Kildesporing af miljøfremmede stoffer i kloaknet
Bilag 2
Lokalspecifik viden i kommunerne
Kommunekort og ledningsnet
Langt de fleste kommuner har i dag digitale vektor grundkort i enten T0 eller T1, T2,
T3 kvalitet samt geodætiske raster kort i flere forskellige kortskalaer. Disse kort
bliver enten brugt direkte eller som baggrund for stedsangivelsen af forskellige
ledningstyper såsom el, vand, afløb, fjernvarme osv. eller af andre tekniske anlæg.
Disse kort bliver løbende vedligeholdt fotogrammetrisk eller ved opmåling, og der kommer
løbende opdateringer til Kort og Matrikelsty-relsens geodætiske raster kort. Man kan
dermed med rette sige at det digitale kortmateriale hos de danske kommuner er veludbygget
og af rimelig kvalitet.
Mange kommuner har i dag data for afløbsledningsnettet liggende i et fælles udviklet
format (DAS = Database for AfløbsSystemer). Dette format registrerer data for
knudepunkter og ledningerne, der forbinder disse, på en standardiseret form. I mange
kommuner findes DAS-data-systemet udbygget med et GIS-værktøj, AFREG, som kan vise
afløbsledningsnettet på digitale kort, hvor det samtidig er muligt at se gader,
matrikler, bygninger samt andre ledninger. Hvert knudepunkt er registreret med
koordinater, og ledningerne identificeres ved de to knudepunkter, de forløber imellem.
Med henblik på kildesporing, etableres koblingen mellem AFREG-systemet og
virksomhedsdata derfor ved at registrere navnet på det knudepunkt i
afløbsledningsnettet, virksomheden er tilsluttet. Hvis denne information ikke er direkte
tilgængelig, må koblingen skabes igennem adressen eller anden stedangivelse.
Registrering af virksomhedsdata
Liste- og anmeldevirksomheder m.v
Ifølge bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, nr. 794 af 9. december
1991, skal en ansøgning om godkendelse af listevirksomhed bl.a. indeholde følgende
oplysninger, der er relevante i forbindelse med gennemførelse af en kildesporing:
- Virksomhedens interne kloakering og forureningskilder, såsom spildevandsafløb.
- Oplysninger om art og forbrug af råvarer.
- Beskrivelse af processer inkl. en skematisk fremstilling af virksomhedens procesforløb
med angivelse af samtlige emitterende anlæg.
- Sammensætning og mængde (massestrøm) af hver enkelt stofemission, bl.a.
sammensætning og mængde af det spildevand , som virksomheden producerer.
- Sammensætning og mængde af virksomhedens affald, herunder oplysninger om årlige
mængder olie- og kemikalieaffald.
- Beskrivelse af rensningsforanstaltninger med angivelse af rensningsgraden af de stoffer,
der tilføres.
Oplysninger fra kap.5-godkendelser bliver for nogle virksomheders vedkommende suppleret
med et grønt regnskab, der udarbejdes årligt fra 1997 (Bek. nr. 975 fra 13. dec. 1995,
Bekendtgørelse om visse godkendelsespligtige virksomheders pligt til udarbejdelse af
grønt regnskab). Imidlertid er det langt fra alle kemikalieforbrugende virksomheder, der
skal kap. 5-godkendes.
Endelig foretages der i kommunerne en registrering af autoværksteder og beslægtede
virksomheder i medfør af Miljø- og Energiministeriets Bekendtgørelse nr. 922 af 5.
december 1997 om miljøkrav i forbindelse med etablering og drift af autoværksteder m.v.
Udledningstilladelser (Kap. 4 godkendelser)
Bekendtgørelse nr. 310 af 25. april 1994, Bek. om spildevandstilladelser m.v.
efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4, fastsætter bl.a., at kommunalbestyrelsen
afgør hvilke oplysninger, der skal foreligge ved ansøgning om tilslutning af spildevand
til et kommunalt spildevandsanlæg.
