Beretning 1997 Den Grønne Jobpulje Eksempler på
støttede projekter

Grøn turisme på Møn Miljømedarbejder i Møns
Turistforening
- Løntilskud på 750.000 kr. til løn til ansat plus general-omkostninger i 2 år.
- Et nyt varigt job samt et ukendt antal afledte job.
Dele af turistbranchen er meget interesseret i økologiske tiltag og grønne
aktiviteter. Stadig flere begynder at tænke på at mindske erhvervets miljøbelastning,
indføre miljømærkninger og skabe bedre muligheder for oplevelser i naturen. De taler om
at etableres nye turistmål ved at fremvise og forklare konkrete lokale tiltag til gavn
for miljøet på linie med de historiske turistattraktioner og museer. Nye
miljøorienterede attraktioner kunne f.eks. være vindmøller, bio- gasanlæg, økologisk
byggeri og bysamfund, rodzoneanlæg, butikker, restauranter og markedsdage med salg af
økologiske varer samt økologiske besøgslandbrug.
Det konkrete projekt på Møn ligger i forlængelse af flere års
initiativer på området, hvor turistforeningen blandt andet har fået udarbejdet et
katalog over feriehuse kategoriseret efter deres miljømæssige forhold. Om der er brugt
sprøjtemidler i haven, om husets installationer er miljøvenlige, om der ryges i huset
o.s.v. Grønne markedsdage er allerede blevet gennemført og i 1998 vil et Grønt
Landsskue blive til i samarbejde med andre aktive på Møn, og være en del af projektet.
Sådanne arrangementer har været i støbeskeen gennem længere tid og kan give
inspiration uden for Møn. Af andre ideer kan især nævnes en miljømæssig styrkelse af
lejrskoleaktiviteterne.
 |
Møns Turistforening giver feriehusene
"miljøsymboler" efter hvor miljøvenlige de er. I dette hus anvendes kun
miljøvenlige rengøringsmidler. Der er vandmåler, vandsparende armaturer og ingen
sundhedsskadelige byggematerialer. Huset er velisoleret og varmeforbruget oplyses i
fyringssæsonen. |
Miljømedarbejderen skal styrke den generelle udvikling af
bæredygtig turisme og gøre Møn til en grøn destination", som forbillede for
resten af Danmark. Projektet omfatter ud over det allerede nævnte en bred vifte af
større eller mindre nye og igangværende aktiviteter. Bl.a. udvikling af et grønt
koncept for besøgscenter på Møns Klint samt en lang række mindre tiltag, som til
sammen viser en målrettet og koordineret indsats inden for hele turisterhvervet.
Turistforeningen tror på, at projektet vil give et stort antal afledte job på Møn.
Hvis projektet forløber som planlagt vil det få en markant
demonstrationsværdi for turisterhvervet og forbedre turismens generelt dårlige rygte på
miljøområdet. Projektet har desuden til sammenligning med lignende initiativer landet
over en enestående bred opbakning fra de lokale borgere og organisationer.
Netværk for grøn erhvervsudvikling i Storstrøms Amt
- Tilskud på 1.500.000 kr. over 3 år.
- Ca. 2 nye job og 2 nyansættelser til varig erstatning for allerede ansatte, der vil
indgå i projektet
Mange amter og kommuner arbejder i disse år på at forbedre miljøet. I visse
tilfælde giver det nye job eller flytter job inden for den offentlige
administration. De samarbejder også i højere grad med private virksomheder til gavn for
miljøet i lokalområdet. Borgernes og virksomhedernes krav om en aktiv miljøindsats fra
amters og kommuners side er stigende. Især større kommuner sætter sådanne aktiviteter
i gang, men det kniber for de mindre kommuner at finde pengene og følge med. Med netværk
og samarbejde mellem kommuner, amter og virksomheder skaber alle parter et bedre grundlag
for at fremme miljøinitiativerne i flere af landets mindre kommuner.
