| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Firehjulstrækkernes CO2 emissioner
Indledning
Baggrund
Det er planen, at et udvalg under Skatteministeriet skal undersøge, hvordan de danske bilafgifter i højere grad kan fremme salget af miljøvenlige biler, herunder biler med lavt CO2-udslip. Samtidig viser de seneste tal for bilsalget, at en stigende del af nysalget af biler består af store firhjulstrækkere, som formodes at have et relativt stort brændstofforbrug og hermed et højt CO2-udslip. Salget af denne biltype fremmes af gunstige afgiftsregler, som indebærer at disse biler kan sælges på gule plader også i tilfælde hvor de ikke anvendes egentlig varetransport.
Indhold
Med henblik på eventuelle input i debatten om transportsektorens stigende CO2-udslip og årsagerne hertil samt som bidrag til det kommende udvalgsarbejde er der behov for et hurtigt analysearbejde, der belyser følgende aspekter ved firehjulstrækkerne:
- Hvor stor er udledningen af CO2 fra den nuværende park af firhjulstrækkere i Danmark?
- Hvor meget fylder firhjulstrækkernes CO2-udslip i forhold til øvrige personbiler i 2005
- Hvor stort bliver problemet hvis udviklingen fortsætter (uden indgreb) de kommende år?
- Hvilken betydning har de gunstige afgiftregler for antallet af firhjulstrækkere i bilparken
Formål
Formålet med projektet er at vurdere omfanget af firhjulstrækkernes CO2 udledning. Og vurdere effekten af en omlægning af afgiften for gulpladebiler for de biler der anvendes til privat personbefordring.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |
Version 1.0 Marts 2007, © Miljøstyrelsen.
|