Kortlægning og sundhedsmæssig vurdering af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m

1 Kortlægning

1.1 Indledning

En stor del af befolkningen dyrker i dag en eller anden form for motion jævnligt, og dette kan medføre smerter og ømhed i muskler og led. Danskerne er gennem de senere år blevet mere fysisk aktive, og for begge køns vedkommende er der især sket en stigning fra år 2000 til i dag[4].

Et stigende aktivitetsniveau medfører en øget risiko for skader. Såfremt der er tale om mindre skader, vælger mange (både professionelle og motionister) at behandle skaderne selv. Dette sker ofte ved hjælp af produkter, der påsmøres huden.

Småskavanker af forskellig art er igennem flere generationer blevet dulmet med forskellige kulde-/varmeprodukter. Der er imidlertid gennem de senere år udbudt et stigende antal produkter til dette formål, og der findes på markedet i dag således en lang række produkter, der er beregnet til at dulme eller fjerne muskelsmerter.

På Internettet er der i dag en lang række sider, der omhandler motion og skader. På flere af disse anbefales brug af smertestillende cremer og geler.

1.1.1 Formål

Formålet med kortlægningen har været at identificere de mest anvendte produkter og forsøge at opgøre, hvor udbredt anvendelsen er af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m.

Kortlægning af, hvilke produkter inden for kategorien produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m. der findes på markedet, og hvilke kemiske stoffer der anvendes i disse cremer, har været forudsætningen for den videre vurdering af produkterne.

1.1.2 Afgrænsning

Der er i projektet alene medtaget produkter, der markedsføres som anvendelige til afhjælpning af led- og muskelømhed, og alene produkter, der ikke er receptpligtige eller omfattet af lægemiddellovgivningen.

1.1.3 Metode/fremgangsmåde

I kortlægningen indgår følgende aktiviteter:

  • Kontakt til detailhandel
  • Søgning på Internettet, herunder kontakt til producenter/leverandører
  • Kontakt til professionelle brugere og sportsklubber, herunder kontakt til fysioterapeuter/sportsmassører.

Der er søgt oplysninger om produkter til brug ved ømhed efter skader og sport dels via Internetbaserede forretninger, og dels ved besøg i butikker.

1.1.4 Produktudvælgelse

Udvælgelseskriterierne for indkøb af produkter har primært været, at der skal være tale om produkter, der sælges i et vist omfang.

Der er således hos forhandlere i de besøgte butikker spurgt om, hvilke produkter der sælger bedst, samt hvilke produkter forhandleren foreslår en kunde, der ikke på forhånd har et ønske om et specielt produkt. Ligeledes er der spurgt til det eksakte antal solgte enheder.

Denne fremgangsmåde er også anvendt over for forhandlere på Internettet, men her har der ikke i alle tilfælde været tale om respons fra udbyderen af det aktuelle produkt. Det har ikke været muligt at få oplyst det eksakte antal solgte enheder. Oplysninger om salget har ofte været i form af oplysninger, såsom ”det produkt sælger godt”.

1.2 Gennemførelse

Kortlægningen indeholder følgende tre hovedelementer:

  • Detailhandel
  • Internetsøgning
  • Professionelle brugere og sportsklubber.

De enkelte produkter er i det følgende angivet med et tal (produkter, der er indkøbt) eller et bogstav (produkt der alene er søgt viden om via Internettet eller oplyst anvendt af professionelle behandlere og sportsklubber).

1.2.1 Detailhandel

Til brug for interview i forbindelse med butiksbesøg blev der udarbejdet et interviewskema.

Skemaet indeholder følgende spørgsmål:

  • Hvilke produkter indgår i butikkens sortiment?
  • Hvordan vurderes fordelingen af salget af de enkelte produkter?
  • Anslået samlet salg for kategorien?
  • Hvordan er alders- og kønsfordelingen på de, der køber produkterne?
  • Hvilken rådgivning ydes der i forbindelse med salget?
  • Hvilke produkter anbefales?

