Miljødialog gennem pressen
1. Pressen som kommunikationsmiddel
Denne håndbog skal hjælpe dig, hvis du ønsker at anvende pressen som et
af kommunikationsmidlerne i miljødialogen. Håndbogen giver dig indblik i de uskrevne
regler i samarbejdet med journalister og en række råd til pressearbejdet.
Som kommunikationsmiddel har pressen stærke og svage sider, og du skal kun vælge at
kommunikere gennem pressen, når de stærke sider styrker dit budskab. Gør du dét, får
du en effektiv kanal, fordi du via pressen når de væsentligste interessenter allerede
ved morgenbordet. Samtidig får dit budskab større betydning og relevans for
interessenterne, fordi de modtager informationen gennem en uafhængig kanal, hvis
kendetegn er nyheder og væsentlighed.
Dit samarbejde med pressen skal passe til virksomhedens stil og fremtoning. Samarbejdet
kan være offensivt, afventende eller passivt. Hvilket, der er det rigtige, er op til dig
og virksomheden.
Du skal dog være opmærksom på, at passivitet kan blive et handicap. Hvis journalister
af sig selv tager hul på et miljøtema med særlig interesse for virksomheden, kan det
være svært eller næsten umuligt for den anonyme at komme ind i debatten og påvirke
den. Det kan i værste fald overlade hele arenaen til konkurrenter eller modstandere.
Hvis du går offensivt til værks, skaber du kendskab til virksomheden og dens
miljøforhold på godt og ondt. Åbenhed over for pressen skaber tillid mellem
virksomheden og journalisterne. Det giver samtidig et godt grundlag for at bruge
pressearbejdet til at formidle miljøbudskaberne. Men det stiller også krav til
virksomheden om konstant at leve op til forventningerne. Både journalister og kritiske
læsere elsker dramatikken, når de selvgode bliver revet ned af piedestalen.
At du er afventende og tager pænt imod journalister og fra tid til anden siger ja til at
medvirke, kan være et brugbart kompromis. Men som andre kompromisser kan det også
efterlade dig med skuffede forventninger, fordi resultatet af pressearbejdet ikke altid er
i overensstemmelse med indsatsen.
Når du vælger at bruge pressen som kanal for udvalgte miljøbudskaber, skal du forberede
dig på, at det ikke altid går, som du gerne vil. Der er mange andre, der forsøger at
sætte dagsordenen. Ikke kun blandt konkurrenter og kollegaer i branchen, men også fra
alle andre grene af industrien, interesseorganisationerne, de politiske partier osv.
Derfor kan pressearbejde i starten føles som lidt af en ørkenvandring, og du vil opleve
skuffelser, når selv de bedste historier dør på vejen gennem en redaktion. På samme
måde vil du måske også føle, at verden skrider sammen for dig, hvis kontakten ender i
en dårlig presseomtale. Fortvivl ikke. Som al anden modstand er denne også guld værd,
fordi den giver dig en erfaring, som du kan drage nytte af senere.

|