I dette projekt skal Storstrøms Amt over 3 år etablere og drive et
netværk bestående af virksomheder og myndigheder i amtet. Hovedvægten lægges på
gensidig inspiration, dialog og erfaringsudveksling f.eks. i ERFA-grupper og forebyggende
arbejde mellem myndighederne og de enkelte virksomheder. Gennem en konkret udveksling af
erfaringer vil man styrke indførelsen af renere teknologi i private og offentlige
virksomheder. Ligeledes vil netværket kunne styrke en generel grøn produktudvikling og
markedsføring i området.
Projektets langsigtede økonomiske bæredygtighed ligger i at de enkelte
virksomheder ser en fordel i netværket og er villige til at betale for at deltage. De
lokale offentlige myndigheder må også være villige til at bidrage til en fortsættelse
af projektet. I den periode projektet kører, vil deltagelsen være gratis, men den
enkelte virksomhed i nettet forpligter sig til at deltage i projektgrupper og bidrage til
netværkets aktiviteter gennem en indsats internt på virksomheden. Da de lokale
myndigheder har en stor interesse i nettet, bidrager de undervejs i projektet med en
betydelig egenfinansiering.
Hvis projektet udvikler sig som forventet af Storstrøms Amt, vil
tilsvarende netværk i andre dele af landet kunne nyde godt af de erfaringer virksomheder,
kommuner og amtet har høstet.
Økologisk tømmerhandel, Byens Genbyg på Nørrebro
- Løntilskud på 750.000 kr. over 2 år til 2 faste medarbejdere
- 3 varige job fra 1998 med 6-8 i løsere ansættelse som forventes at blive faste job på
længere sigt
Der er ved at komme mange initiativer i gang som peger på fordelene ved at benytte
økologiske byggematerialer eller genbruge det byggeaffald, som ellers belaster miljøet
bl.a. ved at ende på lossepladser m.v. Især brugte byggematerialer har haft et stort
uudnyttet potentiale, idet der efter en nedrivning af en ejendom er behov for en del
sortering og håndtering inden materialerne igen er anvendelige til et nyt byggeri.
Genbrug og økologiske byggematerialer skal gøre fremtidens byggeri mere bæredygtigt.
Ganske vist arbejder mange kommuner med at fremme genbrugssystemer, men kun få steder har
man fået etableret egentlige genbrugslagre for byggematerialer. Man savner således at
gøre sådanne resurser kommercielle.
 |
Der er store mængder af bygningsaffald, som vil kunne
genbruges til nybyggeri. |
Københavns Miljø- og Energikontor vil nu etablere en økologisk
tømmerhandel, Byens Genbyg på Nørrebro. Det skal dels fungere som genbrugsbutik for
byggematerialer, og samtidig skabe kontakt til producenter af økologiske byggematerialer.
Derudover vil de søge at opbygge et nedrivningshold, som skal sikre, at der
tilvejebringes rigeligt med godt byggemateriale til salg i butikken. Her skal
gør-det-selv-ombyggeren" kunne finde en gammel fløjdør fra 1910, og her skal
parcelhusejeren kunne få et alternativ til trykimprægneret træ og købe miljøvenlige
malingstyper på linoliebasis. Man skal også kunne få sagkyndig bistand.
 |
Det Økologiske Kolonihavehus fra 1997 er et eksempel
på at kombinere genbrug og økologiske byggematerialer. |
Projektet vil desuden fremme folks forståelse for såvel genbrug som
økologi i deres valg af byggematerialer. Med den økologiske tømmerhandel etableres et
nødvendigt udstillingsvindue for disse varer, og interesse for at bygge på en mere
bæredygtig måde, kan få et lokalt forum for erfaringsudveksling og vejledning i den
korrekte benyttelse af materialerne.
Bycykel-service i REVA-Centret i København
- Tilskud på 2.750.000 kr. over 3 år.
