Den teknologiske udviklings mulige miljøkonsekvenser

3 Radarundersøgelse - andre kilder

3.1 Environmental Outlook (OECD)
3.2 Eco-design & Eco-industries
3.2.1 Eco-design
3.2.2 Eco-industries
3.3 Natur og miljø 2001 (DMU)
3.4 Erhvervsudsigten (Erhvervsfremme Styrelsen)
3.5 Borgernes Idékatalog (Teknologirådet)
3.6 Opsummering - andre kilder

Radarundersøgelser er normalt ikke alene begrænset til teknologiske fremsynsanalyser. Det anbefales at inddrage andre kilder, således at problemstillingen bliver belyst fra flere vinkler og udgangspunkter. I dette afsnit præsenteres studier gennemført af såvel internationale (OECD og EU), som nationale organisationer (DMU, Erhvervsfremme Styrelsen og Teknologirådet).

3.1 Environmental Outlook (OECD)

Rapporten ’OECD Environmental Outlook’ (OECD 2001) blev udarbejdet som beslutningsstøtte i forbindelse med OECD’s strategiske miljømæssige planlægning for perioden frem til 2020. Analysen fokuserer på udviklingstendenser samt drivende faktorer af betydning for ændringer i miljøets tilstand. Metodemæssigt er OECD analysen gennemført ved at koble en generel makroøkonomisk model udviklet af OECD med en model for sammenhængen mellem miljøpåvirkninger og -effekter.

Hovedkonklusionen er, at befolkningstilvækst, økonomisk vækst og globalisering også fremover vil have et betydeligt miljøtryk med mindre der iværksættes stærke regulerende tiltag for at beskytte økosystemet og de vitale ydelser, som er afhængig af et fungerende økosystem.

De væsentligste resultater er opsummeret ved hjælp af trafiklys:
The ’green light’ signals pressures on the environment or environmental issues for which recent trends have been positive and are expected to continue in the future, or for which the recent trends have not been so positive, but are expected to improve.
The ’yellow light’ signals areas of uncertainty or potential problems. These relates primarily to environmental pressures and environmental issues for which current understanding is inadequate.’
The ’red light’ signals pressure or environmental conditions for which the recent trends have been negative and are expected to continue, or for which the recent trends have been stable but are expected to worsen in the future. The ’red lights’ need to be urgently addressed by OECD countries.

OECD Environmental Outlook’ indeholder i alt 72 trafiklys struktureret i 5 domæner. Tabel 8 indeholder en optælling af grønne, gule og røde trafiklys fordelt på de 5 domæner. Som det fremgår af Tabel 8 er hovedparten af de mest kritiske trafiklys koncentreret omkring energi og ressourceanvendelse. Tabel 9 indeholder en oversigt over de miljømæssigt mest betydende trafiklys. En samlet oversigt over alle grønne, gule og røde trafiklys findes i bilag D.

Tabel 8.
Trafiklys fordelt på domæner.

Domæne

Grøn

Gul

Rød

Economic, social and technological drivers of environmental change

2

6

3

Primary sectors and natural resources

7

5

9

Energy, climate change, transport and air quality

3

3

10

Households, selected industries and waste

5

6

4

Selected cross-cutting issues

2

6

1

Total

19

26

27


Tabel 9.
Væsentligste resultater - OECD Outlook (OECD 2001).

 

Grøn

Gul

Rød

Miljø-
påvirk-
ninger

Industriel punktkilde-
forurening

Visse luftforurenende stoffer (bly, CFC, CO, SOx)

Vandforbrug

Giftige udledninger fra industrien

Produktion af farligt affald

Energi-
produktion og –forbrug

Landbrugs-
forurening

Overfiskeri

Udledning af drivhusgasser

Luftforurening fra biler og fly

Kommunal affalds-
produktion

Miljøets tilstand

Skovdækning i OECD-regionen

Overflade-
vandkvalitet

Skovkvalitet i OECD-
regionen

Ozonlagets tykkelse

Biodiversitet

Tropisk skovdækning

Fiskebestande

Grundvands-
kvalitet

Luftkvalitet i byerne

Klimaændringer

Kemikalier i miljøet

Tiltag

’Grøn’ handel

’Grønt’ landbrug

Områdebeskyttelse

Ressource-
effektivitet

Energieffektivitet

Bioteknologi

Skovplantning

Akvakultur

Energi og transport teknologier

Affalds-
håndtering

 

