[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Bund]
Afgørelser og domme
MYNDIGHED
1.1.1 Miljøstyrelsen
SAG
Vejledende udtalelse af 11. januar 1996,
j.nr. M 2020013
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven § 60, stk. 3
SAGSINDHOLD
Vandforsyningsloven § 60, stk. 3, 2. pkt. kunne næppe anvendes til at pålægge
virksomheder at betale for en udvidelse af et vandforsyningsanlægs egen driftskontrol
eller for etablering af overvågningsboringer
RESUMÉ
Miljøstyrelsen udtalte vejledende, at bestemmelsen i vandforsyningslovens § 60, stk.
3, 2. pkt. næppe kunne anvendes til at pålægge en virksomhed at betale for en udvidelse
af et vandforsyningsanlægs egen driftskontrol eller at betale for etablering af
overvågningsboringer eller analyser af vandet fra disse boringer. Begrebet "særlig
fare" måtte antages at betyde, at virksomheden skulle medføre fare for en
forurening af en art, som ellers ikke - eller ikke i samme grad - ville have været til
stede, og som derfor i sig selv kunne begrunde en tilføjelse af bestemte parametre til
den regelmæssige drikkevandskontrol eller en forøgelse af kontrolhyppigheden for disse
parametre. Miljøstyrelsen tilføjede, at domstolene ved fortolkning af bestemmelsen
antageligt ville anlægge en forholdsvis snæver fortolkning af bestemmelsen og herunder
bl.a. lægge vægt på, om virksomheden havde haft en berettiget forventning om, at dens
aktiviteter havde kunnet foregå lovligt, uden at den pådrog sig yderligere omkostninger
efter miljøregler.
MYNDIGHED
1.1.2 Miljøstyrelsen
SAG
Afgørelse af 17. januar 1996, j.nr. M 3310026
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven §§ 19 og 20
SAGSINDHOLD
Der var ikke i miljøbeskyttelseslovens § 19 hjemmel til at udstede generelle
tilladelser, hvorfor styrelsen ophævede et amts tilladelse til udlægning af
muslingeskaller og tilbagekaldte sin egen (gamle) tilladelse.
RESUMÉ
Miljøstyrelsen havde i 1989 givet en muslingeindustri generel tilladelse efter den
dagældende miljøbeskyttelseslovs § 11, stk. 1 (nugældende § 19) til under nærmere
fastsatte vilkår at udlægge tomme muslingeskaller på mark og skovveje. I 1995
tilbagekaldte amtet i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 20 tilladelsen og
meddelte samtidig en ny, generel tilladelse (inden for amtets grænser). I virksomhedens
klage til Miljøstyrelsen blev det gjort gældende, at tilbagekaldelsen skulle ophæves,
subsidiært at vilkårene i tilladelsen skulle lempes. Miljøstyrelsen bemærkede, at
muslingeskallerne måtte betragtes som affald, hvorfor disse var omfattet af
anvisningsreglerne for affald, idet muslingeskallernes anvendelse til
vejforbedringsformål ikke var omfattet af affaldsbekendtgørelsens § 28 om homogene
biprodukter. En tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19 kunne således kun
udnyttes, såfremt dette ikke var i strid med affaldsregulativet i den kommune, hvor
virksomheden lå. Afgørelser efter miljøbeskyttelseslovens § 19 skulle baseres på
konkrete vurderinger af både affaldsproduktet og jord og grundvandsforholdene på det
sted, hvor restproduktet skulle anvendes. En tilladelse skulle i givet fald meddeles
ejeren eller brugeren af den ejendom, hvor skallerne ønskedes anvendt. På denne baggrund
fandt Miljøstyrelsen, at tilladelsen gik videre end, hvad der var hjemmel til i
miljøbeskyttelseslovens § 19, hvorfor styrelsen ophævede amtets afgørelse og
tilbagekaldte sin oprindelige tilladelse fra 1989 med en frist på ca. 6 måneder med
henblik på indhentelse af nye, konkrete tilladelser.
