Basisviden om EU-regulerede stoffer i vandmiljøet

Indledning

EU’s vandrammedirektiv (2000/60/EF) definerer i artikel 2(30) begrebet "prioriterede stoffer" og fastsætter i artikel 16 om "strategier mod vandforurening" nærmere bestemmelser vedrørende sådanne stoffer, som skal identificeres og inkluderes i direktivets bilag X. Vandrammedirektivet har som miljømål, at der skal ske progressiv reduktion af udledninger, emissioner og tab af prioriterede stoffer, og specifikt for identificerede prioriterede farlige stoffer skal der ske standsning eller udfasning af udledninger, emissioner og tab.

Kommissionen pålægges i vandrammedirektivets artikel 16(2) at udarbejde et forslag med en liste over prioriterede stoffer, herunder hvilke stoffer, der skal identificeres som "prioriterede farlige stoffer" (artikel 16(3)). Kommissionen skal endvidere med henblik på at opnå direktivetes miljømål for prioriterede stoffer udarbejde forslag til regulering af udledninger, emissioner og tab af stofferne (artikel 16(6) og (8)), og Kommissionen skal udarbejde forslag til vandkvalitetskrav (artikel 16(7)).

En liste med 33 prioriterede stoffer blev udmeldt af Kommissionen og vedtaget i 2001 ved Parlamentets og Rådets Beslutning nr. 2455/2001/EF. Efterfølgende er et arbejde iværksat med at udarbejde forslag til vandkvalitetskrav for de 33 stoffer. Dette arbejde forventes at blive udmøntet i et forslag til datterdirektiv til vandrammedirektivet  om vandkvalitetskrav til og emissionskontrol af prioriterede stoffer.

Indholdet af datterdirektivet er endnu ikke kendt, og det vides således heller ikke, om der på fællesskabsniveau vil blive stillet specifikke krav til regulering af enkelte stoffer, og konsekvenserne for Danmark af datterdirektivet kan således heller ikke fastlægges p.t. Datterdirektivet implementeres i dansk lovgivning ved bl.a. revision af den nuværende bekendtgørelse nr. 921 af 8. oktober 1996 om kvalitetskrav for vandområder og krav til udledning af visse farlige stoffer til vandløb, søer eller havet.

For at være på forkant med udviklingen, besluttede Miljøstyrelsen i efteråret 2004 at få foretaget en screening af de 33 prioriterede stoffer med henblik på at få et indtryk af det eventuelle behov for yderligere national regulering i lyset af de specifikke forslag til vandkvalitetskrav, der allerede er kendt.

Når der i denne rapport tales om kildetyper, refereres der til vandrammedirektivets forståelse heraf i relation til ”punktkilder” og ”diffuse kilder”, og som kilder er defineret af EF-domstolen:
”Udledning” fra punktkilder
  • begrebet udledning skal forstås således, at det omfatter enhver handling, der kan tilskrives en person, og hvorved et af de farlige stoffer, der er opført på liste I eller II i bilaget til direktivet, direkte eller indirekte tilføres vand som direktivet finder anvendelse på (Sag C-232/97 præmis 37),
  • omfatter udslip af forurenet damp, der fortættes og slår ned på overfladevand. Afstanden mellem overfladevandet og det sted, hvor den forurenede damp slippes ud, er alene af betydning for vurderingen af, om det må lægges til grund, at vandforureningen efter almindelig erfaring ikke kan anses for påregnelig, således at den ikke kan tilskrives den person, der slipper dampen ud (Sag C-231/97),
  • omfatter udslip af forurenet damp, der først fortættes på jorden og på tage og derefter kommer frem til overfladevand via en regnvandsledning. Det er herved uden betydning, om regnvandsledningen tilhører den pågældende virksomhed eller en tredjemand (Sag C-231/97),
  • omfatter det forhold, at en person i overfladevand anbringer fx træpæle, som er blevet behandlet med creosot (et stof omfattet af direktivet) (Sag C-232/97).
”Forurening” fra diffuse kilder
  • betydelige kilder, herunder flere forskellige og spredte kilder, som ikke omfatter udledningskilder, dvs. tilfælde, hvor den pågældende forurening ikke er et resultat af en handling, der kan tilskrives en person (Sag C-232/97).

Screeningen, som hermed afrapporteres, er blevet udført af rådgiverfirmaet COWI A/S med Jesper Kjølholt som projektleder, og arbejdet er blevet fulgt af Miljøstyrelsens projektorganisation for prioriterede stoffer under vandrammedirektivet med Lis Morthorst Munk fra styrelsens vandenhed som ansvarlig.

 



Version 1.0 August 2007, © Miljøstyrelsen.