Der er besøgt i alt 8 butikker, heraf:

  • 3 sportsbutikker
  • 2 materialistbutikker
  • 2 helsekostbutikker
  • 1 apotek.
1.2.1.1 Sportsbutikker

Der har været aflagt besøg hos 3 sportsbutikker. 2 af de besøgte sportsbutikker solgte ikke produkter til brug ved ømhed og skader efter sport. 1 af disse 2 butikker oplyste, at de henviser folk, der efterspørger denne type produkter, til materialister.

Den 3. sportsbutik (en kædebutik) oplyste, at de forhandler 2 produkter[5] til behandling ved ømhed efter sport: Produkt nr. 15 og produkt nr. F;

(Produkt nr. 15 forhandles i 3 styrker).

Ifølge butikspersonalet sælges der i alt ca. 4 enheder pr. måned, og heraf er produkt nr. 15 det mest populære. Den salgsmæssige fordeling imellem de tre styrker (hvor 3 er den stærkeste) er, at der sælges meget lidt af styrke 3, mens salget af styrke 1 og 2 er ca. ligeligt fordelt.

De, der køber denne type produkter, er stort set udelukkende unge, sportsudøvende mænd i alderen 19 til 30 år. Størstedelen af de, der køber disse cremer, kender produktet på forhånd, og der ydes derfor vejledning i meget beskedent omfang.

I de tilfælde, hvor der vejledes, spørger man til, hvad der er sket, og hvad produktet skal bruges til. Hvis der er tale om en decideret skade, anbefales produkt nr. 15, mens man anbefaler et varmende produkt (Produkt nr. F), hvis der er tale om, at folk er stive i kroppen og har brug for noget at smøre med inden sportsudøvelse.

1.2.1.2 Materialister

2 materialistbutikker er besøgt. Materialistbutik 1 forhandler 17 produkter (Produkt nr. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 14, C, L, M, N, O, R, S og T), og materialistbutik 2 forhandler 11 produkter (Produkt nr. 1, 2, 3, 4, 6, 7, C, L, P, Q og T). Tilsammen forhandler de 2 materialistbutikker i alt 20 forskellige produkter til behandling af ømme muskler og led.

Samlet for kategorien af cremer til brug ved ømhed og skader efter sport m.m. vurderer materialistbutik 1, at der på månedsbasis sælges ca. 100 enheder, mens materialistbutik 2 vurderer, at der sælges ca. 20 enheder.

Størstedelen af de produkter, der sælges, er af materialistkædens eget fabrikat.

Begge materialistbutikker oplyser, at det typisk er sportsudøvere og ældre mennesker, der køber denne type produkter.

For sportsudøvernes vedkommende vurderer materialistbutik 1, at der er en ligelig fordeling imellem mænd og kvinder, mens materialistbutik 2 vurderer, at det primært er mænd der køber produkterne. Begge materialistbutikker vurderer, at aldersgruppen er 19-40 år.

Det vurderes af begge materialistbutikker, at det blandt de ældre kunder hovedsagelig er kvinder, der køber produkterne til lindring af ømme led.

Hvis en kunde ikke beder om et specifikt produkt, men blot om en creme til behandling af ømhed eller skader efter sport, anbefales altid et produkt af materialistkædens eget fabrikat.

Der ydes altid rådgivning i forbindelse med salg af denne type produkter, men for begge materialistbutikkers vedkommende begrænser rådgivningen sig til de informationer, der fremgår på det enkelte produkt.

1.2.1.3 Helsekost

Der har været aflagt besøg hos 2 helsekostbutikker, som begge forhandler produkt nr. 13, produkt nr. K og produkt nr. M.

Derudover sælger Helsekostbutik 2 produkt nr. R.

Fælles for begge helsekostbutikker gælder, at de ikke kan sige noget om det generelle salgsmønster, idet det samlede salg er meget lille. Begge butikker peger imidlertid på mediernes indvirkning på salget. Når der reklameres for et produkt, får det salget til at stige i en periode.

Helsekostbutik 1 anslår, at det samlede, månedlige salg for kategorien er ca. 6 enheder, hvoraf halvdelen består af produkt nr. M. I samme helsekostbutik mener man at kunne registrere en sæsonbetonet interesse, der giver en lille forøgelse af salget i sommerhalvåret.

