Katalog over midler til Miljødialog
2. Distribution af miljøinformation
Til trods for en kort levetid er annoncer i trykte medier og i radio og tv det mest
kendte og udbredte middel til kommerciel kommunikation. Annoncer er et velegnet valg, når
målgruppen er bred og budskabet enkelt. Lidt forenklet bliver en annonces kvalitet målt
ud fra: om den skaber opmærksomhed, om den øger modtagernes interesse, om modtagerne
betragter afsenderen i et andet og mere positivt lys og endelig om modtagerne
efterfølgende handler anderledes.
Eftersom annoncer lever side om side med andre annoncer og redaktionelt stof, skal de
være opsigtsvækkende og helst gentages flere gange, for at overdøve støj. Enten ved
hyppigt at formidle budskabet i en række forskellige annoncer bygget over samme læst i
en kort periode, eller gentagne indrykninger af den samme annonce over en længere
periode.
Og så betyder omfanget alt. Uanset hvor godt udformet den lille annonce er, vil der være
en risiko for, at den drukner i al den øvrige information. Så hvis budskabet er en
annonce værd, så giv den plads, selv om det koster.
Fordele
den bliver set af mange
et præcist valg af medie giver god kontakt til målgruppen
stor opmærksomhedsværdi, hvis annoncen formidler budskabet enkelt og interessant
Ulemper
det er relativt dyrt at få en vedvarende effekt
et svagt medie til komplekse budskaber
der stilles store krav til udformningen
den optræder side om side med mange andre budskaber, der kan skabe støj
Kombination med andre medier
Annoncer fungerer godt i samspil med andre kommunikationsmidler: Tryksager, tv-annoncer og
pressekontakt.
Dagblade som fx Berlingske Tidende, Børsen, ErhvervsBladet, JyllandsPosten og
Politiken er primært interesserede i at præsentere din virksomheds holdninger og indsats
på miljøområdet, hvis de har en nyhedsværdi. Derfor skal dit miljøbudskab kunne
bindes op på en nyhed eller give en aktuel begivenhed perspektiv. Dagbladenes største
styrke er, at de bliver læst af mange, også dine væsentligste interessenter. Netop
fordi dagbladene læses af mange, kræver det, at budskaberne er relativt simple. Omtale i
et dagblad lever kun et døgns tid, medmindre andre journalister ønsker at følge op på
historien.
Fordele
presseomtale er mere troværdig end reklame, fordi det er journalisten og ikke
virksomheden, der er afsender
en artikel i et dagblad rammer bredt
det koster ikke andet end den tid, du bruger på at kontakte journalister
du kan få bragt et emne på den offentlige dagsorden
Ulemper
det er journalisten og redaktionen, som bestemmer, hvordan historien skal vinkles,
og om den skal trykkes
du ved ikke, hvordan dagbladet eller andre medier følger op på den første
historie
Kombination med andre midler
Du skal forberede dig på, at en artikel i et dagblad vil få folk til at henvende sig til
virksomheden. Derfor skal du være klar over, hvordan du kan supplere informationerne i
artiklen. Det kan fx være telefonisk, via hjemmesider, profilbrochurer, nyhedsbreve eller
produktfoldere.
Direct mail er et standardbrev til en udvalgt personkreds, valgt efter en række
kriterier. To faktorer afgør om virksomhedens direct mail bliver effektiv: At brevet
bliver sendt til de rigtige personer, og at modtagerne hurtigt kan vurdere budskabets
relevans. Det første handler om at opbygge eller købe den rigtige database. Det sidste
handler om at kombinere budskab og interessent.
Hvis du selv vælger at opbygge en database, får du med tiden et meget præcist
værktøj, men det koster tid. Ved at købe navne, titler og adresser sparer du tid, men
du må samtidig acceptere en lidt større fejlprocent.
En direct mail har en kort levetid, men indholdet kan genanvendes i kommunikationen med
lignende interessenter. Budskabet i en direct mail skal være enkelt, og det skal være
klart for modtageren, hvad du ønsker af vedkommende.
