Udvikling af bunkernorm for skibe

9 Bunker Delivery Note

Name of receiving vessel:

 

Port:

 

Date of commencement of delivery:

 

Name, address and telephone number of marine fuel supplier:

 

Product name:

 

Quantity in metric tonnes:

 

 

Characteristic

Dim

Limit

Specificeret

Delivered

Test method

Density at 15 deg.C

kg/cub.m

max

 

 

ISO 3675 or 12185

Kinematic viscosity at 50 deg.C

cSt

max

 

 

ISO 3104

Kinematic viscosity at 50 deg.C

cSt

min

 

 

ISO 3104

Flash point

deg.C

min

 

 

ISO 2719

Pour point

deg.C

max

 

 

ISO 3016

Carbon Residue

% (m/m)

max

 

 

ISO 10370

Ash

% (m/m)

max

 

 

ISO 6245

Total sediment after aging

% (m/m)

max

 

 

ISO 10307

Water

%(V/V)

max

 

 

ISO 3733

Sulfur

% (m/m)

max

 

 

ISO 8754

Vanadium

mg/kg

max

 

 

ISO 14597

Aluminium + Silicon

mg/kg

max

 

 

ISO 10478


Ulemper

Den anbefalede reduktion af svovlindholdet til 1,5% for residual fuels må forventes at give prisstigninger på bunkers, samt at man sikkert vil få et ekstra problem med bortskaffelse af den svovl, som man får trukket ud af olien. For nuværende bliver der på årsbasis world-wide leveret bunker i en størrelsesorden på 80 millioner til 100 millioner tons, så blot en reduktion i svovl fra 2,5% til 1,5% vil give store miljømæssige problemer.