Kunderne er her primært mænd i alderen 19-40 år.

Helsekostbutik 2 vurderer det samlede månedlige salg til ca. 4 enheder. Her peger man på to tydelige kundegrupper, der henholdsvis består af sportsudøvere og ældre. Kunderne placerer sig inden for aldersgrupperne 19-30 år og 60 år og derover. Den yngre gruppe består primært af mænd, mens den ældre gruppe hovedsagelig består af kvinder.

Der vejledes og rådgives i meget lille omfang, som begrænser sig til de informationer, der fremgår af produktets brugsanvisning. Helsekostbutikkerne oplyser, at eftersom lovgivningen foreskriver, at kun lægemidler må ”love noget”, er personalet i helsekostbutikkerne underlagt restriktioner i forhold til, hvad de må fortælle, og hvordan de må vejlede omkring ”alternative” produkter.

1.2.1.4 Apotek

Opgørelse fra et enkelt apotek viser, at der i det første halve år af 2005 blev solgt 51 enheder fordelt på 4 produkter inden for kategorien af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m.

Apotekets sortiment indeholder 4 produkter (produkt nr. 4, produkt nr. 6, produkt nr. C og produkt nr. V).

Af det samlede salg udgør produkt nr. C godt halvdelen af salget (23 enheder), mens en tredjedel af salget udgøres af produkt nr. 4 (17 enheder).

Apoteket har i samme periode solgt 235 enheder fordelt på to produkter, der er omfattet af lægemiddellovgivningen.

Apoteket oplyser, at de, der køber denne type produkter, aldersmæssigt hovedsagelig er fra 30 år og opefter, og fordelingen imellem mænd og kvinder vurderes at være ligelig.

Apoteket oplyser endvidere, at der stort set ikke ydes rådgivning i forbindelse med salget af disse produkter.

Hvis en kunde ikke spørger efter et specifik produkt, men blot om en creme til behandling af ømhed eller skader efter sport, anbefales som regel produkter, der er omfattet af lægemiddellovgivningen (lægemidler i håndkøb).

1.2.1.5 Opsamling på detailhandel

Der har været aflagt besøg i 8 butikker, heraf 3 sportsbutikker, 2 materialistbutikker, 2 helsekostbutikker og 1 apotek.

Samlet oversigt over solgte produkter til brug ved ømhed og skader efter sport, der forhandles i de besøgte butikker, fremgår af Tabel 1.1.

Tabel 1.1 Oversigt over produkter, der forhandles i de besøgte butikker, og antal solgte enheder

Butik Produkt Antal solgte enheder pr. måned.
Sportsbutik 1 Sælger ikke produkter til brug ved ømhed og skader efter sport 0
Sportsbutik 2 Sælger ikke produkter til brug ved ømhed og skader efter sport 0
Sportsbutik 3 Produkt nr. 15 (styrke 1, 2, 3) og F Ca. 4 enheder
Materialist 1 Produkt nr. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 14, C, L, M, N, O, R, S og T Ca. 100 enheder
Materialist 2 Produkt nr. 1, 2, 3, 4, 6, 7, C, L, P, Q og T Ca. 20 enheder
Helsekostbutik 1 Produkt nr. 13, K og M Ca. 6 enheder
Helsekostbutik 2 Produkt nr. 13, K, M og R Ca. 4 enheder
Apotek Produkt nr. 4, 6, C og V Ca. 9 enheder

Som det fremgår af Tabel 1.1, forhandles produkt nr. 4, 6, 13 og M i 3 af de 6 butikker, der forhandler produkter til brug ved ømhed eller skader efter sport.

Kundegrupperne i de 6 butikker er næsten ens. Aldersmæssigt fordeler kunderne sig i alderen ca. 19-40 år og ca. 60 år og derover. De gennemgående træk for kundegruppen er, at kunderne er sportsudøvere eller ældre. 2 af de 6 butikker mener, at kundegruppen primært består af mænd, mens 3 af de 6 butikker mener, at kvinder og mænd er ligeligt repræsenteret.

