|
Den Grønne Fond årsberetning 1999 Den Grønne Fond i 1999Prioriteringer i
bevillingspolitikken Lokal medfinansiering Lokale markeder, temauger og foredragsarrangementer om miljø kan ikke længere betegnes som noget nyt og uprøvet. Fonden vil derfor gerne være med til at øge presset på, at også andre, specielt kommunerne, påtager sig at støtte en større del af de folkelige miljøaktiviteter i lokalområdet. Fonden har derfor i 1999 givet en række afslag til tilbagevendende arrangementer som høstmarkeder, miljøuger o.l. samt til foredragsrækker og initiativer, der alene har lokal betydning. Der er forskel på, hvordan og hvor villigt kommunerne støtter de folkelige miljøaktiviteter i lokalområdet. Alle kommuner har en 5%s-pulje (mindst 5% af det beløb, kommunen har afsat til folkeoplysning i aftenskoler og foreninger). En sådan pulje skal de have ifølge folkeoplysningsloven. Pengene skal sikre, at der er plads til at støtte det nye og det, der går på tværs i den lokale folkeoplysningen. 5%s-puljen kan også bruges til folkeoplysning inden for miljø. Folkeoplysningsloven forpligter derudover kommunerne til generelt at støtte den lokale folkeoplysende virksomhed, der foregår i aftenskoler, oplysningsforbund, idrætsforeninger, spejderforeninger og lignende. Nogle kommuner vælger derudover at afsætte en særlig pulje til miljøinitiativer. Kommunen bestemmer selv, hvad pengene skal benyttes til. Det vil sige, at de oftest kan bruges til andet og mere end folkeoplysning, blot "kodeordet" er miljø. Undervisningsmaterialer Hovedresultaterne i undersøgelsen var, at:
Derudover peger undersøgelsen på, at lærerne mangler støtte og inspiration. De giver udtryk for at mangle overblik over eksisterende materialer og de ønsker faglig opdatering, efteruddannelse og netværksaktiviteter for undervisere. Efter fondens vurdering er det en opgave, der bør løftes af undervisningssektoren selv. Fonden har også støttet Foreningen af Danske Biologers undersøgelse og offentliggørelse af elevers (9. klasse og gymnasiet) miljøviden og tiltro til egne handlemuligheder. Den viser, at de elever, der har en stor paratviden om miljø, også er dem, som har størst tiltro til, at de kan være med til at løse miljøproblemerne. Men undersøgelsen viste desværre også, at mange elever ikke ved nok. Så miljøundervisningen i folkeskoler og gymnasier kan stadig blive meget bedre. Den Grønne Fond vil fortsat følge undervisningsområdet og løbende justere bevillingspolitikken. Med hensyn til nyt undervisningsmateriale vil fonden i sin bevillingspolitik tage udgangspunkt i undersøgelsen om behovet for materiale. Driftsstøtte Først og fremmest Den Grønne Fond er generelt tilbageholdende med at give egentligt driftstilskud flere år i træk. Fonden prioriterer at sprede sine midler på forskellige typer af aktiviteter og bruge dem til at understøtte de mange, og ofte meget forskellige, initiativer lokalt og nationalt, i mindre borgergrupper og større organisationer. Derfor er fonden tilbageholdende med at give mere eller mindre fast driftstilskud til for mange foreninger og organisationer, da det ville beslaglægge en stor del af fondens midler. Fonden giver mere eller mindre fast driftstilskud til en håndfuld organisationer. Hvilke samt udviklingen i beløb fremgår af kapitel 3. Når fonden herudover i enkelte tilfælde vælger at give nye bevillinger som driftsstøtte, er det typisk for at understøtte initiativer, der tegner perspektivrige, nye tendenser på miljøområdet. Her ser fonden sin rolle som fødselshjælper. Derfor vil der typisk være tale om driftsstøttelignende bevillinger til enkeltprojekter i etablerede organisationer eller egentlig driftsstøtte i en opstartsperiode. Derefter bør initiativet/foreningen vise sig levedygtig på et andet grundlag. Om et initiativ tegner perspektivrige, nye tendenser på miljøområdet, vurderes alene af Den Grønne Fonds bestyrelse. Fondens økonomiske fremtid I april 1999 fik fonden yderligere 20 mio. kr., øremærket til videreførelse af Grøn Guide-Ordningen. Det kan man læse mere om i kapitel 4 om de grønne guider. På finansloven for 2000 er der afsat 45 mio. kr. til Den Grønne Fond. Heraf forventes ca. 20 mio. kr. anvendt til grønne guider. Men fra 2001 ser situationen anderledes ud. Ifølge den nuværende finanslov forventes rammen for Den Grønne Fond fra 2001 og fremover at være på 20 mio. kr. i alt. Det vil sige, inkl. udgifter til at drive Grøn Guide-Ordningen. Udgifterne til at drive Grøn Guide-Ordningen, dvs. udgifter til vidensnetværket, efteruddannelse mv., ligger i størrelsesordenen 2-2,5 mio. kr. Hertil kommer, at fonden mærker et øget pres for at give driftsstøtte, dels via antallet af ansøgninger om driftsstøtte, dels ved at der har været en naturlig, let vækst i udgiftsniveauet blandt de føromtalte "faste kunder". I 1999 brugte fonden godt 11 mio. kr. alene til de faste driftsbevillinger, mod 8 mio. kr. i 1996. (Udviklingen i de enkelte bevillingers størrelse kan ses i kapitel 3). At fondens midler bliver beskåret, kombineret med, at en stor del af midlerne efterhånden bruges til faste bevillinger og udgifter, betyder, at der i 2001 kan forventes at blive markant færre penge til almindelige projektbevillinger. Fra at have haft ca. 12 mio. kr. til projektbevillinger i 1999, vil fonden i 2001 have omkring 7-8 mio. kr. til dette formål. Det vil stille store krav til fondens prioritering af ansøgningerne. Hvad kan kommunerne bruge de grønne
guider til? "Nye Partnere?" en konference om
utraditionelt samspil Til konferencen blev der udgivet et hæfte med 8 eksempler på konkrete samarbejdsprojekter. Det kan bestilles hos Miljøbutikken og hos Det Grønne Sekretariat. Interessen for konferencen var overvældende stor. Trods 235 deltagere måtte Det Grønne Sekretariat sige nej til mange. Budskaberne fra konferencen Konferencen blev afsluttet med en "opsang" fra Laue Traberg Smidt, direktør i Red Barnet. Han langede bl.a. ud efter de danske miljø-NGOer. NGOer skal være uafhængige for at være troværdige. Derfor bør de ikke sigte mod at få hele deres drift betalt af staten via driftstilskud og projektmidler. 1 mio. kr. til samarbejdsprojekter
|