Miljøstyrelsens vejledning nr. 6/1994 om tilslutning af industrispildevand til
kommunale spildevandsanlæg udgør et administrativt værktøj til kommunen, der har
kompetence til at meddele spildevandstilladelse iht. bekendtgørelsen. Vejledningen
anvendes hyppigt af kommunerne som udgangspunkt for en konkret vurdering af tilledningens
karakter og udarbejdelse af udledningstilladelser.
Det vurderes, at det i mange tilfælde er ret begrænset, hvor mange relevante
oplysninger, der kan trækkes ud af kap. 4 godkendelser.
Andre data
Ud over kommune- og spildevandskortene og de mere lovbundne registreringer af
liste- og anmeldevirksomheder m.fl. kan der i varierende omfang hentes yderligere
kildesporingsrelevant information i kommunerne, f.eks.:
- Registreringer af virksomhedernes vandforbrug og, om muligt udledte mængder af
spildevand. Vandforbrug er registreret i alle kommuner, men miljøafdelingen har langt fra
altid direkte adgang til tallene. Data om spildevandsmængder er ikke almindelige at finde
i særlig stor udstrækning.
- Spildevandsplaner, specielt angivelser af forskellige deloplandes bidrag til det samlede
spildevandsvolumen og belastning. Sådanne planer skal altid være udarbejdede, men er
ikke nødvendigvis helt opdaterede og oplysningerne vil oftest skulle bearbejdes noget
før de kan bruges.
- Data fra tidligere undersøgelser eller moniteringsprogrammer af spildevand og/eller
slam i kloaksystemet. Disse vil give vigtig information om typiske træk ved spildevandet
og slammet, og om hyppigheden og størrelsen af fluktuationer. Mange kommuner har ikke
gennemført sådanne undersøgelser af spildevandet, og slamanalyser for miljøfremmede
stoffer er langt flertallet af steder et helt nyt fænomen, og omfatter kun de fire
stoffer, der reguleres efter slam- og tilsynsbekendtgørelserne.
- Oplysninger om virksomheder og stoffer fra miljøtilsyn eller særlige kampagner, der
har været gennemført tidligere. Denne type oplysninger skønnes at findes i meget
begrænset omfang i mange kommuner.
Komplicerende forhold for fremskaffelse og udnyttelse af lokale informationer
Det er, som ovenfor anført, meget forskelligt, hvor mange af de nævnte
oplysninger, der findes i de enkelte kommuner, og hvor ofte de opdateres, men selv i de
tilfælde, hvor de foreligger, er der gerne forskellige komplicerende forhold, der kort
skal omtales:
- De forskellige oplysninger findes sjældent samlet i miljøafdelingen, og måske ikke en
gang alene i teknisk forvaltning. Manglende tradition for samarbejde på tværs af
afdelingerne kan komplicere processen. Ansvaret for kommunekort ligger således normalt
uden for afdelingen, og mange steder har man separate spildevandsafdelinger, der ligger
inde med de relevante oplysninger om nettet og dets opbygning. Oftest er der dog tæt
samarbejde mellem miljø- og spildevandsafdelinger. Registrering af vandforbrug ligger et
helt tredje sted, evt. uden for selve den kommunale forvaltning (dog bør oplysningerne
under alle omstændigheder findes i skatteforvaltningen).
- Der kan eventuelt være juridiske problemer i forhold til registerloven, hvis der sker
generel samkøring af nogle af de oplysninger, der er nævnt ovenfor, f.eks. af
registrerede listevirksomheder og deres vandforbrug. Dette problem bør afklares nærmere.
- Lagrings- og arkiveringssystemer for de nævnte oplysninger er vidt forskellige, ikke
blot fra kommune til kommune, men også mellem afdelinger inden for den samme kommunale
forvaltning. Teknologisk drejer det sig om, at en hel del data, typisk vedrørende
miljøgodkendelser og miljøtilsyn ikke foreligger på en brugbar elektronisk form, men
f.eks. i hængemappesystemer eller lignende. Arkiveringsystemmæssigt er problemet, at der
i forskellige sammenhænge bruges forskellige klassificeringsystemer for virksomheder.
Dette hænger sammen med, at de enkelte afdelingers arbejde er hægtet op på forskellige
lovgivningsmæssige og administrative grundlag med forskellige formål og traditioner.
|