Kortlægning og sundhedsmæssig vurdering af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m 1 Kortlægning1.1 IndledningEn stor del af befolkningen dyrker i dag en eller anden form for motion jævnligt, og dette kan medføre smerter og ømhed i muskler og led. Danskerne er gennem de senere år blevet mere fysisk aktive, og for begge køns vedkommende er der især sket en stigning fra år 2000 til i dag[4]. Et stigende aktivitetsniveau medfører en øget risiko for skader. Såfremt der er tale om mindre skader, vælger mange (både professionelle og motionister) at behandle skaderne selv. Dette sker ofte ved hjælp af produkter, der påsmøres huden. Småskavanker af forskellig art er igennem flere generationer blevet dulmet med forskellige kulde-/varmeprodukter. Der er imidlertid gennem de senere år udbudt et stigende antal produkter til dette formål, og der findes på markedet i dag således en lang række produkter, der er beregnet til at dulme eller fjerne muskelsmerter. På Internettet er der i dag en lang række sider, der omhandler motion og skader. På flere af disse anbefales brug af smertestillende cremer og geler. 1.1.1 FormålFormålet med kortlægningen har været at identificere de mest anvendte produkter og forsøge at opgøre, hvor udbredt anvendelsen er af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m. Kortlægning af, hvilke produkter inden for kategorien produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m. der findes på markedet, og hvilke kemiske stoffer der anvendes i disse cremer, har været forudsætningen for den videre vurdering af produkterne. 1.1.2 AfgrænsningDer er i projektet alene medtaget produkter, der markedsføres som anvendelige til afhjælpning af led- og muskelømhed, og alene produkter, der ikke er receptpligtige eller omfattet af lægemiddellovgivningen. 1.1.3 Metode/fremgangsmådeI kortlægningen indgår følgende aktiviteter:
Der er søgt oplysninger om produkter til brug ved ømhed efter skader og sport dels via Internetbaserede forretninger, og dels ved besøg i butikker. 1.1.4 ProduktudvælgelseUdvælgelseskriterierne for indkøb af produkter har primært været, at der skal være tale om produkter, der sælges i et vist omfang. Der er således hos forhandlere i de besøgte butikker spurgt om, hvilke produkter der sælger bedst, samt hvilke produkter forhandleren foreslår en kunde, der ikke på forhånd har et ønske om et specielt produkt. Ligeledes er der spurgt til det eksakte antal solgte enheder. Denne fremgangsmåde er også anvendt over for forhandlere på Internettet, men her har der ikke i alle tilfælde været tale om respons fra udbyderen af det aktuelle produkt. Det har ikke været muligt at få oplyst det eksakte antal solgte enheder. Oplysninger om salget har ofte været i form af oplysninger, såsom ”det produkt sælger godt”. 1.2 GennemførelseKortlægningen indeholder følgende tre hovedelementer:
De enkelte produkter er i det følgende angivet med et tal (produkter, der er indkøbt) eller et bogstav (produkt der alene er søgt viden om via Internettet eller oplyst anvendt af professionelle behandlere og sportsklubber). 1.2.1 DetailhandelTil brug for interview i forbindelse med butiksbesøg blev der udarbejdet et interviewskema. Skemaet indeholder følgende spørgsmål:
Der er besøgt i alt 8 butikker, heraf:
1.2.1.1 SportsbutikkerDer har været aflagt besøg hos 3 sportsbutikker. 2 af de besøgte sportsbutikker solgte ikke produkter til brug ved ømhed og skader efter sport. 1 af disse 2 butikker oplyste, at de henviser folk, der efterspørger denne type produkter, til materialister. Den 3. sportsbutik (en kædebutik) oplyste, at de forhandler 2 produkter[5] til behandling ved ømhed efter sport: Produkt nr. 15 og produkt nr. F; (Produkt nr. 15 forhandles i 3 styrker). Ifølge butikspersonalet sælges der i alt ca. 4 enheder pr. måned, og heraf er produkt nr. 15 det mest populære. Den salgsmæssige fordeling imellem de tre styrker (hvor 3 er den stærkeste) er, at der sælges meget lidt af styrke 3, mens salget af styrke 1 og 2 er ca. ligeligt fordelt. De, der køber denne type produkter, er stort set udelukkende unge, sportsudøvende mænd i alderen 19 til 30 år. Størstedelen af de, der køber disse cremer, kender produktet på forhånd, og der ydes derfor vejledning i meget beskedent omfang. I de tilfælde, hvor der vejledes, spørger man til, hvad der er sket, og hvad produktet skal bruges til. Hvis der er tale om en decideret skade, anbefales produkt nr. 15, mens man anbefaler et varmende produkt (Produkt nr. F), hvis der er tale om, at folk er stive i kroppen og har brug for noget at smøre med inden sportsudøvelse. 