MYNDIGHED
1.1.3 Miljøstyrelsen
SAG
Afgørelse af 24. januar 1996, j.nr. M 20420027
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven §§ 4, stk. 1 og 46, stk. 3
SAGSINDHOLD
Principper for fastsættelse af pris for levering af vand uden for kommunen
RESUMÉ
Nitten kommuner havde i en årrække aftaget vand fra Københavns Vandforsyning i
henhold til særlige aftaler. Da der i forbindelse med forhandlinger om en ny aftale ikke
kunne opnås enighed om prisen for levering af vand, blev sagen indbragt for
Miljøstyrelsen. Københavns Vandforsyning havde fastsat kapacitetsbidraget på grundlag
af anskaffelsesværdien (i 1975) af vandforsyningens produktionsapparat, tillagt
stigningen i byggeomkostningsindexet for monteret etagebyggeri, samt nyinvesteringer.
Arealforrentningen var beregnet på baggrund af nutidsværdien af arealerne og
forrentningen var fastsat til 2 % over diskontoen. Endelig var fastsat et
administrationsbidrag på 7 1/2 % af de løbende anlægs og driftsudgifter. Disse
driftsudgifter kunne ikke udledes af regnskabet. Af en indhentet udtalelse fra
Konkurrencerådet fremgik, at kapacitetsbidrag og arealforrentning kunne lægges til grund
for prisfastsættelsen, når disse udgifter fremgik af årsregnskabet.
Værdifastsættelsen af aktiverne burde ske til anskaffelsesprisen, dog kunne der i visse
tilfælde tillades en op eller nedskrivning af værdierne (årsregnskabslovens §§ 29
og 30).
Miljøstyrelsen afviste den foretagne
beregningsmåde vedrørende kapacitetsbidraget og henviste bl.a. til, at
modtagerkommunerne allerede havde betalt en del af afskrivningen på disse værdier.
Anlægsværdierne burde opdeles i komponenternes indvinding, transmission og distribution
med en udtrykkelig angivelse af, hvorledes aktiverne blev afskrevet. Beregningerne af
såvel kapacitetsbidrag som arealforrentning skulle tage udgangspunkt i den historiske
anskaffelsespris for nyere, ikkeregnskabsmæssigt afskrevne anlægsværdier.
Forrentningsprocenten burde ikke følge diskontoen men eksempelvis forrentningssatsen i
Finansministeriets cirkulære om udbud og udlicitering af statslige drifts og
anlægsopgaver. Administrationsbidraget burde så vidt muligt fastsættes ud fra
dokumenterede udgiftsposter og i modsat fald ud fra en sandsynliggørelse af, at der
påføres vandforsyningen omkostninger af en sådan størrelsesorden.
MYNDIGHED
1.1.4 Miljøstyrelsen
SAG
Afgørelse af 12. februar 1996, j.nr. M 3350072
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven §§ 24 og 72
SAGSINDHOLD
Påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 72 stadfæstet, da virksomheden sandsynligvis
selv havde forurenet, uanset forurening var sket før 1992
RESUMÉ
Et amt havde meddelt påbud efter miljøbeskyttelseslovens §§ 24 og 72 til en
bestående virksomhed om at foretage nærmere undersøgelser af en grund, som amtet havde
konstateret forurenet via registreringsundersøgelser i henhold til affaldsdepotloven. Det
fremgik af påbudet, at et undersøgelsesoplæg skulle godkendes af amtet inden
iværksættelsen af selve undersøgelsen. Der var siden 1960 drevet lakerings og
forniklingsvirksomhed på grunden. Grund og virksomhed skiftede ejer i 1974 - dog med den
hidtidige ejer som teknisk leder i endnu en årrække. Virksomheden påklagede påbudet
til Miljøstyrelsen og gjorde gældende, at virksomheden havde købt grunden i god tro,
samt at forureningen kunne skyldes den tidligere virksomhed på grunden. Virksomheden var
dog villig til at foretage en begrænset oprensning. På baggrund af oplysninger fra amtet
lagde Miljøstyrelsen til grund, at den fundne forurening kunne udgøre et miljømæssigt
problem, samt at der var behov for yderligere undersøgelser. Da der var tale om en
kontinuerlig produktion siden 1961, som virksomheden havde overtaget i 1974 under ledelse
af den tidligere ejer, da forureningen sandsynligvis var fortsat i hvert fald til 1978, og
da forureningen med et enkelt stof ifølge de foreliggende oplysninger om
produktionsprocesser sandsynligvis var sket efter 1973, stadfæstede styrelsen påbudet,
dog alene med hjemmel i § 72. Et undersøgelsespåbud havde således ikke samme sikre
hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 24, der i øvrigt forudsatte, at der forelå fare
for vandforsyningsanlæg, samt at det vandværk, der eventuelt skulle betale erstatning,
forinden var blevet hørt. Der kunne efter styrelsens opfattelse meddeles påbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 72 også vedrørende forurening fra før 1992. Styrelsen
præciserede, at amtsrådets efterfølgende godkendelse af undersøgelsesprogrammet skulle
betragtes som et nyt påbud efter § 72 med klageadgang.
