Udvikling af bunkernorm for skibe

4. Generelt om brændselsolier

Gasolie, MGO

Gasolie er en letflydende ofte vandklar, gullig til brunlig væske med vægtfylde på ca. 0,85-0,89 g/kub.cm. Flammepunktet ligger fra 65-85 gr. C. Den nedre brændværdi er normalt fra 44000-45000 kJ/kg. Den kinematiske viskositet er ved 40 gr.C. ca. 5-7 cSt. Svovlindholdet er ca. 1-1,5%. Askeindholdet er under 0,01% Neutralisationstallet mindre end 0,1. Cetantal over 45. Gasolie anvendes fortrinsvis til mindre og eller motorer med højt omdrejningstal.

Dieselolie, MDO

Dieselolie, ofte benævnt Marine Diesel Oil (MDO) eller Marine Diesel Fuel (MDF), har en vægtfylde på ca. 0,9 g/kub. cm., flammepunktet ligger over 60 gr.C., brændværdien er ca. 44000 kJ/kg, kinematisk viskositet ved 40 gr. C er ca. 8-11 cSt, svovlindholdet er ca. 2%, farven er brunlig. Da dieselolie ofte leveres igennem de samme rørledninger og pumper, som anvendes til fuel oil, kan den være opblandet med så meget fuel, at den er næsten sort. Dieselolie anvendes som motorbrændsel i medium-speed dieselmotorer.

Dieselolie på land

Der foreligger 2 gængse former for miljødiesel nemlig let diesel og ultra let diesel. Begge typer udmærker sig specielt ved at have max. 0,05% svovlindhold målt efter ASTM D. 4294- metoden.

Begge olier er et miljøbaseret brændstof med et meget lavt indhold af svovl, og udmærker sig ved at have særdeles gode antændelsesegenskaber angivet ved cetantal og/eller cetanindex samt kuldeegenskaber tilpasset årstiderne. miljødiesel kan anbefales til alle typer dieselmotorer, hvor udstødningsgassernes renhed er af betydning for det omgivende miljø.

Det skal her bemærkes, at disse olier har et flammepunkt på min. 56 gr.C. Dette harmonerer ikke med kravene til flammepunkt i skibe, hvor temperaturen for flammepunkt skal være lig med 60 eller større end 60 gr.C. Disse 2 miljødieselolier kan derfor ikke anvendes i skibe.

En anden type dieselolie, der kan betegnes som miljødiesel er f.eks. Fiskeridiesel (0,05%)

Denne diesel er en tyndtflydende gasolie, der har et kogepunktsområde fra 200 gr.C til ca. 385 gr.C og specifikation og resultater for Fiskeridiesel (0,05%) er som følger:

Vægtfylde ved 15 gr.C

g/l

820-860

Viskositet ved 40 gr.C min.

cSt

1,9

Viskositet ved 40 gr.C max.

cSt

3,7

Flammepunkt, min

gr.C

61

Svovl, max.

vægt %

0,05

Vand, max.

mg/ kg

150

Aske, max.

vægt %

0,01

Conradsen Carbon Residue på 10% destillationsrest max. vægt

vægt %

0,15

Cetantal, min.

 

47

Destillation T 95%, max

gr.C

385

Nedre brændværdi, typisk

Mj/kg

42,7


Kuldeegenskaber

Periode:

 

Vinter (1/10 - 31/3)

Sommer (1/4 - 30/9)

Cold Filter Plugging Point (CFPP) max.

gr.C

-20

-5

Cloud Point max.

gr.C

-8

2


Fuel olie, HFO

Navnet fuel olie, ofte benævnt heavy fuel oil (HFO) dækker et stort og vidt område, som det også afspejles i oversigten over residual grades. Fuel olie kan således forekomme dels som et destillationsprodukt og dels som en destillationsrest af jordolie. Sidstnævnte betegnes da som en residual oil eller residual grade. Fuel olie opdeles også af olieselskaber i mange forskellige salstyper. Marine Fuel Oil (MFO) er en meget almindelig betegnelse anvendt af olieleverandører til beskrivelse af den billigste fuel olietype til handelsskibe. Den kan være af en hvilken som helst viskositet op til max., der varierer fra land til land, ja ofte fra havn til havn i samme land. MFO har også betegnelsen "Bunker C".

Thin Fuel Oil (TFO), Intermediate Fuel Oil (IFO) er betegnelser, der anvendes til at karakterisere blandingsolier afstemt efter forskellige krav til viskositet.

Ved denne omtale af heavy fuel oil skal der hermed rådes bod på den udbredte misforståelse, at en fuel olie med viskositeten 380 cSt er dårligere driftsmæssigt for maskinerne end en fuel olie med viskositeten 180 cSt. Dette er i dag ikke korrekt, men tværtimod lige omvendt. For ca. 10 år siden var denne bedømmelse korrekt.

I dag består en 180 cSt fuel ofte af en meget tung olie iblandet gasolie eller dieselolie for at opnå viskositeten 180 cSt. Dette kan give dårlige forbrændingsegenskaber og give slamudfældninger i centrifuger og filtre.