| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøvurdering af plastdrikkebægre
5. Afprøvning af genbrugsbægre
I dette afsnit følger korte resumeer af nogle af de forsøg der tidligere er
gennemført i Danmark samt i Tyskland med anvendelsen af plastgenbrugsbægre ved større
arrangementer.
Det tyske system med anvendelse af genbrugsbægre på stadioner startede for snart
10 år siden i München.
Det var firmaet Cup-Service GmbH, der tilbød det Olympiske Stadion i München at
erstatte engangsbægrene der blev anvendt til udskænkning af øl og vand, med
genbrugsbægre af plast. Cup-Service stod for den efterfølgende distribution og vask af
bægrene.
Systemet var båret frem af et krav fra myndighederne i Bayern om at der kun må
anvendes genbrugsbægre på stadioner. De fleste andre tyske Länder har siden indført
samme regler. Kravet har tilsyneladende opbakning fra stadionerne og tilskuerne.
Cup-Service står for genbrugssystemerne på 7-8 stadioner i München området, mens
andre firmaer står for lignende arrangementer på andre stadioner i Tyskland.
Nedenstående oplysninger om genbrugssystemet på det Olympiske Stadion i München er
indsamlet i forbindelse med en studietur til München d. 9.-10. maj 2000.
5.1.1 Erfaringer fra det Olympiske Stadion i München
Systemet med genbrugsbægre på det Olympiske Stadion i München fungerer på følgende
måde:
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Cup-Service træffer aftale med München Olympiske Stadion om levering af genbrugsbægre
til stadionets udskænkningboder, som drives af en forpagter. Stadionet er kommunalt ejet. |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Cup-Service får fremstillet 100.000 bægre i hvid polypropylen efter eget design |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Cup-Service påfører bægrene tryk efter aftale med sponsor. For år 2000 var det
"telegate", som reklamerede for deres nummeroplysning m.v. |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Cup-Service fordeler bægrene til udskænkningboderne (normalt er der 10 sådanne boder
på stadionet, der har plads til 60 000 tilskuere) . Antallet afpasses efter de enkelte
arrangementer. Ved en champion league kamp d. 9. maj 2000, hvor der var 60 000 tilskuere,
blev der brugt i alt ca. 40 000 bægre. |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Bægrene indsamles i boder der er placeret umiddelbart ved siden af
udskænkningstederne. De er normalt betjent af én eller et par medarbejdere. Panten
tilbagebetales; den er på 2 DM (ca. 7,6 kr. Der tilbageleveres i gennemsnit 95% af de
udleverede bægre. De resterende tages med hjem. Evt. bortkastede bægre samles op af
andre som så indløser panten. Der forekommer af denne grund ingen bortkastede bægre på
stadionet efter arrangementerne. |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Bægrene stables og placeres i plastkasser. |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Et vaske-firma, som Cup-Service har truffet aftale med, afhenter bægrene og bringer dem
til et vaskeanlæg, der ligger i en landsby i Münchens nordlige udkant. |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Vaskefirmaet vasker og tørrer hurtigst muligt bægrene og plastkasserne. Vaskeanlægget
har en kapacitet på 2 000 bægre i timen. Bægrene kontrolleres for urenheder og skader,
og der kasseres i gennemsnit 1% af bægrene. Der fresmtilles plasgranulat af de kasserede
bægre, som dog ikke kan anvendes til levnedsmiddelemballager igen. Bægrene bringes til
et centralt lager hos Cup-Service, som derefter er klar til at redistribuere et passende
antal bægre til udskænkningsboderne ved nye arrangementer |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Cup-Service supplerer bæger-beholdningen om nødvendigt, så der altid er et
tilstrækkeligt antal til alle typer arrangementer. |
5.1.2 Genbrugssystemets økonomi
Cup-Service modtog sidste år 200 000 DM fra sponsoren mod at sponsoren fik sin reklame
på alle bægre der anvendes på stadionet det pågældende år (umiddelbart uden for
stadionet udskænkes drikke i genbrugsbægre i et konkurrerende genbrugssystem). I år
regner Cup-Service med en ny sponsoraftale på 250 000 DM.
Bægrene leveres kvit og frit til udskænknings-forpagteren som indkluderer 2 DM i pant
per drink. Ved indsamlingsboderne som også drives af udskænknings-forpagteren,
tilbagebetales panten.
Cup-Service betaler vaske-firmaet 10,5 pfennig per bæger for transport og vask af
bægrene.
Stadionet godtgør overfor Cup-Service for tabet af bægre under arrangementet med en
pris på 1 DM per bæger, mod at Cup-Service hele tiden sørger for at bæger-beholdningen
er suppleret.
