Støtte til indkøb og efterspørgsel af miljøvenlige tekstiler business-to-business

1 Indledning

Der er i Miljøstyrelsens regi tidligere gennemført en række projekter med fokus på fremme af miljøvenlige tekstiler. For så vidt angår forbrugsmarkedet har disse projekter særligt haft fokus på offentlige indkøbere eller private forbrugere. Endvidere har der også været projekter med fokus på design- og produktionsprocessen.

I de senere år er der således kommet en stadig større fokus på udvikling og efterspørgsel af miljøvenlige tekstiler, herunder tekstiler med EU's miljømærke Blomsten. Den stigende efterspørgsel ses særligt fra offentlige indkøbere, hvorimod efterspørgslen fra private virksomheders professionelle indkøbere hidtil har været noget lavere.

De forskellige aktører, der er involveret i den overordnede produktkæde for tekstiler, kan illustreres ved nedenstående figur.

Klik her for at se figur

Større indkøb af tekstiler foregår ofte via en licitationsrunde med en række specifikke krav til produktet/servicen. Aftaler indgås typisk for 1-2 år, og hvis virksomheden er tilfreds med produktet, genforhandles aftalerne normalt efter udløb uden ny licitation.

Der findes ingen præcis definition af begrebet 'miljøvenlige tekstiler', men overordnet set gælder betegnelsen tekstiler, hvor miljøpåvirkningen fra frembringelse, brug og/eller bortskaffelse af tekstilet er reduceret i forhold til traditionelle tekstiler. EU's miljømærke Blomsten opstiller ud fra en livscyklusbetragtning en lang række kriterier, som tekstiler skal overholde for at opnå miljømærkning.

Der er stadig en række udbredte varegrupper inden for tekstiler, der ikke er omfattet af Blomstmærket. For disse varegrupper – og i de tilfælde, hvor de Blomstmærkede produkter ikke dækker indkøbernes behov - er det op til de professionelle indkøbere selv at vurdere og opstille kriterierne for indkøb af miljøvenlige tekstiler.

Miljø er ikke et emne, der optager meget plads i indkøbernes hverdag. Det er de færreste virksomheder, der har implementeret miljø som en parameter ved indkøb af tekstiler, og ofte har indkøberne ingen konkret viden om, hvilke miljøkrav der er relevante at stille til tekstiler, og har bl.a. derfor svært ved at prioritere miljøvenlige indkøb.

Mange indkøbere kan ikke overskue at skulle stille miljøkrav – det er for kompliceret at vurdere, hvilke krav der i så fald burde stilles. Indkøberne er ofte presset både med hensyn til tid og økonomi, hvilket også opfattes som en barriere i forhold til at sætte sig ind i et nyt område (miljøkrav). Der er således generelt behov for gode historier, argumenter, viden om værktøjer og informationer i øvrigt, såfremt indkøbere på kontraktmarkedet skal øge efterspørgslen af miljøvenlige/Blomstmærkede tekstiler.

Indkøberne anvender generelt edb og internettet som det primære værktøj til at hente information om produkter, leverandører m.v., hvorfor det er fundet relevant at etablere en web-site om miljøforhold ved indkøb af tekstiler B2B. Fordelen ved en web-site er ikke mindst muligheden for løbende opdatering og afspejlning af den seneste udvikling. Resultater af web-sitet kan ses på www.teko-miljo/business to business, som er etableret under Videnscenter for miljøvenlige tekstiler.

 



Version 1.0 Maj 2004, © Miljøstyrelsen.