Udformning af skriftlig miljøkommunikation
10. 6 andre håndbøger om miljødialog
Udformning af skriftlig miljøkommunikation er én af en serie på syv
håndbøger, som støtter små og mellemstore virksomheder i at bruge deres resultater på
miljøområdet i dialogen med kunder, leverandører, medarbejdere og andre interessenter.
I små og mellemstore virksomheder ender ansvaret for virksomhedens miljø-
kommunikation som regel hos den
miljøansvarlige. Medarbejderen har den miljøfaglige viden, men færre færdigheder inden
for kommunikation. Især når det handler om at formidle teknisk stof, så lægmænd kan
forstå og forholde sig til det. Håndbøgerne er en hjælp til dig, som ud over ansvaret
for miljø også har ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation.
 |
Tilrettelæggelse af miljødialog
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed planlægger dialogen om miljø med
omverdenen. Håndbogen beskriver tre faser: Prioritering af interessenterne og
fastlæggelse af dialogens emner og mål. Valg af midler, udarbejdelse af tidsplan og
styring af udformningen. Og evalueringen af dialogen i forhold til virksomhedens mål. |
Miljødialog gennem pressen
hjælper den lille eller mellemstore virksomhed til et bedre samarbejde med journalister,
når det handler om miljø. Håndbogen beskriver pressens spilleregler og gennemgår,
hvordan virksomheden udvælger sine historier, skaber tillid hos journalister, forbereder
sig på dårlig omtale og evaluerer pressearbejdets resultater. |
 |
 |
Miljødialog med kollegaer
handler om, hvordan den miljøansvarlige og resten af
organisationen i en lille eller mellemstor virksomhed håndterer den interne dialog om
miljø med medarbejdere og ledelse. Håndbogen beskriver, hvordan man tilrettelægger den
interne dialog før, under og efter et miljøprojekt. |
Miljødialog med kunder
viser, hvordan den miljøansvarlige i samarbejde med markedsføringsfolk og sælgere i en
lille eller mellemstor virksomhed kan forbedre dialogen om miljøforhold og miljøledelse
med kunder. Håndbogen vejleder virksomheden i at vælge relevante kunder, undersøge
deres behov, opbygge troværdige miljøargumenter og gennemføre dialogen. |
 |
 |
Miljødialog med leverandører
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed kan opbygge og opretholde et
system til håndtering af og dialog med leverandører. Håndbogen vejleder virksomheden i
at prioritere leverandørerne og fastlægge emner for miljødialogen samt vurdere og
godkende leverandørerne. |
Katalog over midler til miljødialog
beskriver 34 kommunikationsmidler, der er velegnede for små eller mellemstore
virksomheder ved kommunikation
af miljøbudskaber. Midlerne præsenteres i fire grupper: Distribution af
miljøinformationer. Udbud af miljøinformation. Personlig kommunikation. Og indsamling af
viden om interessenten. |
 |
Efterskrift
For at sikre, at håndbøgerne om miljødialog opfylder små og mellemstore virksomheders
behov og krav til anvendelighed, er der afholdt flere evalueringsmøder, hvor
håndbøgernes indhold, form og anvisninger er blevet diskuteret. Vi vil gerne sige tak
til følgende brancheorganisationer og virksomheder, som har deltaget i disse workshops:
Arbejdsgiverforeningen for Handel,
Transport og Service
Asfaltindustrien
BASF Danmark
Brandts Auto- og Industrilakering
Byggefagenes Kooperative
Landssammenslutning
Centralforeningen af Autoreparatører i
Danmark
Colas Danmark
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Skovforening
Dansk Supermarked
Det Danske Handelskammer
Foreningen af Auto- og Industrilakerere
Forenede Rengøring
FSB Malerselskab
Grafisk Arbejdsgiverforening |
HJ Hansen Miljøsystemer
Horesta
Håndværksrådet
I/S Alssund Affald
I/S Kavo
I/S Noveren
Liniebus
Lucent Technologies Denmark
Mayfair Hotel
Mercedes-Benz
Merrild Kaffe
Neptun Hotel
PricewaterhouseCoopers
Reno-Sam
Sorø Akademis Skovdistrikt
SvedaKemi
Træets Arbejdsgiverforening
VEGA |
Der har desuden været tilknyttet en følgegruppe til projektet med
nedenstående personer:
Ulla Ringbæk, Miljøstyrelsen
Charlotte Thy, Miljøstyrelsen
Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen
Ninna Johnsen, Grafisk Arbejdsgiverforening
Helle Fabiansen, Asfaltindustrien
Hans Niemann, Valør & Tinge A/S
Håndbogen er støttet af Miljøstyrelsens og Erhvervsfremme Styrelsens
støtteordning til fremme af miljøstyring i små og mellemstore virksomheder.
Registreringsblad
Udgiver: |
Miljø- og Energiministeriet,
Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K,
Telefon 32 66 01 00, fax 32 66 04 79, www.mst.dk |
Serietitel, nr.: |
Miljønyt, 42 |
Udgivelsesår: |
2000 |
Titel: |
Udformning af skriftlig miljøkommunikation |
Forfatter(e): |
Niemann, Hans; Petersen, Anette; Møller-Jørgensen, Aksel |
Udførende institution(er): |
Valør & Tinge A/S |
Resumé: |
Hvordan gør en lille eller mellemstor virksomhed skriftlig
miljøkommunikation relevant, troværdig og læsevenlig for modtageren? Håndbogen
indeholder råd om illustrationer, hjemmesider, artikler, miljørapporter og
produktinformation. |
Emneord: |
virksomheder; kommunikation; information; formidling; design |
Supplerende oplysninger: |
Hører sammen med: Tilrettelæggelse af
miljødialog (Miljønyt, 43), Miljødialog gennem pressen (Miljønyt,
44), Miljødialog med kollegaer (Miljønyt, 45), Miljødialog med
kunder (Miljønyt, 46), Katalog over midler til miljødialog (Miljønyt,
47) og Miljødialog med leverandører (under udarbejdelse) |
Andre oplysninger: |
Grafisk tilrettelæggelse:
Lotte Kokfelt i samarbejde med Valør & Tinge A/S
Illustrationer: Nicolaj Recke |
Md./år for redaktionens afslutning: |
September 1999 |
Sideantal: |
34 Format: A4 |
Oplag: |
1.000 |
ISBN: |
87-7909-599-2 ISSN: 0905-5991 |
Tryk: |
Phønix-Trykkeriet A/S, Århus |
Pris: |
50 kr. inkl. moms (300 kr. ved samlet køb af de 7
publikationer) |
Kan købes hos: |
Miljøbutikken, tlf. 33 95 40 00. Telefax 33 92 76 90,
E-mail: butik@mem.dk |
Må citeres med kildeangivelse
Denne tryksag er fremstillet på Phønix-Trykkeriet A/S og er mærket med det nordiske
miljømærke Svanen. Licensnummer 241 006. Phønix-Trykkeriet A/S er miljøcertificeret
efter ISO 14001 og registreret under EMAS, der er den europæiske forordning for
miljøstyring og miljørevision.
|