[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Affald 21

E 14 Papir og pap

E 14.1 Status
E 14.2 Fremtidige initiativer
E 14.3 Regulering
E 14.4 Kapacitet
E 14.5 Miljøvurdering
E 14.6 Økonomi
E 14.7 Betydning for nationale myndigheder
E 14.8 Betydning for de kommunale myndigheder

Miljøproblem

Papir- og papaffald udgør en vigtig ressource, der i dag ikke genanvendes i tilstrækkeligt omfang.

Initiativer

Papirindsamlingen skal udbygges ved etablering af henteordninger fra husholdninger.

Der skal etableres en mulighed for at husholdninger kan aflevere pap til genanvendelse f.eks. gennem storskraldsordningen.

Der skal udarbejdes en vejledning, som skal indskærpe kommunernes ansvar for at opnå en øget indsamling af pap og papir fra virksomheder.

Undersøge mulighederne for øget genanvendelse af pap og papir

E 14.1 Status

Mål år 2004

  • 60% genanvendelse af papir og pap fra husholdningerne
  • 75 % genanvendelse af pap og papir fra virksomheder, offentlige og private institutioner

Indsamlingen af papir og pap kan forbedres og befolkningen, virksomheder, offentlige og private institutioner har en afgørende rolle i at bidrage hertil.

I 1997 blev der indsamlet 583.000 tons papir og pap, svarende til at 43% af papirforbruget blev indsamlet37. Indsamlingsmængden har generelt været stigende fra 1985 til 1997.

Indsamlingseffektiviteten skønnes i 1996 at være ca. 32% fra husholdninger, og ca. 63% fra virksomheder og institutioner38. Mængden af papir og pap, der er egnet til genanvendelse39, er mindre for husholdninger end fra de andre sektorer tilsammen, hvilket er en af årsagerne til forskellen i indsamlingseffektiviteten.

E 14.2 Fremtidige initiativer

Midler

  • etablering af henteordning for papir fra husholdninger
  • indskærpe kommunernes ansvar for at øge genanvendelsen af papir og pap fra erhverv
  • vejledning om papir- og pap indsamling fra offentlige og private virksomheder

Indsamlingen af papir fra husholdninger vil blive fordoblet ved at benytte mere effektive indsamlingssystemer og indsamle flere typer rent papir. Fra år 2000 skal der etableres henteordninger for husholdningerne. Der skal etableres afleveringsmulighed for pap til genanvendelse for husholdninger, f.eks. gennem storskraldsordninger.

Indsamlingen af papir og pap fra erhverv kan øges ved at indskærpe kommunernes ansvar for at øge udsortering. I 1999 skal der udarbejdes en vejledning, hvor ansvaret for sorteringskravet præciseres.

Med henblik på at begrænse problemerne og øge mulighederne for genanvendelse af papir og pap vil de faktorer (f.eks. lim eller farvetyper), der forringer muligheden for at genanvende papir, blive vurderet og vidensgrundlaget for de miljømæssige forhold ved genanvendelse af papir og pap blive opdateret.

E 14.3 Regulering

Reglerne om indsamling og genanvendelse af papir og pap følger af Affaldsbekendtgørelsen40. Kommunerne er forpligtet til at indsamle papir til genanvendelse fra private bebyggelser med mere end 2.000 husstande. I de fleste kommuner er der indført bringeordninger, hvor kuber er placeret på centrale steder i kommunen og på containerpladser. I etageboliger er der mange steder indført henteordninger, hvor returpapiret afleveres samme sted som dagrenovationen.

Kravene til indsamling af papir fra husholdninger vil fremover blive ændret, idet kommunerne fra år 2000 skal etablere henteordninger med fast opsamlingsmateriel fra husstandene.

Kommunerne har gennem en årrække haft pligt til at sikre genanvendelse af papir og pap fra handelsvirksomheder. Med virkning fra 1. Juli 1998 er denne pligt udvidet til at omfatte virksomheder, offentlige og private institutioner.

I 1994 indgik Miljøministeriet og Dansk Industri, Plastindustrien og Emballageindustrien en aftale om transportemballage. Aftalen satte som målsætning, at 80% af plast- og pap/papir- transportemballage skulle genanvendes inden år 2000, enten ved direkte genbrug eller materialegenvinding.

Aftalen blev i 1998 justeret med hensyn til både definition af transportemballage, som nu følger emballagedirektivets definition, dels målsætningerne, således at de procentvise mål nu udelukkende gælder for materialegenvinding.

E 14.4 Kapacitet

Genvindingskapaciteten er tilstede i Danmark: Afsætningsmulighederne for returpapiret er gode både på det nationale såvel som det internationale marked, men priserne varierer.

Der findes i dag omkring 20 virksomheder i Danmark, som handler returpapir, og 5 returpapirforbrugende virksomheder, der genanvender returpapiret i nye produkter.

Behandlingskapaciteten er tilstrækkelig til at genanvende en øget indsamlet mængde af returpapir.

E 14.5 Miljøvurdering

I forhold til nyt papir giver genanvendelse en række miljømæssige fordele. Øget genanvendelse af papir vil i alt give en CO2-reduktion i de lande, der berøres af det danske returpapirkredsløb. Der vil også ske en reduktion af mængden af dagrenovation, der skal behandles på forbrændingsanlæg, hvilket frigiver kapacitet.

E 14.6 Økonomi

Udbygningen af papirordningen vil medføre en årlig meromkostning i størrelsesordenen 125 mill. kr. svarende til 60-100 kr. for de berørte husstande, idet udgifterne til indsamlingen og til opsamlingsmateriel er tungere end for de nuværende systemer.

E 14.7 Betydning for nationale myndigheder

Affaldsbekendtgørelsen skal ændres med krav om etablering af henteordninger fra husholdninger fra år 2000.

Der skal udarbejdes en vejledning, hvor reglerne for papir- og papindsamling fra virksomheder og offentlige og private institutioner præciseres.

E 14.8 Betydning for de kommunale myndigheder

Kommunerne skal i deres kommende planlægning:

  • etablere henteordninger af papiraffald fra husholdningerne
  • pålægge private og offentlige virksomheder at udsortere deres papir og papaffald til genanvendelse
  • opprioritere tilsynet og arbejdet med genanvendelse af papir og pap fra virksomheder og offentlige og private institutioner.

__________________________

37 ISAG 1997.

38 Indsamlingseffektiviteten er beregnet på grundlag af opgørelser over potentialer.

39 Aftørringspapir og besmudsede emballager er ikke egnet til genanvendelse og optræder hyppigere i husholdninger.

40 Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 299
af 30. april 1997 om affald.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]