- 5-8 varige job samt ca. 50 personer i jobtræning i projektperioden
Der køres for meget i biler i den indre by i København. Desværre hævder mange, at
der ikke i øjeblikket er brugbare alternativer til at benytte egen bil, da den kollektive
trafik ikke i tilstrækkelig grad opfylder alle behov.
Til det formål at give den kollektive trafik et supplement blev det
københavnske bycykelprojekt igangsat med 120 bycykelstativer ved stationerne og spredt i
den indre by. Dette skulle give flere en mulighed for at benytte den kollektive trafik
uden at sætte tid til i forhold til at benytte egen bil.
Derudover skulle bycyklen give et tilbud til turister, der ønskede at
se byen på egen hånd.
Bycyklen gavner miljøet og er i kraft af en stor demonstrationseffekt
et spændende initiativ, der har fået betydelig international opmærksomhed. Der er
anskaffet 2200 cykler i systemet. Imidlertid er der mange eksempler på, at bycyklerne
bliver mishandlet, stjålet eller af andre årsager ikke fungerer når man har brug for
dem. Alt for mange cykler har løbende været ude af drift, hvilket har betydning for
potentielle sponsorers interesse for at reklamere på cyklerne.
En sikkerhed for at cyklerne er på gaden og fungerer vil fremme
muligheden for at opnå et større antal sponsorfinansierede bycykler og derudover et
sponsorfinansieret værksted og servicenetværk.
Med dette projekt etableres i REVA-Centret København en
serviceorganisation for bycyklen i København med værksted, service af cyklerne på gaden
og afhentning af cyklerne, hvis de efterlades uden for det centrale København. Hidtil er
cyklerne blevet repareret på fængselsværkstederne, men der har ikke været en
organiseret overvågning af cyklerne på gaden.
Med ét centralt værksted vil det også være lettere at gennemføre en
samlet renovering i vinterhalvåret, så alle cykler kommer på gaden i brugbar stand i
begyndelsen af april. På værkstedet vil der blive 5-8 faste job som skal stå for
styringen af det daglige arbejde og beskæftige i alt ca. 50 personer i jobtræning over
en treårig periode.
Med projektet vil bycyklerne i højere grad end hidtil kunne blive det
miljøvenlige offentlige transportsystem, som kan være koblet til den kollektive trafiks
netværk og blive et reelt alternativ til brug af privatbiler i det indre København.
Car-sharing i Odense Bilklub
- Tilskud på 600.000 kr. over 3 år.
- Knap 2 varige job (forretningsfører og deltids kontorassistent)
Det kan synes selvmodsigende at støtte delebiler, når privatbilismen er
miljøbelastende. Studier af delebil-klubber i udlandet viser imidlertid, at de mindsker
bilkørslen og derfor gavner miljøet. Delebiler betyder nemlig, at mange familier ikke
behøver erhverve egen bil, men kan klare sig med bilkørsel i langt mindre målestok.
Erfaringer viser også, at har man en bil, så kører man også
når det ikke er nødvendigt. Til korte indkøbsture, hvor man havde bedre af at gå,
impulsive småture, hvor man i stedet burde cykle samt længere ture, hvor man i mange
tilfælde lige så godt kunne tage offentlige transportmidler. Med en delebilsordning
eller carsharing kan kørslen begrænses til færre og planlagte ture. Ligeledes vil en
centralt koordineret delebilsordning løbende kontrollere bilerne og garantere, at bilerne
ikke har miljøskadelige fejl og sikkerhedsmæssige mangler.
Med dette projekt skal der for alvor sættes kød og blod på de mange
ideer om at begrænse privatbilismen. Projektet styres af den til formålet stiftede
Odense Bilklub, men initiativtagerne er Odense Kommune, Odense Taxa og Miljøbutikken
Den Grønne Tråd" der også fortsat er samarbejdspartner.
Målet er at konsolidere Odense Bilklub, som er Danmarks første
Car-sharing-klub, så der kan videregives erfaringer til lignende aktiviteter landet over.