MYNDIGHED
1.1.5 Miljøstyrelsen
SAG
Afgørelse af 1. marts 1996, j.nr. M 2330098
LOVOMRÅDE
Olietankbekendtgørelsens § 16, stk. 3 og 4
SAGSINDHOLD
Påbud om oprensning på egen grund efter olieudslip fra utæt olietank kunne
meddeles, da der forelå uforsvarlig adfærd, da tanken efter et konstateret svind blev
fyldt op uden tæthedsprøvning
RESUMÉ
Et olieudslip fra en overjordisk olietank blev anmeldt til kommunen. Der var ikke
umiddelbart nogen olieforurening at se. Under tilsyn på ejendommen oplyste kommunen, at
en VVSinstallatør burde trykprøve tanken, samt at der burde graves frit omkring
olierøret fra tanken til fyret i kælderen. Trykprøvning blev dog ikke foretaget, idet
VVSinstallatøren antog, at olien måtte være stjålet. Det blev herefter aftalt med
kommunen, at grundejeren skulle holde kontrol med forbruget. Efter ny påfyldning af olie
blev der få dage senere konstateret et nyt udslip, der efterfølgende viste sig at
skyldes en læk på rørsystemet. Kommunen meddelte herefter påbud i henhold til
olietankbekendtgørelsens § 16, stk. 3 og 4 om, at olieforurenet jord skulle fjernes, og
at det skulle sikres, at drikkevandskvaliteten ikke bringes i fare. Forinden skulle
indsendes en projektplan til godkendelse. I påbudet blev endvidere henvist til
anbefalingerne i en konsulentrapport. Afgørelsen blev påklaget af grundejeren og dennes
forsikringsselskab. I klagen blev det gjort gældende, at påbudet ikke havde den
fornødne klarhed, at der ikke forelå uforsvarlig adfærd, samt at der ikke kunne
meddeles påbud om foranstaltninger uden for ejendommen.
Miljøstyrelsen var enig med klager i, at der
ikke uden samtykke fra den pågældende grundejer kunne meddeles påbud om boringer uden
for ejendommen, hvilket i øvrigt fulgte direkte af bestemmelsen i
olietankbekendtgørelsens § 16, stk. 3, sidste pkt. Styrelsen fandt, at påbudet med
dennes henvisninger til anbefalingerne i konsulentrapporten var tilstrækkeligt præcist
formuleret. Kommunen havde ikke ved aftalen om kontrol af forbruget meddelt accept af
påfyldningen, men alene taget denne til efterretning. Da der ikke var sket trykprøvning
af tankanlægget i forbindelse med det første udslip, fandt styrelsen, at grundejeren
havde handlet uforsvarligt ved igen at påfylde tanken en så stor mængde olie. Herefter
stadfæstede styrelsen den del af påbudet, der vedrørte foranstaltninger på egen grund.
MYNDIGHED
1.1.6 Miljøstyrelsen
SAG
Afgørelse af 21. marts 1996, j.nr. M 2330083
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven § 72
SAGSINDHOLD
Et § 72påbud om undersøgelser efter utæt olietank blev stadfæstet, mens påbud
om oprensning efter olietankbekendtgørelsen blev ophævet, da der ikke forelå
uforsvarlig adfærd
RESUMÉ
I forbindelse med et lynnedslag gik et oliefyr i stå og en ledning mellem oliefyr og
tank blev blæst ren med trykluft. Få dage efter gik fyret atter i stå, fordi tanken
var tom. Tanken blev påfyldt, men få dage senere var den atter tom. En trykprøvning
viste, at der var en utæthed i rørsystemet under gulv.
