| Indhold |
Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 7, 2001
Evaluering af Værditabsordningen
Samlet vurdering
Indhold
Denne rapport udgør en sammenfattende evaluering af Værditabsordningen1 (VTO), som COWI Rådgivende Ingeniører AS har gennemført
for Miljøstyrelsen i vinteren og foråret 2000.
Evalueringen omfatter VTO fra dens start i 1993 til udgangen af 1999.
Evalueringen har været fulgt af en styregruppe bestående af repræsentanter fra
Miljøstyrelsen, Finansstyrelsen, Københavns Kommune, Amtsrådsforeningen ved
Nordjyllands Amt og Roskilde Amt. Styregruppen har løbende gennem evalueringen fungeret
som faglig sparringspartner for COWI. Indeholdet i evalueringen er imidlertid udelukkende
COWI's ansvar. Styregruppen er således ikke ansvarlig og er heller ikke nødvendigvis
enig med indeholdet og konklusionerne på evalueringen.
Baggrund
Da Værditabsordningen blev vedtaget i 1993, blev det muligt for boligejere, der
uforvarende var blevet ejere af en forurenet grund, at få fremskyndet en offentlig
finansieret oprydning mod en mindre egenbetaling i forhold til oprydning gennem
Affaldsdepotloven.
Værditabsordningen blev i perioden fra dens start i 1993 til udgangen af 1999
reguleret i lov om en Værditabsordning for boligejere mv. (lov nr. 214 af 28. april
1993). Evalueringen gennemføres i overensstemmelse med Finansministeriets rapport om
forvaltning af tilskud, hvor det anbefales, at længerevarende tilskudsordninger evalueres
hvert 4. - 5. år.
Evalueringen omfatter ud over evalueringen af VTO i den nævnte periode en vurdering af
det fremtidige behov for midler til ordningen, som er videreført med hjemmel i lov om
forurenet jord (lov nr. 370 af 2. juni 1999), samt en række forslag til videreudvikling
af ordningen.
Metode
Evalueringen er gennemført i fire delanalyser:
- Beskrivelse af lovgrundlaget, dvs. ordningen som den var planlagt samt en status for
ordningens gennemførelse i perioden 1993 1999. Denne del af evalueringen er
afrapporteret i Arbejdsnotat 1: (Status for ordningens gennemførelse).
- En analyse af ordningens virkning på værditabproblematikken. Formålet med denne
delanalyse er dels at afdække værditab som følge af forurening, dels at afdække
virkningen på værditabet efter en oprensning. Denne del af evalueringen er afrapporteret
i Arbejdsnotat 2: (Ordningens virkning på værditabsproblematikken).
- En vurdering af det fremtidige behov for tilskudsmidler til ordningens videreførelse,
specielt en vurdering af omfanget af de resterende tilskudsberettigede boligejere - dvs.
restgruppens størrelse. Denne del af evalueringen er afrapporteret i Arbejdsnotat 3:
(Analyse af restgruppen).
- En analyse af administrationen af ordningen i evalueringsperioden 1993 - 1999 med
særlig vægt på amternes administration af ordningen. Denne analyse omfatter også en
række forslag til videreudvikling af ordningen. Denne del af evalueringen er
afrapporteret i Arbejdsnotat 4: (Administration af ordningen).
Evalueringen er baseret på en række datakilder, som fremgår af dette afsnit.
Datamaterialet, som ligger til grund for analyserne, er mere udførligt beskrevet i de
respektive arbejdsnotater.
Det metodiske udgangspunkt for analyserne har været en strukturering af ordningen i en
såkaldt Logical Framework Matrix (logisk ramme). I en sådan matrix opstilles den
langsigtede såvel som den direkte målsætning med ordningen. Disse formål skal opnås
på baggrund af de aktiviteter, som ordningen kræver, og som således genererer nogle
resultater. Realiseres resultaterne, er sandsynligheden tilstede for, at ordningens
målsætninger bliver opnået. En sådan strukturering af Værditabsordningen er
hensigtsmæssig for at lave en systematisk evaluering. Matrixen for den logiske ramme i
tabelform fremgår af bilag A.
Denne evalueringsrapport er en sammenkædning og en sammenfatning af de vigtigste
elementer og konklusioner fra de fire delanalyser.
Datamateriale
Datamaterialet, der er behandlet i analyserne, omfatter i første række oplysninger
fra Finansstyrelsen om de gennemførte værditabssager, og interview med en række
centrale aktører i ordningen. Der er således gennemført interview med 5 udvalgte amter
(Århus, Nordjylland, Fyn, Roskilde og København), Miljøstyrelsen, Amternes Videnscenter
for Jordforurening, ejendomsmæglere, realkreditinstitutter samt vurderingsmyndigheder.
Der er foretaget en gennemgang af ca. 50 konkrete sager, hvor der er gennemført
oprydning efter VTO, med henblik på at afklare udvalgte tekniske og økonomiske forhold.
Endelig er der gennemført en række interview med boligejere, der har gennemført en
oprensning efter VTO og boligejere, der er berettigede til at benytte ordningen, men som
af forskellige grunde har valgt ikke at benytte ordningen.
Rapportens indhold
Evalueringsrapporten er struktureret på følgende måde.
Efter dette indledende afsnit gives en karakteristik af Værditabsordningen i afsnit 1,
herunder formålet med ordningen.
I afsnit 2 gives en status for ordningen. Afsnit 2 og 3 bygger primært på analyserne
i Arbejdsnotat 1 (Status for ordningens gennemførelse).
I afsnit 3 gennemgås værditabsproblemet for forurenede og for oprensede grunde.
Afsnittet er baseret på analyserne foretaget i arbejdsnotat 2 (Ordningens virkning på
værditabsproblematikken).
Afsnit 4 giver en kort vurdering af miljøeffekten af værditabsordningen sammenlignet
med den øvrige offentlige indsats.
Afsnit 5 gennemgår administrationen af ordningen og bygger primært på analyserne i
arbejdsnotat 4 (Administration af ordningen).
I afsnit 6 opsummeres de vigtigste konklusioner, som kan drages på baggrund af
evalueringen.
Afsnit 7 indeholder en vurdering af det fremtidige tilskudsbehov for oprensning af
forurenede grunde. Dette afsnit bygger på arbejdsnotat 3 (Analyse af restgruppe).
Endelig indeholder afsnit 8 en række forslag, som vurderes at kunne forbedre
ordningen.
1 I begge tilfælde refereres til
ordningen med hjemmel i loven om Værditabso dette notat omtales "Lov om
Værditabsordningen for boligejere m.v." enten som Værditabsordningen eller
Værditabsloven. I rdningen (lov nr. 214 af 28. april 1993).
I dette afsnit beskrives Værditabsordningen kort med hensyn til dens formål, målgruppe
og administrative tilrettelæggelse.
Karakteristikken af ordningen er tilrettelagt efter at beskrive, hvordan ordningen var
tiltænkt at fungere. Karakteristikken er som udgangspunkt baseret på Værditabsloven og
tilhørende bekendtgørelser samt det lovforberedende arbejde. Karakteristikken sigter
således på at beskrive ordningen, som den var tiltænkt i forhold til de skrevne
retskilder.
Værditabsordningen blev etableret, fordi det blev vurderet, at boligejere kunne havne
i en meget uheldig situation, hvis de uforvarende havde købt en forurenet ejendom.
Problemet var, at disse boligejere ikke ville kunne sælge deres ejendomme til den normale
pris på ejendomsmarkedet på grund af forureningen. Boligejerne oplevede med andre ord et
værditab2 for deres bolig, som de var uforskyldte i.
På initiativ af Miljøministeriet blev der derfor nedsat et udvalg i maj 1991, som
skulle undersøge problemet og vurdere, om der kunne etableres en fondsordning til at
afhjælpe værditabet for private boligejere af forurenede ejendomme. Udvalget afgav den
25. september 1991 en rapport, som senere udgjorde baggrunden for nedsættelse af det
lovforberedende Værditabsudvalg. Dette udvalg afgav betænkning 26. juni 1992 med udkast
til et lovforslag, der senere blev til Værditabsloven.
Værditabsordningen hjemlet i lov om en Værditabsordning for boligejere mv. (lov nr.
214 af 28. april 1993) blev ophævet med udgangen af 1999. Derefter trådte lov om
forurenet jord (lov nr. 370 af 2. juni 1999) i kraft. Denne lovs kapitel 4 indeholder
bestemmelser, som stort set viderefører Værditabsordningen uændret. Værditabsordningen
fortsætter således, men fremover hjemlet i Jordforureningsloven, og er ikke tidsmæssigt
begrænset. Ordningen er afhængig af bevillinger på Finansloven.
I henhold til Affaldsdepotloven sker der en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af
afværgeprojekterne, mens der efter Værditabsloven ydes tilskud i den rækkefølge, som
ansøgningerne modtages og så længe, der er bevilling hertil på bevillingslovene.
Boligejere kan således få fremrykket oprydningen af deres ejendom mod en mindre
egenbetaling. Amterne disponerer midlerne via Finansstyrelsen, mens Miljøstyrelsen har
det bevillingsmæssige ansvar.
Der findes ikke en egentlig formålsparagraf i Værditabsloven. Lovens formål må i
stedet uddrages af de enkelte bestemmelser i loven og i de lovforberedende arbejder,
specielt i bemærkningerne til lovforslaget.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår følgende centrale citat:
"Formålet med nærværende lovforslag er at hjælpe parcelhusejere og andre ejere
af helårsboliger på forurenede grunde ved at etablere en statslig finansieret
oprydningsordning på disse ejendomme."
Det direkte formål med Værditabsloven er således at hjælpe boligejere, der
uforvarende er kommet for skade at have købt en ejendom til boliganvendelse, der har vist
sig at være forurenet, ved at etablere en ordning, der kan afhjælpe problemer gennem
oprensning af forureningen. Problemet kan siges at have to sider - dels vil boligejere på
grund af forureningen lide et værditab, dels vil forureningen af ejendommen betyde, at
der er et sundhedsmæssigt og miljømæssigt problem ved at anvende ejendommen til
boligformål. Begge disse forhold er de centrale diskussionsemner i betænkningen fra
Værditabsudvalget og i bemærkningerne til lovforslaget om Værditabsloven.
Det er dog vigtigt at bemærke, at det ikke er miljøhensynet, der er det
primære hensyn bag loven, hvilket underbygges af følgende citat fra bemærkningerne til
loven:
"Det primære og overordnede hensyn bag lovforslaget er ikke
miljøhensynet, som nævnt ovenfor, men en stabilisering af ejendomsmarkedet, således at
forurenede ejendomme kan sælges og belånes på rimelige vilkår. Overfor den enkelte
grundejer, der i god tro har erhvervet en forurenet ejendom, er det således væsentligt,
at ejendommen kan afhændes - til en værdi, der svarer til sædvanlig markedsværdi - og
at der kan gives sædvanlige lån i ejendommen ved ejerskifte, om- og tilbygninger eller i
forbindelse med foranstaltninger, der påbydes af det offentlige. Det er navnlig i disse
situationer, at værditabet aktualiseres."
