Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2002

2 Kemikalieinspektionen – organisation, arbejdsopgaver og samarbejde

2.1 Organisation
2.2 Arbejdsopgaver
2.3 Ændring af sagsbehandlingen
2.4 Samarbejde
2.4.1 Nationalt
2.4.2 Internationalt

2.1 Organisation

Kemikalieinspektionen er en sektion i Miljøstyrelsens Kemikaliekontor.

I 2002 bestod Kemikalieinspektionen af seks medarbejdere - en sektionsleder, fire inspektører/sagsbehandlere samt en jurist.

I det daglige arbejde trækker Kemikalieinspektionen efter behov på ekspertisen i Miljøstyrelsens fagkontorer.

I 2002 anvendte Kemikalieinspektionen i alt 4.4 mio. kr. Heraf udgjorde lønudgifterne 2.7 mio. kr. og driftsudgifterne 1.7 mio. kr.

Kemikalieinspektionen bistås desuden af Danmarks Miljøundersøgelser, hvor fire medarbejdere – som en del af deres arbejde – foretager analyser af bekæmpelsesmidler, kosmetik og legetøj til brug for Inspektionens sagsbehandling.

2.2 Arbejdsopgaver

Det er Kemikalieinspektionens ansvar at føre tilsyn og kontrol med, at gældende regler på kemikalieområdet overholdes.

Derudover har Kemikalieinspektionen en række administrative opgaver.

Kontrol- og tilsynsarbejdet består af:
Kontrol med overholdelsen af reglerne om meget giftige og giftige kemiske stoffer og produkter, herunder bekæmpelsesmidler, hos forhandlere. Kontrollen består i tilsynsbesøg hos forhandlere over hele landet.
Tilrettelæggelse og gennemførelse af kampagner. Inspektionen definerer sine kampagner som tidsbegrænsede tilsyn på et nærmere afgrænset område.

En kampagne kan omfatte ét eller flere af de områder, som Inspektionen overordnet prioriterer. For eksempel en bekendtgørelse, en produktgruppe, en branche og/eller et geografisk område.

Behandling af indberetninger. Kemikalieinspektionen modtager hvert år en række henvendelser fra firmaer, privatpersoner, forbrugerorganisationer og lignende om formodede overtrædelser af kemikalielovgivningen.

Sagsbehandlingen kan - afhængigt af den overtrædelse, som antages at være begået - for eksempel bestå i, at der foretages en vurdering af firmaets dokumentation for produktet, en analyse af produktet, et tilsynsbesøg eller en kombination af disse kontrolformer.

Behandling og opfølgning af sager, som Kemikalieinspektionen indleder af egen drift. For eksempel kan Inspektionen blive opmærksom på formodede overtrædelser i forbindelse med tilsynsbesøg, udtagning af vareprøver eller annoncering i medierne.

Flere sager og kampagner er opstået i kølvandet på de rapporter, der udarbejdes som led i Miljøstyrelsens projekter om kortlægning af kemiske stoffer i forbrugerprodukter, f.eks kampagnen om indholdstoffer i julespay.

Behandling af og opfølgning på notifikationer, som Kemikalieinspektionen via Forbrugerstyrelsen modtager fra andre EU-lande om farlige produkter. Der kan også være tale om advarsler fra lande udenfor EU eller fra f.eks. interesseorganisationer.

De administrative opgaver består af:
Udstedelse af tilladelser til at anvende eller sælge gifte, f.eks. mod muldvarpe, herunder opkrævning af forhandlergebyrer.
Udstedelse af tilladelser til gift detail salg og behandling af meddelelser om gift engros.
Rapportering til EU om bekæmpelsesmiddelkontrollen.

2.3 Ændring af sagsbehandlingen

Behandling af kosmetikanmeldelser foretages ikke længere, da pligten til at anmelde import af kosmetiske produkter er bortfaldet.

Behandling og udstedelse af eksportcertifikater foretages ikke længere af Kemikalieinspektionen men af fagkontorerne i Miljøstyrelsen.

Henvendelser om skader ved brug af kosmetiske produkter og kemiske stoffer og produkter samt henvendelser om produktsikkerhed behandles i Miljøstyrelsens Forbrugersektion. Kun hvis der konstateres overtrædelser bliver sagen behandlet i Kemikalieinspektionen.

