Miljødialog gennem pressen
6. Hvordan kommunikerer du med journalister?
I det daglige arbejde med pressen kan du få brug for at skrive en
pressemeddelelse eller indbyde til et pressemøde. Det kan du i princippet gøre lige
præcis, som du har lyst til, men de fleste informationsmedarbejdere og journalister har
efterhånden fundet frem til en form, som virker og som er accepteret på begge
sider.
En pressemeddelelse skal kunne overdøve den stadig større mængde information, som
journalisterne hver dag modtager og med hård hånd vælger ud af. Chancen for at en
journalist skriver en artikel ud fra pressemeddelelsen eller bruger den som afsæt for en
større redaktionel omtale med interview, afhænger derfor af, hvordan pressemeddelelsen
er udformet. Når du skriver en pressemeddelelse, skal du have:
en kort og klar overskrift, der fortæller nyheden/kernen i historien (overskriften
holder venstre margin og indeholder ingen tegnsætning)
en under-overskrift, der uddyber overskriften, men som stadig er kort og klar (den
holder ligeledes venstre margin)
Pressemeddelelse eller Til pressen stående i øverste venstre hjørne
tydelig afsender (navn, adresse, div. telefonnumre og evt. logo) i øverste højre
hjørne
en datolinie under ovennævnte
en velskreven tekst, der er indbydende og let at få overblik over (brug evt.
mellemrubrikker til at bryde teksten op, hvis tekstens længde er egnet til det)
Desuden skal du i pressemeddelelsen:
skrive i nutid og fremtid
skrive kort, kontant og korrekt
skrive ligefremt og personligt og undgå passivt sprog
spare på fagsproget. Du kan fx skrive udledning til Nissum Bredning i stedet for
emission til recipienten
eventuelt indskrive korte citater fra relevante personer, fx virksomhedens
miljøansvarlige. Begynd citater med citationstegn og slut med komma før det afsluttende
citationstegn. Efter det afsluttende citationstegn hedder det som regel siger hr.
X. I stedet for siger kan ord som forklarer, uddyber, fortæller evt. bruges.
Citater begynder altid et nyt afsnit. Teksten efter citater skal også begyndes som et nyt
afsnit
placere afsender efter fortjeneste, dvs. ikke fremhæve virksomheden mere, end den
fortjener i sammenhængen. Hvis virksomheden kun har gjort som alle andre ved at fjerne en
CFC-gas, skal du ikke gøre specielt meget ud af det, men blot konstatere, at det er gjort
Pressemeddelelsen skal først og fremmest sendes personligt til de udvalgte journalister,
men send for en sikkerheds skyld yderligere et eksemplar til deres arbejdsplads stilet Til
redaktionen. Måske får den pågældende journalist ikke set sin post pga. ferie, sygdom,
afspadsering, rejser mv. Herudover er der formentlig også en række andre medier, der
skal have pressemeddelelsen.
Når pressemeddelelsen er sendt ud, vil journalisterne måske ringe op for
at få yderligere oplysninger og/eller udtalelser. Det kan selvfølgelig bedst betale sig
at være forberedt på sådanne opkald og have alle relevante miljøoplysninger klar.
Også dem, som ikke direkte relaterer sig til den konkrete anledning til pressekontakten.
Hvis virksomheden har en nyhed af en karakter, som er velegnet til at ramme mange
medier på samme tid, kan det være en god idé at indbyde til et pressemøde. Emnet for
pressemødet skal dog være så væsentligt, at behovet for en præcis og entydig
formidling er så åbenlys, at journalisterne accepterer at dele nyheden og
informationerne med kollegaerne fra de konkurrerende medier.
Det kan fx være nyheden om et alvorligt uheld, der har konsekvenser for det nære miljø.
I et sådant tilfælde vil pressen acceptere at dele informationerne. Det giver også dig
og virksomheden mulighed for at sikre, at alle journalister får nøjagtigt de samme
informationer. Det kan nedsætte risikoen for mytedannelser.