Fælles for alle de besøgte butikker gælder, at der ydes rådgivning i meget lille omfang. Den rådgivning, der ydes, begrænser sig til oplysninger og brugsvejledning, der fremgår af det enkelte produkt.

1.2.2 Internetsøgning

Der har været søgt på Google.dk på forskellige ord og ordkombinationer i relation til behandling af ømhed og skader efter sport.

Tabel 1.2 Oversigt over søgte ord og ordkombinationer

Ord og ordkombinationer Sidevisninger (hits)
Behandling af sportsskader 3.680
Ømhed efter sport 697
Sportsskader 7.020
Sportscreme 66
Sportsgel 55

Via Internetsøgningen er der fundet frem til en række danske Internetsider, hvor der dels sælges produkter, dels vejledes i behandling af ømhed og skader efter sport.

I alt har 18 Internetsider været gennemgået detaljeret. På Internetbutik 1-12 og Internetforum 1-6 har alle annoncer og omtaler, der omhandler produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m., været gennemgået.

På baggrund af Internetsøgningerne har der været rettet henvendelse til en række firmaer bag hjemmesider, der forhandler produkter til brug ved ømhed og skader efter sport. Henvendelsen har omhandlet dels ønske om oplysninger om deklaration af indholdsstoffer, eventuelt i form af datablade, og dels ønske om oplysninger om omfanget af solgte produkter.

Flere af henvendelserne resulterede i datablade og oplysninger om, hvilke produkter der ”sælger godt”, mens der på andre henvendelser er kommet svar om, at man ikke ved, hvad der er i produkterne, og andre har ikke reageret på henvendelsen.

1.2.3 Professionelle behandlere og sportsklubber

Der har været rettet henvendelse til en række fodbold- og håndboldtrænere, fysioterapeuter, sportsmassører og lignende med henblik på at få kendskab til, hvilke produkter der i professionelle sammenhænge og i sportsklubber anvendes til behandling af ømhed og skader efter sport.

Der har været rettet henvendelse til i alt 17 professionelle behandlere og sportsklubber fordelt således:

  • 7 fysioterapeuter
  • 1 fodterapeut
  • 1 akupunktør
  • 1 kombineret zoneterapeut og akupunktør
  • 3 sportsklubber
  • 3 idrætsmassørskoler
  • 1 selvstændig idrætsmassør.

Af de 7 adspurgte fysioterapeuter anvender 1 cremer til behandling af ømhed og skader efter sport. En fysioterapeut anvender produkt nr. G. De øvrige 6 fysioterapeuter anvender slet ikke denne type creme.

Fodterapeuten og den kombinerede zoneterapeut og akupunktør anvender begge produkt nr. 12.

En af de 3 adspurgte sportsklubber anvender produkt nr. 2 og produkt nr. T, mens en anden anvender produkt nr. E. Den tredje sportsklub anvender produkt nr. E og F.

Af de 3 adspurgte uddannelsesinstitutioner, der underviser specifikt i sports-/idrætsmassage, anvender 1 af institutionerne produkt nr. W og kulde-/varmeprodukter fra Fabrikat B. I den pågældende virksomhed er det kun uddannede massører, der anvender produkterne, og man anbefaler ikke produkterne til privat brug.

En anden uddannelsesvirksomhed anvender udelukkende produkter af et enkelt fabrikat – Fabrikat C. Til varmebehandlende massage anvendes produkt nr. X.

Herudover har der været kontakt til 1 selvstændig sportsmassør, som i sin praksis ikke anvender sportscremer, idet han mener, det ingen dokumenteret effekt har.

I forbindelse med sit arbejde er den pågældende massør tilknyttet et fodboldhold, hvor han har kendskab til, at spillerne selv anvender kulde-/varmeprodukter hovedsagelig af Fabrikat B.

1.2.3.1 Opsamling på professionelle brugere og sportsklubbers brug af sportscremer

Af Tabel 1.3 fremgår en samlet oversigt over, hvilke produkter de adspurgte professionelle brugere og sportsklubber anvender til brug ved behandling af ømhed og skader efter sport m.m. samt det estimerede forbrug.

