Tilrettelæggelse af miljødialog
8. Hvordan evaluerer du miljødialogen?
Når du skal evaluere miljødialogen, bør du for hver interessent gå
frem efter følgende rækkefølge:
Kontroller om midlerne er anvendt efter planen
Undersøg om dialogmålene er opfyldt
Vurder om dialogen har bidraget til miljø- og forretningsmæssige resultater
Dialogmål er en forudsætning for, at du kan evaluere dialogen. Når du har evalueret
dialogen, skal du tage stilling til to ting. Skal målene justeres, så de bedre svarer
til de faktiske forhold? Er du nødt til at justere de midler, som virksomheden anvender
eller benytte andre midler?
Skal evalueringen bruges af andre end dig selv, bør du præsentere den så kort og
præcist som muligt. Fx i et skema som det er vist i eksemplet. Her er det miljødialogen
med kunder, der bliver evalueret. Du skal bruge skemaet til at sammenholde dialogmålene
med resultaterne og til din vurdering af sammenhængen. Råd 8.1 viser, hvordan du kan
undersøge, om midlerne er anvendt efter planen. Råd 8.2 har fokus på, om målene er
opfyldt. Og råd 8.3 handler om, hvordan du kan vurdere, hvorvidt miljødialogen har
bidraget til resultater.
Interessent |
Udvalgte kunder |
Midler ifølge plan |
Direct mail
Personlige samtaler |
Anvendt |
Direct mail er anvendt
Personlige samtaler ej anvendt |
Dialogmål |
Vi skal i perioden 1/3 - 1/7 informere om
fordelene ved tilbagetagning af vores emballage, samt prøveperiode og pris. |
Opfyldt |
Delvist |
Resultater |
To kunder er positive over for forslaget, men vil
vente og se tiden an. |
Vurdering af dialogens bidrag til resultaterne |
Kunderne vil gerne sortere emballagen særskilt,
men de vil ikke betale os for at afhente den. Kunderne har med andre ord forstået vores
budskaber, så det er ikke længere dialog, der er brug for, men at vi dropper det
planlagte gebyr. |

Begynd din evaluering med at undersøge, hvordan midlerne er blevet anvendt. Hvis ikke
du har overblik over de aktiviteter, der rent faktisk har fundet sted, kan du ikke
vurdere, om dialogen har været tilfredsstillende eller ej. Du kan heller ikke undersøge,
i hvilket omfang resultaterne - eller manglen på samme - skyldes virksomhedens egen
indsats eller andre faktorer.
Du kan kontrollere brugen af midler ved at besvare følgende spørgsmål:
Er alle midler blevet anvendt, som de står i planen?
Er midlerne blevet brugt det planlagte antal gange?
Er midlerne blevet brugt på de fastlagte tidspunkter?
Har de været brugt over for de interessenter, som de er tiltænkt?
Har de været brugt i kommunikationen med andre?
Er planen blevet ændret undervejs?
Hvad har været årsag til eventuelle afvigelser fra planen?
Ud over de ansvarlige for de forskellige midler, kan du bruge andre kilder til at vurdere,
om midlerne er anvendt som planlagt:
Bogførte omkostninger til kommunikationsmidler. Fx til tryksager, deltagelse i
messer, afholdelse af større møder
Afsendte breve vedrørende miljø
Presseklip og optagelser af tv- og radioudsendelser
Kalendere og referater, der viser antal møder og sælgerbesøg, hvor miljø har
været på dagsordenen.
Når du ved, hvilke midler, der har været anvendt, kan du gå videre og undersøge den
effekt, de har haft på interessenterne. Det vil sige, om dialogmålene er blevet opfyldt
eller ej. Du kan kun undersøge, om budskaberne er modtaget og accepteret i
overensstemmelse med dialogmålene ved at spørge interessenterne. Enten som et led i det
daglige samarbejde eller ved hjælp af interviews, rundbordssamtaler eller lignende.
Du kan undersøge, om dialogmålene er blevet opfyldt ved at få svar på
følgende spørgsmål:
Hvilke budskaber mener interessenterne, at de har modtaget fra virksomheden?
I hvilket omfang svarer de til dialogmålene?
Hvordan fortolker interessenterne virksomhedens budskaber?
Er der tale om andre fortolkninger end dem, du havde forventet?
Har virksomhedens miljøbudskaber været tilstrækkelig interessante for
modtagerne?
Har udformningen af midlerne været i stand til at fange interessenternes
opmærksomhed og interesse?
Hvilke former for handlinger har virksomhedens budskaber inspireret interessenterne
til?
Hvilke holdninger har interessenterne til virksomhedens budskaber?
Den sidste del af din evaluering bør være en vurdering af, hvordan miljødialogen har
bidraget til de miljø- og forretningsmæssige resultater, der er kommet ud af samarbejdet
med interessenten.
Du skal vurdere, hvordan dialogen skal tilrettelægges fremover. Det vil sige, hvordan
interessenterne skal prioriteres, om målene skal justeres og hvilke midler, virksomheden
skal anvende.
Du kan først vurdere miljødialogens bidrag, når du ved, hvad der konkret er kommet ud
af samarbejdet. Den viden får du ved at besvare følgende spørgsmål:
Hvilke resultater er opnået med den pågældende interessent?
Har interessenten foretaget de handlinger, virksomheden ønskede?
Er resultaterne blevet bedre eller dårligere end forventet?
Hvis der er afvigelser, hvad er så forklaringen?
Er der andre faktorer end dialogen, der har spillet ind? Fx en større eller mindre
offentlig interesse for de miljøspørgsmål, som er indgået i dialogen.
Hvis resultaterne er som forventet, og dialogmålene er blevet opfyldt,
bør du undersøge, om dialogen har påvirket resultaterne i samme grad, som du
oprindeligt forventede, eller om der har været andre faktorer, der har haft en positiv
betydning for resultaterne. Det kan fx være, at den offentlige debat er blevet mere
positiv over for jeres synspunkter eller, at kunder og leverandører er blevet mere
lydhøre over for jeres argumenter. Hvis disse eller andre faktorer har været med til at
skabe positive resultater, er det vigtigt, at du fremover tager højde for dem, når du
skal planlægge den fremtidige miljødialog.
Selvom dialogmålene er blevet opfyldt, kan du komme ud for, at resultaterne er dårligere
end forventet. Det kan skyldes, at du har haft for store forventninger til dialogens
muligheder for at bidrage til de pågældende resultater. Men det kan også skyldes, at
andre faktorer, som fx uventede initiativer fra konkurrenter eller andre aktører, har
gjort arbejdet sværere for din virksomhed.
Hvis resultaterne er udeblevet, kan du enten vælge at skrue ambitionerne ned eller
forstærke kommunikationsindsatsen. Hvis du vælger den sidste vej, er det en god ide at
gennemløbe de planlægningstrin, som er gennemgået i de foregående kapitler.

|