| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Økologiske rygsække - ressourceeffektivitet, materialestrømme og
globalisering
Bringezu redegjorde under videnhjemtagningsbesøget på Wuppertal Instituttet summarisk
for udviklingen af MFA-konceptet, og fremlagde i den forbindelse sit nyligt afholdte
indlæg på et OECD-møde, hvortil henvises (Bringezu, 2000a). Han bemærkede, at
ideen var opstået flere steder på én gang5, og at
de store landvindinger var sket i takt med, at aktørerne havde fundet sammen (se nedenfor
vedr. metodeudvikling på internationalt plan).
Grundprincipperne i MFA blev gennemgået, bl.a. med støtte i den flertrinsraket, som
tillige gengives i Bringezu et al. (1998b), og som først kortlægger de
indenlandske stofstrømme, siden de importerede og endelig de skjulte strømme, der er
forbundet med de importerede. Gav med Tyskland som eksempel en præsentation af, hvorledes
en MFA kan beskrive en hel nations træk på ressourcerne (se også figur 4 nedenfor).
Bringezu beskrev nøje, hvorledes intentionen med opstilling af et
materiale-balanceregnskab er at fokusere på input-siden, idet alt, hvad der kommer ind,
også skal ud igen. Den hidtidige miljøregulering har fokuseret på out-puttet, og måske
nok formået at reducere det ét sted, for så blot at opleve, at det kommer ud et
andet
- nu som f.eks. vand eller luft i st.f. f.eks. fast affald.
Det centrale er følgelig at fokusere på inputtet og søge det reduceret mest muligt.
Fremhævede, at inputmængderne selvfølgelig ikke siger noget explicit om
miljøeffekterne, men at man heller ikke omvendt kunne vide sig sikker, selv om man mente
at have styr på alle out-put, da vi næppe ved alt om miljøeffekter endnu (eksempelvis
var der ikke mange, der ville have gøet af eksorbitante CO2-udslip for bare
30-40 år siden, mens de i dag tillægges afgørende betydning ved vurdering af samlet
miljøeffekt).
Bringezu bemærkede som noget centralt ved hele flowet gennem økonomien, at det på
den ene side er ønskeligt at opnå en så langt tilbageholdelsestid i systemet som muligt
- d.v.s. gennem kaskadering at søge de ressourcer, der en gang er tilført, udnyttet så
længe og intensivt som muligt men at det på den anden side ikke er ønskeligt med
en netto ophobning i den økonomiske sfære. Det vil blot være udtryk for en
tikkende bombe, der en dag skal ud af systemet igen!
Et af de nyeste arbejder, Wuppertal Instituttet har deltaget i, er WRI-projektet
"The Weight of Nations" (Matthews et al., 2000 se nærmere
nedenfor), som netop viste, at mellem halvdelen og tre fjerdele af det årlige
ressourceinput i de industrielle økonomier returneres til miljøet som "affald"
inden for ét år, og at det for f.eks. USA's vedkommende drejer sig om 86 ton pr.
indbygger pr. år, der pumpes gennem økonomien. Det er uønskeligt og under alle
omstændigheder en indikation på en voldsom belastning af miljøet. Men det er altså
ikke en netto-ophobning i systemet, der er ønskeligt der skal helst komme det same
ud hvert år, som der kommer ind, men det er vel at mærke ikke de samme materialer, der
skal komme ind og ud samme år
.
Bringezu viste princippet på figuren over materialeflow gennem den tyske økonomi i Bringezu
et al., 1998b (se figur 4 i afsnit 7.3.2. nedenfor), hvoraf det fremgår, at der
årligt netto ophobes godt 800 mio t materialer i den tyske teknosfære, som altså
skal lægges til andre 800 mio t fra det foregående år etc., med en enorm
"lageropbygning" til følge. Bemærk i den forbindelse, at Finansministeriet
(2000) opgør akkumuleringen i den danske økonomi til 58,7 mio ton ud af et samlet
input på 123,6 mio t (excl. udenlandske rygsække) og i øvrigt Klaus Hansens indlæg på
Miljøstyrelsens konference om affaldsforebyggelse den 23. november 2000, hvoraf det
fremgik, at der skønsmæssigt er ophobet 600 mio t byggematerialer (potentielt
byggeaffald) i den danske bygningsmasse, som en dag skal "bort", ligesom der
årligt netto tilføres yderligere 8 mio t (Hansen, 2000)).
Bringezu redegjorde under besøget på Wuppertal Instituttet herudover detaljeret
for definitoriske og indholdsmæssige forskelle på materialeflow-regnskaber (MFA),
materialeintensitetsanalyse (MAIA), analyser af materialeinput pr service-enhed (MIPS) og
LCA (se nærmere ovenfor i afsnit 4).
Han betonede behovet for værktøjer, der som MFA kan give "early warning",
idet der erfaringsmæssigt går 10 år fra et nyt miljøproblem er opstået til det
endeligt erkendes af et lands regering og andre 10 år, før der tages hånd om det
i f.eks. EU-regi. Med MFA kan man på et tidligt tidspunkt forudsige, om der kan opstå
problemer med ophobning af visse typer materialer i økonomien eller visse stofstrømme
tager til i en grad, man ikke hidtil har kendt til.
