[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
E 14 Papir og pap
E 14.1 Status
E 14.2 Fremtidige initiativer
E 14.3 Regulering
E 14.4 Kapacitet
E 14.5 Miljøvurdering
E 14.6 Økonomi
E 14.7 Betydning for nationale myndigheder
E 14.8 Betydning for de kommunale myndigheder
Miljøproblem |
Papir- og papaffald udgør en
vigtig ressource, der i dag ikke genanvendes i tilstrækkeligt omfang. |
Initiativer |
Papirindsamlingen skal udbygges ved
etablering af henteordninger fra husholdninger.
Der skal etableres en mulighed for at husholdninger kan aflevere
pap til genanvendelse f.eks. gennem storskraldsordningen.
Der skal udarbejdes en vejledning, som skal indskærpe kommunernes
ansvar for at opnå en øget indsamling af pap og papir fra virksomheder.
Undersøge mulighederne for øget genanvendelse af pap og papir |
E 14.1 Status
Mål år 2004
- 60% genanvendelse af papir og pap fra husholdningerne
- 75 % genanvendelse af pap og papir fra virksomheder, offentlige og private
institutioner
Indsamlingen af papir og pap kan forbedres og befolkningen,
virksomheder, offentlige og private institutioner har en afgørende rolle i at bidrage
hertil.
I 1997 blev der indsamlet 583.000 tons papir og pap, svarende til at
43% af papirforbruget blev indsamlet37. Indsamlingsmængden
har generelt været stigende fra 1985 til 1997.
Indsamlingseffektiviteten skønnes i 1996 at være ca. 32% fra
husholdninger, og ca. 63% fra virksomheder og institutioner38.
Mængden af papir og pap, der er egnet til genanvendelse39,
er mindre for husholdninger end fra de andre sektorer tilsammen, hvilket er en af
årsagerne til forskellen i indsamlingseffektiviteten.
E 14.2 Fremtidige initiativer
Midler
- etablering af henteordning for papir fra husholdninger
- indskærpe kommunernes ansvar for at øge genanvendelsen af papir og pap fra erhverv
- vejledning om papir- og pap indsamling fra offentlige og private virksomheder
Indsamlingen af papir fra husholdninger vil blive fordoblet ved at
benytte mere effektive indsamlingssystemer og indsamle flere typer rent papir. Fra år
2000 skal der etableres henteordninger for husholdningerne. Der skal etableres
afleveringsmulighed for pap til genanvendelse for husholdninger, f.eks. gennem
storskraldsordninger.
Indsamlingen af papir og pap fra erhverv kan øges ved at indskærpe
kommunernes ansvar for at øge udsortering. I 1999 skal der udarbejdes en vejledning, hvor
ansvaret for sorteringskravet præciseres.
Med henblik på at begrænse problemerne og øge mulighederne for
genanvendelse af papir og pap vil de faktorer (f.eks. lim eller farvetyper), der forringer
muligheden for at genanvende papir, blive vurderet og vidensgrundlaget for de
miljømæssige forhold ved genanvendelse af papir og pap blive opdateret.
E 14.3 Regulering
Reglerne om indsamling og genanvendelse af papir og pap følger af
Affaldsbekendtgørelsen40. Kommunerne er forpligtet til at
indsamle papir til genanvendelse fra private bebyggelser med mere end 2.000 husstande. I
de fleste kommuner er der indført bringeordninger, hvor kuber er placeret på centrale
steder i kommunen og på containerpladser. I etageboliger er der mange steder indført
henteordninger, hvor returpapiret afleveres samme sted som dagrenovationen.
Kravene til indsamling af papir fra husholdninger vil fremover blive
ændret, idet kommunerne fra år 2000 skal etablere henteordninger med fast
opsamlingsmateriel fra husstandene.
Kommunerne har gennem en årrække haft pligt til at sikre
genanvendelse af papir og pap fra handelsvirksomheder. Med virkning fra 1. Juli 1998 er
denne pligt udvidet til at omfatte virksomheder, offentlige og private institutioner.
I 1994 indgik Miljøministeriet og Dansk Industri, Plastindustrien og
Emballageindustrien en aftale om transportemballage. Aftalen satte som målsætning, at
80% af plast- og pap/papir- transportemballage skulle genanvendes inden år 2000, enten
ved direkte genbrug eller materialegenvinding.
Aftalen blev i 1998 justeret med hensyn til både definition af transportemballage, som
nu følger emballagedirektivets definition, dels målsætningerne, således at de
procentvise mål nu udelukkende gælder for materialegenvinding.
E 14.4 Kapacitet
Genvindingskapaciteten er tilstede i Danmark: Afsætningsmulighederne
for returpapiret er gode både på det nationale såvel som det internationale marked, men
priserne varierer.
Der findes i dag omkring 20 virksomheder i Danmark, som handler
returpapir, og 5 returpapirforbrugende virksomheder, der genanvender returpapiret i nye
produkter.
Behandlingskapaciteten er tilstrækkelig til at genanvende en øget
indsamlet mængde af returpapir.
E 14.5 Miljøvurdering
I forhold til nyt papir giver genanvendelse en række miljømæssige
fordele. Øget genanvendelse af papir vil i alt give en CO2-reduktion i de
lande, der berøres af det danske returpapirkredsløb. Der vil også ske en reduktion af
mængden af dagrenovation, der skal behandles på forbrændingsanlæg, hvilket frigiver
kapacitet.
E 14.6 Økonomi
Udbygningen af papirordningen vil medføre en årlig meromkostning i størrelsesordenen
125 mill. kr. svarende til 60-100 kr. for de berørte husstande, idet udgifterne til
indsamlingen og til opsamlingsmateriel er tungere end for de nuværende systemer.
E 14.7 Betydning for nationale myndigheder
Affaldsbekendtgørelsen skal ændres med krav om etablering af
henteordninger fra husholdninger fra år 2000.
Der skal udarbejdes en vejledning, hvor reglerne for papir- og
papindsamling fra virksomheder og offentlige og private institutioner præciseres.
E 14.8 Betydning for de kommunale myndigheder
Kommunerne skal i deres kommende planlægning:
- etablere henteordninger af papiraffald fra husholdningerne
- pålægge private og offentlige virksomheder at udsortere deres papir og papaffald til
genanvendelse
- opprioritere tilsynet og arbejdet med genanvendelse af papir og pap fra virksomheder og
offentlige og private institutioner.
__________________________
37 ISAG 1997.
38 Indsamlingseffektiviteten er beregnet på grundlag af
opgørelser over potentialer.
39 Aftørringspapir og besmudsede emballager er ikke egnet
til genanvendelse og optræder hyppigere i husholdninger.
40 Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 299
af 30. april 1997 om affald.
|