Co2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med Svendborg Kommune Indhold1. Indledning 2. Trafik- og miljøplanlægning i Svendborg 3. Er man kommet nærmere opfyldelsen af målene? 4. Hvad skal der til for at nå målene? 5. Viljen rækker langt men guleroden foretrækkes frem for
pisken 6. Konklusion 7. Noter 8. Kildeliste Bilag 1 Virkemidler og CO2-effekt Bilag 2 CO2-debatforum, beskrivelse af debatforløbet
1. Indledning1.1 Formålet med projektet I 1990 offentliggjorde den daværende regering en energihandlingsplan og en transporthandlingsplan med henblik på at reducere miljøbelastningen fra de to sektorer. På transportområdet blev handlingsplanen i 1993 fulgt op af trafikplanen "Trafik 2005". I disse planer er der formuleret følgende målsætning for reduktion af transportsektorens energiforbrug og det deraf afledte CO2-udslip. ...At stabilisere energiforbruget i transportsektoren inden år 2005 på niveauet fra 1988 og herefter reducere forbruget med 30% frem til år 2030. I lighed med en række andre større bykommuner har Svendborg Kommune i 1995 indarbejdet denne målsætning i "Handlingsplan for trafikmiljø i Svendborg kommune". Denne handlingsplanen er en opfølgning inden for trafikområdet af kommunens Miljøhandlingsplan, som blev vedtaget af Byrådet i 1994. Handlingsplan for trafikmiljø Gennemførelsen af handlingsprogrammet har derimod kun en mindre indflydelse på energiforbruget og dermed CO2-udslippet. Der er dog realiseret projekter til fremme af cykeltrafik, som bl.a har til formål at reducere biltrafikken. Samtidig står det klart, at de fremtidige teknologiske forbedringer i retningen af udvikling af mere energieffektive køretøjer ikke alene vil løse problemerne. Hvis de kommunale målsætninger skal nås, også for områderne energiforbrug og CO2-udslip, vil det formentlig kræve, at kommunen tager virkemidler i anvendelse, som sigter på at påvirke såvel behovet for transport som trafikanternes valg af transportmiddel. CO2-handlingsplanen De statslige tiltag er primært rettet mod brændstofpriser og fremme af mere energiøkonomiske transportmidler. Regeringen ønsker via EU at føre en aktiv politik for at få fremmet nye bilers energieffektivitet og derved reducere det samlede energiforbrug og CO2-udslip. Det forventes i planen, at den samlede bilparks energieffektivitet kan stige med 11% frem til år 2005, hvilket beregnes til at medføre en samlet reduktion i udslip fra transportsektoren på 3-4%. Den samlede langsigtede virkning forventes at være ca. 9%, og resten af stigningen fra 3-4% til 9%, forventes for hovedpartens vedkommende at slå igennem i perioden fra 2005 til 2010. En stigning i brændstofpriserne næsten svarende til stigningen i energieffektiviteten forventes at føre til en samlet reduktion i udslip fra transport på ca. 8%. Den kommunale indsats antages at bidrage med resten op til realiseringen af den nationale målsætning. 1.1 Formålet med projektetDet er på denne baggrund at Miljøstyrelsen har iværksat dette projekt, som skal belyse, hvilke muligheder en kommune har for at realisere målsætningerne for energiforbrug og CO2-udslip inden for transportområdet. Hvor gennemgribende omlægninger af transportvaner vil være nødvendige, og hvilke typer af virkemidler skal kommunen tage i anvendelse? Større ændringer i transportmønstret kan ikke gennemføres uden bred accept af målet samt borgernes og erhvervslivets medvirken i det daglige valg mellem f.eks. bilen og cyklen. Et væsentligt element i projektet har derfor været at afprøve, hvor langt man fra kommunalt hold kan gå i retning af indgreb i byens trafikstruktur og borgernes valg af transportmiddel. Hvad er politisk acceptabelt og hvor langt rækker borgernes velvilje? 1.2 ProjektforløbetProjektet er gennemført med støtte fra Miljøstyrelsens Bytrafikprojekt. Der har til projektet været nedsat en styregruppe med følgende medlemmer: Styregruppe
Projektets faser Fase 1. Hvor store trafikale ændringer skal der til for at opfylde kommunens mål
for trafik og miljø? Fase 2. Hvordan kan man opnå de nødvendige trafikale ændringer? Fase 3. Afprøvning af opstillede scenarier og virkemidler i et debatforum Den væsentlige aktivitet i denne fase har været forberedelse og afholdelse af seminarer for et udvalgt debatforum bestående af lokale interesseorganisationer, de politiske grupperinger, nøglepersoner m.v. 1.3 Rapportens opbygningRapporten er opbygget med hovedvægten på diskussionerne fra projektets fase 3. I kapitel 2 beskrives den hidtidige planlægning med relation til trafik og miljø i Svendborg kommune. I kapitel 3 gøres status over den trafikale og miljømæssige udvikling i kommunen. I kapitel 4 er kravene til den trafikale udvikling i kommunen, hvis målsætningerne skal opfyldes, præciseret. I kapitel 5 sammenfattes diskussionerne i debatforummet med henblik på at afklare hvor langt kommunen kan gå i retning af at indføre tiltag, som har til formål at reducere biltrafik og/eller påvirke transportbehovet. Der fokuseres på hvilke virkemidler, som kan indføres og herigennem forsøges opgjort hvor stor betalingsvilligheden er, set ud fra både et samfundsøkonomisk og et privatøkonomisk synspunkt. I kapitel 6 forsøges at drage konklusioner både i relation til projektets hovedspørgsmål og i relation til den anvendte metode. I bilag 1 gennemgås de enkelte virkemidler, som har dannet baggrund for diskussionerne i det nedsatte debatforum. I bilag 2 beskrives den praktiske gennemførsel af debatforløbet. I bilag 3 gengives den folder, som blev udsendt til deltagerne i debatforummet. I bilag 4 vises eksempler på de i debatforløbet anvendte skemaer. 2. Trafik- og miljøplanlægning i SvendborgMiljøhandlingsplan Handlingsplanen for trafikmiljø, som blev vedtaget i 1995 er sådan en plan. Handlingsplan for trafikmiljø I trafik og miljøhandlingsplanen opereres med målsætninger indenfor de sædvanlige effektområder: Støj, sikkerhed, luftforurening, energiforbrug, barriereeffekt og risikovirkning samt visuelt miljø. For energiforbruget, og dermed også CO2-udslippet, har kommunen indskrevet det nationale mål: "At stabilisere energiforbruget i transportsektoren inden år 2005 på niveauet fra 1988 og herefter reducere forbruget med 30% frem til år 2030" i handlingsplanen. Udover de miljømæssige mål er der opstillet særlige mål for cykel- og gangtrafikken og den kollektive trafik. På baggrund af kortlægningen, målsætningerne og borgernes meninger om trafik og miljø blev der udpeget en række indsatsområder:
De virkemidler, som foreslås i handlingsplanen er i høj grad i form af anlægsprojekter og trafiktekniske løsninger. På sikkerhedsområdet og i forbindelse med påvirkning af transportmiddelvalg til fordel for cykeltrafik spiller kampagner og information en væsentlig rolle. Flere af handlingsplanens projekter er realiseret med støtte fra Miljø- og Energiministeriets Trafik- og miljøpulje. Det drejer sig om 3 trafiksaneringsprojekter i bymidten projekter, som er formuleret under indsatsområdet: "Regulering af trafikken i og omkring bymidten". Svendborg sikker cykelby Udover ovennævnte projekter er der siden vedtagelsen af handlingsplanen ikke realiseret større projekter, som har haft til formål at påvirke biltrafikkens omfang, hastighed eller sammensætning. Borgerinddragelse har i flere tilfælde været et element i kommunens trafik- og miljøplanlægning, og også i dette projekt har inddragelse af borgere og interesseorganisationer i spillet en betydende rolle. Et nedsat debatforum med bl.a. repræsentanter for de politiske udvalg, erhvervslivet, handelsstanden og interesseorganisatoner i øvrigt, har gennem diskussionerne på to seminarer bidraget væsentlig til projektets resultater.