Der er stor interesse for arbejdet i Odense især fra andre større byer og fra
Københavnsområdet. Det er en god ide at lade konceptet tage udgangspunkt i en privat
virksomhed på almindelige markedsvilkår. Det vil være sundt på længere sigt at lade
delebilsklubberne finde deres eget liv i konkurrence med leasing og almindelige
udlejningsselskaber.
Odense Bilklub har købt 4 små økonomiske og miljøvenlige biler samt
en enkelt stationcar af hensyn til de særlige ønsker om plads f.eks. ved indkøb
i store mængder. Den store stationcar er desuden allerede i det spæde forår reserveret
i det meste af sommerferieperioden.
Der er i øjeblikket et halvt hundrede medlemmer (familier) med i
samarbejdet, som alle hver især er uden egen bil, men samtidig har et behov for
lejlighedsvis bilkørsel. Det forventes at der vil være det mindst det tredobbelte når
projektet er afsluttet.
En indmelding i klubben koster p.t. 3.000 kr., et medlemsskab koster 250
kr. pr. måned og bilerne kan bestilles og benyttes i et antal timer (20 kr./t), dage (165
kr./d) eller uger (950 kr./u). Endelig betaler brugeren 2,00-2,50 kr. pr. tilbagelagt
kilometer. Udover de anførte priser, som gælder "første fører" i hver
familie, så vil der være et depositum for familien på 2.000 kr. og mindre udgifter til
indmeldelse og kontingent for familiens øvrige førere. Løseligt vil der i forhold til
at have egen bil være penge at hente, hvis man har et lille kørselsforbrug, men det vil
ikke kunne betale sig at være medlem, hvis man har et stort løbende kørselsforbrug.
Mange familier må forventes at have en klar økonomisk interesse i at
gå fra egen bil til en delebil, og derfor er der et økonomisk grundlag for varig
beskæftigelse i at administrere organisationen. Jobpuljen har desuden støttet et
delebilsprojekt i Nordjylland og i Københavnsområdet er yderligere et projekt på vej.
Med denne vifte vil Jobpuljen anse landet for at være rimeligt dækket med
demonstrationsprojekter inden for delebiler.
Uddannelse af grønne medarbejdere i UdDannelsesCenter (UDC)
Billund
- Tilskud på 908.600 kr. til uddannelse af 2 hold à 12 kursister og 6 virksomheder
- På alle virksomheder opkvalificeres grønne medarbejdere til fremtidig miljøstyring
Mange virksomheder har behov og interesse for en bedre miljøstyring. Der er desuden
behov for at uddanne ledige og folk som allerede er i beskæftigelse til at varetage disse
opgaver.
I dette projekt kobles de to behov. Uddannelsescenter Billund vil
kvalificere ledige og allerede ansatte til at varetage og forbedre virksomhedernes
miljøforhold. På denne måde minder projektet om de mange miljøstyringsprojekter
virksomheder. Det særlige er imidlertid, at dette projekt desuden omfatter et
kursusforløb, hvor alle kursisterne indgår i en ERFA-gruppe og opnår indsigt i at klare
de miljøproblemer, som knytter sig til den virksomhed de skal arbejde på.
Der er desuden det særlige plus, at virksomhederne og de ledige matches
ved, at der opbygges et tæt forhold mellem medarbejder og virksomhed. Der vil indgå et
projektarbejde på 8 uger, hvor den ledige og virksomheden gennemgår relevante
miljøforhold og i en vis udstrækning tager hul på løsningen af de konkrete problemer,
som virksomheden står med. Den ledige vil de fleste tilfælde desuden gennemføre kurset
i et team sammen med en fastansat fra virksomheden, som også kan være med til at knytte
samarbejdet tættere og derved sikre at den ledige opnår en varig ansættelse på
virksomheden.
Fremgangsmåden kan således i én operation aktivere og integrere en
arbejdsløs i en virksomhed med henblik på at varetage relevant miljøarbejde og skabe en
reel ny arbejdsplads. Modellen vil derfor være relevant for virksomheder, der ønsker en
hurtig effekt af en miljøindsats, og derfor er villige til at betale for kursus og et
varigt job til den ledige.
