| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøvurdering af plastdrikkebægre
6. Samlet vurdering af bægrene
I dette afsnit er der opstillet budgetter for indførelse af genbrugsbægre til
erstatning for éngangsbægre på et stadion. Der er taget udgangspunkt i konkrete data
for priser på bægre, vask, returneringsprocent, svind, transport m.v. samt skønnede
data for returtagning, sponsorindtægter m.v. fra testene på Lyngby Stadion.
Omkostninger og indtægter ved anvendelse af genbrugsbægrene er stillet op overfor de
tilsvarende omkostninger ved éngangsbægre, så man kan se hvor de afviger fra hinanden.
I tabel 6.1 nedenfor er der regnet på et eksempel med gennemsnitlige omkostninger pr.
bæger ved en fodboldkamp med 3 000 tilskuere der efterspørger 3 000 drikke.
Tabel 6.1:
Omkostninger ved distribution af drikkevarer i genbrugs-, henholdsvis éngangsbægre
på stadion, beregnet i kr. pr. bæger
|
Genbrugs-
bæger 1, PP |
Genbrugs-
bæger 2, PC |
Éngangs-
bæger 1, PS |
Éngangs-
bæger 2, PS |
Pris pr bæger ved 5,5 trip for
genbrugsbægre (Note 1) |
0,66 |
0,65 |
0,34 |
0,38 |
To-farvet tryk på bægrene (2) |
0,22 |
0,25 |
0,34 |
0,38 |
Ny afgift pr 1. april 2001 (3) |
0 |
0 |
0,22 |
0,25 |
Vask incl. transport (4) |
0,55 |
0,55 |
0 |
0 |
Returtagning, løn (5) |
0,20 |
0,20 |
0 |
0 |
Tab ved internt svind (6) |
0,02 |
0,02 |
0 |
0 |
Affaldsbortskaffelse (7) |
0 |
0 |
0,008 |
0,009 |
Administration (8) |
0,10 |
0,10 |
0 |
0 |
Samlede omkostninger |
1,75 |
1,77 |
0,91 |
1,02 |
Pantoverskud (9) |
0,89 |
0,89 |
0 |
0 |
Sponsorindtægt (10) |
0,33 |
0,33 |
0,33 |
0,33 |
Samlede indtægter |
1,22 |
1,22 |
0,33 |
0,33 |
Overskud/underskud |
-0,53 |
-0,55 |
-0,58 |
-0,69 |
Noter:
(1): |
Der er regnet med at der indkøbes min. 5 000 bægre |
(2): |
Der er regnet med to-farvet tryk; tryk på genbrugsbægrene
vil normalt være af højere kvalitet end på éngangsbægrene |
(3) |
Der forventes en forhøjet statsafgift på éngangsemballage
fra 1. april 2001 på 19 kr/kg |
(4) |
Der regnes med at bægrene vaskes externt; priserne er incl.
transport |
(5) |
Der er regnet med en ufaglært til 200 kr/tim i tre timer pr
kamp |
(6) |
Der er regnet med en brækage på ca. 10 bægre pr kamp |
(7) |
Der er regnet med en 600 l beholder, der tømmes som
dagrenovation én gang pr uge til 1000 kr pr kvartal. |
(8) |
Der er regnet med 1 times extra administration for
genbrugsbægre a 300 kr. |
(9) |
Der er regnet med en pant på 5 kr og at 300 bægre ikke
returneres pr kamp |
(10) |
Vanskeligt at fastsætte, men her er regnet med en indtægt
på 10 000 kr. for en sæson med 20 kampe |
Som det fremgår af opstillingen i tabel 6.1 fremstår Genbrugsbæger 1 (PP bægeret)
som noget billigere i drift end de andre bægre, og især Éngangsbæger 2 (det glasklare
PS bæger) der fremstår som den dyreste løsning. Generelt afhænger den økonomiske
vurdering af bægrene af en lang række faktorer, hvoraf en del af dem er ret usikre.
F.eks. vil genbrugsbægrenes økonomi afhænge meget af returneringprocenten og pantens
størrelse. Ved en højere returneringsprocent vil triptallet øges og bægerprisen
inklusiv trykkeomkostninger vil blive mindre pr trip. Til gengæld vil indtægterne fra
ikke indløst pant falde mere end gevinsten ved billigere bægre. En lavere pant vil
umiddelbart reducere indtægten fra ikke indløst pant, men vil måske tilgengæld
reducere returneringsprocenten, som virker i den modsatte retning.
På miljøregnskabet vil en højere returneringprocent dog altid tælle positivt.
For Engangsbægrene vejer trykkeomkostningerne relativt meget i forhold til
trykkeomkostningerne på genbrugsbægrene når der regnes med et triptal på 5,5 for
genbrugsbægrene. Desuden vejer den øgede afgift relativ tungt for éngangsbægrene, da
den ikke gælder for genbrugsemballage.
Sponsorindtægterne spiller også en væsentlig rolle og denne vil være individuel for
de enkelte stadioner og sikkert også individuel for de enkelte sæsoner.