Tabel 1.3 Oversigt over produkter anvendt af professionelle brugere og sportsklubber

Professionelle brugere Produkt Mængde anvendt pr. måned
Fysioterapeut 1 Anvender ikke denne type produkter  
Fysioterapeut 2 Produkt nr. G Ca. 25o ml
Fysioterapeut 3 Anvender ikke denne type produkter  
Fysioterapeut 4 Anvender ikke denne type produkter  
Fysioterapeut 5 Anvender ikke denne type produkter  
Fysioterapeut 6 Anvender ikke denne type produkter  
Fysioterapeut 7 Anvender ikke denne type produkter  
Fodterapeut Produkt nr. 12 < 100 ml
Akupunktør Anvender ikke denne type produkter  
Kombineret zoneterapeut og akupunktør Produkt nr. 12 Ca. 150 ml
Sportsklub 1 Produkt nr. E < 100 ml
Sportsklub 2 Produkt nr. 2 og T < 100 ml
Sportsklub 3 Produkt nr. E og F < 100 ml
Idrætsmassørskole 1 Produkt nr. W og Fabrikat B Ikke oplyst
Idrætsmassørskole 2 Produkt nr. X og Fabrikat C Ikke oplyst
Idrætsmassørskole 3 Anvender ikke denne type produkter Ikke oplyst
Selvstændig idrætsmassør Anvender ikke denne type produkter Ikke oplyst

1.3 Indkøbte produkter

Der er registreret i alt 39 produkter.

En del af produkterne er fundet via Internettet. Af Internetbutikkernes hjemmesider fremgår i nogle tilfælde, men ikke i alle, oplysninger om indholdsstoffer i produkterne.

Der blev indkøbt 15 produkter (Produkt nr. 1-15), mens der for yderligere 11 produkter (Produkt nr.: A, C, D, E, F, G, H, I, J og K) i første omgang blev taget udgangspunkt i de oplysninger om produktet, der var tilgængelige via diverse hjemmesider.

Derudover var er der via kontaktede professionelle brugere, sportsklubber, butikker etc. stiftet bekendtskab med yderligere 13 produkter (Produkt nr.: L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W og X).

Samtlige registrerede produkter forhandles i butikker eller kan købes via Internet.

1.4 Forbrug

Det har ikke været muligt at foretage en mængdemæssig kortlægning af forbruget af produkter til brug ved ømhed og skader efter sport mv. via Danmarks Statistik, idet Told og Skat oplyser, at der ikke findes en KN-kode[6], der omhandler disse produkter alene.

Oplysninger fra Internetbaserede forretninger og besøgte butikker om omfanget af salg af produkter er ikke tilstrækkeligt præcise og detaljerede til, at det er muligt at foretage et estimat over forbruget i Danmark.

Tabel 1.4 Oversigt over de adspurgte virksomheders samlede salg angivet samlet for kategorien i ca.-antal pr. måned

Butik Antal solgte enheder pr. måned
Sportsbutik 1 Sælger ikke produkter til brug ved ømhed og skader efter sport
Sportsbutik 2 Sælger ikke produkter til brug ved ømhed og skader efter sport
Sportsbutik 3 Ca. 4 enheder
Materialist 1 Ca. 100 enheder
Materialist 2 Ca. 20 enheder
Helsekostbutik 1 Ca. 6 enheder
Helsekostbutik 2 Ca. 4 enheder
Apotek Ca. 9 enheder

1.5 Produkter

Kortlægningen har resulteret i, at der er stiftet bekendtskab med i alt 39 produkter til brug ved ømhed og skader efter sport m.m.

En del af produkterne er der stiftet bekendtskab med via Internettet. Af Internetbutikkernes hjemmesider fremgår i nogle tilfælde, men ikke i alle, oplysninger om indholdsstoffer i produkterne.

1.5.1 Produktoversigt

Der er indkøbt i alt 15 produkter (Produkt nr. 1-15). I Tabel 1.5 fremgår oplysninger på produkternes deklarerede indholdsstoffer. Her er tale om direkte afskrift fra produkterne.