1.2.1.2 Materialister2 materialistbutikker er besøgt. Materialistbutik 1 forhandler 17 produkter (Produkt nr. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 14, C, L, M, N, O, R, S og T), og materialistbutik 2 forhandler 11 produkter (Produkt nr. 1, 2, 3, 4, 6, 7, C, L, P, Q og T). Tilsammen forhandler de 2 materialistbutikker i alt 20 forskellige produkter til behandling af ømme muskler og led. Samlet for kategorien af cremer til brug ved ømhed og skader efter sport m.m. vurderer materialistbutik 1, at der på månedsbasis sælges ca. 100 enheder, mens materialistbutik 2 vurderer, at der sælges ca. 20 enheder. Størstedelen af de produkter, der sælges, er af materialistkædens eget fabrikat. Begge materialistbutikker oplyser, at det typisk er sportsudøvere og ældre mennesker, der køber denne type produkter. For sportsudøvernes vedkommende vurderer materialistbutik 1, at der er en ligelig fordeling imellem mænd og kvinder, mens materialistbutik 2 vurderer, at det primært er mænd der køber produkterne. Begge materialistbutikker vurderer, at aldersgruppen er 19-40 år. Det vurderes af begge materialistbutikker, at det blandt de ældre kunder hovedsagelig er kvinder, der køber produkterne til lindring af ømme led. Hvis en kunde ikke beder om et specifikt produkt, men blot om en creme til behandling af ømhed eller skader efter sport, anbefales altid et produkt af materialistkædens eget fabrikat. Der ydes altid rådgivning i forbindelse med salg af denne type produkter, men for begge materialistbutikkers vedkommende begrænser rådgivningen sig til de informationer, der fremgår på det enkelte produkt. 1.2.1.3 HelsekostDer har været aflagt besøg hos 2 helsekostbutikker, som begge forhandler produkt nr. 13, produkt nr. K og produkt nr. M. Derudover sælger Helsekostbutik 2 produkt nr. R. Fælles for begge helsekostbutikker gælder, at de ikke kan sige noget om det generelle salgsmønster, idet det samlede salg er meget lille. Begge butikker peger imidlertid på mediernes indvirkning på salget. Når der reklameres for et produkt, får det salget til at stige i en periode. Helsekostbutik 1 anslår, at det samlede, månedlige salg for kategorien er ca. 6 enheder, hvoraf halvdelen består af produkt nr. M. I samme helsekostbutik mener man at kunne registrere en sæsonbetonet interesse, der giver en lille forøgelse af salget i sommerhalvåret. Kunderne er her primært mænd i alderen 19-40 år. Helsekostbutik 2 vurderer det samlede månedlige salg til ca. 4 enheder. Her peger man på to tydelige kundegrupper, der henholdsvis består af sportsudøvere og ældre. Kunderne placerer sig inden for aldersgrupperne 19-30 år og 60 år og derover. Den yngre gruppe består primært af mænd, mens den ældre gruppe hovedsagelig består af kvinder. Der vejledes og rådgives i meget lille omfang, som begrænser sig til de informationer, der fremgår af produktets brugsanvisning. Helsekostbutikkerne oplyser, at eftersom lovgivningen foreskriver, at kun lægemidler må ”love noget”, er personalet i helsekostbutikkerne underlagt restriktioner i forhold til, hvad de må fortælle, og hvordan de må vejlede omkring ”alternative” produkter. 