3. Er man kommet nærmere opfyldelsen af målene?3.1 Transportmønstret i Svendborg kommune Hvordan har udviklingen i trafikken været siden målsætningen blev formuleret i 1995? Er man kommet nærmere målet eller har trafikkens energiforbrug og CO2-udslippet tværtimod været stigende? 3.1 Transportmønstret i Svendborg kommune3.1.1 PersontransportLangt den største del af persontransportarbejdet i Svendborg kommune, som er på godt 300 mio personkm, udføres med bil. Næsten 85% af alle kørte personkm foretages i bil. Den kollektive trafik med bus, tog og færge spiller kun en beskeden rolle i den daglige transport i Svendborg. Derimod står cykeltrafikken for ca. 9% af persontransportarbejdet i kommunen, hvilket er mere end bus, tog og færge tilsammen. Transportarbejdet med bil og bus er baseret på kommunens trafikmodel, som er et edb-baseret planlægningsredskab, der simulerer biltrafikken på vejnettet i Svendborg kommune. For tog og færge er opgørelsen baseret på statistiker over det årlige antal passagerer. Cykeltrafik Det skal bemærkes at TU-undersøgelserne kun dækker personer mellem 16 og 74 år, hvilket giver et skævt billede af cykeltrafikken, da cyklen spiller en væsentlig rolle for især børns daglige transport. Andre undersøgelser angiver et gennemsnitligt antal kørte km på cykel for børn mellem 6 og 15 år på 4,4 km pr person pr dag. Et skøn over det samlede transportarbejde med cykel i Svendborg kommune, baseret på en gennemsnitlig aldersfordeling, er vist i den følgende tabel. Befolkningstallet i Svendborg kommune var pr 1/1 1997: 42.859 personer. Tabel 3.1
Transportarbejdet med cykel i Svendborg baseret på TU-data er i alt på 27 mio km pr år, hvilket er knap 10% af det samlede persontransportarbejde med bil. figur 3.1 Persontransportarbejde Svendborg kommune (3,86 kb) Figur 3.1 Persontransportarbejde Svendborg kommune Til sammenligning er cyklens andel af transportarbejdet på landsplan for 16-74 årige personer på under 5%. Oplandstrafik Pendlertrafik Der er ikke opstillet virkemidler, som specifikt retter sig mod en opgradering af jernbanen, da kommunen ikke kan være hovedaktør i en sådan opgave. En række af de virkemidler, som gennemgås i bilag 1, retter sig bl.a. mod pendlertrafikken. Eksempelvis transportplaner for virksomheder, samkørsel og distancearbejde. 3.1.2 GodstransportSelvom der er usikkerhed på opgørelsen af det eksakte antal transporterede tons gods på især vejene, er det tydeligt, at lastbilen er det dominerende transportmiddel i godstransporten. Jernbanen udnyttes stort set kun til persontransport og havnens betydning for godstransporten er beskeden. Den samlede godstransport er opgjort til mellem 4-5 mio. tonkm pr år. figur 3.2 Godstransport i Svendborg kommune. Den relative fordeling af transporterede tons gods fordelt på transportmåde. (3,47 kb) Figur 3.2 Godstransport i Svendborg kommune. Den relative fordeling af transporterede tons gods fordelt på transportmåde. Det er således klart at både person- og godstansport i al væsentlighed er knyttet til vejtrafikken. Biltrafikken på vejnettet er domineret af personbilerne, som udgør 79% af de kørte km med bil. Lastbilerne står for ca. 10% af de kørte km. 3.2 CO2-udslip fra transport i SvendborgVed forbrænding af fossile brændstoffer som kul, olie og naturgas frigøres bl.a kuldioxid (CO2), som vurderes at være den væsentligste bidragyder til klimaændringer, som følge af globale temperaturstigninger, den såkaldte drivhuseffekt. Transportsektoren står for ca. 19% af det samlede CO2-udslip fra de energiforbrugende sektorer i Danmark. For vej- og bane- og færgetrafikken i Svendborg kommune er der beregnet følgende CO2-udslip for dagens situation (1997). Tabel 3.2 CO2-udslip fra transport i Svendborg kommune 1997.
Det samlede CO2-udslip for transportsektoren i Svendborg kommune er således på ca. 48.600 tons. Vejtransporten er den altdominerende transportform med mere end 90% af det samlede CO2-udslip fra transport. I Figur 3.1 er kravet til CO2-udviklingen for vejtrafikken i Svendborg vist. Der er taget udgangspunkt i 1988, som er basisåret for målsætningen, samt året 1995, som er året hvor handlingsplanen for trafik og miljø blev vedtaget. Figuren vedrører biltrafikken på det vejnet, som indgår i kommunens trafikmodel, hvilket vil sige at lokalveje i boligområder og lavt trafikerede veje i landdistrikter ikke indgår i beregningen. I fremskrivningen af CO2-udslippet er der regnet med en trafikvækst på 2 % pr år frem til 2005. Dette er lidt højere end den konstaterede udvikling i biltrafikken i Svendborg de senere år men væsentligt lavere end stigningen i følge Vejdirektoratets officielle trafikindeks. I søjlen "2005 inkl. statslige tiltag" er det fremskrevne CO2-udslip reduceret med effekten af bilernes forbedrede energieffektivitet i år 2005. Skal CO2-målsætningen om en stabilisering af CO2-udslippet fra transport i 2005 på 1988-niveauet opfyldes for vejtrafikken, er der således behov for en yderligere reduktion på ca. 5.000 tons. figur 3.3 Opstilling af et konkret mål for reduktion af CO2-udslip fra vejtrafikken i Svendborg, som opfylder målsætningen for år 2005. (5,47 kb) Figur 3.3 Opstilling af et konkret mål for reduktion af CO2-udslip fra vejtrafikken i Svendborg, som opfylder målsætningen for år 2005.
3.3 Trafikudviklingen 1995-97Biltrafik figur 3.4 Udvikling i biltrafik 1995-1997 i kommunen. (2,36 kb) Figur 3.4 Udvikling i biltrafik 1995-1997 i kommunen. Fra 1995-1997 har stigningen været på knap 1,5% pr. år, hvilket er lavere end den generelle trafikvækst på landsplan, der i samme periode har været på 3% pr. år. Biltrafikken i bymidten følger den generelle udvikling i kommunen. Der er i perioden totalt set blevet flere offentlige parkeringspladser i bymidten. Bustrafik figur 3.5 Udvikling i passagertal og kørselsomfang i bybustrafikken i Svendborg 1994-97. (2,61 kb) Figur 3.5 Udvikling i passagertal og kørselsomfang i bybustrafikken i Svendborg 1994-97. Der er i perioden gennemført komfortforbedringer i bybustrafikken, primært ved indsættelse af lavt-gulvsbusser. Taksterne er i perioden 1994-1998 steget med 12% målt på prisen for et 50-tures klippekort. En sammenligning med udviklingen i benzinpriserne viser, at frem til 1996 steg prisen på den kollektive trafik i en hurtigere takt end benzinpriserne. Fra 1996 er denne udvikling vendt, og med den seneste takstnedsættelse på ca. 10% i september 1997 er den kollektive trafik blevet relativt billigere når der sammenlignes med udviklingen i benzinpriserne. figur 3.6 Indekseret udvikling i prisen på benzin og taksten i bybustrafikken 1994-98. (3,23 kb) Figur 3.6 Indekseret udvikling i prisen på benzin og taksten i bybustrafikken 1994-98. Cykeltrafik Der er siden 1995 gjort investeringer i at skabe bedre forhold for cyklisterne. Et større projekt er anlæg af en cykelrute fra Thurø by over Christiansminde til Havnegade i bymidten. Cykelruten er som tidligere nævnt et led i Projektet: "Svendborg sikker cykelby". Derudover er der gennemført og planlagt en række kampagneaktiviteter, med henblik på at øge cykeltrafikkens anvendelse i den daglige transport.