Herudover er der stiftet bekendtskab med yderligere 24 produkter (Produkt nr. A-X). For nogle af disse produkters vedkommende er deklarationen af indholdsstoffer enten oplyst af detailhandlen, eller oplysninger om produkterne er indhentet via Internettet.

Tabel 1.5 Oversigt over cremer til behandling ved ømhed og skader efter sport, der er registreret i projektet

Produkt
nr.
Indhold jf. producent (deklarerede stoffer) Bemærkninger/Oplysning fra hjemmesider Kategori Type Anvendelse
1 Petrolatum, Methyl Salicylate, Polyglyceryl-2 Dipolyhydroxystearate, Zingiber Officinalis Ingen bemærkninger Salve Varme Efter skader
2 Petrolatum, Kamfor, Menthol, Paraffin, Melaleuca Leucadendron Cajaputi, Metha Peperita, Eugenia Caryophyllus Cinnamomum Cassia, Cinnamal, Eugenol, Limonen, Benzylalkohol, Linalool. Ingen bemærkninger Balsam Varme Generel brug
3 Aqua, Ethylhexyl Stearate, Paraffinum Liquidum, Isohexadecane, Sorbitane Isostearate, PEG-2-Hydrogenated Castor Oil, Ozokerite, Hydrogenated Castor Oil, Sorbeth-30, Cyclomethicone, PPG-15 Stearyl Ether, Mentha Piperita, Menthol, Kamfor, PEG-40 Sorbitan Peroleate, Magnesium Sulfate, Lactic Acid, Phenoxyetanol, Sodium Benzoate, BHT Ingen bemærkninger Lotion Varme Generel brug
4 Alkohol denat., Aqua, Carbomer, Kamfor, Menthol, Abies alba, Citrus limonum, Juniperus communis, Myristica fragans, Thymus vulgaris, PEG-60 Hydrogenated Castor Oil, PEG 12, Trietanolamine Ingen bemærkninger Gel Ikke oplyst Efter skader
5 Aqua, Prunus armeniaca (abrikoskerneolie), Arnica Montana (Guldblomme), Paullinia Cupana (Guarana), Capsicum frutescens (Chili), Laureth-7, Polyacrylamice, Citrus limonium, Phenoxyetanol, Methyldibromo, Glutaronitrile, Yucca Vera, Citric acid Ingen bemærkninger Stift Varme Generel brug
6 Menthol, Eucalyptus oil, Glycerin, Etanol, Emulsifier, Carbomer, Food colours (E131) Ingen bemærkninger Gel Kulde Efter skader
7 Aqua, Mentha Arvensis, Cetearyl Alkohol, Sorbitan Oleate, Glycerin, Isopropyl Palmitate, Polysorbate 80, Stearic Acid, Alkohol, Carbomer, Aminomethyl, Propanol, Lactic Acid, Methylparaben, Cl 75810 (Chlorophyl) Ingen bemærkninger Balsam Kulde Efter skader
8 Petrolatum, Lanolin, Turpentine, Methyl Salieylate, Cetearyl Alkohol, Peanut Glycerides, Isopropyl Myristate, Capsicum Frutescens, Aluminum Atearates ”100 gr indeholder: 4 gr methylsalicylat, 2 gr peberekstrakt, 5 gr renset fransk terpentinolie, 89 gr salvegrundlag
(bestilt to gange)”
Balsam Varme Efter skader
9 Aqua, isopropyl Alkohol, Arnica Montana, Chamomilla Recutita, Mentha Arvensis Menthol, Trietanolamine, Carbomer, Hamamelis, Virginiane, Echinacea Purpurea. ”Mentol, agermynteolie, arnika, kamille, echinacea, hamamelis. Fri for konserveringsmiddel” Gel Kulde Efter skader
10 Aqua, Peanut Glycerides, Beheneth -10, Kamfor, Alkohol, Trietanolamine, Mentha Arvensis Carbomer Menthol Benzyl Alkohol, Methylchloroisothiazolinone, Methylsothiazolinone. ”Vand, vegetabilske olier, kamfer, mentol, JHP-Olie (Japansk pebermynteolie), euxyl” Creme Ikke oplyst Før sport
11 Aqua, Trietanolamine, Diethylamine Salicylate, Mentha Arvensis, Carbomer, Sodium Benzoate ”100 g indeholder 3 g pebermynteolie, 2 g diethylaminsalicylat, 1 g natriumbenzoat, 2 g trietanolamin, 92 g resingel” Gel Ikke oplyst Efter skader