Projektet bygger blandt andet på erfaringer fra et initiativ i
Uddannelsescenter Billund vedrørende affaldshåndtering cand skrald", som
havde positiv miljø- og beskæftigelsesmæssig effekt. Dette projekt blev støttet af
Grøn Aktivering, AF Vejle.
Foreningen Det Grønne Møbel
- Max. 625.000 kr. i et halvt år
- På længere sigt måske en række Job i organisationen selv og en større afledt
beskæftigelse i møbelsnedkerbranchen
Hvor finder man møbler, som både med hensyn til fremstilling og materialer kan siges
at være bæredygtige? Hvorfor interesserer så få møbeldesignerne sig for at kombinere
smuk formgivning og det miljømæssigt korrekte, så nydelsen og den gode samvittighed kan
gå hånd i hånd? Disse spørgsmål forsøger Foreningen Det Grønne Møbel at tage fat
om på en meget utraditionel måde.
 |
En slængestol bliver til med stel af elmetræ. |
Centralt i Det Grønne Møbels arbejde ligger en målrettet indsats for
at formidle budskabet om bæredygtige møbler og etablere et landsdækkende netværk inden
for møbelsnedkerbranchen og designerverdenen med det formål at få igangværende og nye
initiativer ind i mere kommercielle rammer. Foreningen vil således i foråret 1998
konsolidere sig i Århus omkring udviklingen af konceptet for en lokal grøn
møbelproduktion og etablere lokalt produktionsnetværk og en organisering af
markedsføring m.v. i København. Der er foreløbig etableret solide netværk i
møbelsnedkerlaugene i de to byer. Det er desuden tanken at sprede ideerne så langt som
muligt til andre regioner landet over og dermed gøre foreningen landsdækkende.
 |
Slængestol - et "grønt møbel" af elmetræ
med betræk af hør og uld designet af Lone Duus. |
Projektet udspringer af et arbejde på Århus Arkitektskole, hvor man
siden 1994 under navnet Desilit (design, livscyklus, teknologi) har søgt at definere
kriterierne for en bæredygtig produktion af møbler. Arbejdet fik en folkelig dimension,
da projektgruppen i forbindelse med fældningen af de syge elme på Ingerslev Boulevard i
Århus arrangerede Elmedagen en festival, der på festlig måde oplyste bredt om
historisk og bæredygtig træproduktion.
I kølvandet på Elmedagen opstod Foreningen Det Grønne Møbel som
rammen om en en møbeldesignkonkurrence, hvor der blev knyttet netværk mellem snedkere,
møbelproducenter, designere og forbrugere, idet man her havde en lokal træresurse
i sig selv en af pointerne i arbejdet. Konkurrencen resulterede i en møbelkollektion, der
har været udstillet flere steder i landet senest på Kunstindustrimuseet i
København i efteråret 1997.
Ideen om en folkelig Elmedag som afsæt for det seriøse møbelarbejde
blev i 1997 eksporteret til København, hvor byens Parkforvaltning gik aktivt ind i et
samarbejde med foreningen om at etablere en Elmedag i Fælledparken. Foreningens logo
et enkelt træsnit af et træ, der fælles vil mange københavnere nu kunne
nikke genkendende til, idet det 1997-98 optræder som stempel på elmetræer, der skal
fældes.
Foreningen arbejder på at sammenfatte erfaringerne fra arbejdet i
Århus og København i et mere generelt anvendeligt koncept, som de kalder Domino-modellen
(Design og miljø i nærområder). Men budskabet om de grønne møbler er allerede kommet
vidt omkring, og det synes som om elmetræerne fra Ingerslev Boulevard og Fælledparken
har sat væsentligt dybere spor i folks bevisthed og gjort mere for at fremme tanken om
bæredygtighed end deres kolleger som er faldet rundt om i skovene. Det kommende år vil
vise, om projektet også kan tage skridtet fra det forskende og formidlende til en mere
kommercielt bæredygtig håndværksbaseret møbelproduktion.
