Miljødialog gennem pressen
8. Hvordan evaluerer du pressearbejdets resultater?
Du skal evaluere pressearbejdet. Både det løbende pressearbejde og de
konkrete initiativer, hvor virksomheden for eksempel har sagt ja tak til at medvirke i
interviews, udsendt pressemeddelelser, indbudt til pressemøder og -seminarer mv.
Målet er naturligvis at give dig dokumentation for, at pressearbejdet er anstrengelserne
værd og giver virksomhedens miljødialog de resultater, som du har forventet. Og hvis
resultaterne ikke er tilstrækkeligt overbevisende, vil din evaluering måske vise dig,
hvad du gjorde forkert.
Du kan have valgt rigtigt ved at bruge pressen som budbringer for et miljøbudskab, men
ikke solgt historien godt nok. Eller kontaktet det forkerte medie. Men det kan også
være, at pressen var det forkerte kommunikationsmiddel, og at en annonce havde været det
rigtige. Derfor er det vigtigt at evaluere indsatsen jævnligt.
Det nemmeste er at måle pressekontaktens værdi med lineal og stopur og omregne
resultatet til sparede annoncekroner. Men det er et dårligt værktøj for dig, hvis du
vil arbejde langsigtet, fordi det ikke giver dig svar på, om virksomheden får den
imagemæssige værdi, der måske er målet.
Det når du kun, hvis du bedømmer indholdet, så du kan beslutte, hvordan du kan følge
omtale op og derved få virksomhedens miljøbudskaber til at leve i pressen i flere dage.
Dermed øger du effekten af presseomtalen og den positive genkendelse hos dine
interessenter.
Derfor skal du vurdere følgende:
Overlevede budskabet i den forventede form?
Hvilket indtryk efterlader artiklen hos læserne? Anerkender læserne, at
virksomheden tager sit miljøansvar alvorligt?
Hvilke informationer er blevet udeladt? Hvad betyder det, at journalisten strøg
pointen om, at virksomhedens udledning ligger under grænseværdierne?
Hvilke nye informationer kan der suppleres med?
Hvilke konsekvenser har eventuelle øvrige medvirkendes kommentarer?
Suppler din egen vurdering ved at spørge andre om, hvordan de vurderer presseomtalen
af virksomheden. Det kan være samarbejdspartnere og kunder, medarbejdere og deres
familier. Men det kan også være journalisterne.
Som regel giver det et godt resultat at gå direkte til journalisterne og få deres
vurdering af, hvad virksomheden gør godt eller skidt. Det er en god anledning til en
dialog, som kan blive indgangen til et bedre samarbejde.
Hvis du vælger at kontakte journalisterne, så gør det pr. telefon og
ikke ved frokostmøder, medmindre du kender journalisten særdeles godt. En
frokostinvitation kan let misforstås som et forsøg på at købe journalisten.
Når du tilrettelægger telefoninterviewene, så lav en spørgeramme med de otte til ti
spørgsmål, du søger svar på. Hold dig til spørgsmålene og suppler efter behov. Og
lad for alt i verden være med at diskutere journalistens svar eller holdninger.
Omtalen bør altid vurderes ud fra, om den var positiv, neutral eller negativ for
virksomheden og dens produkter.
Positiv presseomtale skal naturligvis bruges som anledning til at vurdere, om
virksomheden kan gøre andre medier og journalister interesserede i historien
Neutral presseomtale kan måske følges op, hvis du mener, at virksomheden har mere
at fortælle
Negativ omtale skal du analysere med henblik på at kontakte journalisten med
oplysninger, som kan ændre indtrykket fra den første artikel
Når du vurderer indsatsen af pressearbejdet, skal du hele tiden overveje, om
erfaringer og konklusioner giver anledning til at ændre strategien og rutinerne:
Forbereder virksomheden sig godt? Er baggrundsmaterialet overskueligt, og forklarer
virksomheden miljøfordelen godt nok?
Vælger virksomheden de rigtige temaer? Selv om virksomheden er stolt af sin
EMAS-registrering er det måske Svanemærkningen af kerneproduktet, der er interessant
Præsenterer virksomheden historierne godt nok?
Fokuserer virksomheden på de rigtige medier og journalister? Fordelen ved
miljøledelse og gevinst i form af nye ordrer er god til Børsen, mens Svanemærket måske
er det rette til Politiken
Hvis din vurdering af virksomhedens pressearbejde betyder, at strategien eller en eller
flere rutiner for samarbejdet med pressen skal justeres, er det en god ide, at du læser
eller genlæser rådene i de foregående kapitler, inden du præsenterer dine forslag for
ledelsen.

|