12 Aktive stoffer: isopropylalkohol; inaktivestoffer: vand, urteekstrakt (ilex paraguariensis), carborner, trietanolamine, mentol, kamfer, siliciumdioxide, methylparaben, E 102 gul, E 133 blå. Brugsanvisning på dansk Gel Kulde Efter skader
13 Aloe Barbadensis, Hydrolyzed Glycosaminoglycans, Emu Oil, Dimethyl Sulfone (MSM), PEG-6 Stearate, Glyceryl Stearate, Ceteth-20, Steareth-20, Heduchium Coronarium, Arnica Montana, Juniperus Communis, Panax Gensing, Hypericum Perforatum, Urtica, Dioica, Rosmarin Officinalis, Salvie Officinalis, Methyl Glyceth-10, Bromelain, Phenoxyetanol, Ethylhexyglycerin, Cananga Odorata, Sclerotium Gum, Capsicum Frutescens, Sodium Benzoate, Leptospernum Scoparium, Yucca Schidigera. ”I stedet for vand er der anvendt ren Aloe Vera Gel samt to fedtsyrer Omega 3 samt Omega 6, Awapui (hvid ingefær fra Hawai), Arnica, Enebær, Ginseng, Johannesurt, Liden Nælde, Rosmarin, Salvie, Capsicum og Ylang Ylang” Gel Varme Generel brug
14 Petrolatum, viburnum prunifolium, kamfor, menthol, eucalyptus globulus, rosmarinus officinalis, lavendula angustifolia, silica, dichlorobenzyl alkohol. ”Produkt nr. 14 er en kombination af et semiokklusivt plaster samt en muskelsalve, der er baseret på følgende naturlige planteudtræk: Viburnum prunifolium kamfor, menthol, eucalyptus globulus, rosmarinus officinalis og lavendula angustifolium” Plaster og slave Ikke oplyst Efter skader
15 Vintergrøntolie, Renset fransk terpentinolie, Ekstrakt Capsici, Enebærolie   Salve Varme Efter skader
A   ”Indeholder blandt andet pebermynte, rosmarin, eucalyptus, kamille, menthol og arnicaolie” Gel Kulde Efter skader
B Aqua, Paraffinum, Liquidum, Cetearyl alkohol, PEG-20 Stearate, Etanol, Campher, Oleoresus capsicum Ingen bemærkninger Gel Varme Før sport
C Etanol, Menthol, Eukalyptusolie, Dimethylsulfon, Ingefærbaseret biokompleks indeholdende bl.a. Zingiber Officinalis Rosco ekstrakt og Alpinia galanga ekstrakt, carboner, E 131 Ingen bemærkninger Gel Kulde Efter skader
D Petrolatum, Kamfor, Menthol, Methyl Salicylate, Eucalyptus Globulis, Pinus Punsilic, Titanium Dioxide Ingen bemærkninger Balsam Kulde Generel brug
E   ”Indhold: 100 gr. indeholder: 4 gr. methylsalicylat, 2 gr. peberekstrakt, 5 gr. renset terpentinolie, 89 gr. salvegrundlag. Særlige forholdsregler ved brug:
Må ikke anvendes til børn under 5 år.
Den mest brugte trauma varmebalsam blandt vores ligaklubber”
Salve Varme Efter skader
F   ”Varmecremen er fremstillet af hudvenlige, vegetabilske og mineralske råvarer” Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Salve Varme Ikke oplyst
G   Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Salve Varme Generel brug
H   Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Balsam Varme Før sport
I   Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Gel Ikke oplyst Efter skader
J   ”Kombination af ingredienser, inklusiv salt fra Det Døde Hav, mentol, mistelten og arnica ekstrakt” Gel Kulde Efter skader
K   ”Indeholder alkohol. Dufter af menthol” Spray Kulde Efter skader