1.2.1.4 ApotekOpgørelse fra et enkelt apotek viser, at der i det første halve år af 2005 blev solgt 51 enheder fordelt på 4 produkter inden for kategorien af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m. Apotekets sortiment indeholder 4 produkter (produkt nr. 4, produkt nr. 6, produkt nr. C og produkt nr. V). Af det samlede salg udgør produkt nr. C godt halvdelen af salget (23 enheder), mens en tredjedel af salget udgøres af produkt nr. 4 (17 enheder). Apoteket har i samme periode solgt 235 enheder fordelt på to produkter, der er omfattet af lægemiddellovgivningen. Apoteket oplyser, at de, der køber denne type produkter, aldersmæssigt hovedsagelig er fra 30 år og opefter, og fordelingen imellem mænd og kvinder vurderes at være ligelig. Apoteket oplyser endvidere, at der stort set ikke ydes rådgivning i forbindelse med salget af disse produkter. Hvis en kunde ikke spørger efter et specifik produkt, men blot om en creme til behandling af ømhed eller skader efter sport, anbefales som regel produkter, der er omfattet af lægemiddellovgivningen (lægemidler i håndkøb). 1.2.1.5 Opsamling på detailhandelDer har været aflagt besøg i 8 butikker, heraf 3 sportsbutikker, 2 materialistbutikker, 2 helsekostbutikker og 1 apotek. Samlet oversigt over solgte produkter til brug ved ømhed og skader efter sport, der forhandles i de besøgte butikker, fremgår af Tabel 1.1. Tabel 1.1 Oversigt over produkter, der forhandles i de besøgte butikker, og antal solgte enheder
Som det fremgår af Tabel 1.1, forhandles produkt nr. 4, 6, 13 og M i 3 af de 6 butikker, der forhandler produkter til brug ved ømhed eller skader efter sport. Kundegrupperne i de 6 butikker er næsten ens. Aldersmæssigt fordeler kunderne sig i alderen ca. 19-40 år og ca. 60 år og derover. De gennemgående træk for kundegruppen er, at kunderne er sportsudøvere eller ældre. 2 af de 6 butikker mener, at kundegruppen primært består af mænd, mens 3 af de 6 butikker mener, at kvinder og mænd er ligeligt repræsenteret. Fælles for alle de besøgte butikker gælder, at der ydes rådgivning i meget lille omfang. Den rådgivning, der ydes, begrænser sig til oplysninger og brugsvejledning, der fremgår af det enkelte produkt. 1.2.2 InternetsøgningDer har været søgt på Google.dk på forskellige ord og ordkombinationer i relation til behandling af ømhed og skader efter sport. Tabel 1.2 Oversigt over søgte ord og ordkombinationer
Via Internetsøgningen er der fundet frem til en række danske Internetsider, hvor der dels sælges produkter, dels vejledes i behandling af ømhed og skader efter sport. I alt har 18 Internetsider været gennemgået detaljeret. På Internetbutik 1-12 og Internetforum 1-6 har alle annoncer og omtaler, der omhandler produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m., været gennemgået. På baggrund af Internetsøgningerne har der været rettet henvendelse til en række firmaer bag hjemmesider, der forhandler produkter til brug ved ømhed og skader efter sport. Henvendelsen har omhandlet dels ønske om oplysninger om deklaration af indholdsstoffer, eventuelt i form af datablade, og dels ønske om oplysninger om omfanget af solgte produkter. Flere af henvendelserne resulterede i datablade og oplysninger om, hvilke produkter der ”sælger godt”, mens der på andre henvendelser er kommet svar om, at man ikke ved, hvad der er i produkterne, og andre har ikke reageret på henvendelsen. 1.2.3 Professionelle behandlere og sportsklubberDer har været rettet henvendelse til en række fodbold- og håndboldtrænere, fysioterapeuter, sportsmassører og lignende med henblik på at få kendskab til, hvilke produkter der i professionelle sammenhænge og i sportsklubber anvendes til behandling af ømhed og skader efter sport. Der har været rettet henvendelse til i alt 17 professionelle behandlere og sportsklubber fordelt således:
Af de 7 adspurgte fysioterapeuter anvender 1 cremer til behandling af ømhed og skader efter sport. En fysioterapeut anvender produkt nr. G. De øvrige 6 fysioterapeuter anvender slet ikke denne type creme. Fodterapeuten og den kombinerede zoneterapeut og akupunktør anvender begge produkt nr. 12. En af de 3 adspurgte sportsklubber anvender produkt nr. 2 og produkt nr. T, mens en anden anvender produkt nr. E. Den tredje sportsklub anvender produkt nr. E og F. Af de 3 adspurgte uddannelsesinstitutioner, der underviser specifikt i sports-/idrætsmassage, anvender 1 af institutionerne produkt nr. W og kulde-/varmeprodukter fra Fabrikat B. I den pågældende virksomhed er det kun