4. Hvad skal der til for at nå målene?Da vejtrafikken som nævnt er den altdominerende faktor i CO2-regnskabet i Svendborg kommune er de videre overvejelser koncentreret om en indsats overfor vejtrafikken. Af hensyn til beregninger af mulige reduktioner m.v er det valgt at fokusere på trafikvejnettet, som samtidig udgør vejnettet i kommunens trafikmodel. Opfyldelsen af CO2-målet vil kræve at det årlige udslip fra trafikken i Svendborg kommune reduceres med ca. 5.000 tons. Disse 5.000 tons er således det centrale element i projektet og i de gennemførte diskussioner og spil i debatforummet Her var hovedspørgsmålet: "Hvordan når vi de 5.000 tons?" En reduktion i CO2-udslippet fra transportsektoren i Svendborg på 5.000 tons pr. år vil kræve væsentlige ændringer i transportmønstret i kommunen. I det følgende gives nogle eksempler: Overflytning fra bil til cykel og bus Det vil kræve at 22 mio. personkm skal overflyttes fra personbil til andre transportformer. Hvis de 12 mio. personkm flyttes til cykeltrafik, vil det svare til en stigning i cykeltrafikken på 44%. Hvis de resterende 10 mio. personkm flyttes til bus vil det svare til en stigning i den kollektive trafik på mere end 100%. Reduktion af transportbehovet Hvis det antages, at 10% af bolig-indkøbsrejserne med bil kan fjernes giver det en CO2-gevinst på 240 tons pr år. Overflytning af gods fra lastbil til tog Hvis den transporterede godsmængde på jernbanen fordobles, og lastbiltrafikken reduceres tilsvarende opnås en gevinst på 22 tons CO2 pr år. Eksemplerne viser, at der er lang vej til de 5.000 tons og at der ikke er en enkelt løsning på problemet. Der skal formentlig sættes ind på flere fronter, både i forhold til gods- og varetransporten og persontransporten. Biltrafikken har den altdominerende rolle i transporten af både gods og personer i Svendborg og er dominerende i forhold til CO2-udslip, hvor personbilerne alene står for næsten 2/3 af det samlede CO2-udslip fra transport i kommunen. Hvis der skal opnås væsentlige CO2-gevinster ved overflytning fra biltrafik til kollektiv trafik, kræver det en markant forøgelse af den kollektive trafiks markedsandel, da bus- og togtrafikken kun løser en beskeden del af det nuværende transportbehov. Cykeltrafikken har en relativ større betydning for den daglige persontransport, og har sin styrke netop på de korte ture op til 3-5 km længde. Da samtidig en stor del af bilturene er korte, er der et potentiale for overflytning til cyklen. En ting er at opstille målsætninger og ønsker om en overflytning mellem transportformerne, en anden ting er hvordan dette gøres i praksis. 5. Viljen rækker langt men guleroden foretrækkes frem for pisken5.1 Spillet om de 5.000 tons ! Debatforum vedr. CO2-virkemidler Skal målsætningerne fra handlingsplanen opfyldes må der givetvis tages virkemidler i anvendelse, som vil medføre mærkbare forandringer i transportvaner, evt. ved hjælp af afgifter på kørsel og parkering. Er dette realistiske tanker i den kommunale virkelighed eller ønsketænkning hos Miljøstyrelsen og blandt idealistiske kommunale planlæggere? Projektet berører væsentlige spørgsmål, som kan give kommunen en strømpil for hvordan trafik- og miljøhandlingsplanen bør udvikle sig i de kommende år. Kravene til trafikken og de mulige virkemidler, som kommunen kunne tage i anvendelse blev over to møder debatteret i et til lejligheden nedsat debatforum i Svendborg. I Bilag 1 er debatforløbet beskrevet mere detaljeret. Styregruppen havde inden møderne i debatforummet opstillet et bredt spektrum af virkemidler, som i sær sigter på en overflytning fra biltrafik til cykeltrafik og kollektiv trafik. Der er tale om virkemidler som kan besluttes og tages i anvendelse af kommunen. Virkemidler i statslig regi som eksempelvis kunne være i form af ændrede brændstofafgifter, skærpede krav til køretøjer, beskæring af transportfradraget mv. er udeladt i dette projekt. Effekten af disse virkemidler indgår dog indirekte, da de er modregnet den nødvendige CO2-reduktion frem til år 2005, jf. kapitel 4 Til gengæld er kørselsafgifter i form af bompenge og roadpricing medtaget som kommunale virkemidler på trods af at disse p.t. ikke kan iværksættes inden for den kommunale fuldmagt. Baggrunden for dette valg er, at de forskellige former for kørselsafgifter er begyndt at optræde på den politiske dagsorden og jævnligt omtales i medierne. Sådanne virkemidler er formentlig kommet nærmere en realisering i Danmark. I Tabel 5.1 er de betragtede virkemidler opstillet med angivelse af en forventet CO2-gevinst i tons pr år og de tilknyttede omkostninger for kommunen i mio. kr. pr år. Denne effektvurdering er foretaget på baggrund af resultater fra flere udviklings- og vidensformidlingsprojekter, som har været gennemført de senere år. Den generelle effekt af de enkelte virkemidler er i de fleste tilfælde baseret på dokumenterede erfaringer fra ind- og udland. I enkelte tilfælde er effekten baseret på modelberegninger. Den indhentede viden om de generelle effekter er kombineret med det faktiske trafikmønster i Svendborg kommune og herigennem er der beregnet en forventet reduktion i CO2-udslip i tons pr. år. Samtlige omkostninger er sat i relation til den kommunale skatteprocent i Svendborg, således at det tydeliggøres hvad indførelse af de enkelte virkemidler vil betyde for borgerne. Da flere af virkemidlerne er baseret på opkrævning af afgifter hos trafikanterne, er der angivet en økonomisk effekt set ud fra både en kommunaløkonomisk og en privatøkonomisk synsvinkel. For virkemidlet "Lokalisering politik" er der kun angivet en beskeden forventet CO2-reduktion. Dette skyldes at der på kort sigt ikke kan forventes større effekter, men virkemidlet er et meget vigtigt element i en langsigtet strategi da placering af boliger, arbejdspladser, butikker mv. i forhold til hinanden er afgørende for transportbehov og valg af transportmiddel. Jo mere spredt en by er, des større er energiforbruget pr. indbygger.(1) Der er ikke angivet en forventet CO2-reduktion for virkemidlet "kampagner". Der vil snarere være tale om at understøtte effekten af de øvrige beskrevne virkemidler. Det primære formål med at afholde informationskampagner i en CO2 sammenhæng er at skabe og fastholde et bredt engagement i befolkningen med henblik på trafik- og miljø problematikken. I Svendborg er kampagner en væsentlig del af eksempelvis cykelprojekterne og medvirker til at skabe den fornødne opmærksomhed om projekterne. I opgørelsen af den trafikale og miljømæssige effekt af de enkelte virkemidler er disse betragtet isoleret. Der er således ikke indregnet en evt. synergieffekt mellem virkemidler, som iværksættes samtidigt. Der er tilsvarende heller ikke taget højde for at flere af virkemidlerne vil påvirke de samme transporttyper/turtyper, og at den samlede effekt dermed ikke nødvendigvis vil være summen af effekterne af de enkelte virkemidler. Bilag 1 indeholder en beskrivelse af de enkelte virkemidler, herunder en opgørelse af den forventede CO2-gevinst samt de økonomiske konsekvenser for henholdsvis kommunen og trafikanterne ved indførelse af virkemidlet. Tabel 5.1
5.1 Spillet om de 5.000 tons ! Debatforum vedr. CO2-virkemidlerI alt 14 repræsentanter fra debatforummet var mødt op. Deltagerne havde inden mødet fået tilsendt en oversigt over de virkemidler, som skulle indgå i diskussionerne. Indholdet i det tilsendte materiale svarer i grove træk til denne rapports bilag 1. Af yderligere baggrundsmateriale havde deltagerne i forbindelse med det første møde i april modtaget en debatfolder, hvor baggrunden og formålet med projektet var beskrevet. Seminaret var bygget op omkring 2 spil, hvor deltagerne gruppevis skulle forholde sig til virkemidlerne og finde frem til hvilke der kunne indføres i Svendborg kommune og hvilke der ikke eller kun under særlige omstændigheder kunne indføres. I det første spil var der i gruppeinddelingen tilstræbt en fordeling på tværs af interessegrupper, mens der i spil 2 blev samlet 3 grupper, hvor det var forventet et sammenfald i holdninger til trafik- og miljøspørgsmålene indenfor grupperne. Inden gruppe-spillene udfyldte hver deltager et individuelt skema, hvor der for hvert virkemiddel skulle angives om virkemidlet var "Fuldt acceptabelt", "Acceptabelt" eller "Ikke acceptabelt" . Hver person var identificeret med et bogstav, således at det efterfølgende har været muligt at følge den enkelte persons tilkendegivelser i gruppe-spillene. Her igennem kan det ses om der er sket et skred i den enkeltes holdninger gennem gruppediskussionerne. 5.1.1 Individuelle bedømmelserPå baggrund af de individuelle bedømmelser af virkemidlerne er der opstillet følgende tabel, hvor der for hver virkemiddel er angivet hvordan svarene fra deltagerne fordeler sig. Tabel 5.2 (14 besvarelser).
Det overordnede billede af debatforummets holdninger til CO2-virkemidlerne inden diskussionerne i grupperne, som det fremgår af Tabel 5.2, er der en høj grad af accept af de her foreslåede virkemidler. Der er ingen virkemidler, som afvises af et flertal af deltagerne og kun 5 virkemidler, hvor 3 eller flere personer afviser anvendelsen af virkemidlet. Kun èt virkemiddel har opnået fuld accept fra alle deltagere nemlig "Forbedret infrastruktur for cyklister". Det er interessant set i lyset af at det i beskrivelsen af virkemidlet er forudsat en årlig investering på 4 mio. kr. i anlæg for cyklister. Den positive holdning til cykelprojekter vidner om at de senere års indsats for at give cyklisterne bedre vilkår i Svendborg har haft bred opbakning. De mest populære virkemidler i øvrigt er: "Samkørsel", "Delebiler", "Elbiler i den kommunale forvaltning" samt "Kampagner". Disse virkemidler bakkes fuldt op af mellem 10 og 13 deltagere. Den positive holdning til disse virkemidler, samt ovennævnte cykelprojekter, kan ses som et udtryk for at virkemidler, som baserer sig på "gulerodsmetoder" fremfor "stokkemetoder" generelt ønskes fremmet. Der er tale om virkemidler hvor kommunen går ind og søger at påvirke trafikanterne til en adfærdsændring ved at skabe nogle overordnede rammer. I den modsatte ende er "Bompenge" og "Roadpricing" meget upopulære virkemidler. Der er tale om økonomiske virkemidler, som pålægger bilister en afgift på kørsel i et større eller mindre del af byområdet. Kun 5 af deltagerne finder disse virkemidler fuldt acceptable. Bompenge er tilsyneladende lidt mere acceptabelt end roadpricing. Andre virkemidler, som kun får fuld accept fra 5 deltagere er "Bilfri områder" og "Trafiksaneringer og hastighedsplanlægning". Forklaringer herpå kan være at virkemidlerne ikke er acceptable i relation til at begrænse trafikkens CO2-udslip. Der kan dog være andre begrundelser, eksempelvis en forbedret trafiksikkerhed, som kan retfærdiggøre en øget indsats på dette område. Virkemidler som er rettet mod at gøre den kollektive trafik mere attraktiv kan generelt set accepteres af flertallet, men uden den helt store begejstring. 5.1.2 Spil 1I spil 1 var det opgaven for de 4 grupper, som var sammensat på tværs af tilhørsforhold til interessegrupper mv., at finde frem til hvilke virkemidler der kunne opnås enighed om. Spillet var baseret på almene demokratiske spilleregler således, at der skulle være flertal for det pågældende virkemiddel før det kan indføres - stemmelighed er ikke nok. Samtidig havde hver person mulighed for at afgive et veto mod ét virkemiddel. Tabel 5.1 *) betyder at den pågældende person har nedlagt veto mod indførelse af virkemidlet. **) betyder at de eller de pågældende personer ønsker at intensivere virkemidlet i forhold til beskrivelsen i baggrundsmaterialet.