L   ”Produkt nr. L er et 100 % rent naturprodukt, der fremstilles i Danmark. Produktet er godkendt som naturlægemiddel og består af æterisk olie, naturlige vitaminer og mineraler” Ikke oplyst Ikke oplyst Generel brug
M   Ingredienser (INCI):
Alkohol, Arnica montana, Aqua, Glycerin, Hydroxypropyl methylcellulose
Gel Ikke oplyst Generel brug
N   ”Produkt nr. N er en mineraliseret salve, der smøres på huden nær eller direkte på et eventuelt angrebet sted” Salve Ikke oplyst Generel brug
O   ”Produkt nr. O er den ægte japanske pebermynteolie af planten Mentha arvensis L. var. piperascens Holmes ex Christy. Mentha arvensis leverer en olie, der kan indeholder helt op til 90 % mentol, mod kun 50 % fra Mentha piperita. Det er indholdet af bl.a. mentol, der giver pebermynteolien dens enestående virkning” Salve Ikke oplyst Efter skader
P   ”Indhold: Æterisk enebærolie, hvedekimsolie, kokosolie, vaseline” Salve Ikke oplyst Generel brug
Q   Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Salve Varme Efter skader
R   ” Ingredienser: Aqua, Dimethyl Sulfone (MSM), Prunus Armeniaca (abrikoskerneolie), Squalene, Glyceryl Stearate se, Cetyl Alkohol, Hydrolyzed Glucosaminglycans, Capsicum Frutescens (spansk peber), Cocoimino Dipropionate, Hedychium Coronarium (hvid, hawainsk ingefær), Origanum Vulgare (oregano), Xanthan Gum, Citrus spp., Mentha Viridis (havemynte), Sodium Benzoate, Sodium ethyl-paraben, Sodium methyl-paraben” Creme Ikke oplyst Generel brug
S   ”Deklaration: Rhus Tox D6, Gift eg, Lachesis D6, Slangegift, Arnica D6, Guldblomme, Zink D6, Zink, Grafit D6, Grafit, Salvebase” Salve Ikke oplyst Generel brug
T   Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Salve Varme Generel brug
U   Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Creme Varme Generel brug
V   Ingen oplysninger om indholdsstoffer på Internettet Ikke fundet Ikke fundet Ikke fundet
W   ”Produkt nr. W indeholder kamfer, mentol, pebermynteolie, salvieudtræk og eukalyptusplanteudtræk” Salve Varme Generel brug
X   ” Innehåll: mandelolja, tistelolja, ricinolja, eterisk olja pepparmint, eukalyptus, kamfer” Olie Varme Generel brug

1.5.2 Udvælgelseskriterier

I samråd med Miljøstyrelsen blev der udvalgt 12 produkter med henblik på videre undersøgelse i projektet.

Udvælgelsen blev foretaget på basis af oplysninger om indhold i produkterne, dvs. de stoffer, der er deklareret af producenten, samt estimerede forbrug.

Udvælgelsen blev foretaget ud fra følgende kriterier:

  1. Hvor 2 eller flere produkter indeholder de samme stoffer, er kun det ene valgt
  2. Produkter vurderet i forhold til kompleksiteten af indholdsstoffer
  3. Flere forskellige producenter er repræsenteret
  4. Populære produkter.

1.5.3 Valgte produkter

I alt er følgende 12 produkter udvalgt til analyse: Produkt nr. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 12, 13, 15, C, E og H.

I det efterfølgende er det valgt at fastholde produktnumre (og bogstaver) fra kortlægningen.


Fodnoter

[4] Politiken den 4. februar 2005

[5] Ifølge sportsbutikken er det de samme produkter, der sælges i alle kædens butikker

[6] KN-kode er et 8-cifret varekodnummer (KN ~ Kombineret Nomenklatur)

 



Version 1.0 December 2006, © Miljøstyrelsen.