Katalog over midler til Miljødialog
1. Valg af midler er et spørgsmål om den rette kombination
Kataloget henvender sig til dig, der skal vælge kommunikationsmidler til
brug i miljødialogen med virksomhedens interessenter.
Du har en vifte af kommunikationsmidler til rådighed, når du skal kommunikere om
virksomhedens miljøforhold.
De midler, du oftest møder i hverdagen er annoncer, reklamespots i radio eller tv og
direct mail. Men der er også en lang række andre midler, som bliver anvendt i større
eller mindre udstrækning til at støtte miljødialogen, ligesom der findes
kommunikationsmidler, der alene er tiltænkt miljøbudskaber. Det er fx miljørapporter og
miljømærker på produkter.
Når du har fastlagt, hvad du vil have ud af dialogen med virksomhedens interessenter,
skal du vælge de mest relevante midler i forhold til de ressourcer, du kan bruge på
dialogen. Du vil formentlig kunne vælge mellem flere midler til hver situation. Derfor
skal du overveje, hvordan de enkelte kommunikationsmidler kan forstærke og supplere
hinanden.
Det viser sig ofte, at den rette kombination af midler indeholder fire forskellige typer
kommunikationsmidler:
Distribution af miljøinformation
Udbud af miljøinformation
Personlig miljøkommunikation
Indsamling af viden om interessenten
Distribution af miljøinformation
Her er afsenderen aktiv og modtageren passiv. Virksomheder, der annoncerer i aviser eller
udsender deres miljørapporter med posten, distribuerer deres budskaber. Modtageren har
hverken besluttet sig for at efterspørge information fra afsenderen eller tænkt over,
hvilken type informationer vedkommende savner. Som afsender kan du distribuere
miljøinformationer for at komme i kontakt med en stor gruppe modtagere, også dem, du
ikke kender. Derudover er det en fordel, at du selv bestemmer tidspunktet. Ulemperne ved
at distribuere miljøinformationer er, at det er dyrt og der er en risiko for, at effekten
bliver lille, fordi der er konkurrence om modtagernes opmærksomhed.
Modtager/afsender |
Aktiv |
Passiv |
Aktiv |
Personlig miljøkommunikation |
Distribution af miljøinformation |
Passiv |
Udbud af miljøinformation |
Indsamling af viden om interessenten |
Udbud af miljøinformation
Her er det modtageren af informationer, der er aktiv og afsenderen, som er passiv. Det kan
fx være, når naboerne ringer og spørger om, hvordan virksomheden påvirker det lokale
miljø. I takt med at modtagerne søger mere specifik og kompliceret information, bruger
flere virksomheder størstedelen af deres kommunikationsbudget på at udbyde informationer
på bekostning af distribution af informationer. Ressourcerne bliver anvendt på at
vedligeholde og opdatere informationer, der er til rådighed for interessenter. Derudover
bliver en mindre del af kommunikationsbudgettet anvendt til at informere om, hvilke typer
informationer, der er til rådighed for interesserede.
Personlig miljøkommunikation
Både afsender og modtager er aktive. Styrken ved personlig miljøkommunikation er, at
skridtet efter den personlige kommunikation ofte er handling. Ønsker du, at
kommunikationen hovedsageligt skal være baseret på dialog, bør du anvende personlige
miljøkommunikationsmidler. Og sørge for, at dine kollegaer er uddannede til at indgå i
dialog med de væsentligste interessenter.
Indsamling af viden om interessenten
Her er der ikke en dialog i gang om miljøforhold, men den ene eller begge parter holder
sig ajour med den anden parts ønsker og holdninger. Du bør indsamle informationer om de
væsentligste interessenter, fordi chancen for en vellykket kommunikationsindsats bliver
større, når du kender modtagernes holdninger og ønsker på forhånd.
Kataloget beskriver 34 midler inden for de fire typer kommunikationsmidler. Beskrivelsen
af de enkelte midler omfatter:
typer af budskaber, som midlet egner sig til at kommunikere
midlets levetid
fordele og ulemper ved midlet
andre midler, som det med fordel kan kombineres med

|