Fordele
du kan målrette kommunikationen meget præcist. Det letter arbejdet med at
evaluere resultatet af anstrengelserne
risikoen for, at en direct mail ender ulæst i papirkurven, er mindre end for den
adresseløse tryksag
Ulemper
det er dyrt og tidskrævende at opbygge en effektiv database
hvis indholdet er uinteressant for modtageren, bliver budskabet ikke læst. Og
mailen er overflødig
Kombination med andre midler
Annoncer, produktfoldere, hjemmesider eller salgsaktiviteter.
Emballage er alt det, som beskytter produktet fra lager via distribution til
slutbrugeren. Emballagen giver mulighed for at komme i kontakt med slutbrugerne. Derudover
bør du overveje, hvem der ellers kommer i kontakt med produktet til det er hos
slutbrugeren, og hvilken type information de har behov for.
Emballagen sender to typer budskaber:
Emballagens materiale og vægt viser, om der er taget højde for emballagens
miljøpåvirkninger. Det er vigtigt, at udformningen af emballagen ikke er i modstrid med
dine miljøargumenter, da emballagen er synlig og bliver modtaget af mange. Hvis
virksomheden ikke kan undgå at emballere produkterne, kan emballagen benyttes til at
formidle miljøbudskaber.
De påtrykte informationer i form af tekst og grafik er den anden type budskaber. Her kan
du gøre opmærksom på virksomhedens miljøpolitik, produktets miljøegenskaber og
miljøvenlig brug af produktet med henblik på at øge salget. Emballagens størrelse
sætter en fysisk begrænsning for, hvor mange informationer der kan være på
emballagen.
Og derfor egner emballage sig bedst til simple budskaber. De færreste emballager har en
levetid efter, at produktet er taget i brug.
Fordele
informationer på emballage øger forbrugernes viden om produktets miljøegenskaber
og miljøvenlig brug af produktet
det er en anledning til at komme i kontakt med slutbrugerne
emballagen kan påvirke købsbeslutningen
Ulemper
emballagen kan være et irritationsmoment, fordi den skaber affald hos kunden
emballagen forøger produktets vægt
Kombination med andre midler
Etiketter, miljømærker, produktfoldere og miljøvaredeklarationer.
Etiketter er informationer, som er påklæbet eller vedhæftet produktet. Du kan bruge
etiketter til at formidle miljøbudskaber om produktet eller produktionen. Rigtigt udført
kan etiketter styrke produktets genkendelighed over for eksisterende og potentielle
kunder. Men det kræver, at du vælger ét simpelt budskab, for der er ikke megen plads
på en etiket. Alligevel indeholder de fleste etiketter flere budskaber og ofte
kompliceret information. Det svækker effekten af de enkelte budskaber.
Fordele
du kommer i kontakt med slutbruger eller kunde
etiketten kan påvirke købsbeslutningen
produktet bliver mere genkendeligt
Ulemper
der er begrænset plads til informationer
etiketten kan opfattes som overflødig og dermed forstyrre miljøprofilen
Kombination med andre midler
Emballage, miljømærker, miljøvaredeklarationer og produktfoldere.
Fagblade og -magasiner skriver om et bestemt emne og til en udvalgt faggruppe. Det kan
fx være Aktuelt Miljø, Ren Viden, Ingeniøren eller Teknikeren. Oplaget er forholdsvist
beskedent, til gengæld er læserskaren motiveret og
ofte vidende om de forhold, bladet beskæftiger sig med.
Som udgangspunkt er fagbladene meget specialiserede og kræver, at læseren har viden om
emnet i forvejen. Den røde tråd i de enkelte historier er derfor også tit tekniske
løsninger og problemstillinger ved produktion eller produkter. Levetiden for dit budskab
er længere end i dagblade, men formentlig højst et par måneder.
