Den Grønne Jobpulje Årsberetning 1998 Jobpuljens overvejelser i løbet af åretHvordan gik 1998?Miljøstyring
Miljøstyring Behandling af miljøstyringssager 2 niveauer af tilskud Miljøstyring - en almindelig opgave i store virksomheder Miljøstyring - en naturlig opgave inden for amt, stat og kommune Outsourcing - er det vejen frem for miljøstyring? Støtte til miljøstyring Affaldsområdet Mange projekter på affaldsområdet De minimis-reglerne Bestyrelsen besluttede i 1997 at søge om at få Den Grønne Jobpulje godkendt i Kommissionen og dermed komme uden om de minimis-reglerne. I 1998 besluttede Jobpuljen i stedet at arbejdede videre inden for reglerne. Årsagen til dette var, at der ikke vil være fordele ved en sådan godkendelse, som modsvarer arbejdet med godkendelsen. Der har desværre været enkelte eksempler på, at de minimis-reglerne har gjort det umuligt at støtte projekter, som ellers var interessante både fra en miljømæssig og fra en beskæftigelsesmæssig synsvinkel. Især har de minimis-reglerne i praksis gjort, at Jobpuljen ikke har kunnet støtte virksomheder inden for det primære landbrug og en enkelt virksomhed inden for transportsektoren. Ud fra en samlet betragtning er det imidlertid meget få projekter, som i løbet af 1998 alene har fået afslag ud fra en henvisning til de minimis-reglerne. Der har heller ikke været problemer med de minimis-reglernes tilskudsloft på 750.000 kr. til virksomheder, da bestyrelsen alligevel finder, at dette er et rimeligt maksimum. Hvis Jobpuljen blev godkendt af Kommissionen ville der alligevel erfaringsmæssigt være strenge begrænsninger for, hvad der kunne ydes tilskud til, og der ville formentlig også være begrænsninger for beløbsstørrelsen i forhold til de sektorer som nu er udelukket fra at få tilskud. Nærmere oplysninger om de minimis-ordningerne kan fås gennem Erhvervsfremme Styrelsens Hotline på telefon: 35 86 80 00. Grønne Job i kommunerne - en konkurrence i 1999 Alle interesserede kommuner kan komme med forslag, ideer eller totalløsninger. Fælles for dem alle er, at de indeholder nye ideer til at fremme miljøet og beskæftigelsen. Ansøgningsfristen er 19. april 1999. Baggrunden er blandt andet, at mange ansøgninger til Jobpuljen fra forskellige kommuner har fået afslag, fordi projekterne ikke lå ud over, hvad kommunerne under alle omstændigheder burde udføre. Men det kan være vanskeligt at definere, hvilke opgaver, der er almindelige, hvilke der er påbudte efter loven og ikke mindst, hvilke opgaver, borgerne naturligt forventer at kommunerne tager sig af. Mange kommunale opgaver kunne løses bedre og skabe flere grønne job, hvis kommunerne så flere eksempler på billige og miljørigtige løsninger. Det er også blevet klart for Jobpuljen ved at læse kommunernes ansøgninger, at selv om en opgave "burde" udføres, så sker det mange steder ikke, med mindre kommunen får et økonomisk "puf" i den rigtige retning. Jobpuljen har en forventning om, at netop kommunerne kan blive et stærkt område for en vækst i de grønne job. Kommunerne har, med deres viden på miljøområdet og tætte samspil med private virksomheder og frivillige organisationer, en central rolle på miljø- og beskæftigelsesområdet. Kommunerne har således en enestående mulighed for at kombinere en lang række virkemidler for at fremme den grønne beskæftigelse. Med konkurrencen vil Jobpuljen styrke en endnu bredere indsats for miljø og beskæftigelse. Forslaget kan således også omfatte kommunernes almindelige arbejdsopgaver på miljøområdet, så længe dets kreativitet og dynamik som helhed - på sigt - vil føre til en øget grøn beskæftigelse. Der er i konkurrencen ikke krav om egenfinansiering. Præmiesummen er på fire mio. kr. Heraf vil de to mio. kr. blive afsat til førstepræmien. Pengene skal anvendes til at realisere de præmierede planer. Det vil være muligt at søge Den Grønne Jobpulje om yderligere støtte til dele af planerne, hvis de opfylder de sædvanlige kriterier, jobpuljen har fastsat for sin bevillingspraksis. Visioner for 1999 Jobpuljen vil fortsat være åben over for alle gode ideer, men samtidig vil det blive nødvendigt at tage særlige initiativer. Det er ikke i Jobpuljens ånd at fastlægge temaer for hver ansøgningsrunde. Sådanne temaer får let karakter af døgnfluer, som appellerer til kortsigtet tilskudstænkning frem for en bæredygtig og stabil jobskabelse. I stedet tror Jobpuljen på de lange seje træk, hvor affaldsområdet og den kommunale jobskabelse bliver prioriteret højt over en længere periode. Det vil kunne give gennemslagskraft og resultater. Flere områder vil komme til i 1999. Et andet område, som Jobpuljen forventer at se nærmere på i 1999, er naturforvaltningen. Der er generelt i befolkningen en forventning om at dette arbejde er et offentligt anliggende. Almindelige arbejdsopgaver, som borgerne allerede har betalt for gennem skatterne. Der er derfor ingen privat betalingsvillighed og ikke noget økonomisk grundlag for at skabe en virksomhed, der kan øge beskæftigelsen i sektoren.Samtidig er der ikke tradition hos kommunerne og amterne for at tilrettelægge opgaveløsningen, så de skaber varige job. I stedet fungerer sektoren som et forum for beskæftigelsesprojekter med stort gennemtræk og mange puljejob. Der må kunne findes løsninger på dette problem. I 1999 er det slut med at støtte almindelige miljøstyringsprojekter i små og mellemstore virksomheder. Den beslutning har bestyrelsen taget. Men en særlig indsats for miljøet i en virksomhed kan tage mange former, og hvis der er en markant nytænkning til stede, og projektet på anden måde lever op til Jobpuljens almindelige kriterier, så vil det fortsat være relevant at kontakte Jobpuljen. Der vil blive en tæt kontakt til det nye program for renere produkter, som fremover også vil have visse tilskudsmuligheder på dette område. Jobpuljen vil i 1999 forsøge at fastholde den korte sagsbehandlingstid og det tætte samarbejde med andre tilskudsordninger. Det har været vigtigt for en del af projekterne, at især Energistyrelsen, Strukturdirektoratet, Erhvervsfremme Styrelsen og Miljøstyrelsen havde andre tilskudskasser, der har spillet sammen med Jobpuljen. Et sådan samspil gør det muligt at gennemføre projekter, som indeholder en mere nuanceret målsætning end blot at gavne miljøet og beskæftigelsen. Dette er netop grundlaget for de helhedsløsninger, Jobpuljen efterlyser. I løbet af 1999 vil Jobpuljen sammen med Den Grønne Fond afholde en konference om samspillet mellem græsrødder og erhvervsliv på miljøområdet. Det er et almindeligt problem at græsrødder, som har fået en god ide, har svært ved at magte det arbejde, der er forbundet med at drive en strengt kommerciel virksomhed. Mange ansøgere til Den Grønne Jobpulje har et udspring fra kreative kredse, som er opstået på græsrodsniveau. En sådan virksomhed kan let blive splittet. Græsrøddernes frie og kreative liv og erhvervslivets stramme økonomiske forpligtelser er vidt forskellige verdener med hver deres værdier. Det er håbet, at en konference kan bygge broer og bryde fastlåste grænser ned.
|