Miljøhensynet er allerede varetaget af Affaldsdepotloven, som ud fra
en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af afværgeprojekterne sikrer oprydning på
grunde med registrerede forureninger. Værditabsloven muliggør fremrykning af oprydninger
for de boligejere, som uforvarende er blevet ejere af en forurenet grund, hvilket er et
centralt hensyn bag loven.
Ordningen er tiltænkt som en hjælp til det, som defineres som uskyldige
boligejere. Det betyder, at boligejere, der selv har forårsaget en forurening, og
boligejere, der ved køb vidste eller burde vide, at ejendommen var forurenet, ikke er
omfattet af ordningen. Ligeledes gælder det, at boligejere som ved et hændeligt uheld
har fået forurenet ejendommens jord, ifølge lovens hensigter heller ikke er omfattet af
ordningen.
Loven omfatter forurenede ejendomme, der anvendes til helårsbeboelse på tidspunktet
for lovforslagets fremsættelse. Begrebet helårsbeboelse er ikke entydigt, da mange
ejendomme rummer blandede anvendelser. I kapitel 1 i Værditabsloven specificeres hvilke
ejendomme, der ikke er omfattet af loven.
Værditabsordningen administreres i praksis af amterne, mens den økonomiske
koordinering og udbetaling af ordningens bevillinger varetages af Finansstyrelsen.
Myndighedsstrukturen svarer til den, som var gældende på Affaldsdepotområdet. Det er
amterne, der på baggrund af ansøgninger fra boligejere, skal udarbejde forslag til
undersøgelser og oprydningsprojekter. Ligeledes har amterne ansvaret for projekternes
gennemførelse. Indtil uddelegeringen i 1996 havde Miljøstyrelsen det overordnede ansvar
for værditabsprojekter over 1 mill. kr. Dette svarede til den ordning, der var gældende
på affaldsdepotområdet, hvor Miljøstyrelsen indtil 1996 havde det overordnede ansvar
for afværgeprojekter, dog uden en beløbsmæssig grænse.
Boligejere, som benytter sig af ordningen, skal erlægge en egenbetaling på som
udgangspunkt 40.000 kr. Egenbetalingen under ordningen er, ifølge bemærkninger til
lovforslaget, indført for at sikre, at begæring om oprydning først finder sted, når
boligejeren virkelig har behov for en oprydning, hvilket vil sige, når en grundejer står
i en situation, hvor et værditab kan blive realiseret. Egenbetalingen er endvidere at
opfatte som betalingen for den ekstra ydelse, som boligejeren får ved at kunne få
gennemført en oprydning på et tidligere tidspunkt, end det ellers ville være muligt,
hvis oprydningen skulle ske under Affaldsdepotloven.
Egenbetalingen skal være indbetalt, inden boligejeren kan erhverve ret til offentlig
finansieret oprydning.
Såfremt en ejendom efter at være blevet oprenset under Værditabsordningen fortsat er
forurenet i et omfang, der bevirker en fortsat registrering som affaldsdepot,
tilbagebetales egenbetalingen.
Selvom det primære hensyn bag Værditabsordningen er at kompensere boligejere for
værditab som konsekvens af forureningen, så er hensigten, som afspejles i
bemærkningerne til loven, at oprydningen af en forurenet ejendom blot sker til et niveau,
der er miljø- og sundhedsmæssigt forsvarligt (ikke nødvendigvis til afmelding). Der er
således ingen tvivl om, at ejendomme, i visse tilfælde i henhold til loven, kun bør
oprenses til et niveau, der berettiger til frigivelse til boligformål.
Af lovens bemærkninger fremgår følgende:
"Lovforslaget medfører, at der gennemføres oprydninger, hvorefter registreringen
af depoter på ejendomme som hovedregel afmeldes. Oprydninger vil dog kun blive
gennemført, såfremt dette er miljø- eller sundhedsmæssigt begrundet"
Det kan efter konsulenternes opfattelse synes vanskeligt at fortolke til hvilket
oprensningsniveau, det er sigtet med loven, at ejendomme skal renses op til, selvom
bemærkningerne fortsætter med:
"Værditabshensynet udstrækkes således ikke længere end til at gennemføre
oprydninger på et tidligere tidspunkt end de oprydninger, der iværksættes efter
affaldsdepotloven, såfremt forureningen er omfattet af affaldsdepotloven eller der er
tale om en sammenlignelig nyere forurening"
Oprydninger under VTO skal i følge dette citat gennemføres på lige fod med
oprydninger under Affaldsdepotloven. Imidlertid vanskeliggøres tolkningen af
oprensningsniveauet af det første citat, ligesom andre bemærkninger til lovforslaget
gør det uklart, om oprensningen under VTO skal ske som under Affaldsdepotloven.
Enkelte amter har ved evalueringen givet udtryk for, at de har haft vanskeligheder ved
tolkningen af oprensningsniveauet. Miljøstyrelsen har derimod givet udtryk for, at de
mener, at oprensningsniveauet for grunde behandlet under VTO er klart.
Det er konsulenternes opfattelse, er der er en mindre uklarhed i forhold til de skrevne
retskilder på dette centrale punkt. Dette problem er af central betydning for
evalueringen, fordi spørgsmålet om oprensningsniveau er afgørende for
værditabsproblemet. Problemet er indgående behandlet i evalueringen, hvor det bl.a. er
betragtet i en historisk sammenhæng og i forhold til problemets karakter.
Det skal bemærkes, at der i loven opereres med en enkelt undtagelse til hovedreglen
om, at der skal gennemføres oprydning på ejendomme (den indirekte kompensation).
Undtagelsen omhandler særtilfælde, hvor en oprydning ikke ud fra en samfundsøkonomisk
betragtning er hensigtsmæssig. I bemærkningerne nævnes, at dette eksempelvis vil være
tilfældet, når omkostningerne til en oprydning ikke står i rimeligt mål med den
værdi, ejendommen vil have efter en oprydning, og hvor en oprydning ikke er nødvendig af
miljø- og sundhedsmæssige årsager inden for en overskuelig fremtid.
I disse tilfælde kan boligejeren tilbydes en offentlig overtagelse af ejendommen til
en pris, der svarer til markedsværdien for en tilsvarende ikke-forurenet ejendom.
En strukturering af Værditabsordningen er hensigtsmæssig for at lave en systematisk
evaluering.
Som allerede nævnt i indledningen til denne rapport, så er det metodiske udgangspunkt
for evalueringen en strukturering af Værditabsordningen i en såkaldt Logical Framework
Matrix (logisk ramme). I en LFA matrix opstilles den langsigtede såvel som den direkte
målsætning med ordningen. I evalueringen analyseres målopfyldelsesgraden af disse to
formål på baggrund af de aktiviteter, som er gennemført under ordningen. LFA matricen
for den logiske ramme i tabelform fremgår af bilag A.
Opstilling af den langsigtede såvel som den direkte målsætning med ordningen
vanskeliggøres af, at der i selve lovteksten ikke direkte fremgår en egentlig
formålsparagraf.
Den langsigtede og den direkte målsætning med ordningen er i stedet uddraget af de
enkelte bestemmelser i loven og i de lovforberedende arbejder, specielt i bemærkningerne
til lovforslaget. Dette forhold har vist sig at have helt central betydning for
evalueringen af ordningen.
Den langsigtede målsætning3 for
ordningen udtrykker den målsætning, som VTO skal bidrage med at opnå på længere sigt.
Den langsigtede målsætning med ordningen er:
 | At bidrage til at opnå et stabilt ejendomsmarked, hvor oprensede forurenede ejendomme
kan sælges og belånes på rimelige vilkår. |
Værditabsordningen skal hjælpe boligejere, der uforvarende er kommet for skade ved at
have købt en ejendom til boliganvendelse, der har vist sig at være forurenet.
Det primære hensyn er en stabilisering af ejendomsmarkedet, således at forurenede
ejendomme kan sælges og belånes på rimelige vilkår. Overfor den enkelte grundejer, der
i god tro har erhvervet en forurenet ejendom, er det således væsentligt, at ejendommen
kan afhændes - til en værdi, der svarer til sædvanlig markedsværdi. Hensynet bag
loven var at tilvejebringe et grundlag til at modvirke det eksisterende værditabsproblem.
Det kan diskuteres i hvilken udstrækning lovens sigte var at løse problemet, men ud fra
formuleringen "er det således væsentligt, at ejendommen kan afhændes - til en
værdi, der svarer til sædvanlig markedsværd" var det at løse
værditabsproblemstillingen for boligejere tilsyneladende højt prioriteret.
Den direkte målsætning3 udtrykker den
situation, som kan forventes at følge af implementering af Værditabsordningen.
Målsætningen udtrykker det forventede resultat af ordningen. Den direkte målsætning
med ordningen er:
 | At hjælpe boligejere, der uforvarende har erhvervet en forurenet ejendom, ved at løse
eller afhjælpe de miljømæssige problemer, der er årsag til værditabet for
boligejerne. |
Den direkte målsætning bag loven er således at hjælpe parcelhusejere og andre ejere
af helårsboliger på forurenede ejendomme ved at etablere en statslig finansieret ordning
for disse ejendomme, som skal afholde (størstedelen af) omkostningerne til oprydning
eller i specielle tilfælde kompensere boligejeren direkte (jfr. afsnit 1.4.2).
2 "Værditab" er ikke et entydigt defineret
begreb. Når begrebet benyttes i denne rapport, menes der følgende:
Et værditab er differencen mellem den sædvanlige markedspris på en ejendom, som
ikke er forurenet, og den anslåede eller faktiske markedspris på en tilsvarende ejendom
med en forurening.
Værditabet er med andre ord "omkostningen" ved en forurening og er ækvivalent
med, hvad en køber vil forlange i kompensation for at købe en forurenet ejendom til
sædvanlig markedspris. Bemærk, at ovenstående definition på begrebet værditab ikke
nødvendigvis betyder at et tab er realiseret. Der kan lige såvel være tale om et
hypotetisk (et ikke realiseret) værditab.[Tilbage]
3 Begreberne "langsigtet målsætning" og
"direkte målsætning" er centrale begreber i den opstillede LFA matrix, og er
således centrale for en logisk og systematisk evaluering. [Tilbage]
I dette afsnit vises et par af de vigtigste analyser foretaget på baggrund af bl.a.
statistik fra Miljøstyrelsen og Finansstyrelsen om de sager, der er behandlet med hjemmel
i Værditabsloven. Desuden skitseres kort de vigtigste udviklingstendenser i sagerne
behandlet under VTO. Beskrivelsen er et uddrag af analyserne i arbejdsnotat 1 om
"Status for ordningens gennemførelse".
Tilgangen af sager under Værditabsordningen er bestemt af antallet af ansøgere samt
midlerne afsat under Finansloven. En forudsætning for, at der kan disponeres midler til
en ansøgning er, at der er afsat tilstrækkelige midler til ordningen under Finansloven.