Fordele
læseren er interesseret i emnet og giver sig derfor tid til at læse fagbladet
kan bruges til at formidle komplekse emner
er velegnede til at sammenligne konkurrerende virksomheder eller produkter
Ulemper
fagblade udkommer i forholdsvis små oplag
der er stor konkurrence fra anden information
Kombination med andre midler
Artikler i fagblade kan kombineres med miljøbrugsanvisninger og miljørapporter.
Tryksager som foldere og brochurer er kendte og velfungerende kommunikationsmidler til
præsentation af virksomheden og produkterne.
Foldere eller brochurer kan indeholde informationer om virksomhedens forretningskoncept og
holdninger, herunder miljøprofil. De kan også indeholde informationer om produkternes
miljøegenskaber. Tit er de en æstetisk oplevelse med et smukt design og flotte ord på
en god papirkvalitet. Du skal dog passe på med at udforme en folder eller brochure på en
måde, der kan skade jeres miljøbudskaber.
Du skal være opmærksom på, at deres levetid bliver kort, hvis de er baseret på for
mange nyheder. Tidshorisonten kan blive relativ lang, hvis folderen eller brochuren alene
formidler budskaber om holdninger, mens fakta om produktionen og produkterne er trykt på
løse indstiksark.
Brochurer og foldere bliver primært anvendt over for kunder, men kan rettes mod alle
interessenter.
Fordele
kan formidle komplekse budskaber i en grafisk og sproglig interessant form
kan integrere miljøbudskaber med forretningskonceptet
Ulemper
kan være dyre at producere
ikke velegnet til produkter, der ændrer sig hastigt
Kombination med andre midler
Hjemmeside og personlig kontakt.

Der findes to typer regional- og lokalaviser. Den første type er aviser som
Frederiksborg Amts Avis og Århus Stiftstidende. De udkommer dagligt og dækker en større
region, typisk et amt. Den anden gruppe, de lokale dagblade, dækker et noget mindre
område, men udkommer også dagligt.
For de regionale og lokale dagblade gælder det, at de i et vist omfang prioriterer lokale
nyheder frem for aktualitet. Det gælder også for miljø. De ønsker altid at give en
landshistorie et lokalt præg, fx ved at bruge en lokal virksomhed som eksempel.
Tidshorisonten er kort.
Omtale i regionale og lokale dagblade kan primært anvendes over for lokalsamfundet. Det
kan være medarbejdere, lokale kunder, leverandører samt myndigheder.
Fordele
giver synlighed i lokalsamfundet
når virksomhedens ansatte og deres familier
giver naboer miljøinformationer om virksomheden
Ulemper
det er journalisten og lokalbladet, som styrer historien
Kombination med andre midler
Kan kombineres med åbent hus arrangementer, annoncer, hjemmesider, produktfoldere,
profilbrochurer og miljørapporter.
Magasiner henvender sig typisk til en bred befolkningsgruppe primært med livsstils- og
hobbybetonede emner, fx Euroman og Bo Bedre. Det varierer meget, hvilke interessenter man
kommer i kontakt med alt efter, hvilket magasin der er tale om. En artikel om virksomheden
skal ofte have en klar personlig vinkel, fx hvad miljøarbejdet har betydet for en af
medarbejderne. Både på arbejdspladsen og når vedkommende er hjemme. Men du skal være
opmærksom på, at magasiner er mest velegnede til at formidle simple budskaber.
Tidshorisonten er op mod et halvt år, fordi de dyre magasiner ofte cirkulerer i
vennekredsen.
Fordele
læseren giver sig tid til at læse magasinet og er samtidig positivt indstillet,
fordi det bliver læst for hyggens skyld
er velegnede til at give et personligt præg over jeres virksomhed eller produkter
læses af mange
Ulemper
bruger relativ lidt spalteplads på tekniske forhold
giver kun en indirekte omtale af virksomheden og dens produkter, fordi historien
fortælles gennem en persons oplevelser
Kombination med andre midler
Kan kombineres med hjemmesider, produktfoldere, profilbrochurer og personlig kontakt.
