| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Værditabsordningen
I dette afsnit redegøres kort for resultatet af den delanalyse, som havde til formål at
afdække antallet af resterende tilskudsberettigede boligejere og foretage skøn over det
fremtidige tilskudsbehov. Nedenstående er et uddrag af analyserne i arbejdsnotat 3
(Analyser af restgruppen).
Der er opstillet tre skøn over restgruppens størrelse samt af det fremtidige
tilskudsbehov:
 | Værditabsudvalgets skøn fra betænkningen i 1992, fratrukket de grunde, som er blevet
oprenset. |
 | Skønnet opstillet i forbindelse med forslaget til lov om forurenet jord. Skønnet er
det bedst mulige opstillet af Miljøministeriet, og dækker det forventede antal grunde,
der rent faktisk vil blive oprenset efter værditabsordningen. |
 | Et skøn beregnet af COWI baseret på oplysninger fra Amternes Videnscenter for
Jordforurening og en række amter. |
Det skal her fremhæves, at der i beregninger på baggrund af tal fra Amternes
Videnscenter for Jordforurening (AVJ) og amterne er fremkommet et meget stort antal
ejendomme med boliger, der er diffust forurenede i lettere grad (dvs. under
afskæringskriterierne, hvor disse findes). Disse grunde er ikke medregnet i nedenstående
tabel over det fremtidige tilskudsbehov. Begrundelsen er i første række, at den
offentlige indsats overfor sådanne forureninger vil bestå i rådgivning og anbefalinger,
som ikke er udgiftsbebyrdende i værditabssammenhæng. Det er imidlertid uklart, hvilken
retsstilling disse grundes ejere vil have i værditabssammenhæng, hvis de kan dokumentere
eller sandsynliggøre, at også de har krav på en offentlig finansieret oprensning -
trods forureningens ringe koncentration. I arbejdsnotat 3 (Analyse af restgruppen) er der
opstillet flere tal for antallet af disse grunde - de svinger fra mindst 20.000 grunde til
langt over 50.000 på landsplan.
I nedenstående tabel 5 fremgår disse skøn. Der er en række forudsætninger for
specielt det sidste skøn, som er uddybet i arbejdsnotat 3 (Analyse af restgruppen).
Tabel 5
Vurderinger af restgruppens størrelse samt tilskudsbehov til oprensning, ekskl.
lettere forurenede grunde.
Kilde |
Skøn over restgruppens
størrelse (antal grunde) |
Skønnet udgift for
undersøgelse og oprensning pr. grund i kr. |
Samlet tilskudsbehov
totalt i mio. kr. |
Samlet tilskudsbehov
pr. år i mio. kr.4 |
Værditabsudvalget
(1992) |
2.200 |
500.000 |
1.100 |
55 |
Miljøstyrelsen |
600 |
750.000 |
450 |
23 |
Skøn beregnet af COWI |
10.000 |
950.0001
750.0002
500.0003 |
9.500
7.500
5.000 |
475
375
250 |
1 |
Dette er den gennemsnitlige udgift pr. grund, der
indtil nu er undersøgt og opryddet efter VTO. |
2 |
Miljøstyrelsens skønnede udgift på undersøgelse og
oprensning. |
3 |
Værditabsudvalgets skønnede udgift fra 1992 på
undersøgelse og oprensning. |
4 |
Det er antaget, at de boligejere, der vil sælge deres
forurenede grund, vil tilmelde sig VTO. Det antages, at 5% af de tilskudsberettigede
grunde handles pr. år. |
Umiddelbart kan Miljøstyrelsens skøn og COWI's skøn ikke sammenlignes.
Miljøstyrelsens skøn dækker over det antal oprensninger af punktkildeforureninger, som
Miljøstyrelsen forventer rent faktisk vil blive oprenset efter værditabsordningen.
Skønnet beregnet af COWI dækker antallet af tilskudsberettigede grunde, som kan
tilmeldes værditabsordningen. En del af disse grunde vil ved den konkrete sagsbehandling
vise sig ikke at opfylde alle betingelser, og er derfor alligevel ikke
tilskudsberettigede, selvom grunden er forurenet og anvendes til bolig. Et eksempel kan
være, at grundejeren ikke var uvidende om forureningen ved købet af grunden. COWI
vurderer, at denne del af de beregnede skøn er så lille, at det er uden betydning i
denne sammenhæng.
Det skal nævnes, at et samlet skøn over restgruppens totale størrelse på baggrund
af tal fra de adspurgte amter og AVJ er på mellem 8.000 og 21.000 tilskudsberettigede
grunde. Det vil formodentlig være således, at en del af de tilskudsberettigede
grundejere ikke vil benytte ordningen, således at den faktiske udnyttelse er mindre end
det skønnede totale antal tilskudsberettigede grunde. Hvor stor en del kan dog ikke
vurderes. Det er som et eksempel på de mulige fremtidige omkostninger valgt, at anvende
et tal på 10.000 tilskudsberettigede grunde i beregningen vist i tabel 5.
Blandt de argumenter, der i dag høres fra boligejere mod at benytte ordningen, skal
nævnes:
 | Man har boet på grunden i mange år - man kan derfor ikke forestille sig at
forureningen udgør et problem. |
 | Det må være et samfundsproblem at rydde op, og derfor vil man ikke betale
egenbetalingen. |
Med de nuværende årlige bevillinger på ca. 35 millioner kr. vil det ifølge de
samlede udgifter fra Værditabsudvalget, Miljøstyrelsen og amterne vare hhv. ca. 32, 13
og 143-272 år at færdiggøre VTO.
Det reelle behov for midler til ordningen fremover kan vurderes at ligge et sted
imellem de i tabellen beregnede tal. Imidlertid kan det på det foreliggende grundlag ikke
afgøres hvilket af skønnene, der er det mest realistiske. Det synes dog sandsynligt, at
de nuværende årlige midler langt fra er tilstrækkelige til at kunne dække behovet.
Dette har bl.a. betydning i forhold til hensynet om at fremrykke oprydninger i forhold til
den offentlige prioriterede oprydningsindsats indenfor en overskuelig tidshorisont.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|