I tabel 6.2 nedenfor er omkostningerne opgjort for de fire bægertyper ved to
alternative situationer, nemlig ved 3-dobbelt sponsorbidrag og ved forøget triptal til
10.
Tabel 6.2:
Beregnede samlede omkostninger for de fire bægertyper ved 3 alternative situationer;
1) triptal 5,5, 2) triptal 10 og 3) 3-dobbelt sponsorindtægt
|
Genbrugs-
bæger 1, PP |
Genbrugs-
bæger 2, PC |
Éngangs-
bæger 1, PS |
Éngangs-
bæger 2, PS |
Overskud/underskud, som ovenfor |
-0,59 |
-0,59 |
-0,57 |
-0,81 |
Ved 10 trip |
-0,6 |
-0,6 |
-0,57 |
-0,8 |
Overskud/underskud ved 3 dobbelt
sponsorbidrag (30 000 kr. pr sæson) |
0,08 |
0,07 |
0,09 |
-0,14 |
Som det fremgår af tabel 6.2 vil en fordobling af triptallet - alt andet lige - ikke
ændre det økonomiske billede væsentlig, idet de reducerede bægeromkostninger bliver
opvejet af reduceret pantoverskud. Øgede sponsorindtægter forbedrer derimod alt andet
lige økonomien i systemet.
Udover stadionet vil indførelsen af genbrugssystemer have afledte økonomiske
konsekvenser for f.eks. de kommuner, der i mange tilfælde er ansvarlige for oprydning på
stadionerne. Ved indførelse af genbrugssystemet vil der være meget mindre affald,
hvorved de sparer omkostninger til oprydningen.
Skæbnen af de bægre der ikke returneres kendes ikke, men det må antages at en del
tilskuere tager dem med hjem, og at de her enten bruges eller blot opmagasineres. før
eller siden vil alle bægrene dog blive bortskaffet sandsynligvis ved forbrænding med
energiudnyttelse.
De eneste arbejdsmæssige funktioner ved håndtering af genbrugsbægre, der
adskiller sig fra engangsbægrene er håndteringen af de tomme bægre. Det der her kunne
være problematisk er løft af kasserne med bægrene.
Der kan være op til 290 bægre i transportkasserne, svarende til en samlet vægt pr
kasse på 12-14 kg. I følge Arbejdstilsynets meddelelse nr. 4.05.2 om vurdering af løft,
kan såkaldte "underarmsløft" (d.v.s. løft lidt ud fra kroppen) på over 12 kg
være problematiske, hvilket vil sige at der skal tages hensyn til bevægelser under
løftet samt antal gange løftet finder sted.
Det antal løft der kan være tale om i forbindelse med stadioner af Lyngby Stadions
størrelse vil maksimalt ligge på 10-15 løft, og der synes ikke være hindringer for at
løftene kan foregå i en fornuftig arbejdsstilling.
I forbindelse med afprøvningerne af genbrugsbægrene på Lyngby Stadion blev der
foretaget nogle uformelle interview med nogle få tilskuere for at høre om deres syn på
genbrugsbægrene.
Ud fra de begrænsede interview synes der at være tilfredshed med systemet, og de
interviewede følte ikke at der var nævneværdigt besvær med returnering af bægrene.
Der synes ligeledes at være en generel accept af bægrene hos dem der udskænker
drikkene.
I forbindelse med anvendelsen af genbrugsbægrene i Tivoli er der ligeledes generelt
opnået positiv respons fra brugerne.
Ud fra en samlet vurdering synes genbrugsbægrene at indebære fordele, der dog er
meget afhængige af hvordan genbrugssystemet i praksis udmøntes.
Ud fra et miljømæssigt synspunkt synes genbrugsbægrene at være en fordel ved selv
relativt lave triptal. Med den usikkerhed der er på miljøvurderingen og den usikkerhed
der er på returneringprocenten bør der dog arbejdes for at opnå en så høj
returneringprocent og triptal som muligt. Desuden bør der tilstræbes en rationel
håndtering af bægrene.
Anvendelsen af genbrugsbægrene i Tivoli viser at det er muligt at opnå højere
triptal end ved de relativt begrænsede forsøg på Lyngby Stadion. Der synes således at
være et potentiale for at optimere genbrugssystemerne yderligere, til fordel for
miljøet, og sandsynligvis også økonomisk.
En faktor der ikke er taget højde for i vurderingerne er skæbnen af de bægre der
ikke returneres. Hvis de anvendes andet sted må de siges at tjene deres formål og bør
således regnes positivt med i det miljømæssige regnestykke. Hvis de tilgengæld blot
opmagasineres og senere kasseres vil det ikke ændre det miljømæssige billede.
Ud fra en økonomisk synsvinkel spiller omkostningerne ved trykning samt indtægterne
fra pantoverskud og sponsorbidrag en væsentlig rolle, hvilket er faktorer der ikke
umiddelbart er knyttet til den funktionelle brug af bægrene.
Hvis panten er højere end prisen på genbrugsbægrene vil en lavere
returneringsprocent føre til et større pantoverskud, men dette vil til gengæld kunne
reducere de miljømæssige fordele ved genbrugsbægersystemet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|