Kommunen udstedte et undersøgelsespåbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 72 og et påbud efter olietankbekendtgørelsens § 16 om
afdræning og oppumpning af olie. Efter opfordring fra forsikringsselskabet ændredes
påbudet senere til at fjerne olieforureningen uden for huset, idet forsikringsselskabet
for at sikre indeklimaet ville fjerne forureningen indenfor, hvorved hele forureningen
ville være lettilgængelig. Forsikringsselskabet forestod alle arbejder, men forbeholdt
sig ret til regres over for kommunen.
I klagen blev det gjort gældende, at påbuddene
var ugyldige, dels fordi § 72 alene fandt anvendelse overfor virksomheder, og dels fordi
der var tale om et hændeligt uheld. Endelig blev det gjort gældende, at kommunen ved
udstedelse af påbudet om kun at fjerne forureningen uden for huset havde varetaget
usaglige hensyn, nemlig en begrænsning i erstatningspligten, såfremt påbudet ansås som
uhjemlet.
Miljøstyrelsen lagde til grund, at hullet
sandsynligvis var opstået efter den første gennemblæsning af røret. Selv om det
antoges, at forureningen havde stået på i længere tid, var der ikke grundlag for at
statuere uforsvarlig adfærd, idet olieforbruget havde været nogenlunde stationært, og
der havde ikke kunnet konstateres olielugt i huset. På trods af, at konstruktionen af
rørsystemet måtte betegnes som yderst uhensigtsmæssig, fandtes den ikke direkte
uforsvarlig.
På denne baggrund ophævedes påbudet efter
olietankbekendtgørelsens § 16, mens påbudet efter miljøbeskyttelseslovens § 72 blev
stadfæstet, da bestemmelsen ikke forudsatte uforsvarlig adfærd og kunne anvendes over
for private husstande. Der var tale om inddragelse af usaglige hensyn, såfremt en kommune
begrænsede et påbud alene for at mindske et eventuelt efterfølgende erstatningskrav.
1.2 Miljøklagenævnet
MYNDIGHED
1.2.1 Miljøklagenævnet
SAG
Afgørelse af 19. januar 1996, j.nr. 13/20239
LOVOMRÅDE
Miljøbeskyttelsesloven §§ 41, stk. 13
SAGSINDHOLD
Der kunne ikke meddeles forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 41, stk. 2 mod
fortsat drift af en fyldplads på grund af manglende proportionalitet, men derimod påbud
efter § 41, stk. 1
RESUMÉ
Et amt havde nedlagt forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 41 mod fortsat
deponering på en lovligt bestående, ikke godkendt fyldplads. Fyldpladsen var beliggende
i en grusgrav i et område med store vandindvindingsinteresser. Af gennemførte
forureningsundersøgelser fremgik, at grundvandet nedstrøms fyldpladsen var
perkolatpåvirket. Efter klage fra fyldpladsens ejer ophævede Miljøstyrelsen forbudet og
hjemviste sagen m.h.p. at vurdere mulighederne for påbud om begrænsning af deponeringen
og spørgsmålet om afværgeforanstaltninger. Klagerne (bl.a. amtet, to vandværker og
Danmarks Naturfredningsforening) gjorde bl.a. gældende, at en fortsat opfyldning ville
vanskeliggøre eller fordyre et eventuelt afværgeprojekt, og at det ville være stort set
umuligt at sikre, at der kun blev deponeret uforurenet materiale.
Miljøklagenævnet fandt, at der ikke forelå en
sådan alvorlig fare for sundheden, at forbud kunne nedlægges efter § 41, stk. 3.
Nævnet fandt endvidere, at der ikke ved et forbud mod den resterende opfyldning (ca.
