Substitution af biocider i bundmaling til skibe med enzymer

15 Praktisk afprøvning – forløbsbeskrivelse

Dansk Sejlunion har som led i projekt om udvikling og afprøvning af enzymbaseret bundmaling stået for den praktiske afprøvning af to miljøvenlige bundmalingsprodukter fra firmaet BioLocus. Malingerne er udviklet i et samarbejde mellem Jotun A/S og BioLocus ApS. I alt 19 lystbåde fordelt på fem forskellige lystbådehavne i Danmark har deltaget i afprøvningen. De fem testhavne er Helsingør, Kalvehave, Horsens, Marselisborg og Skive. Havnene er valgt for nogenlunde at dække den variationen i begroningstyper og mængder, der findes i de danske farvande.

Produktet AF 2047 (hård bundmaling) har været afprøvet på ¼ af bådene i hver havn, og AF 2022 (selvpolerende bundmaling) har været afprøvet på de resterende både.

15.1 Forbehandling

Der blev som udgangspunkt udleveret en 1-komponent primer til de deltagende bådejere. Deltagerne påførte selv denne primer forud for påføringen af testmalingen. Primerens funktion var, at forsegle tilbagesiddende gammel bundmaling. Herved sikres et ensartet udgangspunkt for testen, samt at den gamle bundmaling ikke influerer på testmalingernes virkning.

15.2 Referencemaling

Primer og testmaling samt en referencemaling fra Jotun (almindelig kobberbaseret bundmaling, ”Non-stop”) blev påført af bådejerne med rulle.

Referencemalingen blev påført på et mindre areal af båden midtskibs for at kunne sammenligne virkning.

15.3 Udlevering af maling

Primer, testmaling og referencemaling blev udleveret medio marts til de deltagende testsejlere. Der blev også udleveret malerruller og bakker.

15.4 Påføring af maling

Der skulle efter forskrifterne påføres ét lag testbundmaling.

15.5 Søsætning

Hovedparten af bådene er søsat i den normale periode fra medio april til medio maj.

15.6 Spørgeskemaer

Deltagerne har udfyldt to spørgeskemaer i løbet af testen. Dels et påføringsskema hvor bådejerne bl.a. skulle vurdere, hvordan malingen var at arbejde med. Dels et resultatskema der skulle besvares ved sæsonens afslutning. Bådejerne skulle udfylde dette skema inden bådene blev taget på land. Heri skulle de beskrive deres oplevelser med testmalingen, herunder om testmalingen har været anderledes at sejle med end normalt, om de har observeret begroning i vandlinien, om de har mærket fartreduktion m.m. Svarprocenten for både påførings- og resultatskema var 95%.

15.7 Inspektioner

Dansk Sejlunion har foretaget 3 inspektionsrunder i løbet af sejlsæsonen 2003:

  1. runde – ultimo juni (her blev der taget 7 både op i 4 ud af 5 testhavne)
  2. runde – august/september (her blev i alt 8 både inspiceret i 3 ud af 5 testhavne)
  3. runde – oktober/november (her er alle både inspiceret i forbindelse med vinteroptagning.

Ved første og anden inspektion blev testbådene fotograferet og der blev udfyldt skemaer over begroningstyper og -mængder observeret på de enkelte både. Inspektioner blev udført for at få en indikation af hvordan begroningen udviklede sig på hhv. test- og kontrolmalingerne.

Forud for tredje inspektionsrunde informerede testsejlerne Dansk Sejlunion om tidspunktet for optagning af båden. Bådene blev også ved den lejlighed fotograferet og begroningstyper og -mængder noteret.

 



Version 1.0 April 2004, © Miljøstyrelsen.