Under Værditabsordningen prioriteres tilskud i den rækkefølge, som ansøgningerne
indkommer i modsætning til under Affaldsdepotloven, hvor der sker en miljø- og
sundhedsmæssig prioritering af afværgeprojekterne. Det betyder at en ansøgning under
Værditabsordningen om f.eks. oprensning af en forurenet ejendom, vil betyde en
fremrykning af oprensningen i forhold til en oprydning under Affaldsdepotloven. Den
årlige tilgang af sager fordelt på henholdsvis undersøgelser og oprydninger er vist i
Tabel 1.
Tabel 1
Den årlige tilgang af sager under Værditabsordningen
Tilgang af sager pr. år |
|
År |
Undersøgelser |
Oprydninger |
1994 |
27 |
14 |
1995 |
37 |
21 |
1996 |
34 |
51 |
1997 |
45 |
68 |
1998 |
42 |
38 |
1999 |
40 |
52 |
Total |
225 |
244 |
Kilde: Finansstyrelsen
Note: Tilgangen er defineret som sager der for første gang får disponeret midler (får
tilsagn om et beløb) til undersøgelse/oprydning.
Der kan og er søgt om midler flere gang på de samme sager. Derfor afspejler tilgangen af
sager ikke interessen for ordningen helt præcist, da tilgangen af sager i visse år kan
være begrænset af nye disponeringer af midler til igangværende sager. |
Tilgangen af sager til undersøgelse var forholdsvis stabil i hele perioden fra
1994-1999, dog toppede tilgangen i 1997. Omvendt steg tilgangen af sager til oprydning
løbende frem til 1997, hvor antallet var på 68 sager. Siden er tilgangen i antallet af
oprydningssager faldet, hvilket skal ses i lyset af, at ikke alle ansøgninger om midler
blev imødekommet i disse år. Der har i alt i hele perioden fra 1994-1999 været en
tilgang af sager på 225 og 244 til henholdsvis undersøgelse og oprydning.
Det totale antal tilgåede matrikler under Værditabsordningen udgør 378, hvilket
omfatter sager udelukkende med undersøgelse, sager udelukkende med oprydning og sager med
både undersøgelse og oprydning.
Udviklingen i finanslovsbevillingerne samt udviklingen i det samlede beløb til
rådighed til disponering under ordningen fremgår af Tabel 2.
Tabel 2
Udviklingen i finanslovsbevillingerne og det samlede beløb til rådighed til
sponeringer under Værditabsordningen (i kr.)
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
|
|
|
|
|
|
|
Finanslovs-
bevilling |
56.200.000 |
81.000.000 |
80.600.000 |
86.000.000 |
48.500.000 |
37.000.000 |
Overført fra forrige år |
0 |
36.072.500 |
78.138.295 |
3.322.604 |
3.318.903 |
-348.529 |
Tilbageførte tilsagn |
0 |
3.881.755 |
8.232.682 |
23.337.563 |
20.282.301 |
25.514.330 |
Uddelegering, båndlagt, lån mv. |
0 |
-13.556.027 |
-118.861.720 |
1.251.515 |
-5.056.160 |
-815.353 |
I alt til rådighed |
56.200.000 |
107.398.228 |
48.109.257 |
113.911.682 |
67.045.045 |
61.350.447 |
Kilde: Finansstyrelsen
Note: Under posten uddelegering, båndlagt, lån, mv. indgår også indbetalt egenbetaling
samt tilbageført egenbetaling og renter af egenbetaling. |
I perioden fra 1994 til og med 1999 blev der bevilget knap 390 mio. kr. under
Værditabsordningen. Finanslovsbevillingen toppede i 1997 med 86 mio. kr., mens den blev
kraftigt reduceret i 1998 og 1999. Dette betød, at ikke alle ansøgninger fik disponeret
midler til undersøgelse og oprydning i disse år. I 1996 faldt det totale
rådighedsbeløb kraftigt som følge af, at et stort beløb (ca. 107 mio. kr.) ved en
politisk beslutning blev flyttet til andre formål. Udviklingen i antallet af imødekomne
ansøgninger under Værditabsordningen afspejles i udviklingen i disponeringerne under
ordningen. Udviklingen i de årlige disponeringer under Værditabsordningen er opsummeret
i Tabel 3.
Tabel 3 Se her!
Udviklingen i disponeringerne under Værditabsordningen (i kr.)
Af Tabel 3 fremgår det, at de samlede disponeringer til oprydning er steget kraftigt
siden starten i 1994, mens de samlede disponeringer til undersøgelser har ligget
forholdsvis stabilt omkring 7 mio. kr. I 1997 toppede de årlige disponeringer til både
oprydning og undersøgelse med i alt 110 mio. kr., hvilket bl.a. skal ses i lyset af det
høje antal ansøgninger dette år.
Totalt set er der over hele perioden disponeret ca. 42,5 mio. kr. til undersøgelser og
godt 284 mio. kr. til oprydninger. Dette svarer til, at der i gennemsnit er disponeret ca.
190.000 kr. pr. tilgået undersøgelsessag og ca. 1,16 mio. kr. pr. tilgået
oprydningssag.
Den amtsvise fordeling af disponerede midler for hele perioden fra 1994 -1999 viser, at
der er borgere i visse amter, der stort set ikke benytter ordningen.
Den amtsvise fordeling af de disponerede midler i Tabel 4 viser, at borgerne i Fyns Amt
og Roskilde Amt har benyttet Værditabsordningen signifikant mere end borgerne i de
øvrige amter. Borgerne i de to amter har tilsammen lagt beslag på næsten 50% af de
totale disponerede midler i hele perioden og har stået for ca. 36% af sagerne. Modsat har
borgerne i andre amter stort set ikke benyttet ordningen (Bornholm, Ribe og Viborg).
Tabel 4 Se
her!
Den amtsvise fordeling af disponerede midler under Værditabsordningen i hele perioden
fra 1994 til 1999 (i kr.)
Datamaterialet, som har ligget til grund for analysen, er for spinkelt til at drage
håndfaste konklusioner. Der er imidlertid en række tendenser i den statistiske analyse,
som bør fremhæves.
1. |
Den amtsvise fordeling af sager under Værditabsordningen er meget
forskellig fra den amtsvise fordeling af registrerede sager under Affaldsdepotloven og
antallet af sager optaget til behandling under OM (Oliebranchens Miljøpulje). Nogle
amter, som har mange registrerede affaldsdepoter, har stort set ikke fremsendt
ansøgninger på foranledning af borgere, mens det omvendte også gør sig gældende.
Dette er dog ikke tilstrækkeligt til at kunne sige, at administration og information samt
holdningen til ordningen er forskellig fra amt til amt. Det peger dog på, at der behov
for yderligere analyse på området for at fastslå, om det skyldes tilfældigheder eller,
om det er konkrete faktorer, som er årsagen. |
|
2. |
Den gennemsnitlige behandlingstid på de afsluttede sager under
Værditabsordningen er ligeledes meget forskellig fra amt til amt. Roskilde Amt, hvis
borgere benytter Værditabsordningen flittigt, har en behandlingstid for både
undersøgelse og oprydning, som er kortere end den gennemsnitlige behandlingstid. Et stort
antal sager er ikke nødvendigvis ensbetydende med en lang behandlingstid. |
|
3. |
Ud fra den statistiske analyse af VTO kan det konstateres, at de
gennemsnitlig omkostninger per sag er væsentlig højere end oprindelig forventet ved
lovens udarbejdelse, hvor man opererede med et gennemsnitsbeløb i størrelsesordenen
500.000 kr. De faktiske omkostninger (undersøgelse og oprydning) for afsluttede sager er
i gennemsnit dobbelt så høje. |
|
4. |
Det tilbageførte beløb er siden 1996 steget kraftigt og lå mellem 1997
og 1999 på et niveau omkring 20-25 mio. kr. årligt. Amterne har en tendens til at
overbudgettere i forhold til de faktiske omkostninger ved oprydninger i forbindelse med
den indledende vurdering af sagerne. Amternes overbudgettering er uheldig, da dette
medvirker til, at bevillingen hurtigere bliver opbrugt, hvilket betyder, at flere
ansøgninger årligt havner på ventelisten. Problemet medfører dog ikke, at der er
færre penge samlet set til VTO. Der er dog udelukkende tale om en forsinkelse i brugen
(disponeringen) af midler. Overbudgetteringen skyldes flere aspekter.
For det første skal amterne budgettere i forhold til ansøgning om disponering af
midler i Finansstyrelsen meget tidligt i undersøgelses/oprydnings-processen. Dette
betyder ofte, at der disponeres på baggrund af et budget, som er usikkert, og som ofte
viser sig at være væsentligt højere end priserne fra licitationen/udbudsrunden eller de
faktiske udgifter efter projektets gennemførelse. Dette forhold er ikke specielt for
værditabssager, men genfindes i sager om forurenede grunde i almindelighed.
For det andet er det en logisk følge af måden, Værditabsordningen er opbygget på.
Hvis der under et sagsforløb opstår behov for flere midler end oprindeligt budgetteret,
er proceduren, at amtet skal søge Finansstyrelsen om ekstra midler. Med venteliste på
imødekommelse af ansøgninger kan det tage lang tid, før de sidste midler bliver
bevilget, hvilket i sidste ende kan forlænge en sags forløb væsentligt. Mindre
overskridelser vil normalt ikke påvirke den enkelte grundejer, da det alene er et
spørgsmål mellem amt og Finansstyrelsen. For at undgå ventetid kan amterne
overbudgettere, hvilket reducerer sandsynligheden for, at der bliver brug for ekstra
midler. Amterne giver dog udtryk for, at denne form for overbudgettering er beskeden. |
|
5. |
Det er vanskeligt præcist at fortolke til hvilket niveau, det er sigtet
med loven, at ejendomme skal oprenses (jfr. afsnit 1.4.2). Denne uklarhed synes at være
afspejlet i administrationen af loven, hvor der er stor forskel på amternes andel af
sager, som bliver oprenset til henholdsvis afmelding og frigivelse. Det kan dog ikke
afvises, at forskelle i typen af forureninger fra amt til amt er den primære årsag til
forskellen.
Analyser foretaget på baggrund af statistik fra Finansstyrelsen om de sager, der er
behandlet med hjemmel i Værditabsloven viser, at forureningstypen synes at have en stor
indflydelse på, om der sker en afmelding eller frigivelse (jfr. arbejdsnotat 1, Status
over ordningens gennemførelse). Det kan tyde på, at amterne lægger stor vægt på
formuleringen i bemærkningerne til lovforslaget, som siger, at det er hensigten med
loven, at oprydningen af en forurenet ejendom blot skal ske til et niveau, der er miljø-
og sundhedsmæssig forsvarligt, hvilket ikke nødvendigvis indebærer afmelding. |
|
|
De bevilligede midler til oprensning under ordningen synes ikke at have
været helt tilstrækkelige, da der de sidste par år har været en venteliste til
disponering af midler. Problemet med utilstrækkelige midler og venteliste skal ses i
lyset af, at disponeringerne til oprydninger har vist sig at ligge over de faktiske
udbetalinger på de afsluttede sager. Dette medvirker til, at bevillingen det pågældende
år bliver hurtigere opbrugt, hvilket har øget ventelisten de første år. |
I dette afsnit redegøres kort for resultatet af den delanalyse, som havde til formål at
afdække ordningens virkning på værditabsproblematikken. Beskrivelsen er et uddrag af
analyserne i arbejdsnotat 2 (Ordningens virkning på værditabsproblematikken).