Det overordnede billede er stort set det samme som ved de individuelle skemaer. Ingen af grupperne kunne acceptere "Bompenge". Til gengæld kunne der i to grupper opnås flertal for "Roadpricing". Der var ligeledes opbakning til andre økonomiske styringsmidler. I alle grupper kunne "Afgifter på offentlige P-pladser" indføres. Der er flere virkemidler, hvor grupperne indbyrdes er uenige. Eksempelvis er der til virkemidlerne "Distancearbejde", "Delebiler" og "Serviceforbedringer i den kollektive trafik" 100% opbakning i 3 grupper, mens der i den sidste gruppe modsat er 100% modstand mod disse virkemidler. Der er kun en person, som har benyttet sig af vetoretten. I gruppe 4 blev der nedlagt veto mod indførelse af bompenge, således at dette virkemiddel, på trods af at et flertal i gruppen var for, ikke kunne indføres. I gruppe 2, forkastede man 5 virkemidler. Til gengæld blev der angivet 4 virkemidler, som man gerne så intensiveret således, at der her kan hentes en større CO2-effekt end antaget i beskrivelsen af virkemidlet. De virkemidler som ønskedes intensiveret var "Delebiler", "Samkørsel", "Forbedret infrastruktur for cyklister" og "Firmacykler i den kommunale forvaltning". Typisk virkemidler, som er et udtryk for "gulerodsmetoden". Når resultaterne på personniveau i spil 1 sammenlignes med de individuelle skemaer er der sket en del forskydninger i de enkelte deltageres markeringer. Antallet af markeringer "Ikke acceptabelt"/"Kan ikke indføres" er øget fra 32 til 47. Forskydningerne er koncentreret om få virkemidler. Eksempelvis var der kun én person, som indledningsvis afviste "Trafiksaneringer" som muligt virkemiddel i spil 1 blev det afvist af 8 personer. Tilsvarende blev "Delebiler" og "Distancearbejde" ikke afvist af nogen indledningsvist men af henholdsvis 4 og 3 i spil 1. Dette kan tages som et udtryk for at deltagerne har været mere forsigtige i at afvise et virkemiddel helt ved udfyldelsen af de individuelle skemaer, mens holdningerne er blevet mere skærpede i gennem diskussionerne i grupperne. Den samlede CO2-effekt for de valgte virkemidler ligger forholdsvis tæt på det opstillede reduktionsmål på 5.000 tons. For gruppe 1,2 og 4 er målopfyldelsen på mellem 105% og 115%. Gruppe 3 nåede op på en CO2-reduktion på 4.200 tons svarende til en målopfyldelse på 84%. Tabel 5.4
5.1.3 Spil 2
Opgaven for grupperne i spil 2 var at udpege hvilke virkemidler, som kan indføres. Det krævedes at der i gruppen var enstemmighed for at et virkemiddel kunne vælges. Tabel 5.5
Som det fremgår af Tabel 5.5 var der store forskelle grupperne imellem. Mest markant var der i gruppe1, bestående primært af repræsentanter fra erhvervslivet, svært ved at opnå enighed om virkemidlerne. Kun for 1/3 af de mulige virkemidler var der 100% enighed. I denne gruppe var den mulige CO2-gevinst således på ca. 3.600 tons svarende til en målopfyldelse på 72%. De øvrige grupper når op på henholdsvis 104% og 120% målopfyldelse. Enigheden var mest markant i gruppe 3. Her var det kun virkemidlerne, "Trafiksaneringer" og "Firmacykler i den kommunale forvaltning", som skilte vandene. Der var kun to tilfælde, hvor der var bred enighed om at et virkemiddel ikke kunne indføres. ("Bompenge" i gruppe 1 og "Firmacykler i den kommunale forvaltning" i gruppe 3.) De økonomiske konsekvenser af de 3 sammensætninger af virkemidler varierer som i spil 1 voldsomt. Gruppe 3 som opnåede en målopfyldelse på 104% opnåede samtidig en årlig gevinst på 15 mio. kr. Dette skete som en konsekvens af på den ene side indførelse af et Roadpricing-system og på den anden side at de for kommunen dyreste virkemidler ("Distancearbejde" mv.) ikke var medtaget. Omvendt kan de samlede omkostninger for virkemidlerne valgt af gruppe 1 opgøres til 65 mio. kr. pr. år for en målopfyldelse på "kun" 73%. Forklaringen her er at der er valgt for kommunen relativt dyre virkemidler og at de mest indbringende virkemidler (Bompenge/Roadpricing) ikke er valgt. Hvis de økonomiske konsekvenser i stedet opgøres i forhold til den private økonomi vil billedet ændre sig, således at der vil være en mere direkte sammenhæng mellem CO2-gevinst og omkostninger, jf. afsnit 1.2 Det kan umiddelbart virke overraskende at enigheden i grupperne i spil 2 ikke var større, da det i gruppesammensætningen var tilstræbt at placere deltagerne på deres "hjemmebane". 5.1.4 Ændringer i holdningerEn sammenligning mellem de individuelle skemaer og personernes markeringer i de spil 1 og 2 viser at der for alle deltagere på nær en enkel er sket ændringer i holdningen til et eller flere virkemidler i løbet af seminaret. (En deltager har ændret holdning til 9 af de 21 virkemidler i løbet af gruppediskussionerne overvejende til en mere positiv holdning.) Det tydeligste holdningsskift er i forhold til virkemidlet "Trafiksaneringer, hastighedsplanlægning", hvor halvdelen af deltagerne er skiftet fra "Fuldt acceptabelt/acceptabelt " til "Kan ikke indføres". Formentlig er grunden her at CO2-effekten er beskeden i forhold til omkostningerne. Virkemidlet "Delebiler" er ligeledes blevet mere upopulært i spillene i forhold til de individuelle skemaer. For virkemidlerne rettet mod at gøre den kollektive trafik mere attraktiv er der en tendens i retningen af et mere positivt syn på en ændret takstpolitik og højere frekvens. Deltagerne holdning til "Bompenge" og "Roadpricing" er ikke ændret væsentligt. To deltagere som indledningsvist accepterede disse virkemidler har i spil 1 ændret denne holdning. Holdningen til parkeringsafgifter er derimod mere positiv. 2 ud af de 3 deltager som indledningsvis have afvist afgifter på offentlige p-pladser har revideret holdningen i løbet af spillene. 9 ud af de 14 deltagere havde i spil 2 opgivet modstanden mod et eller flere af virkemidlerne som de tidligere havde afvist, så også i gruppediskussionerne i spil 2 har det været muligt at flytte stemmer. 5.2 Samlet økonomisk effektKommunaløkonomi Forbrugerøkonomi Tabel 5.1 Omkostninger ved de accepterede virkemidler i form af en omkostning pr. tons sparet CO2..