MFA kan således give et strategisk overblik over mulige indsatsområder, men Bringezu
bemærkede dog, at der arbejdes med et vis dualiseringsproces i øjeblikket, hvor der
søges inddraget hensyn til såvel dematerialisering som detoxificering.
Bringezu beskrev detaljeret, hvorledes MFAer og deres synliggørelse af "hidden
flows" eller "økologiske rygsække" kan bidrage til en øget forståelse
af globaliseringens følgevirkninger for miljøet. Fremlagde i den forbindelse data, som
Wuppertal Instituttet har beregnet for EEA for de 15 EU-lande, og som angiver, i hvilke
ratio "hidden flows" forekommer i f.t. forskellige produktkategorier, hentet i
ind- eller udland (se Tabel 6 nedenfor):
Tabel 6:
Ratio af "hidden flows" for givne produktkategorier i EU-15, opdelt
på hhv. inden- og udenlandske kilder. Det ses, at der overvejende kun accepteres små
"rygsække" ved indenlandsk udvinding af ressourcer, mens det omvendte er
tilfældet f.s.v.a. udenlandske kilder. En undtagelse er dog fossile brændsler.
Kilde: (European Environment Agency, 2000, p. 104)
Produkttype |
Indenlandsk |
Udenlandsk |
Total f. EU-15 |
Fossile brændsler |
3.48 |
1.63 |
2.55 |
Metaller |
1.07 |
15.49 |
10.34 |
Mineraler |
0.21 |
4.41 |
0.31 |
Agrar biomasse |
0.63 |
5.90 |
0.89 |
Total |
0.94 |
4.18 |
1.51 |
Der ses at være stor forskel på rygsækkenes relative størrelse, afhængig af
produkttype og afhængig af, om produkterne udvindes i ind- eller udlandet. Generelt
accepteres således meget større rygsække, hvis de efterlades i udlandet!
Både Bringezu og Moll var meget opmærksomme på Gravgård Pedersens arbejde
("Fysiske input-output tabeller for Danmark", Pedersen, 1999), som de
fandt forbilledligt, og som Bringezu mente kunne tilføjes økologiske rygsække med en
arbejdsindsats, der lignede ½ årsværk, hvorefter Danmark ville kunne få en national
indikator for materialeintensitet! Understregede dog, at selve det statistiske grundlag
ikke var noget, man bare gennemførte hvert år, men at en indikator jo ej heller behøver
blive beregnet hvert år. Kunne f.eks. blot være hvert 10. år.
Wuppertal Instituttet har i stigende grad involveret sig internationalt, og har
indgået samarbejde med andre institutioner om udvikling af metoder til vurdering af
materialestrømme. Bringezu og Moll redegjorde under videnhjemtagningsbesøget på
Wuppertal Instituttet for en række af disse samarbejdsrelationer og deres betydning for
metodeudvikling og ikke mindst politisk anvendelse/anerkendelse.
Et kvalitativt spring fremad synes at have været dannelse af MFA-netværket
ConAccount, men også samarbejdet med det amerikanske World Resources Institute i
øvrigt sammen med flere ConAccount-partnere og et japansk institut og samarbejdet
med Eurostats arbejdsgruppe har betydet en hurtig og vidtrækkende udbredelse og
koordinering af metoderne til materialestrømsanalyse. Også OECD, EEA og EU-Kommissionen
er nu vigtige samarbejdspartnere, ligesom Nordisk Ministerråd i en periode har været
med.
De forskellige internationale relationer beskrives kort nedenfor, idet der i øvrigt
henvises til de relevante publikationer:
ConAccount etableredes i maj 1996 som en fællesaktivitet mellem Wuppertal
Instituttet, Centre of Environmental Science of the Leiden University, Institute for
Interdisciplinary Research and Continuing Education i Wien og Sveriges Statistik med
Wuppertal Instituttet som koordinator og med igangsætningsstøtte fra Kommissionens DG
XII frem til december 1997.
Netværket gennemførte en workshop i januar 1997 (Bringezu et al.,1997b), en
konference, hvor også beslutningstagere m.v. var inviteret, i september 1997 (Bringezu
et al., 1998a) og endnu en workshop i november 1998 (Kleijn et al., 1998), og
fungerer nu mest som kontaktforum via internet m.v. Bringezu har dog intentioner om at
vække workshopsne til live igen. Oprindelig var det således intentionen at gennemføre
årlige fællesmøder.
Forumet fungerer som en international platform for informationsudveksling om MFA,
hovedsageligst begrænset til studier på (over)nationalt eller regionalt niveau, mens
MFA-studier for produkter og serviceydelser normalt ikke inddrages, endskønt de metodiske
overlapninger selvfølgelig diskuteres. Samarbejdspartnerne i ConAccount har indgået
tilsvarende samarbejder med bl.a. WRI (se nedenfor) og Eurostat, og disse
samarbejdsrelationer har måske overtaget en del af ConAccounts funktioner m.h.t.
erfaringsudveksling og metodeudvikling.
