt at forøge ressourceeffektiviteten med faktor 6 ved at
vælge stærkstrømsmaster, fremstillet af genbrugsstål, fremfor virgine betonmaster (Merten
et al., 1995)).
Det er dog fortsat intentionen at opbygge og vedligeholde en eksempelsamling med
minimum 50 eksempler på "faktor-4-reduktioner" i forbindelse med Wuppertal
Instituttets nye forskningsenhed (se nærmere herfor hos Bleischwitz, 2000).
Nordisk Ministerråd iværksatte i 1998 som en del af CSD International Work
Program on Sustainable Consumption and Production et udredningsprojekt, der havde til
formål at afdække, hvorvidt det er muligt at implementere øko-effektivitet med faktor 4
og 10 i forskellige økonomiske sektorer i de nordiske lande (Danmark, Finland, Norge og
Sverige). Spangenberg fra Wuppertalinstituttet og Moll (på det tidspunkt tilknyttet EEA)
fungerede som sparringspartnere under processen, som i øvrigt blev varetaget af eksperter
fra de fire landes statslige miljøinstitutioner og under foresæde af den svenske
miljøstyrelse. Der undersøgtes konkret effektiviseringsmuligheder inden for fire
sektorer, nemlig transport (DK), bygge- og anlæg (N), skovbrug (SF) og
fødevareproduktion (S). Projektet afrapporteredes i 1999 (Nordisk Ministerråd, 1999),
hvorefter rådet tilsyneladende ikke har beskæftiget sig yderligere med området,
endskønt en væsentlig konklusion i arbejdet lyder:
"It is of crucial importance to measure
eco-efficiency through indicators and material flow statistics, at the macro- and
micro-economic level. Work should therefor be intensified in this area."
Nordisk Ministerråd, 1999, p. 9 |
Projektet opregner for hver af de fire områder hvad hhv. myndighedernes rolle vil være
for fremme af en Faktor 4 & 10-politik og hvilket ansvar og muligheder erhvervsliv,
forskere, NGO´er og forbrugere har.
Alle fire case-studier viser, at ved brug af kendt teknologi er det muligt at bevæge
sig i retning af faktor 4 & 10 målsætninger, men at det ikke er muligt at nå faktor
4-målet i 2030 og faktor 10-målet i 2050 uden væsentlige ændringer i individuelle og
fælles værdier såvel som i lovgivningen. Særligt synes forandringer i forbrugsvaner at
være vigtige, men der synes ikke at være nogen indikationer på, at sådanne ændringer
vil finde sted.
Under videnhjemtagningsbesøget på Wuppertal Instituttet fremlagdes en række
Wuppertal Papers, omhandlende materiale-intensistets-analyser af vidt forskellige
produkter/serviceydelser, så som:
 | Persontransport med højhastighedstog (Gers et al. 1997): |
En konkret analyse af ressourceproduktiviteten (eller materialeintensisteten) ved to
forskellige togtyper, beregenet ved forskellige udbygninger af banesystemet, så
forskellige tophastigheder kan opnås. Ved en ens hastighed på 250 km/t viser
MIPS-analysen, at der medgår 355 g materialeinput/person-kilometer, 4947 g vand og 35,3 g
luft ved den ene togtype ("Transrapid"), mens der for den anden typer
("ICE") medgår 696 g materialer, 6704 g vand og 43,9 g luft per personkilometer
(heraf udgør infrastrukturmaterialer alene 98-99%).
 | Sammenligning af ferro/nikkel- og ferro/chrom-legeringer (til højklasse-stål) (Liedtke
et al., 1995): |
En konkret materialeintensitetsanalyse af to forskellige legeringer til brug for
højkvalitetsstål, nemlig ferro/chrom og ferro/nikkel-legeringer. Der tages udgangspunkt
i konkrete processer, som de praktiseres i hhv. Sydafrika og Ny Caledonien, som anses for
at være de mindst materialeintensive for de respektive legeringer. De økologiske
rygsække, målt i ton pr ton legering (incl. rygsække forbundet med
energifremstillingen, som udgør mere end halvdelen) angives her for materialer at være
hhv. 28,5 og 133,8 t/t, for vand hhv. 21,9 og 134,3 t/t og for luft hhv. 32,5 og 117,4 t/t
(idet første tal gælder chrom- og andet tal nikkel-legeringer). Specielt for nikkels
vedkommende er minedriftens andel af den økologisek rygsæk betydelig.