Det er væsentligt at være opmærksom på, at stort set alle de kommunale virkemidler, som indgår i projektet, har effekter på en række andre miljøparametre end CO2-udslip, eksempelvis trafiksikkerhed, støj og luftforurening mv. Den omkostning, som indførelse af virkemidlet vil medføre, skal i princippet sættes i relation til gevinster for alle de øvrige miljøparametre og ikke kun CO2-udslip. Det har ikke inden for rammerne af dette projekt været muligt at kvantificere effekten af virkemidlerne på de øvrige miljøparametre. Det er derfor ikke muligt at opstille en samfundsøkonomisk beregning for virkemidlerne, ligesom der ikke kan opstilles en omkostning isoleret for CO2-udslip for de enkelte virkemidler. Skyggepris For virkemidlerne er de samlede nettoomkostninger opgjort dvs. fratrukket evt. gevinster (bortset fra CO2-reduktionen). Nettoomkostningerne er derefter divideret med den forventede CO2-reduktion. Denne enhedsomkostning pr tons CO2 betragtes som en skyggepris for de CO2-gevinster, der opnås ved gennemførsel af det pågældende virkemiddel. 5.2.1 Udpluk fra debattenEr CO2-problematikken relevant? Modargumentet her er at CO2-udslippet fra transportsektoren ikke er ubetydeligt. Det er den hastigt voksende kilde til CO2 -emissioner. I modsætning til andre sektorer, der reelt kan have vækst og spare CO2 samtidigt, er der ingen udsigt til en lignende udvikling på transportområdet. Derfor er det yderst vigtigt, at der sker noget. Selv om de menneskeskabte udslip kun udgør få procent af de samlede stofkredsløb i naturen, kan de alligevel medføre, at der over længere tidsrum opbygges væsentlige ændringer i koncentrationen. Eksempelvis er atmosfærens indhold af CO2 steget ca. 30% siden industrialiseringens start. Vil bompenge ødelægge byen? Der var bred enighed om at piskemetoder skal undgås. Det er langt bedre at belønne den ønskede adfærd. Måske skal man endog gå meget langt i at "forkæle" eksempelvis cyklisterne. I det følgende gives nogle udpluk fra debatten: Bompenge: Der er mange mennesker på Thurø som kører til Svendborg 2, 3, 4 eller 5 gange om dagen. Nu glemte vi lige et eller andet og så kører vi en gang til...Det vil blive begrænset temmeligt meget hvis man hver gang man skulle smutte ind efter et eller skal af med 5 kr. Men jeg tror til gengæld ikke på at mine forældre der bor i Rudkøbing vil lade være med at tage til Svendborg en gang om ugen for at handle ind fordi de skulle betale 5 kr i afgift Effekten ligger i at begrænse dem der kører til Svendborg 5 gange om dagen.Der er en stor gruppe som kun har bus eller cykel som mulighed. De skal give 9 kr.
hver gang de skal ned til byen og handle og hvis de skal have børnene med koster
det endnu mere. Der er man faktisk tvunget til at tænke over hvornår man tager ned til
byen for at handle og det er måske meget sundt
Det er jo ganske urealistisk al den her snak om bompenge
det er jo en gang teori
og fantasier. Der er ingen som kan indføre bompenge i Svendborg som eneste by på Fyn
det er noget gas at bruge tid på det
Veto er civilisationens sidste værn mod overgreb
bompenge er en psykologisk
markering som er ganske forfærdelig
Der er bomafgifter når du skal i Tivoli men ikke når du skal på Bakken Hvor er der flest besøgende og hvad er mest attraktivt? Det at indføre bompenge /bilfri by det vil måske trække en hel masse andre folk til som faktisk vil elske og komme i sådan en by det kunne man måske kalde nogle økologiske landsbytosser som det ville trække til. Det vil faktisk tiltrække nogle andre folk som synes det er charmerende med en sådan bilfri by
6. KonklusionDet kommunale mål kan nås I forhold til det nuværende totale årlige CO2-udslip til transport i Svendborg på 48.600 tons skal der spares ca. 5.000 tons, hvis målet om en stabilisering af CO2-udslippet i år 2005 på niveauet fra 1988 skal nås. Det vil være nødvendigt med en bred vifte af virkemidler, som både sigter på at reducere behovet for transport og overflytte fra biltrafik til kollektiv trafik eller let trafik. Det står ligeledes klart at både person- og vare/lastbiltrafikken skal påvirkes, hvis målet skal nås. Stor velvilje til at acceptere ændringer i transportvaner Virkemidler hvor den enkeltes handlefrihed bevares kan generelt accepteres idet der er stor opbakning til virkemidler, som baserer sig på "gulerodsmetoderne". Uenighed om kørsels- og parkeringsafgifter Cyklister skal forkæles Gulerods-metoder er ikke tilstrækkeligt Dette indikerer at der også vil være behov for at tage virkemidler i anvendelse, som søger at påvirke trafikanternes adfærd gennem eksempelvis økonomiske virkemidler i form af afgifter på parkering og kørsel. Processen Selvom deltagerne har været udvalgt via deres tilhørsforhold til enten det politiske system eller interesseorganisationer, er det væsentligt at de forholder sig til CO2-problematikken og virkemidlerne som enkeltpersoner og ikke møder frem med et bundet mandat fra deres bagland. Forløbet i Svendborg har vist, at interessen og entusiasmen blandt deltagerne i debatforummet har været stor. Opgaven har været taget alvorligt, hvilket bl.a kom til udtryk i en opfordring til kommunen om at bruge resultaterne i det videre planlægningsarbejde, eksempelvis i forbindelse med revision af kommuneplanen. Umiddelbart vil det afprøvede koncept kunne anvendes også i andre kommuner når trafik- og miljødiskussionerne er på dagsordenen. Det er vigtigt at denne type debatfora ikke kun bliver en teoretisk øvelse, men at kommunen indarbejder resultaterne i det videre planlægningsarbejde indenfor trafik og miljø. 7. Noter
8. Kildeliste8.1 LitteraturMiljø- og Energiministeriet Miljøstyrelsen 1998a): "Alternative transportløsninger i landdistrikterne", Miljønyt nr. 25.Miljø- og Energiministeriet Miljøstyrelsen (1998b): "Trafik og miljø i kommuner ny inspiration", Miljønyt nr. 26.Miljø- og Energiministeriet Danmarks Miljøundersøgelser (1998c): "Bilisme og miljø en svære balance", TEMA-rapport fra DMU 18/98.Miljø- og Energiministeriet Miljøstyrelsen (1997): "Perspektiver for elbiler i Danmark", Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 1/1997.Miljø- og Energiministeriet Miljøstyrelsen (1994a): "Bystrukturens og arealanvendelsens betydning for persontrafikken og dens energiforbrug", Arbejdsnotat nr. 20.Miljø- og Energiministeriet Miljøstyrelsen (1994b): "Parkerings- og afgiftpolitik et kommunalt virkemiddel", Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 5/1994.Miljø- og Energiministeriet Miljøstyrelsen (1995a): "Varetransport i byer Problemer og mulige virkemidler", Arbejdsnotat nr. 19.Miljø- og Energiministeriet Miljøstyrelsen (1995b): "Kollektiv trafik som et virkemiddel i handlingsplaner for trafik og miljø", Arbejdsnotat nr. 21.Nordisk Ministerråd (1994): "Begrænsning af bilbrug i middelstore nordiske byer - Odense", TemaNord 1994:505RAMBØLL (1997): "Transport, energi og miljø Visioner og virkemidler".Svendborg kommune (1997): "Analyse af mulighederne for telearbejde i Svendborg Kommune".Svendborg kommune (1994): "Miljøhandlingsplan for Svendborg Kommune 1994-98".Svendborg kommune (1996): "Miljøbeskyttelse Miljøsektionens årsberetning 1996".Svendborg kommune (1995): "Trafikmiljø i Svendborg Kommune - Handlingsplan 1995-2007".Trafikministeriet (1996): "Regeringens handlingsplan for reduktion af transportsektorens CO2-udslip".Trafikministeriet (1997a): "CO2-reduktioner i transportsektoren", Hovedrapport.Trafikministeriet (1997b): "CO2-reduktioner i transportsektoren", Arbejdspapir 9.Trafikministeriet (1997): "Trafikredegørelse 1997".Transportrådet (1998): "Distancearbejde et casestudie"Transportrådet (1996a): "Persontrafik i byer Et katalog over trafikpolitiske virkemidler".Transportrådet (1996b): "Effektivisering af godstransport i byer".Bilag 1 Virkemidler og CO2-effektSom grundlag for diskussionerne i debatforummet er de opstillede krav til den trafikale udvikling i Svendborg omsat til en række (kommunale) virkemidler, som sikrer at de ønskede målsætninger nås. I dette kapitel gennemgås en bruttoliste med virkemidler, hvor hvert virkemiddel er relateret til den trafikale virkelighed i Svendborg og den forventede besparelse i CO2-udslip er angivet i form af antal sparede tons pr år. Det er derudover givet et skøn over udgifterne forbundet med indførelse af virkemidlet. Der har været lagt vægt på at inddrage en bred vifte af virkemidler, eksempelvis økonomiske virkemidler og virkemidler, som sigter mod en reduktion af transportbehovet. Hovedvægten er dog lagt på virkemidler som sigter på overflytning mellem biltrafik og kollektiv trafik og let trafik. Da fokus i dette projekt har været på CO2 , er det primært de virkemidler der både har en global og lokal effekt som er medtaget. De nødvendige beregningsforudsætninger i form af trafikale effekter og deraf afledte CO2-reduktioner er indhentet fra en række forsknings- og udredningsarbejder inden for transportsektoren de senere år. Den primære kilde til bestemmelse af de trafikale og miljømæssige effekter er Transportrådets rapport fra 1996: "Persontrafik i byer Et katalog over trafikpolitiske virkemidler". Kildehenvisningerne refererer til listen i kapitel kapitel 7. I bruttolisten er der medtaget flere økonomiske virkemidler, herunder bompenge og roadpricing. Generelt gælder at der ikke pt. er lovhjemmel for at opkræve lokale kørselsafgifter i Danmark. Men da begreber som bompenge og roadpricing er begyndt at optræde på den politiske dagsorden og jævnligt omtales i medierne, er sådanne virkemidler kommet nærmere en realisering i Danmark. Det er blandt