Datakilderne som har ligget til grund for analyserne er:
 | Interview med Realkreditrådet |
 | Interview med en række realkreditinstitutter |
 | Interview med en række ejendomsmæglere |
 | Interview med vurderingsmyndigheder |
 | Interview med boligejere |
 | En landsretsdom |
 | Casestudier af faktiske handler |
Analysen af boligejeres værditab som følge af forurening er vanskeliggjort af, at det
kun er meget få grunde med private boliger, der er blevet solgt som forurenede uden nogen
form for garanti om oprensning. Det begrænsede salg skyldes dels, at det er meget
vanskeligt at sælge en forurenet ejendom, og dels at det tilrådes ejere og potentielle
sælgere af en forurenet ejendom altid at oprense ejendommen eller i det mindste tilmelde
den en oprensningsaftale inden salget.
Da der kun eksisterer meget få handler med forurenede ejendomme, var det ikke muligt
at få et billede af værditabet ved at analysere handler på markedet4. I stedet er værditabet analyseret ud fra interviews med
interessenter på boligmarkedet (ejendomsmæglere, realkreditinstitutter, boligejere
m.fl.), som er fremkommet med forskellige bud på værditabet.
Ud fra interviewene er det umuligt at kvantificere præcist, hvor stort et nedslag i
handelsværdien en forurening medfører. De estimerede værditab danner et stort interval,
fra at ejendommen er fuldstændig usælgelig, til at værditabet udgør minimum 5-10% af
ejendomsværdien og op til 30-40% af ejendomsværdien. Værditabet knytter sig til den
konkrete situation. Et værditab kan ikke umiddelbart overføres til at beskrive
værditabet ved andre tilfælde med forurening, da et værditab efter al sandsynlighed er
meget følsomt overfor ændringer i faktorer, som forureningens karakter, ejendommen
beliggenhed og tilstand, konjunkturen ved salg mv.
Handlen med forurenede ejendomme sammenlignet med ikke-forurenede ejendomme er meget
forskellig - hvilket også afspejles i prisen på de få handler, som er gennemført med
forurenede ejendomme. Syv år efter indførelsen af Værditabsordningen kan det derfor
konstateres, at problemet, som Værditabsordningen skulle bidrage med at afhjælpe,
fortsat eksisterer i de konkrete situationer med forurening. Udtalelser fra de
interviewede interessenter peger på, at parcelhusejere, som uforvarende har erhvervet en
forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi ejendommen er svær eller umulig at sælge.
Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet problemstillingen ved at medfinansiere
oprydninger, hvilket har muliggjort handel med de marginaliserede ejendomme.
Ifølge diverse ejendomsmæglere og realkreditinstitutter kan forurenede grunde, der er
oprenset til afmelding, omsættes på markedet på lige vilkår, dvs. uden værditab for
boligejeren.
Omvendt gælder det, at hvis en forurenet ejendom bliver oprenset til frigivelse, så
eksisterer der fortsat et værditab. Enkelte interessenter var af den opfattelse, at de
psykologiske effekter stadig vil have en negativ indflydelse på handelsprisen.
Ejendommene vurderes dog at være omsættelige, om end der kan være tale om en lidt
længere liggetid på ejendommene med en restforurening.
Ingen af de adspurgte ejendomsmæglere kunne give et bud på forringelsen for
handelsværdien af en ejendom oprenset til frigivelse i forhold til en almindelig ejendom.
Realkreditinstitutterne mente i tilfælde af oprensning til frigivelse, at servitutten om
tilbagebleven forurening fortsat vil have en negativ indvirkning på handelsprisen. Selvom
den tilbageblevne forurening ikke indebærer nogen sundhedsmæssig risiko, så vil
begrænsningerne i anvendelsen af ejendommen kombineret med psykologiske effekter og
generel usikkerhed medføre en reduceret markedspris og en reduceret omsættelighed af
ejendommen. Som følge heraf har kreditforeningerne fortsat en konservativ og
tilbageholden kreditpolitik.
Grundejernes vurdering bekræfter, at det gør en forskel på ejendommens
handelsværdi, om grunden er frigivet eller afmeldt. 90% af de adspurgte boligejere mente,
at handelsprisen vil være reduceret, såfremt grunden kun blev oprenset til frigivelse.
Kun en enkelt var i stand til at kvantificere forskellen i handelsværdien og mente, at
tabet ville udgøre ca. 10%. Dog mente næsten alle, at grundene kunne handles, men at et
mindre værditab måtte forventes.
Oprensningsniveauet for grunde oprenset under VTO varierer. Således er omkring
halvdelen af grundene renset op til afmelding og halvdelen til frigivelse. Dette kan
delvis begrundes i forureningsmæssige forhold, idet en del grunde er forurenet på en
måde, hvor total oprensning kun kan ske til endda meget betydelige omkostninger.
Oprensningsniveauet er i høj grad bestemt af den administrative praksis, som
Miljøstyrelsen og amterne i samarbejde har fastlagt.
Forskellene i oprensningspraksis kan lade sig gøre uden at være i konflikt med
Værditabsloven, da det ikke klart fremgår af loven, hvilket oprensningsniveau, der er
nødvendigt for at opfylde de værditabsmæssige hensyn med oprensningerne. I loven står
der således ikke, at der altid skal oprenses til frigivelse eller altid til afmelding.
Oprensningsniveauet afhænger af den konkrete sag og afgøres decentralt af amterne ud fra
retningslinierne i VTO og Affaldsdepotloven.
I alle tilfælde renses der op således, at de sundhedsmæssige konflikter ved
anvendelse af grunden til boligformål er løst. Men hvilken konsekvens, denne
oprensningspraksis har for værditabet, er genstand for diskussion. Sagt på en anden
måde så rejser denne praksis de helt centrale spørgsmål:
 | Er der et værditab på en ejendom, som kun er oprenset til frigivelse, hvor de
sundhedsmæssige problemer ved anvendelse af grunden til bolig er løst? |
 | Er en sådan oprensningspraksis i overensstemmelse med Værditabslovens langsigtede
målsætning: At bidrage til at opnå et stabilt ejendomsmarked, hvor oprensede forurenede
ejendomme kan sælges og belånes på rimelige vilkår? |
 | Bidrager denne oprensningspraksis til en stabilisering af ejendomsmarkedet, som er det
primære hensyn bag ordningen? Og kan ejendomme afhændes og belånes til en værdi, der
svarer til sædvanlig ejendomsværdi? |
Der er meget i analyserne, som tyder på, at en delvis oprensning til frigivelse med
efterladt forurening på grunden fortsat vil have en negativ betydning for ejendommens
værdi. Dette forhold kan formentlig begrundes i psykologiske faktorer, som er vigtige
elementer på ejendomsmarkedet. Der er dog heller ingen tvivl om, at der ikke er objektive
miljømæssige begrundelser for, at en delvis oprensning skulle indebære et værditab, da
grunden er renset op til den mest følsomme arealanvendelse, som kan tænkes at foregå
på grunden.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der er tale om en langsigtet
afhjælpningsstrategi, der må forventes at tage en rum tid, førend den kan slå igennem
på ejendomsmarkedet. Grundlæggende må det forventes, at
ejendomsmarkedet indretter sig mod objektive forhold set på langt sigt. Dette bør
principielt betyde, at der med tiden ikke vil være et værditab som følge af efterladt
forurening ved oprensning til frigivelse. Ejendomsmarkedet vil dog kun indrette sig mod de
objektive forhold, såfremt de oplyses og overbevises om rigtigheden gennem målrettede
informationskampagner.
Hvor vidt værditabet for ejendomme oprenset til frigivelse på lang sigt vil blive
elimineret rækker af gode grunde længere, end denne evaluering kan belyse.
På baggrund af analyserne kan følgende konkluderes om værditabsproblemet:
 | Boligejere, som uforvarende har erhvervet en forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi
ejendommen er svær eller umulig at sælge. Forurenede grunde omsættes næsten ikke. |
 | En ejendom beliggende på en forurenet grund, kan som regel kun sælges, hvis den er
blevet oprenset eller er tilmeldt en oprensningsordning. Der har, så vidt vides, kun
været handlet nogle få forurenede grunde uden tilmelding til en oprydningsordning,
ligesom der blot har været et mindre antal handler med forurenede grunde, der har været
tilmeldt en oprensningsordning. Endelig har der også kun været meget få handler med
oprensede (frigivne) grunde. Alligevel vurderes det, at VTO medvirker til at reducere
stavnsbindingen, da holdningen blandt de interviewede interessenter er, at forurenede
grunde kan sælges, såfremt de er tilmeldt VTO dog med et mindre værditab. VTO
medvirker med andre ord til at stabilisere boligmarkedet. |
 | Ordningen har også medvirket til, at en række forurenede grunde er blevet oprenset
hurtigere end i henhold til Affaldsdepotloven. Dvs. der er sket en fremrykning af den
offentlige oprensning af forurenede grunde med bolig, hvilket var et af hensynene bag
loven. |
 | Ordningen har afhjulpet de miljø- og sundhedsmæssige problemer ved anvendelse af
ejendommene behandlet under ordningen, hvilket var et af hensynene bag loven. |
 | Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet i hvert fald en del af problemstillingen
med værditab ved at medfinansiere oprydninger, hvilket har muliggjort handel med de
marginaliserede ejendomme, hvilket var det primære hensyn bag ordningen.
VTO har medvirket til, at forurenede ejendomme, der er oprenset til afmelding, nu ifølge
diverse ejendomsmæglere og realkreditinstitutter kan omsættes på markedet på lige
vilkår, dvs. uden værditab for boligejeren. Forurenede grunde, der bliver oprenset til
frigivelse, er ligeledes omsættelige inden for en rimelig tidshorisont, dog med et mindre
værditab.
Hensynet om at muliggøre salg af de forurenede ejendomme til sædvanlig markedspris synes
således ikke at være fuldstændig indfriet på kort sigt, mens det fortsat er usikkert,
om det vil være indfriet på lang sigt. |
4 De få handler bekræfter, at de problemer,
som Værditabsudvalget i 1992 påpegede eksisterede for boligejere af forurenede ejendomme
(vanskelig at belåne og vanskelig at sælge uden værditab), fortsat eksisterer.