World Resources Institute i Wasington er den amerikanske base for MFA. Instituttet
har formået at opfange og koordinere de samtidige MFA-initiativer, der opstod i starten
af 90´erne i Østrig, Tyskland, Japan og USA, og har sammen med Wuppertal Instituttet,
National Institute for Environmental Studies i Japan, og de to ConAccount-partnere Centre
of Environmental Science på Leiden Universitet i Holland og Institute for
Interdisciplinary Studies i Wien som resultat af et fælles metodeudviklingsarbejde
formået at tilvejebringe nogle meget grundige og indbyrdes sammenlignelige nationale
MFA´er for de involverede institutters respektive hjemlande.
MFA´erne er publiceret i to rapporter, nemlig "Ressource Flows: The Material
basis of Industrial Economies" (Adriaanse et al., 1997) og "The Weight of
Nations Material Outflows from Industrial Economies" (Matthews et al., 2000),
der kan betragtes nærmest som hhv. et in- og et out-put-studie.
Teamet bag den sidste rapport går populært under betegnelsen "The MFA
II-Team", og det rummer selvsagt mange gengangere fra Con-Account.
Eurostat har nedsat en "Task Force on Material Flow Accounting" med
repræsentanter fra en række medlemsstaters statistiske institutioner (fra DK således
Gravgård Pedersen fra Danmarks Statistik) og med "The MFA II-Team" tilknyttet
som konsulenter, herunder således fra Wuppertal Instituttet også Bringezu og Moll samt
H. Schütz. Sidstnævnte er faktisk medforfatter til det udkast til metode-guide, som
Eurostat udsendte i oktober 2000 (Eurostat, 2000). Det er forløberen for dette
draft, der har dannet grundlag for Finansministeriets forsøg på at beregne det fysiske
input i den danske økonomi i miljøvurderingen af finanslovsforslag 2001 (Finansministeriet,
2000).
OECD har også fået øjnene op for MFA. Således havde Bringezu netop deltaget i to
OECD-møder i Paris, dels i "Working Group on the State of the Environment", som
er ved at etablere et forum for udvikling og implementering af materialestrøms-modeller
(Bringezu havde her et indlæg på en specialsession om MFA, Bringzu, 2000a), dels
et seminar i Working Party on Pollution and Control om "Waste Material Flows and
Ressource Efficiency" (OECD, 2000).
Hovedbudskabet fra seminaret var, at MFA´erfortjener yderligere opmærksomhed,
eftersom de har et betydeligt potentiale for at bidrage til en forbedret affaldspolitik og
i det hele taget bredere bestræbelser mod en øget ressourceeffektivitet. Imidlertid
konkluderede seminaret, at integration af MFA´er i affaldsstrategier kun er et første
skridt. Som informationsværktøj kan MFA´er øge forklaringskraften af de analyser, der
i øvrigt understøtter formuleringen af affaldsstrategier, men de kan ikke løse
hovedproblemerne omkring materialeforbrug og affaldsdannelse.
Bringezu var af den opfattelse, at OECD vil arbejde videre med MFA, hvilket også synes
at være budskabet i slutdokumentet, dog med den tilføjelse, at der bør arbejdes
yderligere frem mod også af få toxiciteten med i registreringen.
Om anvendelse af MFA i f.m. affaldspolitik hedder det explicit i slut-dokumentet:
MFA og barrierer for
affaldspolitikken
Seminar-diskussionerne gav indtryk af, at MFA kan bidrage til
at overvinde de barrierer, der har begrænset den miljømæssige opfyldelse af affalds- og
materialepolitikken over de sidste 25 år:
Ultilstrækkelig information f.eks. fravær af
indikatorer på affaldsreduktion,
Et svagt funderet system-overblik hvilket har ført til,
at "løsninger" ofte blot har flyttet problemer på tværs af miljømæssige
medier [f.eks. fra vand til luft] eller på tværs af tidsfaktorer [f.eks. udskudt
problemet], og..
Fravær af opmærksomhed hos aktørerne overfor affaldet og
overfor de miljømæssige konsekvenser af deres måde at producere og forbruge på.
MFA kan hjælpe med til at overvinde disse barrierer ved dels..
 | At forbedre informationsgrundlaget om materialer før de bliver til
affald (og derved give et direkte link til affaldsforebyggelse),
|
 | At fremme en mere holistisk tankegang, og endelig ved
|
 | At give grundlag for en øget opmærksomhed hos aktørerne i
produktions-forbrugskæden med hensyn til deres affaldsgenererende aktiviteter.
|
OECD, 2000, p. 7 (forf. oversættelse og eksempler) |
Wuppertal Instituttet betragter det Europæiske Miljøagentur som en central
samarbejdspartner, og ikke mindst generalsekretæren har taget MFA til sig (se bl.a. Beltran,
1998), hvilket tillige er kommet til udtryk gennem tilknytningen af Moll til agenturet
i en 2-årig periode, hvor agenturet tillige stod for afholdelse af en særlig workshop om
øko-effektivitet, ressource-produktivitet og fornyelse under hovedoverskriften
"Making sustainability accountable" (Moll& Gee, 1999).
Beltran fremhævede selv på en ConAccount-konference i 1997, at arbejdet med udvikling
af MFA´er ville kunne understøtte bl.a. EEAs Temacenter for Affald i dets bestræbelser
på at angribe problemet med affaldsdannelse ved kilden (Beltran, 1998, p. 25), og
som en sidste udvikling i den sag er Wuppertal Instituttet nu indgået i konsortiet
omkring temacentret, som samtidig udvider sit virkefelt til også at omfatte
materialestrømme.