Du kan anvende en manual med retningslinier for fælles markedsføring af
miljøbudskaber i dit samarbejde med kunder og leverandører. Manualen er med til at
sikre, at alle samarbejdspartnere og medarbejdere bruger de samme miljøbudskaber over for
slutbrugere. Det øger troværdigheden og effekten af den samlede kommunikation. Derudover
kan manualen bruges til at sætte miljø på dagsordenen over for samarbejdspartnere.
Endelig kan en manual til fælles markedsføring være med til at profilere en
mærkevare.
Fordele
manualen styrker samarbejdspartneres og medarbejderes mulighed for at gå i dialog
om miljø
er med til at koordinere budskaber og argumentation
kan være med til at sætte dagsordenen for miljødialogen
kan opdateres løbende
Ulemper
udarbejdelse og indkøring tager tid
der kræves ressourcer til at vedligeholde manualen løbende
Kombination med andre midler
Miljørapporter, profilbrochurer og Extranet.
Miljøbrugsanvisninger informerer om, hvordan brugeren kan tage hensyn til miljøet,
når produktet skal bruges, vedligeholdes eller bortskaffes. Hvis det skal være relevant
at lave en miljøbrugsanvisning, kræver det, at en stor del af produktets totale
miljøbelastning skyldes brug, vedligeholdelse eller bortskaffelse. Det kan fx være
elektriske forbrugsgoder, maling eller batterier. Miljøbrugsanvisninger kan primært
anvendes over for kunder eller slutbrugere. Levetiden for en miljøbrugsanvisning er
lang.
Fordele
viser, at virksomheden påtager sig et ansvar for produktets miljøbelastning i
hele dets livscyklus
kan være med til at øge kundernes miljøbevidsthed
rammer brugere og ikke alene beslutningstagere i forbindelse med køb
er velegnet til at forstærke et samarbejde med eksisterende kunder
Ulemper
ikke alle læser informationen
ikke alle produkter egner sig til en miljøbrugsanvisning, fx hvis brugen af
produktet ikke påvirker miljøet særlig meget
nogle modtagere beholder ikke brugsanvisningen
Kombination med andre midler
Produktfoldere, sikkerhedsdatablade, point of sale-materiale, miljømærker.
Der findes to officielt anerkendte miljøledelsessystemer: EMAS og ISO 14001. Begge
systemer giver retningslinier for, hvordan virksomheden styrer sine væsentligste
miljøpåvirkninger. Ledelsessystemerne indeholder ingen absolutte krav til
miljøpræstationen ud over, at lovgivningen overholdes, og at virksomheden løbende
forbedrer sig. Når miljøledelsessystemet er indført, skal det godkendes af en uvildig
tredjepart, og virksomheden bliver herefter registreret under EMAS eller ISO 14001
certificeret. Miljøstyrelsen og Kommissionen opdaterer løbende en liste over
virksomheder, der er EMAS-registrerede. Adresserne er www.mst.dk og
www.europa.eu.int/comm/environment/emas/
Både EMAS logo og ISO 14001 certifikat er et enkelt signal til omverdenen om, at
virksomheden har styr på ressourceforbrug og udledninger. Samtidig signalerer
miljøledelsessystemet, at virksomheden er en seriøs dialogpartner. Logo og certifikat
må bruges på brevpapir, miljørapporter, information som reklamerer for
miljøledelsessystemet samt reklame for produkter og services, hvor der ikke er risiko for
forveksling med et produktmærke. Logo og certifikat må ikke bruges direkte på produkter
og deres emballage, fordi man derved kan tro, at det er produktet, der er miljømærket,
og ikke virksomheden.
Fordele
giver en enkel og ensartet kommunikation
skaber troværdighed fordi en tredjepart har godkendt systemet
signalerer en seriøs indstilling til miljøarbejdet
Ulemper
et miljøledelsessystem er ikke en garant for en overlegen miljøpræstation i
produkter eller produktion
kendskabet til EMAS og ISO14001 er forholdsvist beskedent, men i vækst
det kræver mange ressourcer for en virksomhed at indføre miljøledelse
Kombination med andre midler
Profilbrochurer, miljørapporter, personlige breve og direct mail.
