Motor Racing Vehicles - Measurement Methods

Resume

Motorsportens organisationer har ønsket, at der blev udviklet en mere enkel metode til måling af støjemissionen (kildestyrken) fra motorsportskøretøjer end den metode, som er brugt til de målinger, der indgår som bilag i Miljøstyrelsens vejledning 3/1997 ”Støj fra motorsportskøretøjer”. Herved ville det blive enklere at ajourføre vejledningens bilag både med nye typer af køretøjer og med opdaterede data for de bestående typer og klasser. Desuden var der et ønske om at udvikle en meget enkel kontrolmetode, som de enkelte klubber selv kan benytte, fx i forbindelse med løb, til at sikre at alle køretøjerne overholdt organisationernes støjkrav. Miljøstyrelsen kunne tilslutte sig ønsket om enklere målemetoder, og støttede udviklingen af målemetoderne indenfor rammerne af ”Renere Produkter” tilskudsordningen. Arbejdet er udført af Ingemansson Technology i perioden 1997 – 99.

Rapporten her beskriver udviklingen af de to enkle metoder til måling af støjemission fra motorsportskøretøjer. Arbejdet er baseret på analyse og behandling af foreliggende data.

Deklarationsmetoden er beregnet på måling af generelle data for støjemissionen for en type eller klasse af køretøjer, som benyttes som indgangsdata ved beregning af støjniveauet i en motorsportsbanes omgivelser.Målemetoden er baseret på måling i oktavbånd af ækvivalentniveauet Leq under forbikørsel af et antal køretøjer under maksimal belastning. Ubestemtheden anslås til 3 dB.

Kontrolmetoden er beregnet på at undersøge støjemissionen fra de enkelte køretøjer under løb. Ved metoden måles LpAmaxF ved passage af køretøjet under maksimal belastning. Ubestemtheden anslås til 4 dB.