EEA forventer at MFA´er får en meget vigtig rolle i et europæisk Miljø
Informations-System, og at de vil blive stadig mere relevante, når de først er etableret
og informationer fra dem kan udnyttes i fuldt omfang. En række eksempler på, hvad
Beltran havde af forventninger til MFAer anførtes:
 | tilvejebringe adskillige vigtige indikatorer for forskellige aktører, |
 | tjene som et tidligt varslingssystem, |
 | bidrage til fremme af miljørigtige trends og scenarier og udvikle integrerede
miljøvurderinger, |
 | tilvejebringe et langt mere omfattende men samtidig simpelt billede af økonomierne og
deres miljøpåvirkninger, |
 | støtte det Europæiske Temacenter for Affald i at tackle problemerne ved kilden, |
 | tilvejebringe informationer om materialeflows og dermed potentielle miljømæssige
påvirkninger, skjult i alle typer af produkter, f.eks. også i importerede produkter, |
 | kontrollere den miljømæssige effektivitet af indgreb (som f.eks. miljø-afgifter eller
aftaler), |
 | give en bedre forståelse af tidsspandet mellem materialestrømmenes entré i
økonomierne og miljøproblemernes opståen, og sammenfattende: |
 | hjælpe med til at afsløre koblingerne mellem materialestrømme, økonomiske
aktiviteter og finansforskydninger, og dermed bidrage til at integrere miljø og økonomi. |
Beltran havde i den forbindelse en række forventninger til udvikling af
MFA-diciplinen, herunder metodeudvikling, som vil give sammenlignelige resultater, og som
giver mulighed for at sondre mellem fornyelige og ikke-fornyelige ressourcestrømme samt
farlige og ikke-farlige strømme.
Med publiceringen af en MFA for EU-15 i "Environmental Signals 2000" (European
Environment Agency, 2000, p. 100ff) se nedenfor synes MFA nu at være
indoptaget som en reel indikator i EEAs arbejde.
Kommissionen har i en række tilfælde benyttet sig af Wuppertal Instituttets
ekspertise, og har som ovenfor anført bl.a. støttet initiativer som ConAccount. Særligt
i forbindelse med udviklingen af det 6. miljøhandlingsprogram havde instituttet oplevet
en stigende interesse fra Kommissionens side, hvilket tillige havde været tilfældet
omkring udviklingen af den produktorienterede miljøpolitik6.
Et af de mere gedigne eksempler på MFA på makro-niveau, som Bringezu og Moll
fremhævede ved flere lejligheder under videnhjemtagningsbesøget, var de input/out-put
rapporter, som Wuppertal Instituttet har udarbejdet i samarbejde med bl.a. WRI (Adriaanse
et al., 1997 og Matthews et al., 2000).
Sidstnævnte, "The Weight of Nations" (som bl.a. opgør det samlede output
fra USA til 23 mia t heraf de 16 mia t i indenlandske "hidden flows") var
udkommet kort før videnhjemtagningsrejsen, og de væsentligste konklusioner blev
gennemgået af Bringezu og Moll, herunder at det på baggrund af studier af typiske
industrilande som USA, Japan, Tyskland, Holland og Østrig, kan konstateres,
 | at de industrielle økonomier er blevet mere effektive i deres materialeforbrug, men at
affaldsdannelsen fortsætter med at vokse (således et samlet materiale-output på 86
t/indb./år i USA i 1996, incl. "skjulte strømme"); |
 | at mellem halvdelen og tre fjerdedele af det årlige ressource-input til de industrielle
økonomier returneres til miljøet som affald inden for ét år; |
 | at out-puttet af en række farlige stoffer er blevet reguleret og succesfuldt reduceret
eller stabiliseret, men at out-puttet af mange potentielt farlige stoffer fortsætter med
at stige; |
 | at udvinding og brug af fossile energi-ressourcer dominerer output-flowet i alle
industrialiserede lande (CO2 udgør således i gennemsnit 80 vægt-% af det
samlede output fra de fem lande, og atmosfæren er nu langt den største "dumping
ground" for industriaffald), og endelig, |
 | at massestrøms-regnskaber er stærkt påkrævede, fordi vores viden om ressourceforbrug
og affalds-output er overraskende begrænset. |
7.3.2.1 EU-15
Wuppertal Instituttet har i samarbejde med EEA i "Environmental Signals
2000" (European Environment Agency, 2000, p. 100ff) på basis af
produktions- og importstatistikker, multipliceret med generelle koefficienter for
"hidden flows" - beregnet DMI for samtlige 15 EU-lande i 1988 og 1995 (samt TMR
for en række lande), og sat dem i relation til BNP.
Rapportens kapitel 16 er således udtryk for noget af det mest aggregerede, der kan
tilvejebringes på basis af de nuværende data, om sammenhænge mellem
bruttonationalprodukter og materialeforbrug i de forskellige medlemslande. Det er de samme
indikator-valg, som diskuteres i Eurostat-sammenhænge, bl.a. baseret på Wuppertal-data
(se herfor i Eurostat 2000, p. 32).

