Udformning af skriftlig miljøkommunikation
8. Hvordan udformer du miljørapporter?
De miljøaktive virksomheder i Danmark rapporterer om deres miljøarbejde.
Enten i form af et grønt regnskab, en EMAS-redegørelse eller en frivillig miljørapport.
Hvis det også gælder for din virksomhed, har du sikkert oplevet, at udformning af
miljørapporter kan være en tidskrævende og kompliceret opgave.
Der findes mange håndbøger og vejledninger i, hvordan virksomheder indsamler data og
præsenterer miljøinformationer i grønne regnskaber, miljøredegørelser og andre
miljørapporter. Her får du råd om, hvordan du kan gøre din miljørapport mere relevant
og læsevenlig for målgruppen.
Hvis du vil sikre, at miljørapporten bliver læst og forstået, er det en god idé at
undersøge, hvilke emner interessenterne ønsker at læse om i miljørapporten.
Fx ved at invitere repræsentanter fra interessenterne ind på virksomheden til at deltage
i en diskussion.
Hvis virksomheden allerede har udgivet en miljørapport, kan du sende den ud til
deltagerne på forhånd. Når I mødes, kan du bede deltagerne enkeltvis fortælle om
deres umiddelbare reaktioner på rapporten. Derefter kan gruppen diskutere de forskellige
reaktioner. På den måde får du en fornemmelse af, hvilke ønsker, der er størst
enighed om.
Undervejs i diskussionen kan du bruge de 9 tjekspørgsmål fra kapitel 2 råd 2.3 til at
sikre, at du får besvaret de vigtigste spørgsmål.
Hvis det er første gang, virksomheden skal udgive en miljørapport, og du derfor ikke har
en færdig rapport at give til deltagerne, kan du i stedet invitere til en diskussion af
de emner, som de synes, miljørapporten skal omhandle.
For at få belyst de vigtigste områder kan du anvende en oversigt over virksomhedens
ressourceforbrug og udledninger og en oversigt over miljøpåvirkningerne i produkternes
livscyklus. Med de to oversigter foran dig kan du følge med i, om deltagerne af sig selv
kommer ind på alle de emner, som du synes er væsentlige. Hvis der er væsentlige emner,
som deltagerne ikke af sig selv tager op, kan du til sidst bede dem kommentere
disse.
Begge former for afprøvning kan resultere i nye emner og nøgletal, som repræsentanterne
fra målgruppen foreslår kommer med næste gang. Det kan også være, at de foreslår at
droppe et eller flere emner, som de mener, er uvæsentlige. I begge tilfælde må du
sammen med ledelsen vurdere, hvordan I skal forholde jer til disse forslag. Og hvis der er
tale om nye emner, er I nødt til at vurdere, om I har mulighed for at rapportere om de
pågældende spørgsmål, og om det er i jeres interesse at gøre det.
Miljørapportens læsere interesserer sig ikke kun for den produktion, som virksomheden
er direkte ansvarlig for. De er ofte i lige så høj grad optaget af produkternes
miljøpåvirkning gennem hele livscyklusen. Fra udvinding af råvarer, over produktion og
brug til bortskaffelse af de færdige produkter. Og hvad virksomheden gør for at
nedbringe produkternes miljøbelastning i samarbejde med leverandører og kunder.
Derfor er det relevant at beskrive virksomhedens miljøbelastning i et
livscyklusperspektiv. Det gælder både for producerende virksomheder og for
handelsvirksomheder. Du kan vise produkternes livscyklus og beskrive, hvor i livsforløbet
de største miljøpåvirkninger er.
Produktionsvirksomheder kan synliggøre, hvor meget virksomhedens
udledninger og affald fra produktionsprocessen bidrager med set i forhold til produkternes
samlede miljøbelastning. Handelsvirksomheder kan vise betydningen af de valg, der
træffes ved indkøb, fx transportform og produkternes indhold af farlige stoffer.
På den måde kan du bruge livscyklusbetragtninger til at levere argumenterne for
virksomhedens prioriteringer af miljøarbejdet. Fx hvis miljøindsatsen er koncentreret om
at påvirke forbrugere/kunder eller leverandører til at nedbringe deres bidrag til
miljøbelastningen. På den måde kan miljørapporten også bruges til at lægge op til en
dialog om samarbejde med leverandører og kunder om fælles løsninger.
Hvis der er gennemført livscyklusvurderinger (LCA) på virksomhedens produkter, har du
mulighed for at kvantificere dine påstande og budskaber. En kvantificering af dine
påstande vil altid være at foretrække, fordi det styrker din argumentation. Men en LCA
er ikke en forudsætning for, at du kan anlægge et livscyklusperspektiv i
miljørapporten.
Din virksomheds miljøarbejde er et godt emne for dialog med interessenterne. Især
hvis I virkelig har noget positivt at fortælle. Men det er ikke nok at kunne fremvise
gode miljøpræstationer i det lange løb. Jeres interessenter vil sikkert også gerne
vide, om de gode miljøresultater er opnået på bekostning af mennesker eller natur andre
steder i verden.
Derfor bør du overveje at supplere miljøkommunikationen med kommunikation og
dokumentation for virksomhedens holdninger til fx børnearbejde, arbejdsmiljø og
miljøeksport. De flotte miljøresultater i Danmark er ikke meget værd, hvis de er
tilvejebragt ved at eksportere problemerne eller er udtryk for anden social dumpning. I
har ganske givet holdninger til det. Beskriv dem kort og konkret, så de ikke bliver en
boomerang i jeres miljøkommunikation.
Du skal sørge for, at der er en sammenhæng mellem de ambitioner, din virksomheds
miljøpolitik signalerer og de indsatsområder og resultater i miljøarbejdet, du
beskriver i miljørapporten.