Materialeintensiteten ved fremstilling af 1 ton ferro/nikkel efter de principper/metoder,
som anvendes i Tyskland, kan til sammenligning beregnes til (idet de Ny Caledoniske tal
gentages i parentes) 140,2 (133,8) t materialer, 149,8 (134,4) t vand og 117,7 (117,7) t
luft. Tilsvarende angiver teksten tal for ferro/chrom-produktion. Der ses kun at være en
næsten ubetydelig forskel mellem om metallerne produceres i Tyskland eller Ny Caledonien
dog med en mere begrænset rygsæk i Ny Caledonien.
 | Et massivt trækøkken (Liedtke & Rohn, 1997): |
Der er beregnet MIPS i form af "køkkenbrug" over 50 år, idet et massivt
trækøkken af fabrikatet "Kambrium" sammenlignes med et
"norm-køkken", fremstillet i spånplade. Pr. år er det samlede materialeimput
i det massive køkken 60 kg abiotiske og 13 kg biotiske materialer samt 10 kg luft og 865
kg vand. Spånpladekøkkenets materialeimput var i gennemsnit faktor 4 højere, når
bortses fra biotiske materialer, som der kun medgik 1 kg af pr år ved
spånpladekøkkenet.
I undersøgelsen indgår også en anvendelse af MIPS som grundlag for en forbedring af
produkt og produktionsprocessen i et LCA-lignende koncept.
 | Vandrør af PVC (Markus et al., 1996): |
Konkret materialeintensitetsanalyse af vandrør af PVC. Studiet finder, at der medgår
ca. 10 t materialer, 143 t vand og 3 t luft pr. ton PVC-vandrør, der fremstilles udfra
primær polyvinyl klorid. 80% af materialeforbruget kan tilskrives den energikrævende
chlor-produktion. De tilsvarende tal for rør, fremstillet udfra sekundær polyvinyl
klorid er ca. 5 t materialer, 62 t vand og 2 t luft. Materialeinputtet ved fremstilling af
PE-vandrør beregnes at udgøre 66% af forbruget ved fremstilling af PVC-rør.
 | Stærkstrømsmaster af stål og beton (Merten et al., 1995): |
Konkret materialeintensitetsanalyse, der sammenligner 110 kV-elmaster af hhv. stål og
beton (giver samme service-ydelse). Excl. vand og luft forudsætter master, konstrueret af
virginmaterialer, et materialeinput på hhv. 99 t/betonmast og 40 t/stålmast. Ved
anvendelse af størst muligt omfang af genvundne materialer bliver de tilsvarende tal hhv.
31 og 15 t. Papiret konkluderer således, at et skift fra betonmaster, baseret på
virginprodukter, til stålmaster, baseret på genvundne materialer, vil øge
ressourceproduktiviteten med godt og vel faktor 6 (99t-15t).
 | Dåser af hvidblik og aluminium (Rohn et al., 1995): |
En konkret materialeintensitetsanalyse af dåser til drikkevarer, således en
sammenligning mellem hvidblik- og aluminiumsdåser på 0,33 l. Aluminiumsdåser med en tom
vægt på 14,8 g forudsætter et samlet materialeforbrug på 889 g, d.v.s. med en
økologisk rygsækfaktor på mere end 59:1. Hvidblikdåsen har en egenvægt på 29,7 g og
forudsætter 1263 g primærmaterialer (rygsækfaktor 42:1). Det konkluderes, at
ressourceproduktiviteten er omkring faktor 1,4 højere for aluminium end for
hvidblikdåser.