Pressemøder har deres egen form, som du skal kende, så du og virksomheden overholder
takt og tone:
Send en kortfattet indbydelse til pressemødet. Hvis behovet ikke er opstået akut
som ved en ulykke, bør det være ca. fem arbejdsdage før pressemødet. I indbydelsen
skal journalisterne kunne læse temaet og baggrunden for pressemødet, hvem fra
virksomheden de kan forvente at få i tale ved pressemødet samt tid og sted for
begivenheden. Suppler eventuelt indbydelsen med en kortfattet pressemeddelelse, hvis
indhold ikke spænder ben for pressemødet
Indled pressemødet med en kort velkomst, præsentation af medvirkende og en
tydelig beskrivelse af mødets indhold, afvikling og tidsmæssige afgrænsning. Det er din
kontrakt med journalisterne
Præsenter virksomhedens budskab i en kort og præcis tale. Der er ingen grund til
at skjule mulige ubehagelige emner, som alligevel bliver afdækket, når journalisterne
stiller uddybende spørgsmål. Tværtimod kan du vise virksomhedens ansvarlighed og
handlekraft ved at tage afsæt i de ubehagelige emner
Giv herefter journalisterne mulighed for at stille uddybende spørgsmål og udnyt
denne fases typiske ping-pong til at formidle svære problemstillinger på nye måder og
kontroller samtidig, om de komplekse problemstillinger er opfattet præcist
Hold eventuelt lidt ekstra oplysninger tilbage til de mest ihærdige journalister.
Efter pressemødet skal de kunne kontakte den eller de nøglepersoner, som deltog i
pressemødet for supplerende og opklarende spørgsmål
Udarbejd relevant materiale. Det vil ofte være umagen værd at udarbejde materiale
med relevante oplysninger om virksomheden i form af miljørapport, produkt- og
produktionsbeskrivelser, tal for omsætningen og antal ansatte, vigtigste eksportmarkeder
mm. Der bør endvidere være pressefotos til fri brug samt telefonnummer til den
kontaktperson, som kan supplere med information og udtalelser
Afhold ikke pressemøder om formiddagen, hvor mediernes redaktionsmøder som regel
er placeret

Journalister har som alle andre faggrupper deres egne udtryk. Mange af udtrykkene
kommer fra engelsk og amerikansk journalistik, og en del af udtrykkene har i dag indtaget
en plads i danskernes daglige sprogbrug. Tænk blot på et ord som deadline.
Til daglig har journalisterne kontakt med mange medievante eller
professionelle kilder, som ofte får støtte fra en presseafdeling. Derfor tænker mange
journalister ikke over, at en kilde måske ikke forstår udtryk og vendinger, som kan
være relevante i samarbejdet mellem journalist og kilde. Det er i sagens natur
journalistens pligt, at den ikke-trænede kilde forstår præmisserne for samarbejdet. Men
i en travl og hektisk hverdag kan det være en af de høflighedshandlinger, der
smutter.
De mest gængse udtryk er:
Til blokken: At journalisten må citere dig for det, du har sagt
Off the record: Information, som du mener, journalisten skal have, men som du ikke
ønsker refereret
Kontrakten: Den aftale du indgår med journalisten ved interviewets begyndelse
Researchinterview: Interview, journalisten foretager for at øge sin egen viden
forud for de interview, der skal bære historien
Deadline: Journalistens tidsfrist for færdiggørelse af historien
Redigeringsretten: Du bestemmer selv, hvordan du vil svare, og hvor meget du vil
sige. Til gengæld er det journalisten, der redigerer informationerne
Citationsregler: Hvis journalisten anvender citationstegn, skal citatet
være ordret. Hvis der anvendes en talestreg foran citatet, skal indholdet være
gengivet loyalt
Stramme historien: At skære historien så hårdt til, at den er tæt ved ikke at
holde
Solohistorie: At journalisten lander en solohistorie til bladet, giver prestige til
journalisten og historien en bedre placering i bladet måske endda en forside.
Derfor vil journalister også ofte forsøge at få eneret, når du tager kontakt for at
sælge en historie

|