[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
E 2 Bilaffald
E 2.1 Status
E 2.2 Fremtidige initiativer
E 2.3 Regulering
E 2.4 Kapacitet
E 2.5 Miljøvurdering
E 2.6 Økonomi
E 2.7 Betydning for de nationale myndigheder
E 2.8 Betydning for kommunale myndigheder
Miljøproblem |
Bilaffald indeholde mange
miljøbelastende stoffer især tungmetaller, som i dag ender på
affaldsforbrændingsanlæggene eller deponierne. |
Initiativer |
Etablering af en særskilt ordning
for bilaffald. Kravene fastlægges i en bekendtgørelse.
Øget genanvendelse af bilruder ved udvikling af nye
separationsteknologier.
Udarbejdelse af miljøvejledninger til offentlige indkøbere af
biler. |
Mål år 2004
- 80% genanvendelse af affaldsmængden
- miljømæssig forsvarlig håndtering af miljøbelastende fraktioner
E 2.1 Status
Der opstår forskellige affaldsfraktioner både før og efter shredning
(ophugning) af biler. Bilaffald er bl.a. jern- og metaldele, dæk, plast, bilruder, olie
og øvrige væsker.
For bildæk, spildolie og blyakkumulatorer findes der særlige
ordninger, som hver især er beskrevet i de respektive afsnit i dette bilag.
Efter shredning fremkommer der fraktioner som jern, aluminium og
kobber, som genanvendes. Restfraktionen (shredderaffaldet) deponeres i dag. Der henvises
til afsnit E 20.
Bilaffald indeholder miljøbelastende stoffer, som ender i
restprodukter fra forbrændingsanlæg og på deponier. Håndteringen af bilaffald skal
forbedres, således at der sker en øget genanvendelse og en miljømæssig forsvarlig
behandling af de miljøbelastende fraktioner.
I 1997 blev der kasseret ca. 130.000 tons biler, hvoraf ca. 1.000 tons
var farligt affald.
Et groft skøn viser, at 95% af bilaffald indsamles via autoophuggere
og lignende servicevirksomheder, og 5% kommer direkte fra industrien.
Af den samlede mængde bilaffald skønnes det, at der blev genanvendt
ca. 75% og deponeret ca. 20% . De resterende 5% blev forbrændt. Målet i år 2004 om 80%
genanvendelse skal nås ved øget genanvendelse af bildæk og bilruder fra biler6.

Der er igangsat projekter med henblik på at udvikle nye
separationsteknologier med henblik på nyttiggørelse af glas ved genanvendelse.
Der er udarbejdet en miljøvejledning til offentlige indkøbere om
biler.
Et direktivforslag om kasserede biler er under behandling i EU.
E 2.2 Fremtidige initiativer
Midler
- krav til håndtering af affald fra biler
- krav til udsortering af genanvendelige og miljøbelastende fraktioner
- krav til virksomheder, der affaldsbehandler biler
- udvikling af ny teknologi m.h.p. genanvendelse af bilruder
I 1999 vil der blive udstedt en bekendtgørelse om håndtering af
kasserede biler. De genanvendelige og miljøbelastende fraktioner skal udsorteres med
henblik på genanvendelse eller miljømæssig forsvarlig bortskaffelse. Der skal indføres
en certificeringsordning for de virksomheder, der foretager affaldsbehandling af biler. En
certificeringsordning indebærer, at affaldet kun kan anvises til de virksomheder, der kan
dokumentere, at de lever op til de krav, som fastsættes i bekendtgørelsen. Kravet om
certificeringsordningen forudsætter en ændring af Miljøbeskyttelsesloven.
Initiativer, der støtter udvikling af nye separationsteknologier med
henblik på nyttiggørelse af bilruder ved genanvendelse, skal fremmes mest muligt.
Resultaterne vil blive vurderet løbende. Regelgrundlaget med henblik på at øge
genanvendelse af bilruder vil blive justeret efter behov.
E 2.3 Regulering
Håndtering af bilaffald er reguleret af generelle regler i
affaldsbekendtgørelsen og i miljøgodkendelser af de virksomheder, der ophugger og
skrotter biler.
E 2.4 Kapacitet
Der eksisterer i dag ca. 350-400 virksomheder, der kan behandle biler i
Danmark. Heraf er der fem shreddervirksomheder.
Den kommende bekendtgørelse om håndtering af affald fra biler vil få
konsekvenser for antallet af demonteringsvirkomheder, som forventes at falde til 100-150
virksomheder.
Kapaciteten forventes ikke at udgøre en barriere for at nå den nye
målsætning for genanvendelse.
E 2.5 Miljøvurdering
Det forventes, at udstedelsen af bekendtgørelsen om håndtering af
bilaffald vil medføre:
- demontering af 3.500 tons dæk til genanvendelse
- frasortering af 25 tons bly til genanvendelse
- aftapning af ca. 400 tons olie
- aftapning af ca. 400 tons andre væsker
Udvikling af nye separationsteknologier med henblik på genanvendelse
af glas forventes inden for 2-3 år at medføre, at der fastsættes krav om demontering og
nyttiggørelse af bilruder. Ca. 2.000 tons bilruder pr. år forventes genanvendt.
E 2.6 Økonomi
Implementering af bekendtgørelsen om håndtering af bilaffald
forventes at medføre øgede merudgifter for forbrugerne på 30-40 mio. kr.
I dag betaler forbrugerne typisk 300-400 kr. pr. bil, som skrottes. Den
fremtidige skrotningspris pr. bil forventes at blive 600-700 kr.
E 2.7 Betydning for de nationale myndigheder
Der skal udstedes en bekendtgørelse om håndtering af kasserede biler.
E 2.8 Betydning for kommunale myndigheder
Kommunerne skal i deres affaldsplaner sikre, at affaldet anvises til de
anlæg, der opfylder bekendtgørelsens krav til håndtering af bilaffaldet.
________________________
6 I Handlingsplan for affald og genanvendelse 1993-97 var
målet at nedbringe affaldsmængderne, der fremkommer ved skrotning af biler. Målet
skulle nås ved indgåelse af frivillige aftaler med berørte brancheorganisationer.
Miljø- og energiministeren indgik i 1995 en aftale med dæk- og autobranchens
organisationer, Genvindingsbrancherådet og de kommunale organisationer om en
tilbagetagningsordning for dæk.
|