 | Systemer for spildevandsbehandling (Bringezu, 1998b): |
En MIPS-analyse af tjenesteydelsen "spildevandsrensning" udført på 4 typer
anlæg, hhv. et konventionelt kommunalt 15.000 PE-anlæg og to decentrale anlæg baseret
på hhv. kompostering og gasudnyttelse af slamfraktionen, samt endelig et 8 PE
"Kleinkläranlage" et kammersystem med rodzoneanlæg. Materialeforbruget
opgøres i kg/E*år (som den "funktionelle enhed"), og analysen viser, at det
lille kammeranlæg specielt ved store afstande til centralanlæg har et
stort fortrin, nemlig knap 1000 kg abiotiske materialer/E*år mod centralrenseanlæggets
godt 3.500 kg/E*år (med de to andre anlægsyper liggende omkring 1200-1300 kg). M.h.t.
vandforbrug ligger det lille kammeranlæg og centralanlægget højest med hhv 55 og 62 l,
mens de to øvrige ligger på omkring 40 l.
 | Skibsfart (Stiller,1995): |
Analysen søger at opstille "byggemoduler" til sammenstykning af økologiske
rygsække for produkter, der transporteres med skib. Hovedresultatet er, at der medgår 6
g abiotiske materialer, 52 g vand og 10 g luft hver gang 1 t materialer sejles 1 km til
havs (se i øvrigt tabel 4 nedenfor). Analysen gør opmærksom på, at der skal tillægges
betragtelige materialestrømme i forbindelse med omlastning, og angiver på basis af
beregninger for tyske havne, at hver gang der omlastes 1 t materialer, er der
gennemsnitligt flyttet 487 kg jord, brugt 89 kg vand og knap 1 kg luft, samt anvendt 4 kg
abiotiske materialer.
 | Drikkevareemballager (glasflasker, hvidblik- og aluminiumsdåser) (Wurbs et al., 1996): |
Konkret materialeintensitetsanalyse, der sammenligner 0,33 l emballager af aluminium,
hvidblik og glas. Materialeinputtet, inklusive den økologiske rygsæk fra el-fremstilling
(tysk mix) findes at være følgende, målt i ton mobiliseret materiale pr. 1000 l
emballeret (se Tabel 3):
Tabel 3:
Materialeforbrug forbundet med fremstilling af 0,33 l-emballager, der kan
rumme i alt 1000 l, fordelt på glasflasker, hvidblikdåser og aluminiumsdåser og fordelt
på abiotiske materialer, vand og luft.
Kilde: Wurbs et al. 1996.
Input |
Glasflaske
t/1000 l |
Hvidblikdåse
t/1000 l |
Aluminiumdåse
t/1000l |
Abiotisk materiale |
0,8 |
4,4 |
3,5 |
Vand |
6,6 |
40,3 |
57,7 |
Luft |
0,3 |
0,5 |
0,5 |
Analysen påpeger, at desto lettere emballagen er i sig selv, desto højere bliver
elforbrugets andel af den samlede økologiske rygsæk - for abiotiske materialer således
90% for aluminium, 50% for hvidblik og 40% for glas.
Tabel 4:
Materialeintensiteten ved forskellige transportformer, angivet i
materialeinput i gram pr. ton-kilometer et materiale transporteres.
Det ses heraf, at for hver 1000 km et ton produkter transporteres ad landevej, skal deres
økologiske rygsæk tillægges yderligere 218 kg abiotiske materialer og 1,37 t materialer
i alt. For hver 1000 km et ton materialer sejles over havet skal kun tillægges 6 kg
abiotiske materialer og 68 kg materialer i alt, eller noget der ligner faktor 20 mindre.
Kilde: Schmidt-Bleek et al.(1998), p. 63).