Figur 3:
DMI (Direct Material Input d.v.s. excl. økologiske rygsække) i
forhold til BNP i EU-landene i 1988-1995. Begyndelsen af hver pil viser forholdet mellem
DMI og BNP i 1988, mens pilens spids viser forholdet i 1995. Det ses, at f.eks. Danmark og
Sverige har øget såvel DMI som BNP, mens Tyskland og Frankrig har øget BNP, men sænket
DMI. Bemærk, at EU-15 er renset for handel mellem staterne. Omtegnet efter EEA, 2000, p.
105.
De aggregerede data bringer bestemt ikke Danmark i et særligt pænt selskab. Trods et
i forvejen højt bruttonationalprodukt pr. indbygger7
har vi en af de største stigninger af alle EU-15 lande i direkte materiale-input (DMI -
dvs. excl. økologiske rygsække) pr. indbygger i perioden 1988-97! (se figur 3).
7.3.2.2 Tyskland
Qua Wuppertal Instituttets placering i Tyskland er der forståeligt nok udført
mange MFAer på tysk økonomi, samt MFAer på enkelt-strømme m.v. Ud over de allerede
nævnte i forbindelse med WRI-projekterne gives en opsamling i Bringezu et al. (1998b) og
Bringezu & Schütz (1998c). De refererer dels en materialestrømsanalyse af
stoffet aluminium gennem den tyske økonomi, dels en "National Overall MFA" for
den tyske økonomi for 1991. Endelig refereres konkrete materialestrømsregnskaber for
byggematerialer og emballager, ligesom der opstilles MFA-baserede indikatorer for
bæredygtig udvikling for de to sidstnævnte.
Se her!
Figur 4:
Overall Material Flow Account (oMFA) for Tyskland i 1991. Alle tal er i mio ton.
Omtegnet efter og oversat fra Bringezu et al. (1998b) p. 63.
Den overordnede MFA (se også figur 4) indikerer, at de 433 mio t materialer, der
importeredes til Tyskland i 1991 efterlod en økologisk rygsæk på 2,1 mia ton i
udlandet, hvortil skal lægges andre 304 mio ton i form af erosion ligeledes i
udlandet. Til sammenligning udvandtes i alt 3,993 mia ton abiotiske materialer i Tyskland,
hvoraf de 2,798 mia ton forblev "ubrugte"
Analysen konkluderer bl.a., at det udenlandske materialeinput til den tyske økonomi
har tilnærmelsesvis den samme størrelse som den indenlandske udvinding fra eller
udledning til miljøet (excl. vand og luft), og det hedder videre:
"Således kan de transnationale
materialestrømme, som belaster det globale miljø, og som er forbundet med den tyske
økonomi ikke negligeres, når den globale effekt af den nationale økonomi skal
undersøges.."
Bringezu et al., 1998b, p. 64, forf. oversættelse |
Analysen viser endvidere eksempler på stigende økologiske rygsække, f.eks. for
brunkul, hvor affaldsmængden pr. udvundet ton brunkul er steget fra knap 2 m3
i 1950 til godt 4 m3 i 1990 (mindre lødig forekomst).
Herudover opstilles som det mest agregerede et studie af udviklingen i
materialeproduktiviteten, målt som BNP pr. TMI, i perioden 1980-1989, udvisende en svag
stigning fra i størrelsesordenen 300 DM/t til i størrelsesordenen 350 DM/t.
Ud over de af Wuppertal Instituttet udførte arbejder, har også Tysklands Statistik
været tidligt ude, idet Tyskland var det første land, der fik opstillet sine fysiske
input/output-tabeller af et statsligt statistisk institut (Stahmer et al., 1998).
7.3.2.3 Finland
I Finland synes arbejdet med MFAer og beregninger af såvel DMI som TMR også at være
nået meget langt.
Således offentliggjorde Finlands pendant til Danmarks Statistik,
"Statistikcentralen", i 1999 et første bidrag til opstilling dels af en
national MFA, dels en række eksempler på beregning af den finske økonomis
øko-effektivitet (Eco-efficiency) (Hoffrén, 1999a).
Der opstilles og beregnes fem forskellige øko-effektivitetes-indikatorer, som
sammenholder et korrigeret BNP (real, environmentally adjusted national product according
to SEEA) med faktorer som primærforbruget af naturressourcer/forandringer i omfanget af
miljøskader, forbruget af naturressourcer alene, forandringerne i omfanget af
miljøskader alene, ændringerne i emissioner af svovl, nitrogen og CO2, og
endelig udledningerne af N og P til vand.
Endelig gennemføres beregninger af DMC og DMI i perioden 1975-1994, som tillige
sammenlignes med den tilsvarende udvikling i Tyskland, USA, Holland og Japan (se figur 5
f.s.v.a. DMC).
Tilsvarende er DMI pr. indbygger sammenholdt med BNP - ligeledes sammenlignet med de
samme lande.
Samme forfatter har for det finske miljøministerium udarbejdet en rapport om
muligheden af at anvende MFA som mål for det totale forbrug af naturressourcer (Hoffrén,
1999b), hvor også Finlands TMR beregnes, ligesom der gennemføres nøjere analyser af de
"hidden flows" inden for Finlands væsentligste industrisektorer, nemlig skov-
og minedrift.