Kemikalieinspektionens vigtigste og største informationsindsats, Kemitelefonen blev omlagt i starten af 2002. Den generelle telefoniske rådgivning om kemikalielovgivningen er derfor ikke længere administrativt og fysisk samlet i Kemikalieinspektionen, som i 1998-2001 stod for driften af telefonen.

Arbejdet med udarbejdelse og vedligeholdelse af Faktaark om kemikaliereglerne rettet mod primært virksomheder foregår ikke længere i Kemikalieinspektionen men i Miljøstyrelsens fagkontorer.

2.4 Samarbejde

2.4.1 Nationalt

På nationalt niveau samarbejder Kemikalieinspektionen med en række andre tilsynsmyndigheder. Samarbejdet foregår primært med Arbejdstilsynet, Lægemiddelstyrelsen, Forbrugerstyrelsen, Told og Skat, Fødevaredirektoratet, politiet og kommunerne.

Kemikalieinspektionen udnytter samarbejdet til at udveksle erfaringer og orientere de øvrige myndigheder om kemikaliereglerne for derigennem at forbedre håndhævelsen. Som eksempel kan nævnes samarbejdet med Arbejdstilsynet om det nye, fælles EU-kontrolprojekt, ECLIPS. Projektet er nærmere beskrevet i afsnit 2.4.2

Kemikalieinspektionen bruger også samarbejdet til at afklare spørgsmål om afgrænsning i forhold til de tilgrænsende regelsæt - for eksempel grænsen mellem kosmetiske produkter og lægemidler.

Ekspertise i forbindelse med politiets behandling af straffesager om overtrædelse af kemikalielovgivningen samt behandling af indberetninger fra andre myndigheder om formodede overtrædelser af kemikalielovgivningen er eksempler på andre væsentlige samarbejdsområder.

2.4.2 Internationalt

Miljøstyrelsen var vært for årets møde i CLEEN (Chemical Legislation European Enforcement Network) den 9.-11. september. Formålet med netværket er at styrke de europæiske kemikalietilsynsmyndigheders samarbejde, at forbedre kendskabet, forståelsen og overholdelsen af kemikaliereglerne, at sørge for at der er lige vilkår for producenter og importører i alle landene og at indbyde og hjælpe fremtidige medlemsstater med at indgå i netværket.

I mødet deltog repræsentanter fra 14 medlemslande, Norge, Slovenien, Tjekkiet, Slovakiet og EU-kommis-sionen.

På mødet blev CLEEN’s rolle i forslaget til en ny kemikalieregulering samt CLEEN’s tilbagemeldinger til EU-kommissionen om problemer med håndhævelsen af nuværende regulering drøftet. Mødet var det afsluttende møde for projekterne om dels ulovlig handel med ozonlagsnedbrydende stoffer og om lækage fra installationer med ozonlagsnedbrydende stoffer. Rapport om resultatet forventes i løbet af 2003. (2)

Aktiviteterne i den nærmeste fremtid i CLEEN-regi er et fælles tilsynsprojekt: ECLIPS (kontrol med klassificering og mærkning af kemiske produkter), projektindhold og forløb blev diskuteret på mødet. Endelig blev yderligere to forslag om fremtidige tilsynsprojekter diskuteret.

Den næste CLEEN-konference er planlagt i efteråret 2003.

Kemikalietilsynsmyndighederne i Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark udgør en formel gruppe "Nordisk tilsynsgruppe" under Nordisk Kemikaliegruppe i Nordisk Ministerråds regi. Formålet med gruppen er bl.a. at opbygge og vedligeholde et medarbejdernetværk, at føre en fælles indsats på udvalgte tilsynsområder og at koordinere den nordiske indsats på EU/EES plan.

Finland var vært for et nordisk møde i Helsinki den 13.-14. juni. På mødet blev landenes tilsynsaktiviteter præsenteret og diskuteret. Håndhævelse efter den kommende EU-regulering blev drøftet, og resultatet af det først nordiske tilsynprojekt "CMR-stoffer i forbrugerprodukter" blev fremlagt. Endelig blev det fælles nordiske tilsynsprojekt på området klassificering og mærkning af tekstilvaskemidler diskuteret. En medarbejder fra Kemikalieinspektionen var i efteråret på udveksling i 2 uger i Sverige og deltog i kontrolarbejdet som en form for efteruddannelse.