| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Ændring af bilafgifter
Konklusion
Beregningerne har helt overordnet vist, at såfremt der sikres den rigtige kombination af afgifter, er det muligt ved at CO2-differentiere og reducere registreringsafgiften markant, at sikre provenu-neutralitet, samfundsøkonomisk overskud og reduktion af CO2-emissionerne. Personbilparken forøges, men reduktion i kørselsomfang som følger af anvendelsen af andre afgifter bevirker, at den samlede CO2-emission reduceres.
Meget kraftige reduktioner af registreringsafgiften, som f.eks. til 25 % af det nuværende niveau, vil medføre, at det provenu der skal indhentes bliver så stort, at det ikke kan indhentes via en vejafgift alene, uden at denne udhuler provenuet fra øvrige personbilafgifter.
Omlægning af bilafgifterne giver en nettovelfærdsgevinst fordi beskatningen flyttes fra et hårdt beskattet gode til et mindre hårdt beskattet gode og fordi de eksterne effekter (trængsel, støj, uheld og luftforurening) reduceres.
Nutidsværdien over en 30-årig periode af det samlede samfundsøkonomiske overskud ved de to belyste scenarier er således i størrelsesordnen hhv. 30 og 24 mia. kr., mens CO2-reduktionen er i størrelsesordenen 12 - 13 mio. tons. (nutidsværdi). Omlægningen medfører reduceret dødvægtstab fra reduktionen af registreringsafgiften og reducerede eksterne omkostninger, men introducerer samtidig et dødvægtstab fra vejafgiften og et øget dødvægtstab fra brændstofafgiften og ejerafgiften i 3c. Sammen med virkningen for de eksterne effekter opnås en nettogevinst på grund af de indbyrdes størrelsesforhold. Ved at flytte afgifter fra registreringsafgiften til vejafgifter fås således et mere efficient afgiftssystem, vurderet fra en velfærdsøkonomisk synsvinkel. Fordelen er størst, hvis vejafgiften differentieres efter by- og landområder.
Omlægning af afgifterne vil medføre betydelige fordelingsmæssige konsekvenser, idet den nuværende generation af bilejere vil blive stillet ringere end de kommende bilejere på grund af den faldende værdi af den eksisterende bilpark.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Januar 2007, © Miljøstyrelsen.
|