Viceværtsprojektet ved Det grønne Hus i Køge
- 500.000 kr. over 2 år. heraf 100.000 kr. til information.
- 1 varig ny stilling
Nutidens og fremtidens viceværter er meget anderledes end dem, der kendetegnede
etageejendomme for få årtier siden. Der stilles større krav om miljøbevidsthed og
effektivitet. Trappevask, fejning af fortorv, fjernelse af ukrudt og udskiftning af
glødepærer i trappeopgange er ikke faldet væk, men arbejdsopgaverne indgår nu i et
større kompleks af bygningsdrift og havepleje. Begge dele kræver grøn omtanke, og flere
steder i landet arbejder forskellige grupper på at få flere grønne
gårdmænd" og miljøbevidste ejendomsfunktionærer, der er rustet til at leve op til
de voksende krav om f.eks. resursebesparelser og miljørigtig affaldshåndtering.
I Det Grønne Hus i Køge vil man se nøjere på den igangværende
udvikling og derved opbygge en ekspertise, som kan komme andre viceværter og
ejendomsfunktionærer til gode. Den nye medarbejder skal være vicevært for flere
institutioner og målrette sin indsats for at finde relevante miljømæssige løsninger
på problemer og iværksætte resursebesparelser hvor det er muligt. Ligeledes skal
viceværten opsøge mere miljøvenlige alternativer til de nuværende arbejdsgange og
derved være en aktiv fortaler for en løbende miljøindsats, som gennem besparelser og
mere effektive metoder kan tjene sig selv ind.
Udover det rent praktiske med bygningerne og de grønne områder, vil
viceværten være formidler og konsulent. Ideer og erfaringer skal nå så langt ud som
muligt og derved påvirke andre viceværter eller deres arbejdsgivere til også at tænke
i miljørigtige baner. Erfaringerne skal også indgå i det lokale AMU-centers
varmemesteruddannelse.
Det Grønne Hus i Køge er startet som det lokale Agenda 21 Center, som
ikke blot skal være et mødested, men især udvikle sig til et demonstrationsprojekt på
miljø- og energiområdet. Både den lokale Agenda 21 medarbejder og den grønne guide i
Køge arbejder i samme hus og der er grundlag for et konstruktivt sampil mellem husets
medarbejdere.
Bryrupbanen Fra Silkeborg til Horsens
- 2 mio. kr. over 3 år
- 3 varige job
Cyklister og gående, handicappede i rullestole, børnefamilier med barnevogne og
ryttere har alle sammen det til fælles at de gerne vil ud i naturen og nyde dens
skønhed. At skabe de perfekte, smukke og naturlige rammer for sådanne ture og genskabe
naturen hvor menneskets indgriben har frataget landskabet sin charme. Det er i sandhed en
varig arbejdsopgave. I kraft af menneskets konstante ofte destruktive aktiviteter i
naturen kan den synes uendelig.
 |
Naturopretning og naturpleje vil være en betydelig
del af arbejdet omkring Bryrupbanestien. På billedet ses midtjyskeå-mænd på arbejde. |
I dette tilfælde er der tale om at omskabe en 55 km. lang nedlagt
jernbanestrækning fra Silkeborg til Horsens. Staten ejer arealet i form af Skov- og
Naturstyrelsens lokale statsskovdistrikt, Silkeborg, som også er ansvarlig for projektet.
Stien går igennem 5 kommuner (Silkeborg, Them, Brædstrup, Genved og Horsens) samt Århus
og Vejle amt. De er alle aktive i projektet og interesseret i at forskønne ruten og skabe
oplevelser og faciliteter på strækningen, så alle der færdes på ruten kan gøre det
uden gener og med mulighed for at få store naturoplevelser i det smukke og varierede
terræn. Derudover indgår Vejdirektoratet i denne meget brede gruppe af projektdeltagere.
