[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
E 10 Kommunalt spildevandsslam
E 10.1 Status
E 10.2 Fremtidige initiativer
E 10.3 Regulering
E 10.4 Kapacitet
E 10.5 Miljøvurdering
E 10.6 Betydning for nationale myndigheder
E 10.7 Betydning for kommunale myndigheder
Miljøproblem |
Spildevandsslammet udgør en
ressource, der i dag ikke udnyttes i tilstrækkeligt omfang |
Initiativer |
Revurdering af gældende regler for
jordbrugsmæssig anvendelse af spildevandsslam |
E 10.1 Status
Mål år 2004
- 50% genanvendelse til jordbrugsformål
- 30% forbrænding
- 20% deponering
- øge udnyttelse af både gødningsindhold og energiindhold i slammet ved
genanvendelse
Det er muligt at udnytte både gødningsindhold og energiindhold ved
genanvendelse af spildevandsslam. I dag sker der ofte kun en udnyttelse af
gødningsindholdet, fordi spildevandsslam udbringes direkte på landbrugsjord på grund af
slammets indhold af plantenæringsstoffer - især fosfor.
Der blev i 1997 produceret ca. 1.209.000 tons slam (våd vægt) på de
kommunale renseanlæg. Heraf blev 72% genanvendt, hvilket opfylder regeringens tidligere
målsætning om 50% genanvendelse i år 2000. 20% blev forbrændt og 8% deponeret.

De krav til visse organiske kemiske stoffer i slammet ved
jordbrugsmæssig anvendelse, der trådte i kraft i 1997 og skærpes år 200025,
forventes at medføre, at der i en overgangsperiode skal ses på alternativer til
udbringning på landbrugsjord.
Den nuværende høje udbringning af slam på landbrugsjord forventes
ikke at kunne opretholdes. Målet er derfor at fastholde 50% genanvendelse i år 2004. Det
forventes, at 30% forbrændes og 20% deponeres i år 2004.
Kvaliteten af slammet og mulighederne for øget genanvendelse forventes
at blive forbedret gennem en reduktion af forbruget af de miljøfremmede stoffer. Slammets
indhold af visse af de kemiske stoffer, der er fastsat grænse- og afskæringsværdier
for, forventes derfor nedbragt på sigt.
En række undersøgelser er igangsat for løbende at kunne vurdere de
gældende krav i forbindelse med genanvendelse af slammet. Disse handler om vurdering af
nedbrydning af miljøfremmede stoffer i slam ved forskellige former for behandling,
langtidseffekter af udbringning af slam på landbrugsjord og planternes optag af
miljøfremmede stoffer.
E 10.2 Fremtidige initiativer
Midler
- revurdering af gældende regler
- undersøgelse af bioforgasning af slam
I udviklingsprogrammet for biogas vil der blive afsat midler til
nærmere at undersøge bioforgasning af slam før udbringning på landbrugsjord. Det er
intentionen, at så meget spildevandsslam som muligt skal bioforgasses på længere sigt.
Det vil blive overvejet, at revidere reglerne for jordbrugsmæssig
anvendelse af spildevandsslam på baggrund af resultaterne af gennemførte undersøgelser
og vurderinger.
I slutningen af 1999 vil Miljøstyrelsen bl.a. på grundlag af
resultater af de igangværende undersøgelser, udarbejde en status for genanvendelse af
organisk dagrenovation og spildevandsslam. Denne status vil kunne danne grundlag for en
handlingsplan for genanvendelse af det organiske affald.
E 10.3 Regulering
Genanvendelsen af slam på landbrugsjord er underlagt
Slambekendtgørelsen26, samt Ministeriet for Fødevarer,
landbrug og fiskeris Bekendtgørelse om tilsyn med kvaliteten af kommunalt
spildevandsslam og komposteret husholdningsaffald m.m. til jordbrugsformål27.
I Slambekendtgørelsen er fastlagt grænseværdier for en række tungmetaller og
afskæringsværdier for de organiske, miljøfremmede stoffer NPE, DEHP, LAS og visse
PAHer. Afskæringsværdierne for de organiske stoffer trådte i kraft 1. juli 1997
og bliver tillige med grænseværdien for cadmium skærpet pr. 1. juli 2000.
E 10.4 Kapacitet
Der vurderes, at kapaciteten til behandling af slam på
biogasfællesanlæg stiger. I år 2004 vurderes disse anlæg således at kunne behandle
100.000 tons slam (vådvægt).
E 10.5 Miljøvurdering
Ved bioforgasning opnås udnyttelse af slammets energiindhold. Således
vil eksempelvis bioforgasning af 100.000 tons slam give et energiudbytte i
størrelsesordenen 100-150 TJ. Processen vurderes ikke at resultere i en forringelse af
slammets gødningspotentiale, men vil tværtimod i nogle tilfælde medføre en forbedring.
E 10.6 Betydning for nationale myndigheder
Det skal overvejes at ændre Slambekendtgørelsen, hvis en evaluering
viser, at der er behov for dette.
Der skal i slutningen af 1999 udarbejdes en status for genanvendelsen
af organisk dagrenovation og spildevandsslam.
E 10.7 Betydning for kommunale myndigheder
Kommunerne skal undersøge mulighederne for at bioforgasse
spildevandsslammet, f.eks. ved at tage kontakt til biogasfællesanlæg, samt sikre
alternativer til udbringning på landbrugsjord, hvis grænse- og afskæringsværdierne
ikke kan overholdes.
________________________
25 Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr.
823 af 16. september 1996 om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål. Der er
indført afskæringsværdier for forskellige organiske kemiske stoffer pr. 1. april 1997.
Disse skærpes i år 2000.
26 Bekendtgørelse nr. 823 af 16. september 1996 om
anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål.
27 Bekendtgørelse nr. 528 af 20. juni 1997.
|