[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Erhvervsaffald og udvalgte affaldsstrømme

1.4 Dæk

Fakta

Produceret affald i DK 33.000 tons (1995)
Import ubetydelig
Eksport ubetydelig
Brancher autoservice, reparation og autophugning
Bortskaffelsesanlæg affaldsforbrændingsanlæg og lossepladser
Genanvendelsesanlæg 40 genbrug - regummiering og andre gummiprodukter

1 genanvendelse - gummipulver

Forventet affaldsmængde 33.000 tons (år 2000)
Affaldsminimering inden år 2000 mindre end 5 %
Genanvendelse inden år 2000 mindst 80 %
EAK-kode 16 01 03



Problemer

Deponering af dæk er uønsket som følge af brandrisiko, lossepladstekniske problemer m.v.

Forbrænding af dæk på affaldsforbrændingsanlæggene frembyder problemer på grund af størrelse og affaldets høje brændværdi. Både ved deponering og forbrænding kræves i stigende omfang forudgående neddeling for at reducere volumen eller forbedre forbrændingsforholdene.

Generelt /status

Person- varevogns- og motorcykeldæk er fremstillet af kunstgummi, med et stålindhold på ca. 25 % og ca. 15 % tekstil. Dæk til lastbiler, busser og entreprenørmaskiner er primært fremstillet af naturgummi med et stålindhold på 0-25 %. Andre stoffer som svovl, zink og carbon black indgår i gummifraktionen. Indholdet af zinkoxid er 1-2 %. Svovlindholdet er mindre end 0,5 %. Carbon black 15-20 %.

Dæk fremkommer som affald fra autobranchens service- og reparationsvirksomheder. 10-15 % af de nedslidt personvognsdæk og ca. 40 % af lastvogns- og busdæk blev inden tilbagetagningsaftalens indgåelse genbrugt ved regummiering på regummieringsvirksomheder og de ikke-genbrugelige dæk blev deponeret. Tilbagetagningsordningen forventes at medføre at 20-25 % af person- og varevognsdækkene og ca. 50 % af lastbil- og busdækkene vil blive regummieret på grund af en mere effektiv sortering.

Tilbagetagningsaftalen mellem organisationerne og ministeren indgået d. 20 februar 1995. Som led heri blev udstedt bekendtgørelse om gebyr og tilskud til indsamling af dæk senest revideret med bekendtgørelse nr. 799 af 4. september 1996 som dækker ca. halvdelen af den samlede dækmængde (person- varevogns og motorcykeldæk).

Indsamlingsordningen er gennemført med virkning fra d. 1.7.95. Tilskud ydes til registrerede virksomheder der indsamler og leverer dæk til oparbejdning på en gummipulverfabrik. En lignende ordning for store dæk, der indsamles og leveres enten til genanvendelse eller forbrænding med energiudnyttelse, forventes gennemført med virkning fra d. 1.7. 97.

Affaldsminimering

Øget levetid kan opnås men på bekostning af dækkets vejgreb. Udviklingen af nye dæktyper og gummiblandinger har i de seneste år primært været rettet mod de såkaldte energidæk d.v.s. dæk med mindre rullemodstand. Det er påvist at anvendelsen af disse dæktyper kan medføre energibesparelser på ca. 100 l/dæk i dækkets levetid. En miljømæssigt betydningsfuld besparelse set i forhold til, at det samlede energiforbrug til fremstilling af et personvognsdæk udgør 30-40 liter olieækvivalenter.

Under hensyn til at forbrugerens mulighed for at vælge dæk med optimal levetid er tilstede og at der ikke er dansk produktion af "nye", men kun af regummierede dæk, er der begrænsede muligheder for at minimere dækaffaldsmængderne ved fremme af nye produktionsmetoder. Informationskampagner om brug af dæk og anvendelse af regummierede dæk vil blive gennemført som led i aftalen.

Genanvendelsesmuligheder

Der er mulighed for at øge genanvendelsen ved regummiering med 5-10 %. Dette forventes at ske når tilbagetagningsaftalen er fuldt effektueret. Genanvendelsen af gummipulver er stadig i en udviklingsfase, hvor der sker en løbende udvikling i privat regi.

Import og eksport

Brugte personvognsdæk eksporteres til fortsat brug i lande hvor der ikke stilles samme krav til slidmønsterdybde som i Danmark. Det anslås at ca. 20 % af de indsamlede kasserede person- og varevognsdæk eksporteres til dette formål. Derudover eksporteres og importeres genbrugelige dæk til regummiering. Der er ingen betydende import eller eksport af affaldsdæk.

Mål

Maksimal genanvendelse af alle typer dæk.

Ideer til fremtidige initiativer

Som led i tilbagetagningsaftalen vil der blive gennemført informationskampagner hvis formål er, at begrænse monteringsskader (øget genbrug og trafiksikkerhed) og at fremme afsætningen af regummierede dæk. Disse kampagner er under forberedelse som led i tilbagetagningsaftalen.

Udover ovennævnte initiativer planlægges ikke nye initiativer på området.

Det forventes at en endelig aftale om indsamling og bortskaffelse af de store dæk kan indgås i 1997 med virkning fra årsskiftet 97/98. Udvidelsen af aftalen vil medføre, at 10 - 15.000 tons dæk pr. år videreudnyttes ved genanvendelse eller forbrænding med energiudnyttelse.

Litteratur

Aftale mellem organisationerne og miljø- og energiministeren indgået d. 20.2. 95.

Bekendtgørelse nr. 799 af 4. september 1996 om gebyr og tilskud til bortskaffelse af dæk.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]