andet på den baggrund at disse virkemidler er medtaget i projektet. I de følgende afsnit gennemgås de enkelte virkemidler: 1.1 BompengeKategori Beskrivelse Bompenge kan medvirke til at dæmpe biltrafikken af miljømæssige årsager men anvendes hyppigt til at finansiere nye trafikanlæg f.eks. i forbindelse med anlæg af tunneler og broer. Der er p.t. ikke lovhjemmel for at indføre bompenge i danske byer men derimod til finansiering af enkeltanlæg, eksempelvis Storebæltsbroen. Trafikale og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter Andet Bompenge vil formentlig virke konkurrenceforvridende, hvis det alene indføres i Svendborg og ikke i de andre større fynske byer. 1.2 Road-pricingKategori Beskrivelse Road-pricing, hvor der betales en kørselsafgift efter antal km., tidspunkt og sted og evt. køretøjstype, findes kun som ideoplæg. Det vil formentlig kræve, at der findes en enhed i bilen, der holder styr på afgiftsberegningen. Det kan eksempelvis være et system baseret på at bilerne udstyres med en GPS-modtager. Det nærmeste man i dag kan komme egentlig road-pricing, er at etablere et tætmasket net af betalingsstationer Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter Andet Roadpricng vil formentlig virke konkurrenceforvridende, hvis det alene indføres i Svendborg og ikke i de andre større fynske byer. 1.3 Afgifter på offentlige P-pladserKategori Beskrivelse Parkeringsafgifter på offentlige pladser eller ved kantsten kan opkræves ved hjælp af parkometre eller billetautomater. Af æstetiske hensyn vælges ofte automater, hvor en automat betjener mange parkeringsbåse. Der skal være tale om en systematisk betaling, således at alle pladser i de aktuelle zoner såvel egentlige parkeringspladser som kantstensparkering skal være afgiftbelagt. Afgiftopkrævningen forudsætter en effektiv kontrol af parkeringsvagter eller politi for at fungere hensigtsmæssig. (4) Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Umiddelbart er Svendborg hvad størrelse angår mest sammenlignelig med Hillerød, hvor nettoindtjeningen er på ca. 3.000 kr. pr år pr afgiftsbelagt plads. Det antages at 1.500 offentlige pladser i bymidten belægges med afgift, hvilket vil betyde en samlet indtægt på 4,5 mio. kr. pr. år. Trafikanter Andet Højere afgifter kan medføre at færre vælger at handle i det afgiftsbelagte område (Bymidten). 1.4 Regulering af antal private P-pladserKategori Beskrivelse Det private parkeringsudbud i en bymidte består af privatejede, men offentligt tilgængelige båse i f.eks. p-huse. Dette udbud udgør ofte op til halvdelen af alle parkeringsmuligheder, men er mindre udnyttet end offentlige båse. (6) Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter Andet Begrænsninger i anlæg af private p-pladser har ikke negativ indflydelse på erhvervslivet, og i centrale bydele med god kollektiv trafik er parkeringsudbygning næppe vigtig for at understøtte erhvervsudvikling. Mange bygherrer ser det som en fordel, at de spares for krav om anlæg af p-pladser på egen grund. 1.5 ParkeringsrestriktionerKategori Beskrivelse En anden type parkeringsrestriktion kan være indførsel af totalt parkeringsforbud på offentlig veje og pladser i et større eller mindre område. Som oftest undtages visse grupper fra forbuddet, f.eks. varetransport og af- og pålæsning, evt. begrænset til visse perioder. Desuden kan taxi, invalidebiler og evt. også beboere og virksomheders parkering være tilladt. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip I Svendborg vil skærpede restriktioner og evt. mindre udbud af offentlige pladser i sammenhæng med afgiftsbelagt parkering give en reduktion i CO2-udslippet på 2% svarende til 700 tons pr. år. (7)
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter Andet Sammen med p-afgifter kan skærpede parkeringsrestriktioner medvirke til at indkøbsture flyttes til omegnscentre. Højere afgifter kan medføre at færre vælger at handle i det afgiftsbelagte område (Bymidten). 1.6 DistancearbejdeKategori Beskrivelse I et EU projekt, TELDET, er det estimeret, at omkring syv procent af arbejdsstyrken forventes at gøre brug af distancearbejde cirka to til tre dage om ugen. Hvis syv procent af den danske arbejdsstyrke arbejder hjemme i det omfang, kan besparelsen opgøres til cirka fem procent af den samlede biltransport (bil som fører) mellem bolig og arbejde på et år i Danmark, hvilket igen svarer til omkring 19 dages pendling om året. Et forsøg på Danmarks Teknologiske Institut viste imidlertid, at medarbejderne i praksis anvendte distancearbejde mindre end to til tre dage om ugen, hvilket peger i retning af, at den forventede besparelse af biltransport på landsplan måske er i overkanten. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter 1.7 Telearbejde for medarbejdere i Svendborg kommuneKategori Beskrivelse Med telearbejde forstås teknisk eller administrativt arbejde, som kan udføres uafhængigt af tid og sted. Der skal være adgang til den nødvendige information via pc og netværk. Telearbejde kan give en fleksibilitet, som kan være til gavn for både medarbejderen og virksomheden Fordelene for medarbejderne kan være mere fleksibilitet i hverdagen mellem arbejde og familieliv og større selvstændighed i arbejdet. Ulempen ved telearbejde kan være at det bliver sværere for medarbejderne at adskille arbejde og fritid. Samtidig kan arbejdsgiveren opleve en svagere tilknytning til medarbejderne. Uddannelse og vejledning kan være mere besværlig. I et transportmæssigt perspektiv kan telearbejde reducere transportarbejdet for bolig-arbejdsstedsrrejserne, hvis medarbejderne arbejder hjemme eksempelvis 2-3 dage om ugen. Omvendt kan muligheden for telearbejde tiltrække medarbejdere for at større geografisk opland, således at afstanden mellem bolig og arbejdsplads øges. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter 1.8 SamkørselKategori Beskrivelse Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter Andet Støtte af samkørsel kan indgå som et element i transportplaner for virksomheder. 1.9 DelebilerKategori Beskrivelse: Ideen går i al sin enkelhed ud på at en organisation" ejer og koordinerer udlejningen til medlemmerne. Bilerne holder på faste pladser, fordelt over hele byen. Jo flere medlemmer, desto flere biler og holdepladser Med støtte fra Miljøstyrelsens Bytrafikprojekt er der igangsat en delebilklub i Odense, Odense Bilklub, som startede i december 1997. Også i andre danske byer, bl.a. i København og Århus, er der initiativer i gang. I Humlum i Nordvestjylland er der i foråret 1998 startet et projekt I Svendborg er en filial af Odense Bilklub under etablering. Trafikale- og miljømæssige effekter Der er indhøstet mange gode erfaringer med ordningen, især fra Tyskland og Schweiz. Nogle hovedresultater er: Biltrafikkens omfang Det er især de korte byture, der forsvinder Det skønnes at den samlede bilbestand kan reduceres med 3-5% Der køres i gennemsnit ca. 30 km i bil pr. dag pr. person svarende til ca. 7.000 km pr. år. Hvis det antages at en bilklub i Svendborg har 500 medlemmer vil der således kunne spares ca. 1,0 mio. bilkm pr. år. (11) Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter 1.10 Forbedret infrastruktur for cyklisterKategori Beskrivelse: Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Med et indbyggertal på 40.000 i Svendborg kommune kan investeringsbehovet opgøres til 40 mio. kr. over 10 år svarende til 4 mio. kr. om året. Dette skøn skal valideres i forhold til kommunens udgangspunkt i form af kvaliteten og udbygningsgraden af den eksisterende cykelinfrastruktur. Eksempelvis skal etableringen af cykelruten til Thurø, og andre realiserede cykelprojekter, modregnes i investeringsbehovet. Det igangværende projekt "Svendborg sikker cykelby" koster netop 4 mio. kr. pr. år i 3 år. (Staten betaler 50%). Hvis det fulde potentiale for cykeltrafik skal indfries skal den årlige investering i cykelinfrastruktur fastholdes på dette niveau. 1.11 Firmacykler i den kommunale forvaltningKategori Beskrivelse I dette eksempel er der taget udgangspunkt i hjemmeplejen hvor der i alt køres ca. 980.000 km pr år fordelt på 24 biler. Det antages at 25% af disse kørte bil-km kan erstattes af cykel-km. Med denne antagelse spares ca. 4.900 timer i bil. Med en gennemsnitlig rejsehastighed for bil på 50 km/t og for cykel på 20 km/t øges den samlede transporttid med 7.400 timer. Denne "mistede" arbejdstid må erstattes med ansættelser af flere medarbejdere i hjemmeplejen. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen 1.12 Citylogistik etablering af city-central for distribution af varer.Kategori: Beskrivelse Distributionen tænkes varetaget at et City-logistik selskab, som specialiserer sig i at foretage effektiv varedistribution. Fordelene ved citylogistik-løsninger er, at transporterne kan effektiviseres ved at last- og varebilerne kører med høj udnyttelsesgrad og med et minimum af tomkørsel samt ved at distribuere i et koncentreret område. Det er vurderet, at det er ca. halvdelen af vare- og lastbiltrafikarbejdet i byer, som kan påvirkes af en effektivisering af distributionen . Der er foretaget detaljerede analyser omkring citylogistik i Vejle, Odense og Aalborg. Der er er dog endnu ikke etableret egentlige city-logistikselskaber i danske byer, men erfaringer fra forsøg i Tyskland og Schweiz har været positive, med reduktioner i trafikarbejdet for involverede virksomheder på op til 50%. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip En reduktion på 16% i lastbiltrafikken i Svendborg vil give en CO2-gevinst på ca. 1.500 tons pr. år.