Det gør miljørapporten mere troværdig, hvis du kan præsentere kvantitative mål for
miljøarbejdet og samtidig vise i hvor høj grad, målene er opfyldt. Kvantitative mål og
resultater gør det nemmere for læseren at forstå betydningen af de aktiviteter, I har
sat i gang for at sikre, at målene nås.
Der er tre typer indikatorer, som du kan bruge til at formidle mål og resultater i
miljøarbejdet:
Driftsindikatorer, der udtrykker produktionens ressourceforbrug og udledninger.
Ressourceforbrug og udledninger kan være vigtige oplysninger for myndigheder og andre,
der kan vurdere betydningen
Tilstandsindikatorer, der udtrykker effekten på miljøet. Det centrale spørgsmål
for de fleste læsere er, hvordan forbrug og udledninger påvirker miljøets tilstand i
form af fx bidrag til drivhuseffekt, forsuring og ozonlagsnedbrydning. Miljøstyrelsen
anbefaler, at man anvender UMIP-metoden til at beregne bidrag til miljøeffekter. Læs om
UMIP på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk
Ledelsesindikatorer, der udtrykker effektiviteten af miljøarbejdets organisering.
Disse forhold vil typisk interessere medarbejderne og finansielle interessenter
Eksempler på indikatorer
Driftsindikatorer |
Tilstandsindikatorer |
Ledelsesindikatorer |
Forbrug af råvarer og hjælpestoffer grupperet i stofgrupper
efter stoffernes farlighed
Energiforbrug pr. produktionsenhed
Andel vedvarende energi af samlet energiforbrug
Affaldsmængde fordelt på affaldstyper og bortskaffelsesform
CO2-udledning fordelt på procesenergi og transport |
Bidrag til drivhuseffekten
Bidrag til næringssaltbelastningen fordelt på energiproduktion og spildevandsudledninger
Støjniveau i omgivelserne |
Antal gennemførte aktiviteter i miljøhandlingsprogram
Andel medarbejderforslag vedrørende miljøforbedringer af samlet antal forslag
Antal leverandører, der stilles miljøkrav til
Antal vilkårsoverskridelser Antal afvigelser fra
procedurer og instruktioner fordelt på afdelinger
Antal eksterne klager |
Indikatorerne kan vise både absolutte og relative tal. Set fra
modtagerens synspunkt er der fordele og ulemper ved begge typer:
Absolutte tal. Læseren kan sammenligne de absolutte tal for fx virksomhedens
udledninger år for år, og se de reelle ændringer i miljøbelastningen og dermed
eventuelle reelle miljøforbedringer. Ulempen er, at mange læsere har svært ved at
forholde sig til opgørelser af ressourceforbrug og udledninger i absolutte tal, med
mindre de har et indgående branchekendskab.
Relative tal. De relative tal viser miljøbelastningen set i forhold til
produktionens størrelse. Typisk mængden af producerede produkter i vægt, volumen eller
antal. For miljøpåvirkninger, der ikke direkte afhænger af produktionen, kan
belastningen også relateres til andre forhold fx antal ansatte eller antal driftstimer.
Fordelen ved de relative tal er, at læseren kan sammenligne den relative miljøbelastning
med tidligere års belastning, hvilket gør det muligt at vurdere, om virksomheden fx er
blevet bedre til at optimere ressourceforbruget og minimere affaldsmængderne. Ulempen er,
at de relative tal kan snyde, fordi et fald i den relative miljøbelastning ikke behøver
at udtrykke et fald i absolutte tal. Derfor er det en god idé altid at supplere relative
tal med absolutte tal.
En del af virksomhedens interessenter vil bruge tallene fra miljørapporten til at
sammenligne præstationerne med konkurrenterne eller med virksomheder uden for branchen.
Så hvis virksomheden ikke selv fremlægger de parametre, den ønsker at blive målt på,
vil læseren selv vælge sig nogle.
Det første du kan gøre, er at kontakte jeres brancheorganisation for at høre, om
branchen har defineret en række indikatorer, som det er rimeligt at måle branchens
miljømæssige stade på. Hvis det
er tilfældet, bør du vise disse nøgletal i rapporten.
Derudover kan du forebygge fejlagtige sammenligninger ved at beskrive:
særlige produktionsforhold i virksomheden, der gør det svært at sammenligne med
nøgletal fra andre virksomheder i eller uden for branchen
hvordan virksomhedens prioritering af miljøarbejdet og miljøpræstationer ligger
i forhold til niveauet i branchen
muligheden for og virksomhedens holdning til at anvende mindre forurenende
produktionsteknologier, som anvendes af andre virksomheder inden for branchen
Forskelle i produkter, produktionskapacitet, forarbejdningsgrad og
produktionsteknologier gør det svært at sammenligne nøgletal. Derfor vælger læserne
ofte at sammenligne emnerne og vurderer virksomhederne ud fra, om det pågældende emne er
tilstrækkeligt belyst. Det kan være i hvilket omfang:
virksomheden redegører for sine aktiviteter og væsentlige miljøpåvirkninger
der er sammenhæng mellem ledelsens miljøforpligtelser og de opnåede resultater
miljø er integreret i virksomhedens forretningskoncept og i udviklingen af
processer og produkter
miljøarbejdet er forankret i hele organisationen og ledelsen bakker op om
miljøarbejdet
virksomheden redegører for de økonomiske effekter af miljøarbejdet, herunder
muligheder og risici
virksomheden beskriver relationerne til virksomhedens interessenter, herunder
miljødialog og -samarbejde
virksomhedens miljøindsats bidrager til en bæredygtig udvikling i et
livscyklusperspektiv
Du kan bruge listen til at øge sandsynligheden for, at eventuelle sammenligninger falder
ud til virksomhedens fordel.

|