uddannede massører, der anvender produkterne, og man anbefaler ikke produkterne til privat brug. En anden uddannelsesvirksomhed anvender udelukkende produkter af et enkelt fabrikat – Fabrikat C. Til varmebehandlende massage anvendes produkt nr. X. Herudover har der været kontakt til 1 selvstændig sportsmassør, som i sin praksis ikke anvender sportscremer, idet han mener, det ingen dokumenteret effekt har. I forbindelse med sit arbejde er den pågældende massør tilknyttet et fodboldhold, hvor han har kendskab til, at spillerne selv anvender kulde-/varmeprodukter hovedsagelig af Fabrikat B. 1.2.3.1 Opsamling på professionelle brugere og sportsklubbers brug af sportscremerAf Tabel 1.3 fremgår en samlet oversigt over, hvilke produkter de adspurgte professionelle brugere og sportsklubber anvender til brug ved behandling af ømhed og skader efter sport m.m. samt det estimerede forbrug. Tabel 1.3 Oversigt over produkter anvendt af professionelle brugere og sportsklubber
1.3 Indkøbte produkterDer er registreret i alt 39 produkter. En del af produkterne er fundet via Internettet. Af Internetbutikkernes hjemmesider fremgår i nogle tilfælde, men ikke i alle, oplysninger om indholdsstoffer i produkterne. Der blev indkøbt 15 produkter (Produkt nr. 1-15), mens der for yderligere 11 produkter (Produkt nr.: A, C, D, E, F, G, H, I, J og K) i første omgang blev taget udgangspunkt i de oplysninger om produktet, der var tilgængelige via diverse hjemmesider. Derudover var er der via kontaktede professionelle brugere, sportsklubber, butikker etc. stiftet bekendtskab med yderligere 13 produkter (Produkt nr.: L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W og X). Samtlige registrerede produkter forhandles i butikker eller kan købes via Internet. 1.4 ForbrugDet har ikke været muligt at foretage en mængdemæssig kortlægning af forbruget af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport mv. via Danmarks Statistik, idet Told og Skat oplyser, at der ikke findes en KN-kode[6], der omhandler disse produkter alene. Oplysninger fra Internetbaserede forretninger og besøgte butikker om omfanget af salg af produkter er ikke tilstrækkeligt præcise og detaljerede til, at det er muligt at foretage et estimat over forbruget i Danmark. Tabel 1.4 Oversigt over de adspurgte virksomheders samlede salg angivet samlet for kategorien i ca.-antal pr. måned
1.5 ProdukterKortlægningen har resulteret i, at der er stiftet bekendtskab med i alt 39 produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m. En del af produkterne er der stiftet bekendtskab med via Internettet. Af Internetbutikkernes hjemmesider fremgår i nogle tilfælde, men ikke i alle, oplysninger om indholdsstoffer i produkterne. 1.5.1 ProduktoversigtDer er indkøbt i alt 15 produkter (Produkt nr. 1-15). I Tabel 1.5 fremgår oplysninger på produkternes deklarerede indholdsstoffer. Her er tale om direkte afskrift fra produkterne. Herudover er der stiftet bekendtskab med yderligere 24 produkter (Produkt nr. A-X). For nogle af disse produkters vedkommende er deklarationen af indholdsstoffer enten oplyst af detailhandlen, eller oplysninger om produkterne er indhentet via Internettet. Tabel 1.5 Oversigt over cremer til behandling ved ømhed og skader efter sport, der er registreret i projektet
1.5.2 UdvælgelseskriterierI samråd med Miljøstyrelsen blev der udvalgt 12 produkter med henblik på videre undersøgelse i projektet. Udvælgelsen blev foretaget på basis af oplysninger om indhold i produkterne, dvs. de stoffer, der er deklareret af producenten, samt estimerede forbrug. Udvælgelsen blev foretaget ud fra følgende kriterier:
1.5.3 Valgte produkterI alt er følgende 12 produkter udvalgt til analyse: Produkt nr. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 12, 13, 15, C, E og H. I det efterfølgende er det valgt at fastholde produktnumre (og bogstaver) fra kortlægningen. Fodnoter[4] Politiken den 4. februar 2005 [5] Ifølge sportsbutikken er det de samme produkter, der sælges i alle kædens butikker [6] KN-kode er et 8-cifret varekodnummer (KN ~ Kombineret Nomenklatur)
|