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter Transportplaner for virksomheder Kategori Beskrivelse 1.13 Transportplanerne kan indeholde følgende virkemidler:Transportplaner for virksomheder Kategori Påvirkning af transportmiddelvalg Beskrivelse Da en væsentlig del af biltrafikarbejdet (ca. 50% af personbilernes kørsel foregår i tilknytning til arbejde eller uddannelsessted) kan relateres til transporten mellem bolig og arbejdsplads, vil en påvirkning af de ansattes transportvaner kunne medføre betydelige miljømæssige konsekvenser. Denne påvirkning kan ske ved at virksomhederne udarbejder samlede transportplaner både for person- og godstransport. Ideen baseres på, at den enkelte virksomhed bør påtage sig et forpligtende ansvar for person- og godstrafikken både internt, og til og fra virksomheden. Gennem en fornuftigt gennemført transportplanlægning, herunder holdningspåvirkning af virksomhedens medarbejdere, vil dette virkemiddel kunne bidrage væsentligt til besparelser på energiforbrug og CO2-udledning. Transportplanerne kan indeholde følgende virkemidler:
Primært større virksomheder (mere end 100 ansatte). Kommunen kan etablere et koordinerende planlægningskontor for mindre virksomheder. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter Virksomheder 1.14 Elbiler i den kommunale vognparkKategori Beskrivelse Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen I størrelsesordenen 5-10 mio. kr. Besparelser på driftbudgettet. 1.15 Lokaliseringspolitik og byplanlægningKategori Beskrivelse
Energiforbruget til persontransport vokser med stigende afstand mellem boliger, arbejdspladser og indkøbsmuligheder. Dels vokser transportarbejdet, dels øges energiforbruget pr. km, idet flere rejser i bil. En tæt bystruktur er energimæssigt det mest gunstige. En by med et arealforbrug på 300 m2 pr. indbygger har et energiforbrug til transport, der er ca. 20% lavere end en tilsvarende by, hvor arealforbruget er det dobbelte. Der er tale om langsigtede virkemidler, hvor den direkte effekt er svær at gøre op. Der foreligger en række anbefalinger vedr. hensigtsmæssig planlægning med henblik på at reducere persontrafikken og dens energiforbrug. (17) Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter 1.16 Trafiksaneringer, hastighedsplanlægningKategori Beskrivelse Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter 1.17 Ændret takstpolitik i bybustrafikkenKategori Beskrivelse Der er i Danmark og i udlandet gjort mange forsøg med forskellige former for takstreduktioner, og der er foretaget en del undersøgelser af takstændringers indflydelse. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip Hvis bybustrafikken i Svendborg gøres gratis skønnes det at give en fordobling af passagertallet. Med en antagelse om, at 1/3 af de nye buspassagerer er tidligere bilister vil der kunne spares ca. 1,8 mio. personkm. med bil pr. år.
Økonomiske effekter Kommunen Trafikanter 1.18 Højere frekvens i den kollektive trafikKategori Beskrivelse Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang For samlede forbedringspakker, hvori højere frekvenser indgår, kan der opnås reduktioner på mellem 2,5% og 5%. Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip I Svendborg vil en øget frekvens og rejsetid for Odense-Svendborg banen betyde en mærkbar forbedring af det kollektive trafikudbud.
Økonomiske effekter Kommunen Staten 1.19 Serviceforbedringer i den kollektive trafikKategori Beskrivelse Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Andet Der er størst betalingsvillighed for at opnå siddeplads. Dernæst vægtes i prioriteret rækkefølge: Undgå omstigning, renere køretøjer, overdækning af stoppesteder samt stationer og information om ventetid. 1.20 Bilfri områderKategori Beskrivelse I sagens natur vil tilgængeligheden for biler og varetransport til bymidten blive forringet. Trafikale- og miljømæssige effekter Biltrafikkens omfang Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Andet Der meldes normalt om en positiv udvikling i omsætning for butikker i gågader og delvis også i nærliggende randgader. Detailhandlen i gågaderne er som oftest meget positiv, og beliggenhed i gågade vægtes som vigtig faktor for omsætningen. 1.21 KampagnerKategori Beskrivelse Information om problemernes karakter og størrelse. Hvordan påvirker vores trafikale adfærd CO2-udslippet og hvad kan vi gøre ? Trafikale- og miljømæssige effekter Transportmiddelvalg Energiforbrug og CO2-udslip
Økonomiske effekter Kommunen Bilag 2, CO2-debatforum, beskrivelse af debatforløbetSammensætning af debatforum Indledningsvis blev der udarbejdet en liste med navne på personer, som gennem deres virke som politikere, aktive i foreninger mv., formodes at have interesse for at deltage i et debatforum om trafik og CO2. Listen bestod af repræsentanter fra 3 politiske udvalg:
På foreningssiden blev følgende inviteret.:
Derudover blev der inviteret en flere repræsentanter for erhvervslivet i Svendborg og flere "almindelige" borgere. I alt blev der udsendt 30 invitationer til at deltage i debatforummet. Et følgebrev med en kort introduktion til projektet og kommunens forventninger til deltagerne blev udsendt den 19. marts. Sammen med brevet blev der udsendt en debatfolder, med en gennemgang af problemstillingen samt en status over transport og miljø i kommunen med fokus på energiforbrug og CO2-udslip. Debatfolderen fremgår af bilag 3. Der blev holdt to møder med debatforummet, begge som aftenmøder af henholdsvis ca. 2 og ca. 3 timers varighed. På det første møde, den 15. april 1998 blev der givet en bred information om projektet i form af dels en uddybning af det udsendte materiale, dels en gennemgang af hvilke principielle virkemidler, som kunne anvendes for at reducere energiforbruget fra transport. På mødet var der ligeledes lejlighed for deltagerne til at stille spørgsmål og komme med ideer til virkemidler, som kunne indgå i debatten på det andet møde. I perioden frem til det andet møde, som blev afholdt en måned senere - den 13. maj, blev der udarbejdet et katalog med forskellige kommunale virkemidler som kunne påvirke energiforbruget og CO2-udslippet fra trafikken. Kataloget blev udsendt til deltagerne ca. en uge før mødet. Indholdet i kataloget svarer i store træk til denne rapports Bilag1. Gennemførsel af debatten Der mødte 14 deltagere op til debatmødet, hvilket var lidt færre end på det første møde. Debatten var struktureret i flg. faser:
Individuelle bedømmelser Skema 1 Hver person blev identificeret ved et bogstav som skulle påføres skemaerne, således at de enkelte personer efterfølgende kan genfindes i de udfyldte skemaer. Dette har gjort det muligt at følge, hvor mange personer som skifter holdning til virkemidlerne i løbet af debatten. Spil 1 Skema 2 Spil 2 Skema 3 Udover den indledende diskussion inden blev der holdt plenum-diskussioner efter hver af de 3 opgaver. Her fik grupperne lejlighed til kort at fremlægge hvilke problemstillinger de havde diskuteret og hvor langt enigheden havde rakt. Af hensyn til den efterfølgende bearbejdning af debatten blev disse plenumdiskussioner optaget på bånd. Eksempler på de anvendte skemaer er vist i bilag 4. Bilag 3, DebatfolderPå de følgende sider gengives den debatfolder, som blev udsendt til medlemmerne af debatforummet før det første møde. CO2-projektet i Svendborg kommuneOplæg til debatforum april-maj 1998Miljøstyrelsen har i samarbejde med Svendborg kommune og trafikplanlægningsfirmaet TetraPlan igangsat et projekt, som skal afprøve forskellige muligheder for at reducere trafikkens energiforbrug og CO2-udslip i en kommune. Baggrund Målsætningen lyder således ...At stabilisere energiforbruget i transportsektoren inden år 2005 på niveauet fra 1988 og herefter reducere forbruget med 30% frem til år 2030. Kommunen har i 1995 indarbejdet denne målsætning i "Handlingsplan for trafikmiljø i Svendborg kommune". Formålet med handlingsplanen er ud fra målsætninger om trafikafvikling, sikkerhed og trafikmiljø at prioritere de fremtidige investeringer på trafikområdet. For planperioden 1995-2007 er der opstillet et handlingsprogram med en række konkrete projekter, som primært sigter mod at forbedre trafiksikkerheden og forbedre det lokale miljø blandt andet ved at begrænse støjbelastningen fra trafikken. Gennemførelsen af handlingsprogrammet har derimod stort set ingen indflydelse på energiforbruget og dermed CO2-udslippet. Samtidig står det klart at de fremtidige teknologiske forbedringer i retningen af udvikling af mere energieffektive køretøjer ikke alene vil løse problemerne. Hvis målene skal nås også for områderne energiforbrug og CO2-udslip vil det formentlig kræve, at kommunen tager virkemidler i anvendelse, som sigter på at påvirke såvel behovet for transport som trafikanternes valg af transportmiddel. Formålet med projektet Større ændringer i transportmønstret kan ikke gennemføres uden bred accept af målet og borgernes og erhvervslivets medvirken i det daglige valg mellem f.eks. bilen og cyklen. Et væsentligt element i projektet er derfor at afprøve, hvor langt man fra kommunalt hold kan gå i retning af indgreb i byens trafikstruktur og borgernes valg af transportmiddel. Hvad er politisk acceptabelt og hvor langt rækker borgernes velvilje? På de følgende sider gøres status over trafik, transport og CO2-udslip i Svendborg ligesom udviklingen de seneste 3-5 år beskrives. Der gives samtidig et bud på hvor store trafikale ændringer som er nødvendige for at opfylde målene. CO2-udslip fra transport i Svendborg Transportsektoren står for ca. 20% af det samlede CO2-udslip fra de energiforbrugende sektorer i Danmark. For vej- og banetrafikken i Svendborg kommune er der beregnet følgende CO2-udslip.