Stadionet har med indførelsen af genbrugsbægersystemet reduceret sine oprydnings- og
affaldsbort-skaffelsesomkostinger.
5.1.3 Andre observationer fra det Olympiske Stadion i München
Der syntes på intet tidspunkt at være væsentlige kødannelser ved indsamlingsboderne
for genbrugsbægerene, selvom der blev håndteret ca. 40 000 bægre.
Der var ingen væsentlig information om pantsystemet. I udskænkningsboderne var der
anført at drikkene var inklusiv pant, og i indsamlingsboder var der et skilt som anførte
at panten var 2 DM. Bægrene var ikke påført informationer om panten.
Der var ikke efterladt bægre på stadionet eller i omgivelserne efter arrangementet.
Der var generelt meget rent.
Cup-Service har udviklet en automat, som det var tænkt skulle erstatte
indsamlingsboderne, men der blev svindlet så meget med automaterne, at de ikke længere
markedsføres.
Tivoli har i samarbejde med Dansk Flaskegenbrug A/S igennem sæsonerne siden 1998
anvendt plastgenbrugsbægre af polypropylen ved udskænkning af drikkevarer ved
Fredagskoncerterne.
Anvendelsen af genbrugsbægrene kørte de første år på forsøgsbasis, men nu er
systemet så indarbejdet og generelt accepteret at det må betragtes som en permanent
ordning.
Genbrugssystemet fungerer på følgende måde:
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Tivoli bestiller hver sæson et bestemt antal bægre med tryk på hos Dansk
Flaskegenbrug A/S, som bestiller bægrene med tryk via DUNI hos CupService i München |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Dansk Flaskegenbrug leverer bægrene til Tivoli, som fordeler dem til forvalterne af
udskænkningsboder samt udvalgte restauratører omkring Plænen i Tivoli |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Der er aftalt en pant på 5 kr. |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Tivoli arrangerer ved hver Fredagskoncert et antal boder til returnering af bægrene
samt den fornødne skiltning |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | De returnerede bægre samles i plastkasser leveret af Dansk Flaskegenbrug |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | De indsamlede bægre samles centralt, hvorfra Dansk Flaskegenbrug afhenter dem den
efterfølgende dag og bringer dem til vaskeanlægget i Hundige |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | De vaskede bægre bringes tilbage til Tivoli i den følgende uge |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Dansk Flaskegenbrug bortskaffer de kasserede bægre ved levering til
materialegenvinding. |
Ud fra regnskabet over antal bægre i de forskellige kategorier, som anvendes i Tivoli,
kan følgende returneringsprocenter og triptal for de enkelte sæsoner beregnes.
Tabel 5.1:
Returneringsprocenter og triptal for anvendelse af genbrugsbægre i Tivoli 1998 - 2000
Årstal |
Antal leveret |
Returnerings-procent |
Triptal |
1998 |
91 786 |
89 |
9 |
1999 |
114 527 |
86 |
7 |
2000 |
99 899 |
87 |
7,9 |
I alt |
306 212 |
87,5 |
7,9 |
Som det fremgår, er der et svind på over 10% for alle sæsoner, hvilket primært
tilskrives "souvenir-effekten", hvilket medfører, at kunderne ikke returnerer
bægrene. Bægrene bliver således enten taget med hjem eller kasseret uden for
genbrugssystemets område.
På de årlige Roskildefestivaler har der siden 1996 været pant på éngangsbægre
af plast til øl og sodavand. Panten har været på 1 kr pr bæger. Formålet hermed har
været dels at sikre at bægrene bliver returneret så de ikke ligger og flyder på
jorden, dels at de har kunnet sendes til genvinding.
Desuden har der været pant på låg til bægrene samt bærehanke til flere bægre.
I 1998 indledtes et nyt forsøg med genbrugsbægre af polypropylen, som efter
festivalen blev sendt til vask for at blive opmagasineret til næste års festival. Panten
på genbrugsbægrene har været 6 kr pr stk.
Returneringsprocent og triptal for de forskellige typer bægre, anvendt på
roskildefestival fremgår af tabel 5.2 og 5.3 nedenfor. Der foreligger desværre ikke data
for returnerede éngangbægre for 1996 og for returnerede genbrugsbægre i 2000.