3.2 Eco-design & Eco-industries

3.2.1 Eco-design

Eco-design er et begreb med reference til en systematisk kortlægning af miljømæssige betydende faktorer i design og udvikling af produkter. Eco-design er tæt knyttet til og tillægges en væsentlige rolle i forhold til realisering af politikken ’integrated product policy (IPP)’. Eco-design ikke er relateret til et bestemt teknologisk domæne, men et princip som kan indgå ved design og udvikling af en lang række forskellige teknologier og produkter. Metodologierne relateret til eco-design omfatter bl.a. LCA (livscyklusanalyse), POEM (product-oriented environmental management) samt teknikker til øget genanvendelse og genindvinding. I følge OECD (1998) er LCA i sin holistiske tilgang en af de bedste metodologier til at integrere miljødimensionen i teknologisk udvikling.

Danmark var et af de første lande i verden med forsknings- og udviklingsprojekter indenfor eco-design, og Danmark kan sammen med Tyskland, Holland, Østrig og Sverige betragtes som foregangslande, hvad angår metodeudvikling, udbredelse og uddannelse indenfor området eco-design. Dog skal det nævnes, at det primært er de større virksomheder og forskningsinstitutioner, som har været med i udviklingen, mens eco-design ikke i særligt stort omfang har været benyttet af små og mellemstore virksomheder. Væsentlige faktorer for virksomhedernes motivation for at anvende eco-design er: a) profilering som miljøvenlig virksomhed, b) forbrugerkrav, c) positionering af virksomheden i forhold til forventede fremtidige vilkår for produktion (Takker et al 2000).

Eco-design er et forholdsvis nyt og derfor også diffust begreb, hvor yderligere forskning og udvikling er nødvendigt. En fremtidig udvikling og udbredelse vil i stor udstrækning være afhængig af statslige initiativer og allokering af ressourcer til forskning, udvikling og undervisning indenfor såvel metoder og metodeudvikling samt implementering i praksis (Takker et al 2000).

I følge OECD (1998) er der tre hoveddrivkræfter for udvikling af renere teknolog, specielt i forhold til bioteknologi:
economic competitiveness, with companies considering the advantage of clean products and processes in terms of market niches or cost advantages
government policies, which enforce or encourage changes in manufacturing practices
public pressure, which takes on strategic importance as companies seek to establish environmental legitimacy.

3.2.2 Eco-industries

Eco-industries kan defineres på følgende måde:

activities which produce goods and services to measure, prevent, limit, minimise or correct environmental damage to water, air and soil, as well as problems related to waste, noise and eco-systems. This includes cleaner technologies, products and services that reduce environmental risk and minimise pollution and resource use. (ECOTEC 2002a).

Eco-industries omfatter på det europæiske marked to hovedgrupper (ECOTEC 2002a):
Kontrol og bekæmpelse af forurening: luftforurening, vandrensning, affaldshåndtering, jordrensning, støj, måling & monitering, forskning & udvikling, administration, miljøstyring.
Forvaltning af ressourcer: vandforsyning, genanvendelse, naturbeskyttelse.

Omsætningen indenfor disse to hovedgrupper beløb sig i 1999 i EU til i alt 183 billion EUR (2,3% af GDP), heraf 69% til ’kontrol og bekæmpelse af forurening’ og 31% til ’forvaltning af ressourcer’. Danmarks andel af omsætningen var 6,63 billion EUR. Betragtes omsætning i forhold til indbyggertal lå Danmark på en førsteplads i EU - knebent foran Østrig.

I et globalt markedsmæssigt perspektiv står EU overordnet betragtet stærkt indenfor sektoren eco-industries. Danmarks rolle kan beskrives som følger :

Denmark is a strong exporter particular in the water and waste sectors, although a small number of companies account for the majority of exports. Two-thirds of exports of water-related products stayed within Europe, most going to the Nordic countries, Germany and the UK. The rest of Europe and the CEEs are also important customers. In the waste sector the largest exports are of thermal waste treatment technologies, exported mainly to the Asian market and to the Nordic countries, the UK and Germany. (ECOTEC 2002a).

På verdensmarkedet er EU størst, hvad angår implementering af vindenergi (ca. 75% af den samlede installerede kapacitet på verdensplan), (ECOTEC 2002a). I EU er danske virksomheder førende med en samlet forventet andel af verdensmarkedet de næste år på ca. 40-50%. I 1998 udgjorde vindenergi 25% af Danmarks eksport indenfor energisektoren. Hovedaftagerne for danske vindmøller er Tyskland, Spanien og USA. De seneste installationer af off-shore vindmølleparker vil bidrage til at fastholde Danmarks position på markedet. (ECOTEC 2002b).

3.3 Natur og miljø 2001 (DMU)

De miljømæssigt set mest betydningsfulde sektorer i Danmark er landbrug, energi og transport, som tilsammen bidrager med 80% af det danske CO2-udslip (DMU 2001).

- Fremskrivning af landbrugsudviklingen frem til 2010 viser, at det konventionelle landbrugsareal falder med over 20%. Antallet af malkekøer og kvæg forventes at falde med næsten 2% pr. år, mens produktionen af slagtesvin forventes at stige med 1,5% pr. år. Der forventes en stigning i de ekstensivt dyrkede arealer, i skovarealet og arealet af vådområder. Disse forhold kan betyde fremgang for naturen. Kvælstofforbruget forventes at falde, og der forventes ligeledes et fald i udvaskning af kvælstof og udslip af drivhusgasser (CO2 og metan) og ammoniak til atmosfæren.
- Forventningerne til energiforbruget for de næste 10 år er at det holdes i ro for alle sektorer bortset fra transport og handel & service. Der forventes fortsat forbedringer af forsyningssektorens effektivitet og en fortsættelse af udviklingen med øget forbrug af olie og naturgas på bekostning af kul. Der forventes en fortsat stigning i andelen af vedvarende energi herunder især vindmøller. ………….. For perioden efter 2005 er der formuleret et dansk pejlemærke på en halvering af CO2-udslippet fra 1990 til 2030. Det vil kræve vidtrækkende indgreb både i form af besparelser i forbruget, fremme af vedvarende energi og renere brændsler for at nærme sig dette pejlemærke.
- Væksten i vejtrafikken har hidtil været ca. 3,5% pr. år. Den forventes over de næste 10 år at være ca. 1,6% i gennemsnit, hvilket kan betyde, at der sker en reel afkobling mellem den økonomiske vækst og trafikken. Hovedårsagen til denne forventning er stigning i prisen på benzin. ………… Det danske pejlemærke for 2030 for transportens bidrag til CO2-udslippet er en 25% reduktion i forhold til 1988. Det vil kræve vidtrækkende indgreb herunder ændringer i transportens omfang og teknologi at nærme sig dette mål.


I industrien har der været en kraftig vækst, men CO2-udledningen fra industrien har næsten konstant være på 12-15% af Danmarks samlede udledning, og denne udvikling forventes at fortsætte de næste 10 år. Reduktion af miljøpåvirkninger fra industrien forsøges i stigende omfang gennemført ved fremme af produktion af renere produkter, tilskyndelse til udarbejdelse af grønne regnskaber og anvendelse af miljøstyring og miljøledelse i virksomhederne. Det forventes at miljøcertificering og andre ’grønne’ tiltag i fremtiden kan blive en konkurrencefordel for de danske virksomheder (DMU 2001).

I Danmark er det samlede forbrug af kemiske stoffer og produkter til industrielle formål ca. 8 mio. tons pr. år. I Danmark hat der været særligt fokus på de svært nedbrydelige stoffer, som kan transporteres over lange afstande. Denne globale spredning er en at de nyere problemstillinger knyttet til det stigende kemikalieforbrug (DMU 2001).

3.4 Erhvervsudsigten (Erhvervsfremme Styrelsen)

Vilkårene for erhvervsudvikling generelt i Danmark vil også være af betydning for miljøet og for udvikling af miljøbetydende teknologier.

Erhvervsfremme Styrelsen (2000) har forsøgt at skabe et overblik over de vigtigste tendenser, som de næste 10 år forventes at påvirke vilkårene for dansk erhvervsliv omfattende 7 makrotrends med hver 3-4 mikrotrends, se Tabel 10. Det skal understreges, at det ikke har været Erhvervsfremme Styrelsens intention at tegne et komplet og sammenhængende billede af fremtiden. Ønsket har været at komme med klare, om end simplificerede, bud på hvilke tendenser virksomhedernes beslutningstagere bør være opmærksomme på.

Tabel 10.
Makro- og mikrotrends (Erhvervsfremme Styrelsen 2000)

Makrotrends

Mikrotrends

Forbrug og følelse
- nye forbrugstrends

Livsstilsbetinget forbrug
Politisk forbrug
Produktion og forbrug i og uden for hjemmet

Sundhed i centrum
- fokus på bioteknologi

Biotek revolutionere sundhedsområdet
Biotek og fødevareområdet ved en korsvej
Mere effektiv sundhedspleje og øget omsorg

Informationsteknologiens æra

IT indgår i stadigt flere produkter og processer
Internettet som dominerende markedsplads
Det mobile samfund

Det globale erhvervsliv

Globale investeringer og ejerstruktur
Ubegrænset handel inden for nye serviceområder
Regionale handelsblokke får stor betydning
Nye integrationsmønstre i Europa
Norden som nærmarked
Østeuropas comeback

Viden - det vigtigste råstof

Videnmedarbejdere kommer i centrum
Fornyelse gennem forskning
Øget fleksibilitet på arbejdsmarkedet

Den vidensbaserede organisation

Netværks- og projektorganisering
Integrerede informationsnetværk

Statens nye grænser

Mere magt til internationale organer
Liberalisering og udlicitering af offentlig virksomhed
Tættere samarbejde mellem offentlig og privat sektor
Kamp om det bedste erhvervsklima

3.5 Borgernes Idékatalog (Teknologirådet)

I teknologiske fremsyn anbefales det ofte også at inddrage synspunkter og holdninger fra lægfolk. I denne rapport tilgodeses dette ved at præsentere hovedresultaterne fra borgerhøringer om bæredygtig udvikling gennemført af Teknologirådet. Sigtet med borgerhøringerne var at inddrage borgerne i debatten samt at give inspiration til udarbejdelse af nationale strategier for bæredygtig udvikling, og i denne sammenhæng blev der afholdt borgerhøringer i Herning, Odense og Glostrup (Teknologirådet 2002). Temaet for borgerhøringerne var ’Hvilke udfordringer står vi overfor de næste 15-20 år for at sikre en bæredygtig udvikling i Danmark’. På baggrund af borgernes uredigerede svar er der udarbejdet et idékatalog, hvor bidragene er fordelt under i alt 10 temaer, og som led i høringen blev borgerne bedt om at prioritere de 10 temaer, se Tabel 11.

Tabel 11.
Temaer efter prioritering (Teknologirådet 2002) .

Tema

Udfordringer

Viden og oplysning
- konsekvenser og ansvar

Flere må tage ansvar; Personligt ansvar; In at være miljøbevidst; Uafhængig information; Opdragelse, undervisning, dialog; Økonomiske incitamenter; Stor udfordring - svær at imødekomme ?

Affald og produkters livscyklus

Undgå ressourcespild; Overflødig emballage; Producenterne har et ansvar; Hvad med at fremme leasing; Bonusordninger og mærkning.

Mennesket i centrum

Livskvalitet og social velfærd; Fokus på det at være menneske; Velfærd uden at skade miljøet; Teknologi som løsning; Livskvalitet indbefatter sundhed.

Transport i konflikt med miljø og ressourcer

Stigende transportbehov; Bedre kollektiv transport; Alternativ transport og energi; Økonomi påvirker adfærd; Brug fornuften.

Det globale perspektiv

Vi er en del af en større sammenhæng; Konkurrence på lige fod; I-landenes ansvar.

Økologi og fødevarer

Nul kemi, kvalitet og økologi; Borgerne har selv et ansvar - hvis de har et valg; Hjælp til forbrugerne; Oplyse de små forbrugere; Væk med prisforskel; Landbruget har et ansvar.

Kemikaliefri produkter og valgmuligheder

Begræns brug af kemikalier; Deklarer kemiindholdet; Fortæl produktets historie; Krav om producentansvar; Miljømærker kan hjælpe forbrugeren; Det skal være økonomisk attraktivt; Forskning i renere produkter.

Udnyt energien bedre

Borgere ønsker vedvarende energi; Undgå klimaforandringer; Undersøg muligheder for at bruge vedvarende energikilder; Ændrede vaner og regler.

Sikring af ressourcer, grundvand til drikkevand

Balance mellem forbrug og ressourcer; Uholdbart ressourceforbrug; Vand er forudsætning for alt liv; Landbruget som en del af løsningen.

By og bolig

Grønne områder og bæredygtige boliger og byplanlægning; Borgerne vil udvikle byerne.

3.6 Opsummering - andre kilder

Denne del af radarundersøgelsen fokuserer i langt højere grad på globale og regionale udviklingstendenser og drivkræfter end på teknologi. Endvidere er de teknologiske aspekter fokuseret mere på radikale teknologiske løsninger på systemniveau (f.eks. Eco-design, ’grøn industri’, radikale forandringer af transportsystemer) end på forbedringer af eksisterende teknologier.