Eksempelvis fremkommer analysen med et interessant resultat f.s.v.a. de skjulte
strømme i forbindelse med drift af miner og brud i Finland, hvor mængden af udvundne
materialer har været svagt faldende i perioden 1980-1997, mens de skjulte strømme er
steget støt. Således voksede andelen af skjulte strømme (ikke-benyttede, udvundne
materialer) fra 58% i 1980 til 67% i 1997 (Hoffrén, 1999b, p. 46).

Figur 5:
Udviklingen i det direkte materialeforbrug (DMC) i en række indsutrilande i
perioden 1975-1994 (1975 = index 100). Omtegnet efter Hoffrén, 1999a, p. 52.
Ud over disse bidrag er der etableret et tværsektorielt forskningsprojekt i Finland,
Eco-Efficient Finland Project, hvorfra der foreligger en interrimrapport fra 1999
(Juutinen & Mäenpää, 1999), som beskriver de foreløbbige resultater af projektet
"Total Material Requirement and the Possibilities to reduce it in Finland".
Projektet udføres af Thule Institute from University of Oulu (som koordinator),
Geological Survey of Finland, University of Joensuu, Agricultural Research Centre og
Finnish Environment Centre.
Projektet har beregnet og opstillet TMR for Finland i perioden 1970-1996, opdelt på
importerede hidden flows, indenlandske hidden flows, importeret DMI og indenlandsk DMI. Se
figur 6a og 6b, hvor det specielt af sidstnævnte ses, hvorledes de udenlandske skjulte
strømme stiger mest.
Der er tillige gennemført beregninger af sammensætningen af TMR, fordelt på
landbrugsafgrøder, mineraler, skovbrug, grus og jord samt importerede produkter, ligesom
forholdet mellem biotiske og abiotiske materialer er analyseret (hvor de abiotiske vokser
kraftigt, mens de biotiske er stort set konstante).
Endvidere er TMR og DMI beregnet i f.t. BNP over perioden, og der synes at være en vis
afkobling for begge faktores vedkommende, nok tydeligst f.s.v.a. DMI, som er faldet fra
godt 600 ton/mio FIM i 1970 til knap 400 i 1996 (beregnet i faste 1990-priser). TMR pr.
indbygger stiger imidlertid støt perioden igennem (fra godt 60 til knap 90t/indbygger,
mens DMI ligger konstant på ca. 40 t/indbygger.
TMR sammenlignes afslutningsvis med tilsvarende data for Tyskland, Japan, Holland og
USA.
Der arbejdes nu videre med specialstudier af et referenceår, nemlig 1995, med henblik
på at få mere præcist overblik over de enkelte materialestrømme, også på
industrisektorniveau.

Figur 6a:
TMR (Total Material Requirement d.v.s. incl. økologiske rygsække i såvel
ind- som udland) for Finland 1970-1996, mio tons. Se også Tabel 1.
Omtegnet efter Juutinen & Mäenpää, 1999, p. 10

Figur 6B:
Som 6a, men med de enkelte delstrømme udtegnet for sig (bemærk anden
y-akse). Det ses nu tydeligt, hvorledes de skjulte strømme i udlandet stiger kraftigst.
Beregnet og tegnet efter data fra Juutinen & Mäenpää, 1999.
7.3.2.4. Øvrige lande
Bringezu anfører i oktober 2000, at der nu er opstillet nationale MFA´er i Østrig,
Danmark8, Tyskland, Finland, Italien, Japan,
Holland, Sverige, Storbritannien og USA, ligesom arbejdet p.t. pågår i Kina, Egypten og
Amazon-landet (Bringezu, 2000a, p. 7). Hertil kommer den ovenfor citerede MFA for EU-15.
For den skandinaviske fuldstændigheds skyld har nærværende projekt også undersøgt
norske miljørapporteringer, men fundet, at de er af meget traditionel karakter og ikke
rummer TMR-overvejelser (Statistics Norway, 1998)
7.3.3.1 Fysiske Input/Output-tabeller
Det første egentlige forsøg på at skabe overblik over materialestrømmene i det
danske samfund foreligger i Danmarks Statistisk fysiske input- output-tabeller for 1990
(Pedersen, 1999). Gravgård Pedersen redegjorde under den rundbordssamtale, som er en del
af grundlaget for nærværende studie, indgående for tilblivelse og metode:
Udgangspunktet var de monetære input/output-tabeller, som indgår i
nationalregnskabet, og som i kroner redegør for alle overførsler af varer fra én
branche til en anden. Danmarks Statistik bruger sådanne tabelværker til at beregne
f.eks. CO2-udslip m.v. fordelt på årsager (privat konsum, eksport mv.),
ligesom de generelt indgår i institutionens arbejde med opstilling af "et grønt
nationalregnskab".
Det strategiske miljø-forskningsprogram havde givet tilskud til at omregne disse
penge-strømme til vægt, og metoden var løbende blevet udviklet af Gravgård Pedersen,
efterhånden som arbejdet skred frem og det blev synligt, hvad der rent faktisk var
muligheder for. Ud over de monetære oplysninger er også inddraget en bred underskov af
øvrige statistiske primær-data, herunder f.eks. råstofstatistikken, landbrugsstatistik,
varestatistik og udenrigshandelstatistk. Det havde bl.a. vist sig, at de økonomiske data
alene havde opfanget halvdelen af den faktiske strøm typisk fordi sand, grus og
sten ikke altid handles mellem brancher, f.eks. hvis det anvendes til bygge- og
anlægsformål, fremstilling af cement mv.