Det har ikke været en del af denne evaluering, at foretage en evaluering af den
miljømæssige effekt af værditabsordningen. Dette ville i sig selv være en meget
omfattende opgave, som bl.a. skulle indeholde en vurdering af, om midlerne anvendt under
værditabsordningen miljømæssigt kunne være anvendt bedre under en anden ordning,
f.eks. affaldsdepotloven. Imidlertid vil det være rimeligt at foretage en overordnet
bedømmelse af den miljømæssige effekt af værditabsordningen.
Den miljømæssige effekt af oprensningerne foretaget efter Værditabsordningen kan
bedømmes på flere måder. Det centrale i en bedømmelse er dog i alle tilfælde at
vurdere, om arealanvendelsesproblemerne er løst således, at grunden kan anvendes til
boligformål uden miljø- og sundhedsmæssige konflikter. Dette gælder uanset, om der er
foretaget oprensning til frigivelse eller til afmelding.
Hvilke mængder af forurening, der er fjernet, er i princippet uinteressant, eftersom
dette forhold er en funktion af forhold, som er tilfældige. Hvorvidt en grund er
forurenet i dybden er uinteressant i forhold til arealanvendelsen, så længe det er
muligt at foretage en afværgeforanstaltning på grunden, som muliggør anvendelse til
boligformål uden miljømæssige problemer fremover. Efterladt forurening, der f.eks. kan
true grundvandet, er ikke et problem, som skal løses efter Værditabsordningen. Sådanne
problemer må løses inden for den øvrige indsats, dvs. primært Affaldsdepotloven eller
i dag Jordforureningsloven.
Da arealanvendelsen er løst på alle grunde oprenset under Værditabsordningen er den
miljømæssige effekt af Værditabsordningen, at en række grunde er blevet oprenset
hurtigere, end hvad der ellers ville være tilfældet. Hvadenten grundene er oprenset til
afmelding eller frigivelse, så kan de anvendes til boligformål uden bekymringer for
sundhed eller miljø. Uden VTO ville disse grunde først være blevet oprenset efter den
almindelige prioritering jf. Affaldsdepotloven.
I forhold til den øvrige offentlige indsats overfor arealanvendelseskonflikter på
ejendomme, der anvendes til helårsbolig, udgør indsatsen efter Værditabsloven en
betydelig del. F.eks. blev der i 1998 anvendt 178 mill. kr. til undersøgelser og
oprydninger efter Affaldsdepotloven, mens der blev disponeret midler for i alt ca. 67
mill. kr. efter Værditabsloven samme år (begge tal er ekskl. udgifter til
administration). Størstedelen af affaldsdepotmidlerne er anvendt til grundvandstruende
forureninger. Dette betyder, at der formentlig er blevet anvendt mindst lige så store
beløb til afværgeprojekter i forhold til arealanvendelseskonflikter efter
Værditabsloven som efter Affaldsdepotloven. Værditabslovens betydning miljømæssigt set
kan på denne baggrund betegnes som af samme omfang som affaldsdepotloven.
En nærmere beskrivelse af udviklingen i sager behandlet under Værditabsordningen og
herunder den miljømæssige effekt fremgår af arbejdsnotat 1 (Status for ordningens
gennemførelse). I notatet beskrives bl.a. sager fordelt på forureningstype/årsag og
andelen af oprydninger, der fører til afmelding, ligesom udviklingen under VTO
sammenholdes med udviklingen i sager behandlet under Affaldsdepotloven.
I dette afsnit beskrives de vigtigste forhold fra analysen af den administrative praksis.
Beskrivelsen bygger på analysen i arbejdsnotat 4 (Administration af ordningen).
Datakilderne som har ligget til grund for analyserne er:
 | Interview med fem amter |
 | Interview med Miljøstyrelsen |
 | Interview med Amternes Videnscenter for Jordforurening |
 | Interview med boligejere |
 | Studier af ca. 50 værditabssager. |
Analysen har vist, at antallet af oprensninger efter VTO, som ender med frigivelse
henholdsvis afmelding, er stort set ens. Der har ikke kunnet konstateres en klar udvikling
i dette forhold i evalueringsperioden 1994 - 1999, selvom der muligvis er en lille tendens
til, at der er færre sager, der ender med afmelding i den senere del af perioden. Udsagn
fra amterne underbygger denne antagelse, idet de tilkendegav, at sigtet med oprensningerne
i de senere år har været at løse arealanvendelseskonflikterne. Dette er desuden i tråd
med udviklingen generelt i affaldsdepotsager oprenset af amterne.
Der er enkelte amter, som tydeligt har tolket Værditabsloven således, at der skal ske
oprensning til afmelding. Men disse amter er i mindretal og har desuden kun gennemført
relativt få sager efter VTO. Generelt lægger amterne stor vægt på det miljømæssige
aspekt ved ordningen, men der er samtidig fuld opmærksomhed på de overordnede
værditabsmæssige problemer. Usikkerheden om de lovmæssige krav til oprensningens omfang
- frigivelse eller afmelding - synes dog at afspejle sig i amternes administration.
Det vurderes, at det ofte vil være de forureningsmæssige forhold, der afgør, om en
sag ender med afmelding eller frigivelse ved oprensning efter VTO. Der ligger kun i meget
få tilfælde en værditabsmæssig vurdering bag valget af oprensningsløsning. Det er
således sjældent, at der i projekteringsfasen foretages en vurdering af de økonomiske
og tekniske forudsætninger for at foretage en oprensning til afmelding. Dette gælder i
sagens natur kun sager, der ender med oprensning til frigivelse.
De vurderinger, som amterne foretager i projekteringsfasen af en VTO-sag, er stort set
kun miljømæssige. Der foretages, som i andre oprensningssager, alene en miljømæssig
risikovurdering på grundlag af de udførte miljøtekniske undersøgelser. Disse
vurderinger omfatter en række tekniske løsningsmuligheder, hvor de økonomiske udgifter
til løsningernes gennemførelse belyses. Værditabsproblematikken belyses ikke i disse
vurderinger.
I sager, hvor Miljøstyrelsen har været inddraget i den konkrete sagsbehandling, er
der tilsyneladende ingen forskel i praksis i forhold til amternes "egen"
praksis.
Af bemærkningerne til lovforslaget om Værditabsordningen for boligejere mv. fremgår
det, at det er lovforslagets hovedregel, at der skal ske en oprydning på ejendommen for
at kompensere for værditabet. Imidlertid står der desuden som nævnt følgende i
bemærkningerne:
Der kan imidlertid forekomme helt specielle tilfælde, hvor eksempelvis
omkostningerne til en oprydning ikke står i rimelig forhold til den værdi, ejendommen
vil have efter oprydning. I sådanne tilfælde foreslås det, at grundejeren tilbydes en
offentlig overtagelse af ejendommen til en pris, der svarer til markedsværdien for en
tilsvarende, uforurenet ejendom.
Muligheden om direkte kompensation har ikke været benyttet af
amterne/Miljøstyrelsen.
En nødvendig - men ikke en tilstrækkelig - betingelse for en offentlig overtagelse er
således bl.a. at de skønnede omkostninger til en konkret forurening ligger betydeligt
over den forventede handelsværdi efter en evt. oprensning.
Denne nødvendige betingelse er opfyldt i en række konkrete sager bl.a. i Roskilde
Amt. Desuden ligger de gennemsnitlige omkostninger til oprydning i flere af amterne på et
niveau, som er betydeligt over den gennemsnitlige ejendomsvurdering (Vestsjælland,
Storstrøm, Bornholm, Ringkøbing og Århus). Det kan med andre ord ikke udelukkes, at der
i visse tilfælde har været gennemført oprensninger, som har været forbundet med langt
større omkostninger end værdien af ejendommen efter oprydning. I lyset af dette er det
spørgsmålet, om der ikke har været tilfælde, hvor en kompensation burde have været
løsningen (jfr. bemærkningerne til loven, se afsnit 1.4.2).
Imidlertid siges det i bemærkningerne til loven, at man i vurderingen af om man skal
benytte en direkte økonomisk kompensation i stedet for en oprydning skal tage hensyn til,
om en oprydning alligevel vil være nødvendig af miljø- og sundhedsmæssige årsager
inden for en overskuelig fremtid. Selvom den nødvendige betingelse for overtagelse
formentlig har været til stede i flere tilfælde, kan der således ikke sættes
spørgsmålstegn ved administrationen.
Miljøstyrelsen oplyser i øvrigt, at man i flere konkrete tilfælde har overvejet at
benytte en direkte kompensation, fordi omkostningerne til oprydning var betydelige, men i
alle tilfælde har det derfor været vurderingen, at miljøhensyn alligevel har
nødvendiggjort en oprydning.
Det er desuden klart udtrykt fra flere amter, at det normalt er politisk uacceptabelt at
overtage ejendomme på grund af forureningstilstanden. Der er enkelt sagt for mange
problemer ved denne løsning.
Med hensyn til sagsspecifikke forhold vedrørende økonomi og tekniske løsninger
gennemfører amterne VTO-sager som andre sager af lignende karakter (eksempelvis
affaldsdepotsager).
Der anvendes de samme økonomiske udbudsformer, og omkostningerne til værditabssager
er af samme omfang som i depotsager. På denne baggrund kan det imidlertid hverken
fastslås, om administrationen er optimal eller, om der er mulighed for at reducere
omkostningerne ved at forbedre procedurerne.
De tekniske løsninger i VTO-sager er de samme, som kendes fra depotsager, hvor
arealanvendelseskonflikter løses. Den almindeligste løsning er således
afgravningsløsninger, hvor der typisk fjernes den øverste meter forurenede jord. Der er
dog også enkelte eksempler på afgravning til dybere lag, men dette er ikke typisk. Der
ses afværgeløsninger rettet mod indeklimaproblemer og gasindtrængning.
Meldinger fra amterne vedrørende det bevillingsmæssige system er uensartede. Flere
amter kritiserede systemet for at være tungt og bureaukratisk, mens andre amter var
relativt tilfredse med systemet, og betegnede kontakten til Finansstyrelsen som god. Det
vurderes, at de amter, der har stor erfaring med VTO-sager og ligefrem har centrale
medarbejdere, der varetager de VTO-specifikke opgaver som f.eks. de bevillingsmæssige
opgaver, har et mere positivt syn på bevillingssystemet.
Alle de interviewede amter fremhævede problemet med overbudgettering i
bevillingsmæssige sammenhæng. Forklaringerne på overbudgetteringen er beskrevet i
afsnit 3. Det skal her fremhæves, at overbudgetteringen ikke må ses som en bevidst
handling fra amternes side, men som en konsekvens af bevillingssystemets opbygning.
Amterne budgetterer i forhold til ansøgning om disponering af midler i Finansstyrelsen
meget tidligt i undersøgelses/oprydningsprocessen, hvilket betyder at der disponeres på
baggrund af et budget, som er usikkert og som ofte viser sig at være væsentligt højere
end de faktiske udgifter efter projektets gennemførelse.