3.000 m3) ville kunne opnås nogen miljømæssig fordel af betydning i forhold
til et påbud om begrænsning af deponeringerne til uforurenende materialer, hvorfor et
forbud efter § 41, stk. 2 ville være i strid med proportionalitetsprincippet. Der var
heller ikke grundlag for at antage, at amtet som led i en afværgeforanstaltning ville
vælge en bortgravning af de allerede deponerede materialer. Risikoen for en forurening i
forbindelse med fortsat deponering kunne imødegås ved en omhyggelig sikring af
deponeringsaktiviteten. Da der var behov for hurtigt at sikre grundvandet mod yderligere
forurening, ophævede nævnet styrelsens hjemvisning af sagen og meddelte i stedet et
påbud efter § 41, stk. 1, til såvel fyldpladsens ejer som til den driftsansvarlige,
hvori præciseredes, hvilke materialer der måtte deponeres samt krav om inspektion af
modtagne læs og journalføring, der skulle indsendes til amtet hver 14. dag.
MYNDIGHED
1.2.2 Miljøklagenævnet
SAG
Afgørelse af 24. januar 1996, j.nr. 21154
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven § 20
SAGSINDHOLD
Et afslag på en ansøgning om vandindvindingstilladelse blev hjemvist p.g.a manglende
partshøring og ufyldestgørende begrundelse
RESUMÉ
Et amt meddelte afslag på en ansøgning om grundvandsindvinding til markvanding.
Amtet begrundede sit afslag med, at indvindingsoplandet for bestående vandværker var
stærkt truet af nitrat, samt at et indvindingsområde, hvor vandkvaliteten fortsat var
god, ønskedes friholdt for yderligere markvanding og reserveret udvidelse/erstatning for
det nitrattruede indvindingsopland. Efter klage fra ansøgeren ophævede Miljøstyrelsen
afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling. Styrelsen henviste i den
forbindelse til, at der ikke var foretaget partshøring i sagen efter forvaltningslovens
§ 19 og at begrundelsen var ufyldestgørende. Der var meddelt andre
indvindingstilladelser til markvanding i det omhandlede område, der var meget vand i
området, og indvindingen ville formentlig ikke medføre en grundvandssænkning ved det
bestående vandværk, hvis opland ønskedes beskyttet. Der forelå heller ikke oplysninger
om planer for omlægning eller forøgelser af indvindingen til den almene vandforsyning i
området.
Afgørelsen blev påklaget af et vandværk til
Miljøklagenævnet, der stadfæstede afgørelsen.
MYNDIGHED
1.2.3 Miljøklagenævnet
SAG
Afgørelse af 29. februar 1996, j.nr. 21153
LOVOMRÅDE
Vandforsyningsloven §§ 20 og 22, stk. 2
SAGSINDHOLD
Ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at ophæve en tilladelse til fortsat
indvinding af overfladevand fra et mindre, højt målsat vandløb, da grundvandsindvinding
ikke var mulig
RESUMÉ
Et amt meddelte 10årig tilladelse til fortsat indvinding af overfladevand fra en å
til markvanding på vilkår om en maksimalt tilladelig timekapacitet og en
minimumsvanddybde i åen.
Åen var i regionplanlægningen målsat som
gyde/opvækstvand for laksefisk. I regionplanretningslinierne var fastsat, at
eksisterende tilladelser til indvinding af overfladevand som hovedregel skulle afvikles.
Miljøstyrelsen stadfæstede afgørelsen. I klagen, der blev indgivet af Danmarks
Sportsfiskerforbund, anførtes bl.a., at miljøhensynet ikke var tillagt fornøden vægt,
at åen havde en selvreproducerende laksefiskebestand, at åens vandføring i forvejen var
beskeden, samt at tilladelsen ikke var i overensstemmelse med regionplanen.
Miljøklagenævnet fandt, at
regionplanretningslinierne bevirkede, at der kun kunne meddeles tilladelse til fortsat
indvinding af overfladevand, når der konkret forelå særlige forhold, der talte herfor.
Denne betingelse var ikke opfyldt, hvis der kunne indvindes grundvand i området og henset
til, at der var tale om et mindre og højt målsat vandløb. Da der ikke kunne indvindes
egnet grundvand, og da indvindingen kunne ske uden tilsidesættelse af vandløbets
målsætning, fandt nævnet ikke fuldt tilstrækkeligt grundlag for at ophæve
tilladelsen, men den tilladelige timekapacitet blev nedsat. Nævnet kritiserede samtidig,
at de foregående instanser ikke havde tilvejebragt oplysninger om mulighederne for
grundvandsindvinding i området.
