[Forside] [Indhold] [Tilbage] [Udskrivningsvejledning]

Økotoksikologisk vurdering af begroningshindrende biocider og biocidfrie bundmalinger

 

 

Tabel B1.1
Opstilling af standardscenarie.
Standard scenario.

Parameter

Bemærkninger

Enhed

Standardscenarie

Type    

Havn

Befærdet sejlrute

Udvalgt sted    

Jyllinge Lystbådehavn

Kronprins Frederiks Bro ved Frederikssund

pH    

7

7

Iltforhold (vandsøjle)    

aerob

aerob

Iltforhold (sediment)    

anaerob

anaerob

Salinitet Fra Harremoës & Malmgren-Hansen (1989)

14,5

14,5

Temperatur Fra Fredenslund et al. (1995)

°C

12,5

12,5

Suspenderet materiale Fra Fredenslund et al. (1995)

mg/l

18

18

Organisk kulstof (OC) i suspenderet materiale Fra Fredenslund et al. (1995)

vægtpct.

8

8

Organisk kulstof (OC) i sediment Fra Fredenslund et al. (1995)

vægtpct.

5

5

Vandindhold i sediment Fra Fredenslund et al. (1995)

vægtpct.

80

80

Densitet af sedimentet Fra Fredenslund et al. (1995)

kg/m3

1.200

1.200

Vanddybde Oplysninger fra Dansk Sejlunion samt fra Ulrik Petersen, brofoged ved Kronprins Frederiks Bro (v. Frederikssund).

m

2,3

Forskellen mellem middel højvande og middel lavvande er oplyst at være ca. 1m. Den daglige tidevandsvariation er her sat til 0,6 m.
Min dybde ved kraftig blæst: 1,4 m
Max dybde ved kraftig blæst: 2,9 m

4,2

Typisk variation i døgnet: 0,6 m
Min. dybde ved stærk blæst: 3,5 m
Max dybde ved blæst: 5,4 m

Betragtet areal Oplysninger fra Dansk Sejlunion.

m2

Lystbådehavnens areal, ca. 31.500

2 x 1 m ´ bådenes bredde

Netto sedimentation Fra Bach et al. (1986)

m sediment/ år

0,01

0,01

Sedimentationshastighed Fra Fredenslund et al. (1995)

m/d

1,0

1,0

Resuspensionshastighed Beregnet ved at sætte netto sedimentationshastigheden lig med 0,01 m/år.

m sediment/ år

0,017

0,017

Vandskifte  

m3/m2/dag

0,6

0,6

% af skibene med undersøgt bundmaling Hempel (ved M.W. Christoffersen) vurderer, at 30-70% af bådene i en havn er malet med en bundmaling indeholdende et organisk aktivt stof. For at sikre et realistisk "worst case" estimat er denne procentdel sat til 70%

%

70

70

Antal både pr. dag Baseret på oplysninger fra Dansk Sejlunion og statistikker for passagen af lystfartøjer ved Kronprins Frederiks Bro (ved Frederikssund)  

400

70

Opholdstid for bådenes tyngdepunkt i vandområdet  

dage

er der altid

7,5× 10-6