Hvis målsætningen om en stabilisering af CO2-udslippet fra transport i 2005 på 1988-niveauet skal opfyldes skal der ske en reduktion på ca. 11% i dagens situation, svarende til ca. 5.000 tons. I dette regnestykke er effekten af bilernes forbedrede energieffektivitet i år 2005 indregnet. Transportmønstret i Svendborg kommunePersontransport figur B1 (2,94 kb) Ca. 25% af bilturene er oplandstrafik, hvilket vil sige at turene har udgangspunkt eller mål uden for kommunen. En væsentlig del er pendlingstrafik mellem bolig og arbejde. Da disse ture typisk er længere end lokalturene bidrager oplandstrafikken med ca. 40% af CO2-udslippet for vejtransporten. Den gennemkørende trafik, som hverken har mål eller udgangspunkt i kommunen udgør 4.000 ture pr dag, hvilket svarer til 4% af alle bilture i kommunen. Den gennemkørende trafik bidrager med 15% af CO2-udslippet fra vejtransporten. Godstransport figur B2 (2,61 kb) Det er således klart at både person- og godstansport i al væsentlighed er knyttet til vejtrafikken. Biltrafikken på vejnettet er domineret af personbilerne, som udgør 79% af de kørte km med bil. Lastbilerne står for 10% af de kørte km mens deres andel af det samlede CO2-udslip er på 24%. figur B3 (2,90 kb) figur B4 (2,94 kb) UdviklingenHvordan har udviklingen i trafikken været siden målsætningen blev formuleret i 1995? Er man kommet nærmere målet eller har trafikkens energiforbrug været stigende? Biltrafikken figur B5 (2,74 kb) Fra 1995-1997 har stigningen været på ca. 3%, hvilket er lavere end den generelle trafikvækst på landsplan, som i samme periode har været på 3% pr. år. Biltrafikken i bymidten følger den generelle udvikling i kommunen. Der er i perioden totalt set blevet flere offentlige parkeringspladser i bymidten. Der er i perioden ikke realiseret større projekter, som har haft til formål at påvirke biltrafikkens omfang, hastighed eller sammensætning. figur B6 (3,35 kb) Bustrafikken figur B7 (2,88 kb) Der er i perioden gennemført komfortforbedringer i bybustrafikken, primært ved indsættelse af lavt-gulvsbusser. Taksterne er i perioden 1994-1998 steget med 12% målt på prisen på et 50-tures klippekort . En sammenligning med udviklingen i benzinpriserne viser at frem til 1996 steg prisen på den kollektive trafik i en hurtigere takt end benzinpriserne. Fra 1996 er denne udvikling vendt og med den seneste takstnedsættelse med ca. 10% i september 1997 er den kollektive trafik blevet relativt billigere når der sammenlignes med udviklingen i benzinpriserne. figur B8 (2,94 kb) Cykeltrafikken Der er siden 1995 gjort investeringer i at skabe bedre forhold for cyklisterne. Et større projekt er anlæg af en cykelrute fra Thurø by over Christiansminde til Havnegade i bymidten. Cykelruten er et led i Projektet: "Svendborg sikker cykelby". Derudover er der gennemført og planlagt en række kampagneaktiviteter, med henblik på at øge cykeltrafikkens anvendelse i den daglige transport. Hvad skal der til for at nå målene?En reduktion i CO2-udslippet fra transportsektoren i Svendborg på 5.000 tons pr år vil kræve væsentlige ændringer i transportmønstret i kommunen. I det følgende gives nogle eksempler: Overflytning af trafik fra personbil til bus og cykel. Det vil kræve at 22 mio. personkm skal overflyttes fra personbil til andre transportformer. Hvis de 12 mio. personkm flyttes til cykeltrafik, vil det svarer til en stigning i cykeltrafikken på 44%. Hvis de resterende 10 mio. personkm flyttes til bus vil det svare til en stigning i den kollektive trafik på mere end 100%. Reduktion af transportbehovet Hvis det antages at 10% af bolig-indkøbsrejserne med bil kan fjernes giver det en CO2-gevinst på 240 tons pr år. Overflytning af gods fra lastbil til tog. Hvis den transporterede godsmængde på jernbanen fordobles og lastbiltrafikken reduceres tilsvarende opnås en gevinst på 22 tons CO2 pr år. Eksemplerne viser, at der er lang vej til de 5.000 tons og at der ikke er en enkelt løsning på problemet. Der skal formentlig sættes ind på flere fronter, både i forhold til gods- og varetransporten og persontransporten. Biltrafikken har den altdominerende rolle i transporten af både gods og personer i Svendborg og er dominerende i forhold til CO2-udslip, hvor personbilerne alene står for næsten 2/3 af det samlede CO2-udslip fra transport i kommunen. Selv en markant passagertilvækst i den kollektive trafik vil kun have en mindre effekt, da bus- og togtrafikken kun løser en beskeden del af det nuværende transportbehov. Cykeltrafikken har en relativ større betydning for den daglige persontransport og har sin styrke netop på de korte ture op til 3-5 km længde. Da samtidig en stor del af bilturene er kort er der et potentiale for overflytning til cyklen. En ting er at opstille målsætninger og ønsker om en overflytning mellem transportformerne en anden ting er, hvordan dette gøres i praksis. Det videre forløb i CO2-projektet i Svendborg skal vise om der findes virkemidler, som er tilstrækkeligt effektive og samtidig acceptable for byens borgere og trafikanter. Bilag 4, Spil-SkemaerI dette bilag vises de i spil 1-3 anvendte skemaer. SKEMA 1: For hver virkemiddel afkrydses om det er fuldt acceptabelt at indføre i Svendborg (ingen forbehold), om det er acceptabelt at indføre (få eller nogen forbehold) eller det er helt uacceptabelt (mange forbehold). Bogstav: ___
SKEMA 2: I dette skema skal hver deltager i gruppen for hvert virkemiddel notere om dette kan indføres i Svendborg kommune eller ikke kan indføres i Svendborg kommune. Det er gruppens målsætning at sammensætte en buket af virkemidler, således at målsætningen om en reduktion på 5.000 tons enten kan nås fuldstændigt eller tilnærmelsesvis.. Reglerne for målopfyldelse er demokratiske forstået således, at såfremt et flertal i gruppen mener det kan indføres, tæller virkemidlet med i regnestykket om de 5.000 tons, mens det ved stemmelighed eller undertal ikke medtages i opgørelsen. Hver deltager har ret til at nedlægge veto med et (1) virkemiddel. Veto markeres med en cirkel om deltagerens bogstav i kolonnen "kan ikke indføres". Gruppe:
SKEMA 3: I dette skema skal Gruppen markere virkemidler som gruppen som helhed er enige om kan indføres i Svendborg kommune eller som gruppen er enige om ikke kan indføres i Svendborg kommune. Det er gruppens målsætning at sammensætte en buket af virkemidler, således at målsætningen om en reduktion på 5.000 tons enten kan nås fuldstændigt eller tilnærmelsesvis kan nås. Reglerne for målopfyldelse er at kun virkemidler hvor gruppen er enige medtages i regnestykket om de 5.000 tons. Gruppens valg markeres med afkrydsning i det ene af felterne ved enighed, mens der ved uenighed ikke sker en afkrydsning af nogle af felterne. Gruppe:
|