1.5 Tilsynsråd
MYNDIGHED
1.5.1 Tilsynsrådet for Sønderjyllands
Amt
SAG
Afgørelse af 9. februar 1996, j.nr. 1995951/269
LOVOMRÅDE
Spildevandsbetalingsvedtægtsloven § 3, stk. 4 og 5
SAGSINDHOLD
En kommune kunne ikke indgå aftale med lodsejerne om frivillig egenbetaling af
tilslutningsbidrag til offentligt spildevandsanlæg
RESUMÉ
En kommune havde vedtaget en spildevandsplan, hvoraf fremgik, "at hvis der i de
mindre byområder måtte være et samlet ønske om tilslutning til den offentlige
kloakforsyning, vil man være indstillet på at imødekomme dette således, at
kloakforsyningen her kan bidrage med op til maksimalt 8.000 kr. af det samlede
tilslutningsbidrag, som måtte overstige 35.000 kr." Et byrådsmedlem anmodede om
Tilsynsrådets stillingtagen til lovligheden af denne beslutning. Det fremgik af sagen, at
kommunen på grund af den store forskel på anlægsudgiften og det maksimale
tilslutningsbidrag, der kunne opkræves efter reglerne, ikke var interesseret i at
kloakere et konkret område, medmindre lodsejerne selv ville betale et væsentligt højere
tilslutningsbidrag. Da der i henhold til lovgivningen ikke var hjemmel til at oppebære
frivillig egenbetaling, og da formålet med reglerne i betalingsvedtægtsloven netop var,
at beboerne i mindre bysamfund skulle friholdes for de særligt store udgifter til
kloakering, fandt tilsynsrådet, at kommunen ikke kunne indgå en aftale om frivillig
egenbetaling.
MYNDIGHED
1.5.2 Tilsynsrådet for
Sønderjyllands Amt
SAG
Afgørelse af 9. februar 1996, j.nr.1995951/273
LOVOMRÅDE
Lov om betalingsregler for spildevandsanlæg 1987 § 3
SAGSINDHOLD
Da fastsættelse af reduceret tilslutningsbidrag var ulovhjemlet, havde kommunen både
ret og pligt til efterfølgende at forhøje tilslutningsbidraget
RESUMÉ
Et tillæg til en spildevandsplan indebar, at en række ejendomme ville blive søgt
inddraget under det offentlige spildevandsanlæg. I den forbindelse vedtog kommunen et
tillæg til den gældende betalingsvedtægt, hvorefter tilslutningsbidraget for ejendomme
i det pågældende område blev fastsat til 80 % af normalbidraget, hvilket blev meddelt
de berørte grundejere. Efter indhentet udtalelse fra Miljøstyrelsen ændrede kommunen
godt et år senere tilslutningsbidragets størrelse, således at bidraget for nogles
vedkommende blev sat op til fuldt normalbidrag, mens dette for ejendomme, der kun kunne
aflede spildevand, men ikke regnvand blev nedsat til 60 % af normalbidraget.
I klagen fra en række lodsejere blev det gjort
gældende, at der ikke var hjemmel til at opkræve tilslutningsbidrag, idet ejendommene
tidligere havde været inddraget under et offentligt spildevandsanlæg, ligesom
tilslutningsbidrag tidligere var betalt, samt at bidraget alene kunne opkræves som
oprindelig udmeldt af kommunen.
Efter indhentet udtalelse fra
Miljøstyrelsen, lagde Tilsynsrådet til grund, at der var hjemmel til at opkræve
tilslutningsbidrag, men at der ikke var hjemmel til at fastsætte tilslutningsbidraget til
80 % af normalbidraget. På denne baggrund udtalte Tilsynsrådet, at kommunen havde såvel
ret som pligt til at ændre afgørelsen, der i øvrigt var truffet efter saglige og
objektive kriterier i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledning. Tilsynsrådet
foretog sig herefter ikke yderligere.
[Forside] Indhold] [Forrige] [Næste]
[Top] |