Vurderingerne af forholdet varierer fra amt til amt. Nogle anser det som et vigtigt
problem, som der bør tages hånd om fra central plan, mens andre blot ser det som et
problem, som skal løses via sagsbehandlingen på linie med andre problemer. Principielt
må det anses som et problem, at der finder overbudgettering sted i det omfang, som
tilfældet er, da det fører til en større venteliste på kort sigt. Budgetlægningens
primære opgave er at skabe et realistisk grundlag at planlægge på. Problemet medfører
dog ikke, at der er færre penge samlet set til VTO. Der er udelukkende tale om en
forsinkelse i brugen (disponeringen) af midler.
Ved lovens vedtagelse blev der lagt vægt på, at der skulle gøres en indsats for at
udbrede kendskabet til ordningen i offentligheden, da ordningen jo er brugerstyret i den
forstand, at det er den enkelte grundejers tilmelding, der er forudsætningen for en sags
gennemførelse efter VTO.
Miljøstyrelsen har i starten af ordningens levetid, som forudsat i lovforslaget,
gennemført en informationsindsats, der har bestået i udarbejdelse af en pjece om
ordningen og en række OBS-udsendelser i fjernsynet. Derefter har informationsindsatsen
været overladt til amterne, der har den primære kontakt til grundejerne. Dette var
forudsat i lovforslaget, hvor det nævnes, at det professionelle ejendomsmarked skal
informeres om ordningen, således at der på længere sigt kan undgås en negativ
psykologisk baseret effekt i forhold til værditabet. Der er ikke tvivl om, at den
forudsatte indsats er gennemført, men spørgsmålet er, om denne var tilstrækkelig til
at opnå det ønskede mål. Dette kan man på baggrund af evalueringen have sin tvivl om,
da der tydeligvis stadigvæk findes en psykologisk baseret frygt for ejendomme, der er
(delvist) oprensede.
Amternes informationsindsats er stort set den samme i de interviewede amter. Der
informeres i forbindelse med konstateringen af forurening på en grund, hvad enten dette
er sket som et led i amternes kortlægningsarbejde eller på anden vis. Informationen
består typisk i et brev, hvor mulighederne for benyttelse af VTO er beskrevet. Pjecen,
som Miljøstyrelsen har udarbejdet, vedlægges ofte brevet, der udsendes fra amterne.
Ved større sammenhængende forureninger, hvor adskillige matrikler er involveret, har
en del amter gennemført beboermøder. Formålet med disse møder har været at informere
grundejerne om VTO samt at strukturere og optimere undersøgelses- og
oprensningsstrategien.
Der er kun et enkelt eksempel på, at der er gennemført informationskampagner i f.eks.
pressen rettet mod en større offentlighed. Dette sker ikke længere, fordi der nu er
venteliste for oprensning af grunde efter VTO.
Det blev konstateret, at der var markante regionale forskelle mellem amterne med hensyn
til antallet af gennemførte sager efter VTO. Umiddelbart er informationsindsatsen i de
adspurgte amter af samme omfang. Der er dog en forskel i den måde, som amterne forklarer
mulighederne for en oprensning efter VTO. I nogle amter, hvor der typisk er gennemført
mange VTO-sager, lægges der mere vægt på de positive elementer i ordningen, end det er
tilfældet i amter, hvor der er gennemført færre sager. Alle amter informerede dog klart
om, at der kun i visse tilfælde kan forventes en total oprensning af grunden.
Grundejerne erklærede sig rimeligt tilfredse med amternes generelle
informationsindsats, men der var flere af de adspurgte grundejere, som efterlyste mere
information under og efter sagsforløbet.
Hvorvidt den generelle informationsindsats overordnet set har været tilstrækkelig kan
ikke vurderes nærmere på det foreliggende grundlag. Det er dog bemærkelsesværdigt, at
der kun i få tilfælde er gennemført en bredere kampagne om ordningen. Dette kunne der
måske være behov for, hvis man ønskede at udbrede kendskabet til og brugen af ordningen
yderligere.
De adspurgte grundejere, der har gennemgået en VTO-oprensning, er generelt tilfredse
med amternes indsats.
Det er interessant, at grundejernes tilfredshed er uafhængig af, hvorvidt grunden er
blevet oprenset til afmelding eller frigivelse. Dette er tilfældet, selvom grundejerne
kender til værditabsproblemet.
Holdninger hos de interviewede grundejere, der er tilskudsberettiget men ikke har
benyttet sig af ordningen, er typisk, at de ikke synes, at det forventede
oprensningsresultat - læs frigivelse - står mål med besværet. Desuden betegner nogle
hele problemet som hysteri, forstået således, at de mener, at forureningsproblemet er
overdrevet. Disse forhold kunne tyde på, at der mangler information om problemerne ved at
bo på en forurenet grund.
En del grundejere mener desuden, at det er et samfundsproblem at rydde op, idet de selv
er uforskyldte i forureningen, og de er derfor ikke villige til at lægge egenbetalingen.
På baggrund af analysen af administrationen af VTO-sager i primært amterne og
sekundært Miljøstyrelsen kan følgende konkluderes om administrationen af ordningen:
 | Administrationen af VTO i amterne er præget af, at disse institutioner er
miljømyndigheder og derfor normalt arbejder med miljøproblemer i andre sammenhænge end
VTO. Det faglige niveau for VTO-sager er således på samme (høje) niveau som depotsager. |
 | Derimod kan det se ud som om, at de værditabsmæssige aspekter ikke vejer tungt i
administrationen af VTO. Det skal de dog heller ikke i henhold til Værditabsloven, men
det ville ikke være urimeligt, hvis også dette hensyn, som jo trods alt er centralt i
ordningen, også blev belyst.
Der gennemføres ikke konsekvent overvejelser over udgifterne til oprensningsprojektet i
en VTO-sag sammenholdt med de værditabsmæssige forhold, bl.a. om meromkostningerne til
afmelding kunne begrunde en ændring af et projekt fra frigivelse til afmelding. |
 | Der er ikke sket overtagelse af forurenede ejendomme under VTO. Selvom der eksisterer
flere eksempler, hvor de skønnede oprensningsmkostninger langt har oversteget den
forventede handelsværdi efter en oprensning, så kan det alligevel ikke siges, at
administrationen burde have været anderledes. Det kan derimod konstateres, at
Miljøstyrelsen/amterne har tillagt miljøhensyn stor betydning og har vurderet, at en
oprensning alligevel ville være nødvendig inden for overskuelig fremtid af miljø- og
sundhedsmæssige årsager i de konkrete sager. |
 | De valgte løsninger og metoder er de samme, som anvendes i depotsagerne. Dette gælder
de tekniske løsninger og de økonomiske former, som sagerne styres efter. På baggrund af
analyserne vurderes det, at VTO-sager gennemføres til de samme omkostninger, som
depotsager gennemføres til. |
 | Informationsindsatsen har været af det omfang, som var forudsat ved lovens vedtagelse.
Der er ikke tvivl om, at den forudsatte indsats er gennemført, men spørgsmålet er, om
denne var tilstrækkelig til at opnå det ønskede mål. Informationsindsatsen er meget
ensartet i de undersøgte amter. Der har lydt kritik fra grundejerside af informationen
under sagsforløbet og efter sagens afslutning. |
 | Nogle grundejere, der ikke har benyttet VTO, kritiserer ordningen på konkrete punkter,
og dette er forklaringen på, at de ikke har benyttet den. De fremfører for eksempel, at
det ikke er grundejeren, der er forureneren, og at det dermed heller ikke bør være
grundejeren, der skal betale for oprydningen. De ønsker derfor egenbetalingen afskaffet.
Et andet argument er, at grundejerne ikke anser forureningen som et problem, hvad enten
dette skyldes, at de ikke har planer om sælge ejendommen eller, at de simpelthen ikke
mener, at forureningen er sundhedsskadelig. |
Det metodiske udgangspunkt for nærværende evaluering er en strukturering af ordningen i
en Logical Framework Matrix. Konklusioner bør i videst muligt omfang ske i forhold til
den opstillede LFA matrix.
Indledningsvis kan det konstateres, at formålet med Værditabsordningen er opfyldt.
Der er således etableret en statslig finansieret oprydningsordning til hjælp for
parcelhusejere og andre ejere af helårsboliger, som uforvarende har erhvervet en
forurenet grund.
I hvor høj grad hensyn og målsætninger bag Værditabsloven er opfyldt opsummeres
nedenfor.
Den langsigtede målsætning for ordningen udtrykker den målsætning, som VTO
skal bidrage med at opnå på længere sigt. Den langsigtede målsætning med ordningen
er:
 | At bidrage til at opnå et stabilt ejendomsmarked, hvor oprensede forurenede ejendomme
kan sælges og belånes på rimelige vilkår. |
For grunde, der er oprenset til afmelding, vurderes denne målsætning at være
opfyldt. De afmeldte grunde kan sælges og belånes på rimelige vilkår. For grunde, der
er oprenset til frigivelse med efterladt forurening, gælder det derimod, at der stadig
forekommer et værditabsproblem. Udsagn fra relevante interessenter peger på, at disse
ejendomme kun vanskeligt kan sælges eller belånes på helt normale vilkår, og at der
fortsat eksisterer et værditab på grund af restforureningen. Dette er dog set på
kortere sigt, og der er argumenteret for, at på længere sigt vil problemet formentlig
minimeres. Da den langsigtede målsætning var at bidrage til et stabilt ejendomsmarked,
må målsætningen formentlig siges at være opfyldt set på længere sigt, skønt
boligejere med frigivne grunde ikke i alle tilfælde endnu har fået en ejendom, som kan
sælges og belånes på normale (rimelige) vilkår.
Den direkte målsætning med ordningen er:
 | At hjælpe boligejere, der uforvarende har erhvervet en forurenet ejendom, ved at løse
eller afhjælpe de miljømæssige problemer, der er årsag til værditabet for
boligejerne. |
Opfyldelsesgraden af den direkte målsætning kan diskuteres. Der er gennemført en
oprydning i alle sager, hvilket i alle tilfælde har løst de miljømæssige problemer i
forhold til arealanvendelsen. Men det er usikkert i hvilket omfang at værditabet er
afhjulpet i de enkelte tilfælde.
Det centrale spørgsmål er, om der er objektive begrundelser for et værditab på en
ejendom med efterladt forurening, som er uden miljømæssige problemer i forhold til
anvendelse til bolig. Svaret er, at restforureningen ikke vil blive tillagt direkte
betydning for borgere med særligt kendskab til miljøområdet (den "oplyste"
køber), men at den vil have afgørende betydning for borgere uden særligt kendskab til
miljøområdet (den "uoplyste" køber). Borgere uden særligt kendskab til
miljøområdet udgør ifølge de adspurgte interessenter (ejendomsmæglere,
realkreditinstitutter, boligejere) størstedelen af køberne på boligmarkedet.
Borgere uden særligt kendskab til miljøområdet tillægger således primært af
psykologiske årsager en restforurening betydning i forhold til handelsværdien.
Værditabet er i dette tilfælde ikke fuldstændig fjernet med oprensningerne gennemført
under VTO.