Datagrundlaget tillod opstilling af fysiske input-output tabeller med i alt 27
erhvervsgrupper (slået sammen af andre 117 grupper).
Ved at gennemføre en balance-opstilling over ind- og udgåede varer, opstår en
forskel, som dels kan skyldes statistiske unøjagtigheder, men også er udtryk for
residualer, der "udledes" fra økonomien uden at der er handel forbundet hermed,
hvorfor de ikke dukker op i de monetære input/output-tabeller. Sådanne residualer
omfatter affald i sædvanlig forstand, men også residualer i form af vanddamp mv..
Endelig kan en væsentlig del af forskellene på in- og output tilskrives netto-ophobning
i økonomien (bygninger, infrastruktur m.v.). De tilgængelige primær-statistikker og
tekniske rapporter bidrager til at udrede, hvorvidt der er tale om residualer eller
netto-ophobning.
En sådan I/O-balance er langt mere detaljeret end en MFA i gængs forstand og
inddrager således også interne stofstrømme i økonomien (som ellers betragtes som
"black boxe" i oMFA´er).
7.3.3.2 DMI eller TMR
DMI for Danmark i 1990 kan med visse simple justeringer aflæses af de fysiske
input-output tabeller for Danmark, og Finansministeriet har med udgangspunkt heri
opstillet den første danske MFA, hvor der dog alene medregnes økologiske rygsække,
forbundet med råvareimport, ikke med import af hel- og halvfabrikata (Finansministeriet,
2000).
MFA´en afslører, at hver dansker tegner sig for et Totalt Materiale-behov (TMR) på
51 t/år (men altså excl. de økologiske rygsække, der skjuler sig i importerede
produkter). TMR/indb. var på samme tidspunkt i størrelsesordenen 84 t for USA og
Holland, 86 t for Tyskland og 46 t for Japan. Finansministeriet beregner tillige det
totale materiale-forbrug (TMC Total Material Consumption) pr.
indbygger i Danmark (d.v.s. TMR fratrukket den del, der går til eksport) til 41 t, hvoraf
de 23 t er ikke-benyttede ressourcer eller m.a.o. økologiske rygsække, som altså
udgør godt 56% af det totale materialeforbrug (stadig med den forudsætning, at
rygsækkene utvivlsomt er underestimerede, da de ikke er medregnet f.s.v.a. importerede
produkter).
Endvidere foretager Finansministeriet i mangel af data fra andre år end 1990 en
fremskrivning af DMC, TMC og TMR indtil 2010, genereret v.h.a. ADAM, og sat i forhold dels
til antal indbyggere, dels til BNP. Disse fremskrivninger antyder, at en afkobling mellem
væksten i økonomien og væksten i materialeinputtet er godt i vej, men fremskrivningerne
synes ikke at give det samme billede som EEA når frem til for perioden 1988-1997, baseret
på historiske data. Her vokser materialeintensiteten for Danmarks vedkommende hurtigere
end væksten i økonomien (se også figur 3)
Meget tyder altså på, at en egentlig MFA-analyse, baseret på historiske data, kunne
afsløre mere præcist, hvilken performance Danmark formår m.h.t. ressourceeffektivitet,
sammenlignet med andre lande.
Til alt held er det således, at Eurostat under dette projekts tilblivelse har bevilget
et tilskud til Danmarks Statistik til et projekt, som vil gennemføre en dansk MFA for
årene 1981, 90 og 97 med udgangspunkt i Eurostats guideline (Eurostat, 2000),
omfattende alle råstoffer samt halv- og helfabrikata, der udvindes/importeres og således
også økologiske rygsække forbundet hermed. En nøjere beskrivelse af dette projekt er
optaget som bilag IV i nærværende rapport.
Ikke mindst med fremkomsten af Eurostats guideline (Eurostat,2000) synes der nu
at være etableret en international konsensus omkring en metode til beregning af MFA´er
for hele økonomier/nationer, som hviler på det store erfaringsgrundlag, der er opnået
gennem arbejdet i såvel ConAccount som i regi af World Resources Institute (Adriaanse
et al.,1997 og Matthews et al., 2000).
Guidelinen påpeger dog fortsat forbedringsmuligheder og udeståender, således ikke
mindst på spørgsmålet om økologiske rygsække, forbundet med importerede produkter,
men angiver også løsningsforslag herpå, som tillige uddybes hos Pedersen (2000b).
Det danske Finansministerium påpeger forskellige problemer ved metoderne og ved
anvendelse af resultaterne, som kort kan resumeres som følger (Finansministeriet, 2000):
Hoved-"anken" synes at være, at sammenregning til én faktor, nemlig vægt,
ikke giver en klar indikation af, om en vækst i ressourcetræk påvirker miljøet i
negativ retning, og at denne ene faktor ikke giver et operationelt værktøj til
strategisk planlægning. Dette spørgsmål tages op til diskussion i næste kapitel (se
afsnit 8.1.1-3 nedenfor).
