Afværge teknikker for MTBE-forurenet grundvand
1. Indledning og baggrund
MTBE (Methyl Tertiær Butyl Ether) er en etherforbindelse, der i Danmark har været
anvendt som tilsætningsstof til benzin siden ca. 1985 med henblik på øgning af
benzinens oktantal. MTBE erstattede alkylblyforbindelser, der viste sig via luften at
være en væsentlig kilde til bly planter og som konsekvens heraf også i mennesker og
dyr. Forbruget af MTBE i Danmark er i 1990 skønnet til i størrelsesordenen 100.000 tons,
i 1997 var forbruget dalet til skønsvis 16.000 tons, primært fordi den nyere bilpark
kører på 95 oktan benzin eller mindre, hvortil der i Danmark ikke tilsættes MTBE.
Miljøstyrelsen har i sin Handlingsplan for MTBE (Miljøstyrelsen, 1998a) redegjort for de
miljømæssige aspekter af MTBE, grænseværdifastsættelse, muligheder for erstatning med
andre stoffer, tanksikkerhed, og endelig behov for videre undersøgelser. Det er i
sidstnævnte sammenhæng, at denne rapport skal ses.
MTBE i miljøet
MTBE tilføres omgivelserne diffust bl.a. fra bilers udstødning, ved karburatortab og
i forbindelse med tankning af biler. Fra atmosfæren udbredes MTBE til overfladevand og
jord/grundvand. MTBE tilføres endvidere jord/grundvandsmiljøet punktvist fra utætte
tankanlæg, spild og utætte ledninger, herunder kloakledninger. Mens den diffuse
spredning giver anledning til koncentrationer i overfladevand eller grundvand på
brøkdele af mikrogram pr. liter til nogle få mikrogram pr. liter, kan punktudledninger
resultere i koncentrationer op til nogle hundrede milligram pr. liter tæt på kilden.
Miljøstyrelsens handlingsplan for MTBE (Miljøstyrelsen, 1998a) indeholder en oversigt
over danske målinger. Resultater fra amternes indberetninger af fundne koncentrationer i
forbindelse med dette projekt findes i bilag 5. Det er først i de sidste par år, at man
er begyndt at måle grundvandets indhold af MTBE. Derfor er den nuværende viden om
forureningsudbredelsen meget begrænset. En medvirkende faktor til den ringe viden er det
forhold, at MTBE ikke spores ved den normale analyse af benzinkomponenterne. MTBE er
vanskeligere og dermed også dyrere at analysere end benzen, toluen, ethylbenzen, xylener
(BTEX) og andre aromatiske kulbrinter, der karakteriserer benzinforurenet grundvand.
Grænseværdien i Danmark for MTBE i drikkevand er fastsat til 30 µg/l
(Miljøstyrelsen, 1998a).
MTBE grundvandstruende
Da MTBE er karakteriseret ved en høj vandopløselighed, ringe sorption til
jordmatricen og ringe nedbrydelighed i jord og grundvand, er stoffet potentielt en
væsentlig grundvandstruende forbindelse. I nogle situationer vil MTBE være det
dominerende forureningsstof i forbindelse med udslip fra tankstationer, evt. det eneste
spor fra benzinforureningen, da kulbrinterne i benzinen ved forekomst af ilt i grundvandet
normalt er biologisk nedbrudte.
MTBE forskellig fra BTEX-forbindelser
Oprensning af MTBE-forurenet grundvand stiller andre krav end de, der kendes fra
oprensning af grundvand forurenet udelukkende med aromatiske kulbrinter (BTEX). Naturlig
nedbrydning (intrinsic remediation), stimuleret aerob nedbrydning in-situ og rensning af
oppumpet vand i rensningsanlæg over jorden forløber anderledes end for de aromatiske
forbindelser. Men erfaringerne hermed er meget begrænsede, og det er derfor formålet med
dette udredningsprojekt at systematisere erfaringerne og diskutere afværgeteknikkernes
teknisk-økonomiske forhold. Der lægges især vægt på metoder, for hvilke der
foreligger felterfaringer, og metoder, der vil kunne anvendes under danske forhold.
|