Tabel 5.2:
Returneringsprocenter og triptal for anvendelse af returnerbare éngangsbægre på
Roskildefestival 1996 - 2000
Årstal |
Antal leveret |
Returnerings-procent |
Triptal |
1997 |
796 600 |
98 |
1 |
1998 |
901430 |
87 |
1 |
1999 |
1 034 420 |
85 |
1 |
2000 |
1 293 000 |
69 |
1 |
I alt/gennemsnit |
4 025 450 |
83 |
1 |
Tabel 5.3:
Returneringsprocenter og triptal for anvendelse af genbrugsbægre på Roskildefestival
1998 - 2000
Årstal |
Antal leveret |
Returnerings- procent |
Triptal |
1998 |
100 000 |
70 |
6,3 |
1999 |
83 840 |
57 |
2,6 |
2000 |
51 168 |
58 |
- |
I alt/gennemsnit |
235 008 |
62 |
- |
Som det fremgår er der en ganske høj returneringsprocent for éngangsbægrene, mens den
er relativ lav for genbrugsbægrene. Triptallet for genbrugsbægrene er følgelig også
relativ lav. Den lave returneringsprocent skyldes ganske givet
"souvenireffekten".
Den høje pant på genbrugsbægrene synes desuden at betyde, at genbrugssystemet har
vanskeligt ved at konkurrere med systemet med éngangsbægre.
I forbindelse med dette projekt blev der gennemført afprøvninger af genbrugsbægre
på Lyngby Stadion, for at se hvordan et genbrugsbægersystem vil fungere under
fodboldkampe, idet fodboldkampe udgør et stort potentiale for genbrugsbægre.
I løbet af sommeren 2000, indgik Dansk Flaskegenbrug A/S en aftale med Lyngby Stadion
om at afprøve konceptet ved tre fodboldkampe i efteråret, nemlig fodboldkampe mandag d.
30. oktober, søndag d. 12. november og søndag d. 26. november
Dansk Flaskegenbrug udarbejdede i samarbejde med Lyngby Stadion planer for den
praktiske afvikling af forsøgene, herunder:
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Indkøb og trykning af bægre |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Logistik for distribution og returtagning af bægre |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Vask af bægrene |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Fastlæggelse af pant |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Instruktion af personale |
![](../../_themes/nyt-milj-/dot.gif) | Skiltning og information |
Der blev valgt transparente PP bægre med logo for fodboldklubben (Lyngby FC) klubbens
sponsor (PFA) samt Dansk Bægergenbrug. Desuden var det anført på glasset at det er et
pantglas.
Det blev aftalt at Dansk Bægergenbrug, som er en del af Dansk Flaskegenbrug A/S,
skulle stå for levering af de rene genbrugsbægre, mens forpagteren selv skulle stå for
distributionen til udskænkningsboder og restauranten samt at de selv skulle etablere
indsamlingsboder, 4 i alt på stadionet.
Dansk Bægergenbrug hentede bægrene efter hver kamp, vaskede dem og returnerede dem
inden den følgende kamp.
Panten blev fastsat til 5 kr, en pris der ligger tæt på den faktiske bægerpris, og
som er hensigtmæssigt at håndtere ved returnering af panten.
Dansk Bægergenbrug udarbejdede en praktisk anvisning for hvordan de returnerede bægre
skulle stables i transportkasserne, samt et skema for opgørelse af pantregnskabet.
Desuden udarbejdede Dansk Bægergenbrug en checkliste for de hvilke opgaver der skulle
udføres og hvem der ville være ansvarlige for opgaverne, se bilag 1.
Desuden fik Dansk Bægergenbrug udarbejdet nogle skilte og plakater, der informerede
tilskuerne om afprøvningen samt om hvor man kunne returnere bægrene og få panten retur.
I tabel 5.4 er vist en opgørelse over antal bægre der blev distribueret, hvor mange
der kom retur samt triptallet for de enkelte kampe.
Tabel 5.4:
Returneringsprocenter og triptal for anvendelse af genbrugsbægre på Lyngby Stadion,
efteråret 2000
Dato |
Antal udleveret |
Returnerings- procent |
Triptal |
30. oktober |
1 595 |
75 |
4 |
12. november |
1 539 |
88 |
7,7 |
26. november |
2 394 |
83 |
5,9 |
I alt |
5 528 |
82 |
5,5 |
I alt blev 976 bægre ikke returneret og der var et internt svind på grund af brækage
på 25 i forbindelse med afprøvningen.
Som det fremgår var der ved den første kamp en relativ lav returneringsprocent, 75%,
hvilket ganske givet skyldtes nyhedsinteresse og souvenir-effekt blandt klubbens
tilhængere. Bægrene var udstyret med klubbens logo.
Ved de to første kampe var vejret regnfuldt, og ved den sidste var vejret koldt. Dette
har medvirket til et behersket køb af drikkevare. Der er dog alligevel opnået en rimelig
høj returneringsprocent ved de to sidste kampe.
Gennem uformelle interviews med nogle få tilskuere fremgik det at der var en generel
accept af genbrugskonceptet, og at man var opmærksom på det miljømæssige perspektiv
ved systemet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |