Udformning af skriftlig miljøkommunikation
9. Hvordan informerer du om produkternes miljøforhold?
Som miljøansvarlig kan du komme ud for, at kollegaer eller kunder ønsker
informationer om jeres produkters miljøforhold. Du får her råd om, hvordan skriftlig
kommunikation om produkternes miljøforhold kan udformes, så den underbygger
virksomhedens øvrige markedsføring.
Det er en fordel, hvis du på forhånd spørger de mennesker, der skal bruge
miljøinformationen. Det vil ofte være forbrugere eller professionelle kunder.
Forbrugere ønsker simple informationer i form af miljømærker eller garantier for, at
virksomheden har løst et miljøproblem, der bekymrer dem. De har eller bruger sjældent
tid til at søge informationer. Og når det sker, er det oftest kun i forbindelse med køb
af langvarige forbrugsgoder, produkter til børn eller ved køb af maling og andre
kemikalier.
Indkøbere i private eller offentlige organisationer vurderer nøje produkter, der indgår
som en central del af deres forretning. Til gengæld bruger de fleste indkøbere kort tid
på at vurdere produkter, der ligger langt fra organisationens kernekompetence. I disse
situationer ligner de professionelle indkøbere forbrugerne. Undtaget er dog
miljøcertificerede virksomheder og offentlige indkøbere, som har forpligtet sig til at
tage større miljøhensyn på linje med pris og kvalitet.
Du kan bruge nedenstående spørgsmål, når du skal undersøge kundernes behov for
miljøinformationer:
Tænker kunderne på miljøet i indkøbssituationen?
Hvordan foretrækker de at modtage produktinformation?
Hvad er deres læsesituation? Har de travlt, når de modtager informationen? Læser
de informationen fra start til slut? Læser de udelukkende overskrifter/ figurer?
Har de tillid til miljømærker?
Hvilke miljøforhold ved virksomhedens produkter betragter kunderne som
væsentlige?
Vil de vide, om produkterne er konkurrenternes miljømæssigt overlegne?
Har de brug for vejledning i miljøvenlig brug, opbevaring og bortskaffelse af
produkterne?
Når du skal udforme de miljøinformationer, som kunderne ønsker, skal du tage højde
for det middel, som skal fremføre dem. Hvis der er tale om:
annoncer, etiketter, emballage o.lign., vil der kun være plads til miljømærker
eller til påstande uden længere begrundelser eller forklaringer. Det kan fx være
påstande om, at produktet ikke indeholder stoffer, som kunden anerkender er
miljøproblematiske
direct mails, produktfoldere o.lign., vil det være muligt at argumentere på en
overbevisende måde. Fx om sammenhængen mellem produkt og miljøproblemer
produktdatablade, miljøvaredeklarationer o.lign., vil egne sig som dokumentation
og til at vejlede i miljørigtig håndtering, opbevaring og bortskaffelse af produkterne
Miljømarkedsføring af produkter er sammenlignende reklame, fordi man fremhæver
miljøegenskaber ved ens eget produkt frem for et konkurrerende produkt.
Forbrugerombudsmanden har derfor udarbejdet retningslinjer for, hvordan virksomheder må
anvende miljøargumenter i markedsføringen.
Du kan bestille retningslinjerne hos Forbrugerstyrelsen på tlf. 31 57 01 00.
Hvis du husker nedenstående punkter, får du ikke problemer med
Forbrugerombudsmanden, og dine miljøbudskaber kommer til at fremstå mere overbevisende:
Fremhæv kun produktegenskaber, der er væsentlige for, hvordan produktet som
helhed påvirker miljøet
Overdriv ikke produktets positive virkning på miljøet
Skriv ikke, at produktet er fri for stoffer, der i forvejen er forbudt
Skriv ikke, at produktet ikke indeholder et kemisk stof, hvis produktet i stedet
indeholder andre stoffer med tilsvarende eller lignende miljø- eller sundhedsmæssige
egenskaber
Brug kun som hovedargument, at en miljøskadelig bestanddel eller virkning er
fjernet eller reduceret, hvis du kan dokumentere, at:
bestanddelen er erstattet med noget bedre
produktet i en samlet bedømmelse belaster miljøet væsentligt mindre
der på markedet overvejende findes andre lignende produkter, der belaster miljøet
mere
Undgå generelle miljøpåstande som fx mere miljøvenlig med mindre du
kan dokumentere påstanden med en livscyklusvurdering
Giv konkrete miljøoplysninger fx, at:
materialeforbruget til fremstilling af produktet er reduceret med 5 procent
produktet er blevet 10 procent mere energieffektivt i brug
virksomheden tager udtjente produkter tilbage
Hvis du skal kommunikere om kemiske produkter, skal du være opmærksom
på, at der findes særlige retningslinjer. Dem kan du finde i Miljø- og
Energiministeriets bekendtgørelse nr. 801 af
23. oktober 1997 om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske
stoffer og materialer. Du kan få bekendtgørelsen, hvis du henvender dig til
Miljøstyrelsen på
tlf. 32 66 01 00.
Både forbrugere og professionelle indkøbere har vænnet sig til at se efter miljø-
og økologimærker, når de handler. Det letter udvælgelsen og giver efterhånden en vis
tryghed for, at det er et miljømæssigt godt valg. Især hvis der er tale om officielt
anerkendte miljø- og økologimærker.
Derfor betaler det sig i det lange løb at bruge mærker som den europæiske Blomst, den
nordiske Svane og det danske Økologimærke. Det er mærker, forbrugere og indkøbere har
tillid til. Og det kan man også se på efterspørgslen, der ifølge flere
markedsundersøgelser stiger, når et produkt er mærket.
Selv om det koster penge at miljømærke et produkt med et af de officielle mærker, er
det en fordel set i forhold til vrimlen af mere eller mindre halvprivate mærker, hvis
troværdighed ofte står for skud. Du kan få retningslinjer for, hvordan Svanen og
Blomsten må anvendes hos Miljømærkesekretariatet på tlf. 39 69 35 36 eller på
www.ecolabel.dk. Hvis du vil vide mere om miljømærker, kan du bruge håndbogen Katalog
over midler til miljødialog, i denne serie.

|