Transportsystem |
MI
Abiot.
g/tkm |
MI
Vand
G/tkm |
MI
Luft
g/tkm |
Bane |
77 |
35681) |
34 |
Vej |
218 |
1910 |
209 |
Havtransport |
6 |
52 |
10 |
Flodpram |
24 |
160 |
35 |
Heraf 2982 g/tkm som kølevand, brugt ved gennemsnitlig tysk el-produktion (uden
fjernvame!!!).
Der henvises endvidere til Schmidt-Bleeks tabel over materialeinput i udvalgte råvarer
og produkter, som i det omfang der er tale om produkter, der kun kan anvendes én
gang samtidig er udtryk for de pågældende produkters MIPS (Schmidt-Bleek,
1998, p. 297 ff. tabellens produkt-del er tillige optaget som bilag III til
nærværende rapport i oversat form, men skal jf. ovenfor tages med alle
mulige forbehold).
Endelig fremlagdes også diverse data vedr. materialeintensitet ved transport, som er
gengivet i tabelværker i Schmidt-Bleek et al. (1998, p. 63 ff). Det er kun hav- og
flodtransport, der er grundig kortlagt (jf. i øvrigt Stillers arbejde, omtalt ovenfor),
men det er hensigten, at alle transportformer skal udregnes i såkaldte
modul-byggeklodser, som kan bruges til at sammenstykke den del af den økologiske rygsæk,
som kan tilskrives transporten, og der arbejdes også på udredning af modul-byggeklodser
for de øvrige transportformer, og det er foreløbige data herfor, der er offentliggjort
hos Schmidt-Bleek ("MAIA-bogen"). Ovenfor gengives en oversigtstabel over
materialeintensiteten pr ton-kilometer i de såkaldte "alten Bundesländern",
opgivet for forskellige transportsystemer (se tabel 4).
Det må på baggrund af de stedfundne litteraturstudier, den gennemførte
videnhjemtagningsrejse og de førte drøftelser med danske forskere konkluderes, at
metoder til vurdering af produkters økologiske rygsække samt det samlede materialeinput
ved serviceydelser i dag er udviklet så tilstrækkeligt, at det vil være muligt at
beregne et givent produkts eller serviceydelses økologiske rygsæk/MIPS på en
reproducerbar og sammenlignelig måde.
Også Steiner et al. (2000) når (p. 3) i et studie, udført for Kommissionens
Miljødirektorat, frem til at dematerialiseringskonceptet kan bruges som en generel
strategi for at få afkoblet de miljømæssige konsekvenser fra den økonomiske vækst, og
påpeger, at de metoder, der er udviklet, er Faktor 4 & 10 samt øko-effektivitet,
ligesom MIPS og "rygsække" fremhæves som anvendelige, fysiske måle-metoder.
Dog refereres det (p. 18f), at MIPS-beregninger kan kritiseres for ikke at skelne mellem
materialer med forskellig toksicitet. Dette spørgsmål diskuteres yderligere i kapitel 8
nedenfor.
Som med alle andre videnskabelige metoder kan også denne selvfølgelig forfines
yderligere, og der pågår da også fortsat udviklingsarbejde, som utvivlsomt vil gøre
beregningerne endnu mere præcise, men det er som sagt allerede i dag muligt at generere
robuste og reproducerbare resultater.
I alment publiceret litteratur er det således muligt at finde svar på langt de fleste
konkrete spørgsmål om, hvorledes konkrete forhold skal håndteres i en
materialeintensitetsanlyse, herunder forhold som genanvendelse, elforbrug, vandforbrug og
transport.
Der findes i Wuppertal Instituttet tilgængelige data for en række basismaterialer og
transportsystemer, der kan anvendes som "modulbyggeklodser" ved opbygningen af
det samlede billede af et givent produkts/en given serviceydelses samlede materialeinput,
men der synes fortsat at være behov for udvikling og vedligeholdelse af en international
database med hurtig adgang til opdaterede data.
4 |
Kan downloades som pdf-fil fra adressen:
www.wupperinst.org/Projekte/mipsonline/ |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|