Alle deltagere bidrager desuden med en del af finansieringen.
Der er i projektet især lagt vægt på vejbelægningen, da det på
størstedelen af strækningen er dén, som sætter grænserne for hvem der kan færdes på
stien. Især rytteres ubetænksomhed gør det nødvendigt at bruge store resurser på
belægningen, så cyklister, barnevogne og kørestole kan færdes uden problemer. Mange
steder vil naturen dog også skulle have en kærlig hånd, hvis fortids skønhed skal
genskabes.
Projektet vil også omfatte shelters og mulighed for overnatning samt
bænke og borde til alle typer brugere, så også de handicappede eller ældre kan få en
tur i det grønne og en bænk at hvile sig på med jævne mellemrum. Mere aktive familier
med cykler og telte tilgodeses af andre typer faciliteter som også kan omfatte mindre
afstikkere væk fra stien til mere stille lejrpladser. Statsskovdistriktet vil desuden
anlægge multtoiletter og benytte dansk kærnetræ fra de lokale skove, ligesom man vil
gøre alle faciliteter så handicapvenlige som muligt.
Der er således tale om et projekt der spænder fra naturgenopretning
til turisme og samtidig bliver et smukt element i det lokale trafiknet som et sikkert
alternativ til at cykle på vejene sammen med bilerne. Selve anlægsarbejdet strækker sig
over 3 år. Herefter vil 3 medarbejdere skulle tage sig af den fortsatte vedligeholdelse.
Miljøstyring på Bornholms Konservesfabrik
- 210.000 kr. (70 % i løntilskud) over 1 år.
- et nyt varigt job
Mange danske virksomheder leverer et kvalitetsprodukt, der fortsat efterspørges og
værdsættes, men som af den ene eller anden årsag har fået sværere ved at konkurrere,
fordi forbrugerne i de seneste år heldigvis er begyndt at foretrække produkter, som i
fremstilling eller m.h.t. emballage synes mindre miljøbelastende. Dette forhold gør sig
især gældende på fødevareområdet, men ses også i stigende omfang inden for andre
brancher.
 |
Den manuelle renskæring, "trimning", af
torskelever, som letrøget og i egen olie er hovedbunden på Bornholms Konservesfabrik. |
Traditionel fiskekonserves bliver af mange resursebevidste forbrugere
opfattet som et unødvendigt emballageforbrug, og på denne baggrund er det derfor ekstra
vigtigt for virksomheder i denne branche at præcisere de miljøvenlige tiltag, der kan
overbevise om, at varen er lige så miljøvenlig som tilsvarende alternativer.
Sådanne virksomheder er pisket til at følge med udviklingen og
synliggøre de yderligere miljømæssige hensyn alene for at kunne bevare en rimelig
konkurrenceevne. Når det drejer sig om fiskekonserves på Bornholm er der yderligere
vanskeligheder med at få tilført tilstrækkelige mængder råvarer med den rigtige
kvalitet på de rigtige tidspunkter, begrænse energi- og vandforbruget og effektivisere
transporten samt i det hele taget at udvikle sig i en del af landet som i forvejen er
hårdt ramt på det økonomiske område, og derfor på mange andre områder risikerer at
stå i stampe.
 |
Torskeleveren skylles og saltes i de store kar inden
den renskæres. |
På Bornholms konservesfabrik har der i mange år været gjort en
indsats for arbejdsmiljøet og på det seneste er der desuden investeret i store
miljømæssige forbedringer på virksomheden som helhed. Investeringer som næppe tjener
sig hjem gennem en øget produktion eller ved at give mulighed for at forhøje priserne,
men som alene skal styrke konkurrenceevnen.
Imidlertid kan sådanne investeringer løbe løbsk uden en samlet
koordineret miljøindsats på virksomheden. Med ansættelsen af en medarbejder til
miljøstyring, forventes det at virksomhedens miljøprofil kan styrkes yderligere og de
fremtidige miljøinvesteringer gøres mere effektive.
|