Firehjulstrækkernes CO2 emissioner

Metode

På grund af projektets lille omfang må analyserne baseres på umiddelbart tilgængelige data. De data der umiddelbart er tilgængelige er følgende:

Nybilsalg af firhjulstrækkere fordelt på hvide og gule plader og opdelt på mærke, model og variant. Data er indhentet af Miljøstyrelsen fra bilimportørerne. Udtrækket er afgrænset som følger:

  • personbiler i segmentet benævnt 4x4 fra bilimportørerne
  • varebiler til privat godstransport i segmentet benævnt 4x4 fra bilimportørerne

Nybilsalg af gulpladebiler til private husholdninger 2001 - 2006. Indhentet fra Danmarks Statistik og leveret i regneark.

Nybilsalg og bilpark for privatbiler til privat personbefordring før 2003 fra bilvalgsmodellen.

Bildata indhentet fra DAF i forbindelse med andet projekt.

Det generelle princip i beregningerne går ud på at berige salgstal indhentet fra Miljøstyrelsen med bilkarakteristika, herunder pris og CO2 emissioner.

På baggrund af dette datasæt beregnes emissioner for firhjulstrækkerne. Til beregning af CO2 emissioner fra "almindelige" personbiler anvendes bilvalgsmodellen (2002) fremskrevet til 2005.

Til beregning af effekt af omlægning af bilafgift for biler anvendes bilvalgsmodellen (2002). Gulpladebiler indgår ikke i bilvalgsmodellen, men den kan alligevel anvendes til at give et skøn over effekten af at omlægge afgiften for gulpladebiler. Det gøres ved at udvælge de to segmenter "SUV" og "Offrd", som i hovedtræk ligner de firhjulstrækkere der er udtrukket til MST. For disse to segmenter ændres afgifterne så de svarer til afgifterne for gule plader og det beregnes hvor stor effekt dette har på antallet i de udvalgte segmenter.

 



Version 1.0 Marts 2007, © Miljøstyrelsen.