For den "oplyste køber" har det imidlertid også betydning, at
ejendomsmarkedet tilsyneladende reagerer negativt overfor restforureninger, der ikke
udgør et miljømæssigt problem i forhold til boliganvendelse af grunden. Således vil
også en oplyst køber have problemer med finansiering af huskøb mv., uanset køberens
egen holdning til miljøproblemet.
Hvorvidt den direkte målsætning er opfyldt eller ej afhænger af, om det var målet
at eliminere værditabet fuldstændigt eller ej. Hvis det blot var hensigten, at afbøde
det i det omfang, som en frigivelse vil medføre, så er målsætningen nået. Hvis det
omvendt var målet at eliminere værditabet fuldstændigt for de oprensede ejendomme, så
er målet derimod kun delvis nået.
I LFA matricen (se bilag A) er der bl.a. på baggrund af lovteksten og de tilhørende
bemærkninger om Værditabsordningen opstillet en række ønskede resultater af ordningen,
som kunne ses som indikatorer for ordningens succesfulde gennemførelse. De ønskede
resultater af Værditabsordningen var:
 | Forøgelse og fremskyndelse af den offentlige oprensning af forurenede grunde. |
 | Forurenede grunde, der anvendes til helårsbeboelse, er vurderet og oprenset hurtigere
til afmelding/frigivelse, end hvad der er muligt i henhold til Affaldsdepotloven. |
 | Ejere af forurenede grunde, vurderingsråd, realkreditinstitutter og ejendomsmæglere er
orienteret om Værditabsordningen. |
 | Erklæring fra amt om uproblematisk restforurening er udstedt. |
 | Risikovurdering er foretaget af forurenede grunde. |
Det må konstateres, at det med VTO i vidt omfang er lykkedes at nå de ønskede
resultater.
Det er lykkedes at fremskynde oprensningen af en række grunde, idet disse er blevet
oprenset til afmelding/frigivelse hurtigere, end det ellers ville være muligt under
Affaldsdepotloven.
Ejere af forurenede grunde og professionelle rådgivere er i rimeligt omfang orienteret
om Værditabsordningen. Det kan dog konstateres, at der fortsat er mange købere, som ikke
kender til ordningen, og som heller ikke kender de miljø- og sundhedsmæssige problemer
ved forureninger og restforureninger.
Som nævnt er en række forurenede grunde, der anvendes til helårsbeboelse, blevet
vurderet og oprenset. Der er imidlertid ikke blevet gennemført 150 årlige oprensninger,
som man ud fra bemærkningerne til loven om de økonomiske og administrative konsekvenser
kan beregne sig frem til, var det oprindelige udgangspunkt. Årsagen til dette er bl.a.,
at oprensningerne har vist sig at koste mere end dobbelt så meget som oprindeligt
antaget. De bevilgede midler er blevet opbrugt de fleste år, hvilket betyder, at der
skulle have været afsat flere midler til ordningen, hvis det oprindelige udgangspunkt for
antal årlige oprensninger skulle holdes.
Evalueringen af administrationen af ordningen - dvs. de nødvendige aktiviteter for
ordningens realisering - er beskrevet i de foregående afsnit. Det vurderes, at de
ønskede resultater af ordningen er opnået i en grad, som må betegnes som
tilfredsstillende.
Ordningens formål har ikke været tydeligt specificeret i hverken lovteksten eller i
bemærkningerne til lovforslaget. Dette har været problematisk i forhold til
administrationen af ordningen.
Når værditabet er det centrale hensyn bag ordningen, er det problematisk, at der ikke
findes en formålsparagraf i loven, som direkte beskriver i hvilket omfang, ordningen
forsøger at afhjælpe dette problem evt. i relation til andre hensyn.
Endvidere er det problematisk, at det i loven ikke klart er specificeret, om et fortsat
værditab er acceptabelt eller ej og i givet fald, hvor stort et værditab en oprenset
ejendom må kunne påregne. Ud fra bemærkningerne til lovforslaget er der dog ingen tvivl
om, at man ved lovens udarbejdelse var klar over, at der efter en oprensning fortsat kan
eksistere et værditab.
Det kan konstateres, at der er tvivl om, hvorvidt oprensede forurenede ejendomme i alle
tilfælde kan sælges og belånes på rimelige vilkår. I de tilfælde, hvor oprensning af
grunden kun er delvis, er der fortsat et værditab. Som tidligere nævnt er ca. halvdelen
af de gennemførte værditabsoprensninger endt med, at der er efterladt forurening på
grunden.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det dog, at man har været
opmærksom på problemet med delvist oprensede grunde, idet det nævnes, at "det
kan ikke afvises, at der kan være et værditab på sådanne ejendomme, fordi
ejendomsmarkedet af psykologiske årsager kan blive påvirket ...". Senere i
bemærkningerne siges: "Disse psykologiske markedsreaktioner løses ikke ved en lov,
der sikrer en hurtig gennemførelse af nødvendige oprydninger".
Selv om værditabet ved delvis oprensning muligvis er psykologisk betinget, kan det
ikke afvises, at det findes for denne type grunde. Der kan således være tvivl om,
hvorvidt ordningen på kortere sigt tilfredsstiller det primære hensyn bag loven, som er
knyttet til værditabsproblematikken.
Det vurderes, at disse psykologiske faktorer på længere sigt vil kunne elimineres, og
at ordningen dermed også vil kunne tilfredsstille det primære hensyn, når det gælder
delvist oprensede grunde. Begrundelsen er primært, at der ikke er objektive argumenter
for et værditab for delvis oprensede grunde. Hvorvidt de psykologiske faktorer på
længere sigt vil kunne elimineres i praksis er vanskeligt at vurdere. Udviklingen på
ejendomsmarkedet kan ikke forudses, ligesom udviklingen på området med forurenet jord og
grundvand er ukendt på blot lidt længere sigt. Forudsætningen for at de psykologiske
faktorer elimineres i praksis er, at de "uoplyste købere" orienteres og
overbevises om, at det ikke er forbundet med miljø- og sundhedsmæssige problemer at bo
på en grund med restforurening, når ejendommen er frigivet til boliganvendelse. Dette
kræver, at der gennemføres en øget informationsindsats overfor ejendomsmarkedets
interessenter herunder primært over for de personer, som man kan betegne som de uoplyste
købere.
Det understreges, at Værditabsordningen i sin hidtidige levetid er vokset fra at være
en ordning af begrænset omfang til en ordning, hvor der i dag er så stor søgning, at
der er opstået en venteliste. Dette skal tages som et udtryk for, at VTO på trods af
uklarhed om formål og graden af hensyntagen til værditabet tilfredsstiller et behov, som
mange ejere af boligejendomme har eller har haft.
Den overordnede konklusion på evalueringen må således være, at Værditabsordningen
er kendetegnet ved, at der er gennemført et tilfredsstillende antal sager på et solidt
grundlag, og at ordningen bærer en væsentlig del af byrden i forhold til løsning af
arealanvendelseskonflikter på forurenede boligejendommen.
Værditabsordningen opfylder det formål, som fremgår af bemærkningerne, idet der er
etableret en statslig finansieret oprydningsordning til hjælp for parcelhusejere og andre
ejere af helårsboliger, som uforvarende har erhvervet en forurenet grund.
Opfyldelsesgraden af hensyn og målsætninger bag Værditabsloven er som udgangspunkt
høj, men en endelig konklusion vanskeliggøres dog af problemer med tolkningen af lovens
hensigt.
Ordningen lider således under, at loven ikke indeholder en klart formuleret
formålsparagraf i forhold til værditabsproblematikken. Uklarheden om formålet samt
uklarheder om graden af hensyntagen til værditabet afspejles i en uensartet
administration. Endelig må det konkluderes, at der har været afsat for få midler til at
gennemføre alle de oprensninger, som der er blevet søgt om, ligesom antallet af
planlagte oprensninger ikke har kunnet gennemføres med de bevilgede midler.
I dette afsnit redegøres kort for resultatet af den delanalyse, som havde til formål at
afdække antallet af resterende tilskudsberettigede boligejere og foretage skøn over det
fremtidige tilskudsbehov. Nedenstående er et uddrag af analyserne i arbejdsnotat 3
(Analyser af restgruppen).
Der er opstillet tre skøn over restgruppens størrelse samt af det fremtidige
tilskudsbehov:
 | Værditabsudvalgets skøn fra betænkningen i 1992, fratrukket de grunde, som er blevet
oprenset. |
 | Skønnet opstillet i forbindelse med forslaget til lov om forurenet jord. Skønnet er
det bedst mulige opstillet af Miljøministeriet, og dækker det forventede antal grunde,
der rent faktisk vil blive oprenset efter værditabsordningen. |
 | Et skøn beregnet af COWI baseret på oplysninger fra Amternes Videnscenter for
Jordforurening og en række amter. |
Det skal her fremhæves, at der i beregninger på baggrund af tal fra Amternes
Videnscenter for Jordforurening (AVJ) og amterne er fremkommet et meget stort antal
ejendomme med boliger, der er diffust forurenede i lettere grad (dvs. under
afskæringskriterierne, hvor disse findes). Disse grunde er ikke medregnet i nedenstående
tabel over det fremtidige tilskudsbehov. Begrundelsen er i første række, at den
offentlige indsats overfor sådanne forureninger vil bestå i rådgivning og anbefalinger,
som ikke er udgiftsbebyrdende i værditabssammenhæng. Det er imidlertid uklart, hvilken
retsstilling disse grundes ejere vil have i værditabssammenhæng, hvis de kan dokumentere
eller sandsynliggøre, at også de har krav på en offentlig finansieret oprensning -
trods forureningens ringe koncentration. I arbejdsnotat 3 (Analyse af restgruppen) er der
opstillet flere tal for antallet af disse grunde - de svinger fra mindst 20.000 grunde til
langt over 50.000 på landsplan.
I nedenstående tabel 5 fremgår disse skøn. Der er en række forudsætninger for
specielt det sidste skøn, som er uddybet i arbejdsnotat 3 (Analyse af restgruppen).
Tabel 5
Vurderinger af restgruppens størrelse samt tilskudsbehov til oprensning, ekskl.
lettere forurenede grunde.
Kilde |
Skøn over restgruppens
størrelse (antal grunde) |
Skønnet udgift for
undersøgelse og oprensning pr. grund i kr. |
Samlet tilskudsbehov
totalt i mio. kr. |
Samlet tilskudsbehov
pr. år i mio. kr.4 |
Værditabsudvalget
(1992) |
2.200 |
500.000 |
1.100 |
55 |
Miljøstyrelsen |
600 |
750.000 |
450 |
23 |
Skøn beregnet af COWI |
10.000 |
950.0001
750.0002
500.0003 |
9.500
7.500
5.000 |
475
375
250 |
1 |
Dette er den gennemsnitlige udgift pr. grund, der indtil nu er undersøgt
og opryddet efter VTO. |
2 |
Miljøstyrelsens skønnede udgift på undersøgelse og oprensning. |
3 |
Værditabsudvalgets skønnede udgift fra 1992 på undersøgelse og
oprensning. |
4 |
Det er antaget, at de boligejere, der vil sælge deres forurenede grund,
vil tilmelde sig VTO. Det antages, at 5% af de tilskudsberettigede grunde handles pr. år. |
Umiddelbart kan Miljøstyrelsens skøn og COWI's skøn ikke sammenlignes.
