Substitution af SF6 i lydisolerende vinduer

5 Konklusion

Projektet har omfattet to hoveddele. Den første del, der fastlægger målene for udvikling af alternativer til brug af SF6 i lydisolerende vinduer, omfatter en vurdering af dagens forbrug af SF6, en analyse af problemstilling, omfang og behov samt projektets første forsøgsserie. Der opsummeres følgende mål for udvikling af alternativer:
Fokus på lydisolation mod vejtrafikstøj i byområder og støj fra jernbanetrafik ved høje hastigheder, ikke på Rw-værdien
Fokus på det samlede vindues lydisolation, ikke på rudens alene
Almindelige vinduer (vindue af træ, moderate lydkrav, termolydrude):
Vejtrafikstøj:
Ingen fordel ved at anvende SF6.
Togstøj:
Skal modsvare en effekt på op til ca. 1 dB ved at anvende SF6

Specielle vinduer (vindue af aluminium, høje lydkrav, rude med støbe-laminat):
Vejtrafikstøj og togstøj:
Skal modsvare en effekt på omkring 2 dB ved at anvende SF6

Den anden del af projektet omfatter analyse og test af alternativer til brug af SF6 i lydisolerende vinduer. På baggrund af de gennemførte målinger for de valgte vindues- og rudetyper gives følgende eksempler på mulige alternativer, hvor der uden brug af SF6 kan opnås samme lydisolerende effekt. De ændrede rudetyper er i projektet målt med Argon.
Almindelige vinduer (moderate lydkrav, rudetype 6-16-4 SF6):
Vejtrafikstøj:
SF6 kan udelades uden ændringer af rudetypen.
Togstøj:
Rudens tykke glas ændres til lydlaminat eller støbelaminat
Specielle vinduer (høje lydkrav, rudetype 6-20-4/1.5/4 SF6)
Vejtrafikstøj:
Forøgelse af rudens samlede glastykkelse med ca. 2 mm eller
anvendelse af to lydmæssigt egnede laminater i stedet for ét.
Togstøj:
Kombination af to lydmæssigt egnede laminater og forøgelse enten
af glasafstanden på 5-10 mm eller
af rudens samlede glastykkelse med ca. 2 mm

Rapportens eksempler på mulige alternativer kan ikke gøre det ud for en fyldestgørende gennemgang af alle forekommende vindues- og rudekonstruktioner, men viser på baggrund af et afprøvet udvalg af realistiske løsninger for relevante vindues- og rudetyper, at det med forholdsvis enkle tekniske midler er muligt at substituere anvendelsen af SF6 i lydisolerende vinduer gennem ændringer af rudeopbygningen.