Derudover finder Finansministeriet, at videngrundlaget om omfanget af økologiske
rygsække, især for importerede hel- og halvfabrikata, er for mangelfuldt, og at
rygsækkene i den samlede import derfor underestimeres. Finansministeriet har p.g.a.
datamangel således helt valgt at se bort fra rygsække forbundet med hel- og
halvfabrikata og benytter alene dokumenterede rygsække i f.m. import af råstoffer ved
TMR/TMC-beregningerne. Hertil kommer, at jorderosion, vand og genbrug ikke regnes med
(efter anvisning fra Eurostat-guiden), ligesom mængden af ikke-benyttede ressourcer
skifter springvis, afhængig af, hvilket land (og dermed hvilken
råstofforekomst/-udvindingsteknologi), vi importerer kul fra, hvilket påvirker TMR i
stor udstrækning, da kul udgør/gjorde en væsentlig del af det samlede materialeinput.
Pedersen (2000b)(se bilag VI) diskuterer de samme problemstillinger, men anviser
forskellige veje til at kvalificere specielt estimeringen af indirekte udvinding af
ressourcer i udlandet, forbundet med dansk import. Peger her på muligheden af at anvende
udenlandske TMR-opgørelser, ligesom der for en række varers vedkommende vil være
mulighed for at benytte danske input-output beregninger til at bestemme de primære
ressourceækvivalenter, knyttet til den pågældende vare særligt hvor det må
antages, at produktionsteknologi og ressourcegrundlag er nogenlunde det samme for det
producerende land og Danmark.
Endelig diskuterer Finansministeriet problemet med at bruge TMR som indikator, da den
er meget følsom overfor udenrigshandel (medregner alle input uden at fradrage eksport),
ligesom ministeriet generelt problematiserer, om en eventuel adfærdsregulering i retning
af at indkøbe råvarer med mindre økologiske rygsække vil betyde noget som helst på
globalt plan. De råvarer, der har en stor rygsæk, vil efter ministeriets opfattelse så
blot blive solgt til andre lande eller virksomheder, der ikke bekymrer sig herom, ligesom
der måske vil ske en prisudvikling, der oven i købet vil betyde, at de råvarer, der har
en stor rygsæk, og derfor ikke bliver efterspurgt af industrilandene, vil falde hurtigere
i pris end råvarer med lille rygsæk og derfor vil blive aftaget i stigende grad af
3.-verdenslande.
Eurostat (2000) diskuterer (p. 32 f) også spørgsmålet omkring særligt de
"små" økonomiers store følsomhed overfor udenrigshandel ved valg af TMR som
indikator, og antyder ud fra en sammenligning af tilgængelige data om TMR og DMI
fra 8 forskellige lande/statssammenslutninger at der synes at være en om
ikke lineær, så dog en vis - sammenhæng mellem TMR/indb. og DMI/indb. På dette
grundlag finder Eurostat det relevant at overveje, om DMI bør kunne anvendes som
indikator, evt. suppleret med TMR-vurderinger på specielle produktområder.
Hvad angår spørgsmålet om fraværet af effekt på det samlede forbrug af råvarer
på verdensmarkedet, tages dette op under diskussionen af spørgsmålet om
"sufficiency" og "efficiency" i afsnit 8.2.2. nedenfor.
Det må som svar på spørgsmålet om, hvorvidt metodeapparatet er til stede,
konkluderes, at metoden alt overvejende er udviklet og at det i dag er muligt at udarbejde
sammenlignelige overall Material Flow Accounts, samt at der i 2001 er gået et arbejde i
gang på Danmarks Statistik, som i løbet af 2002 vil resultere i en dansk MFA, der vil
være direkte sammenlignelig med en række andre MFA´er, udarbejdet for såvel
europæiske lande som USA og Japan.
5 |
Bringezu anfører selv (Bringezu 2000a, s. 7), at efter det
første tilløb, præsteret af Ayres og Kneese i 1969, etableredes nationale MFA´er
uafhængigt af hinanden stort set samtidig i hhv. Østrig (1992), Japan (1992) og Tyskland
(1993).
|
6 |
Også den nyeste reorganisering af DG-Miljø, hvor
affaldspolitikken lægges ind under "Bæredygtig udvikling og Forbrug", tegner i
retning af en mere ressourceorienteret (dvs. input-orienteret) tilgang til
miljøproblemerne/affaldsdannelsen. Det netop vedtagne 6. Miljøhandlingsprogram peger da
også direkte på initiativer, der skal knytte affaldspolitikken sammen med øget
ressourceeffektivitet.
|
7 |
Det er ellers en traditionel økonomisk opfattelse, at
øgning af et i forvejen højt brutonationalprodukt ikke indebærer øget træk på
naturressourcerne/øgede miljøeffekter, idet det antages, at miljøeffekterne bevæger
sig i en først stigende, men siden jævnt faldende såkaldt "Kuznets-kurve" med
stigende BNP. Dette tilbagevises i øvrigt af Røpke, som ikke finder, at en afkobling
sker automatisk, men er afhængig af skift i politisk prioritering og aktion i takt med
øget velstand.
|
8 |
Må være Gravgård Pedersens I/O-tabeller (Pedersen,1999),
der hentydes til, eftersom Bringezu under videnhjemtagningsbesøget primo november ikke
havde kendskab til Finansministeriets arbejde (Finansministeriet, 2000). |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|