Miljøstyrelsens skøn dækker over det antal oprensninger af punktkildeforureninger, som
Miljøstyrelsen forventer rent faktisk vil blive oprenset efter værditabsordningen.
Skønnet beregnet af COWI dækker antallet af tilskudsberettigede grunde, som kan
tilmeldes værditabsordningen. En del af disse grunde vil ved den konkrete sagsbehandling
vise sig ikke at opfylde alle betingelser, og er derfor alligevel ikke
tilskudsberettigede, selvom grunden er forurenet og anvendes til bolig. Et eksempel kan
være, at grundejeren ikke var uvidende om forureningen ved købet af grunden. COWI
vurderer, at denne del af de beregnede skøn er så lille, at det er uden betydning i
denne sammenhæng.
Det skal nævnes, at et samlet skøn over restgruppens totale størrelse på baggrund
af tal fra de adspurgte amter og AVJ er på mellem 8.000 og 21.000 tilskudsberettigede
grunde. Det vil formodentlig være således, at en del af de tilskudsberettigede
grundejere ikke vil benytte ordningen, således at den faktiske udnyttelse er mindre end
det skønnede totale antal tilskudsberettigede grunde. Hvor stor en del kan dog ikke
vurderes. Det er som et eksempel på de mulige fremtidige omkostninger valgt, at anvende
et tal på 10.000 tilskudsberettigede grunde i beregningen vist i tabel 5.
Blandt de argumenter, der i dag høres fra boligejere mod at benytte ordningen, skal
nævnes:
 | Man har boet på grunden i mange år - man kan derfor ikke forestille sig at
forureningen udgør et problem. |
 | Det må være et samfundsproblem at rydde op, og derfor vil man ikke betale
egenbetalingen. |
Med de nuværende årlige bevillinger på ca. 35 millioner kr. vil det ifølge de
samlede udgifter fra Værditabsudvalget, Miljøstyrelsen og amterne vare hhv. ca. 32, 13
og 143-272 år at færdiggøre VTO.
Det reelle behov for midler til ordningen fremover kan vurderes at ligge et sted
imellem de i tabellen beregnede tal. Imidlertid kan det på det foreliggende grundlag ikke
afgøres hvilket af skønnene, der er det mest realistiske. Det synes dog sandsynligt, at
de nuværende årlige midler langt fra er tilstrækkelige til at kunne dække behovet.
Dette har bl.a. betydning i forhold til hensynet om at fremrykke oprydninger i forhold til
den offentlige prioriterede oprydningsindsats indenfor en overskuelig tidshorisont.
Arbejdet med evalueringen af ordningen har resulteret i en række ideer til forbedring
af Værditabsordningen. Ideerne har spændt meget vidt - lige fra at nedlægge ordningen
til blot at ændre dens navn. Der er desuden kommet mange forslag til videreudvikling af
VTO fra de interviewede interessenter, primært amterne.
Nedenfor beskrives først de forslag, som er fundet mest relevante på baggrund af den
gennemførte evaluering. Endelig diskuteres en række forslag, som har været drøftet som
anbefalinger til forbedringer, men efterfølgende er forkastet. Det skal understreges, at
alle forslag står for COWI's regning.
Nedenstående forslag til forbedringer afgrænser sig til forslag, som fortsat bevarer
ordningen som en ordning af den samme type som hjemlet i Værditabsloven.
 | Formålet med ordningen bør præciseres, således at det mere klart fremgår i hvilken
grad, det kan forventes, at værditabsproblemet afhjælpes. |
 | Decentral administration har fordel af at være hurtig og fleksibel, hvilket ofte er at
foretrække. Alligevel bør det sikres, at der er en rimelig ensartet praksis i de
forskellige amter, da det ikke kan være acceptabelt, at der er administrativt begrundede
forskelle af så central betydning som spørgsmålet om oprensningsniveau i en ordning som
VTO. Dette kunne ske i form af en vejledning eller en cirkulæreskrivelse fra
Miljøstyrelsen til amterne. |
 | De økonomiske udgifter ved en total oprensning bør altid belyses som en del af det
udarbejdede økonomioverslag. I denne forbindelse skal muligheden for at købe de værst
forurenede grunde belyses. Disse overslag skal sammenholdes med ejendomsvurderingen. |
 | For mange boligejere er egenbetalingen et argument for ikke at tilmelde sig ordningen. I
de tilfælde, hvor det fra start er klart, at ejendommen aldrig vil blive totalt oprenset,
bør der skabes mulighed for, at der ikke skal erlægges egenbetaling. |
 | Informationsindsatsen bør tages op til revision. Der bør bl.a. tages initiativ til at
revidere den gamle pjece, således at den forklarer, hvad boligejere kan forvente af
ordningen. Denne opgave bør gennemføres centralt. Det naturlige vil være, at
Miljøstyrelsen står for revisionen eller alternativt, at amterne reviderer pjecen i
fællesskab, f.eks. i regi af Amternes Videnscenter for Jordforurening. |
 | Der bør specielt gøres en indsats overfor de "uoplyste" aktører på
ejendomsmarkedet, således at de bibringes en klar forståelse af betydningen af
forurening på grunden - og naturligvis specielt konsekvensen af efterladt forurening
efter oprensning. Dette skal gøres for at forhindre, at misforståelser og psykologiske
faktorer påvirker værdifastsættelsen af en forurenet grund. Det skal nævnes, at en
sådan målrettet og koncentreret informationsindsats allerede kendes fra den offentlige
indsats på jordforureningsområdet, f.eks. fra oprensninger efter Jordforureningsloven af
børneinstitutioner. |
 | Bevillingssystemet bør tages op til revision, således at de værste problemer
elimineres. Det gælder specielt mulighederne for at få merbevillinger i sager, hvor
budgettet er overskredet. Det vurderes, at oprettelsen af en bufferpulje vil medvirke til
at få mere realistiske budgetter i VTO-sagerne end i dag. |
 | Tilsvarende bør amterne overveje at indføre en organisering af arbejdet med VTO-sager,
der sikrer, at de bureaukratiske problemer i forhold til Finansstyrelsen holdes på et
minimum. En løsning med en VTO-nøglemedarbejder i amtet kunne være en god ide.
Grundlaget for disse tiltag bør dog være en erfaringsudveksling amterne imellem om
VTO-administrationen. Erfaringsudvekslingen kunne omfatte andre elementer i
administrationen end de organisatoriske, f.eks. behovet for information, specielt under
forløbet af en VTO-sag. |
 | Mulighederne for at optimere økonomien i VTO-sager bør undersøges. Det vurderes, at
der potentielt vil kunne opnås besparelser, hvis der i højere grad udnyttes de
stordriftsfordele i forhold til analyseudgifter, jordbortskaffelse osv., der findes, evt.
set i sammenhæng med indsatsen i øvrigt i amterne. |
 | Det bør overvejes at lempe reglerne for overtagelse i stedet for oprydning. Baggrunden
for dette forslag skal ses i lyset af, at det kan konstateres, at der er flere tilfælde,
hvor oprydningsomkostningerne langt har oversteget ejendommens værdi. Hidtil er
overtagelse og økonomisk kompensation blevet forkastet, fordi bemærkningerne i loven
siger, at vurderingen skal foretages under hensyntagen til om oprydning alligevel vil
være nødvendig inden for overskuelig fremtid. |
 | En af ambitionerne med denne evaluering var at forsøge at kvantificere værditabet mere
nøjagtigt, end det hidtil har været muligt. Det kunne imidlertid ikke lade sig gøre i
den udstrækning, som det var tænkt pga. mangel på handler med forurenede ejendomme.
I forhold til at begrænse værditabet vurderes det imidlertid at være af stor betydning,
at kvantificeringen af værditabet bliver bedre. Realkreditinstitutter og ejendomsmæglere
giver alle udtryk for, at dette vil kunne bidrage til at reducere værditabet med tiden,
dels fordi kreditinstitutternes kreditpolitik vil blive mere lempelig, når de ved, hvad
de har at forholde sig til, dels fordi ejendomsmarkedet mere præcist vil kende
konsekvensen af en forurening og forkaste noget ubegrundet forsigtighed.
På samme måde må en øget informationsindsats til borgere om, at der ikke eksisterer
nogen objektiv begrundelse for et værditab på en ejendom med en restforurening
(frigivet), forventes at have en positiv indflydelse på det faktiske værditab. |
Fra amternes side har der været stillet forslag om at ændre navnet på
Værditabsordningen til et navn, som signalerede noget om miljø. Selvom ideen kan synes
fornuftig ud fra en tanke om, at det er miljøet, som umiddelbart forbedres via ordningen,
så synes ideen uhensigtsmæssig. Det primære hensyn bag loven er netop værditabet,
hvorfor navnet har en god signalværdi.
Egenbetalingen, som er betragtelig, men dog beskeden i forhold til de totale
omkostninger, har vist sig at være en barriere for benyttelse af VTO. Et forslag kunne
derfor være at afskaffe egenbetalingen. Imidlertid synes egenbetalingen at fungere efter
hensigten. Den sikrer, at begæring om oprydning først finder sted, når boligejeren
virkelig har behov for en oprydning, hvilket vil sige, når en grundejer står i en
situation, hvor et værditab kan blive realiseret.
Det har været foreslået at bevilge flere penge til ordningen, hvilket der for så
vidt kan konstateres et behov for, da der er venteliste for imødekommelse af ansøgninger
og, da der fortsat eksisterer en stor restgruppe af ejendomme som falder ind under VTO.
Imidlertid vurderes dette udelukkende at være et politisk spørgsmål, som det ikke
tilkommer denne evaluering at tage stilling til. Det skal dog tilføjes, at de
interviewede kreditforeninger mener, at flere midler vil have en generel positiv effekt
på markedet, såfremt det vil give en forventning om at alle ejendomme som opfylder
betingelserne under VTO kan få ryddet op inden for meget få år.
Endelig kunne det overvejes helt at afskaffe ordningen med den begrundelse at
Jordforureningsloven varetager miljøet. Forslaget er fornuftigt ud fra en miljø- og
sundhedsmæssig betragtning, da disse aspekter allerede varetages fornuftigt i
Jordforureningsloven, hvor registrerede grunde opryddes i prioriteret rækkefølge. På
denne måde ville grunde med mindre forureninger ikke kun komme frem i køen. Forslaget
kan imidlertid klart forkastes ud fra en værditabsbetragtning. Nærværende evaluering
har vist, at der eksisterer et værditab for de forurenede ejendomme, som afhjælpes via
VTO, hvilket netop var det primære hensyn bag ordningen.
Se her! |
|