Der er to officielle miljømærker, det nordiske Svanemærke og EU´s Blomsten. De kan
tildeles produkter, der ud fra en livscyklusbetragtning er blandt den bedste tredjedel i
markedet. De er udarbejdet, så både professionelle og private kunder hurtigt kan
vurdere, om produktet er miljørigtigt eller ej. Og på den måde øge efterspørgslen
efter de mindst miljøbelastende produkter.
For at få et produkt miljømærket kræver det, at produktet og produktionsprocessen kan
leve op til en række krav. Kravene til de enkelte produkter bliver revideret og skærpet
hvert tredje år. Hvis kravene kan opfyldes, er næste skridt at sende en ansøgning om at
få produktet miljømærket. Bliver produktet godkendt, skal der betales et årligt gebyr.
Du kan få yderligere information om miljømærker på Miljømærkesekretariatets
hjemmeside.
Adressen er: www.ecolabel.dk
Fordele
giver entydig information
er troværdige, fordi miljømærkerne kontrolleres af myndighederne
kravene til miljømærkede produkter bliver stadigt skrappere
flere aktører som fx forbrugerorganisationer, miljøorganisationer, forhandlere,
myndigheder og andre virksomheder, der har miljømærkede produkter, kommunikerer om
mærket
Ulemper
det er ikke alle produktgrupper, der kan blive miljømærket
gebyret for Blomsten er 500 ECU for at ansøge om at blive mærket. Kontingentet er
0,15% af produktets årlige omsætning. Det koster 3.500 kroner at ansøge om at få
Svanemærket. Kontingentet er 0,4% af produktets årlige omsætning, dog maksimalt 250.000
kroner om året
produkterne skal løbende forbedres, da kravene skærpes hvert 3. år
Kombination med andre midler
Etiketter, emballage, produktfoldere, produktannoncer og sikkerhedsdatablade.
Flere virksomheder er begyndt at rapportere om miljøforhold i forbindelse med
årsberetningen til investorer, aktionærer etc. Det kan være størrelsen af grønne
afgifter, de økonomiske konsekvenser af ressourcebesparelser, omkostninger til træning
af medarbejdere, penge hensat til igangværende miljøsager med myndighederne,
markedsværdien af en grøn profil, investeringer i renere teknologi etc.
Nogle af oplysningerne skal stå i det økonomiske årsregnskab, mens det
er op til virksomheden selv at vurdere, om den ønsker at informere om andre
miljøforhold. Ved at indarbejde miljøforhold i årsberetningen opfylder du et ønske fra
finansanalytikere, som helst vil have denne information i tæt tilknytning til
årsregnskabet. Tidshorisonten er et år.
Fordele
miljøinformationer distribueres ved hjælp af et etableret informationssystem
lettere eller bedre adgang til kapital
adgang til aktører i den finansielle sektor
Ulemper
virksomhedens konkurrenter kan få viden om virksomhedens ambitionsniveau på
miljøområdet
Kombination med andre midler
Miljørapporter, profilbrochurer og personlige breve.
Miljørapporter omfatter det lovpligtige grønne regnskab, miljøredegørelser i
forbindelse med virksomhedens registrering under EMAS og anden frivillig rapportering om
virksomhedens miljøpræstationer og ambitionsniveau for miljøarbejdet.
Kravene til indhold og form i både det lovpligtige grønne regnskab og i
miljøredegørelsen efter EMAS er formuleret som rammebestemmelser. Derfor er det op til
virksomhederne selv at afgøre, hvilke konkrete oplysninger og data de vil give, og
hvordan de vil præsentere dem.
Den afgørende forskel på det grønne regnskab og en EMAS-redegørelse
er, at det grønne regnskab kun skal give en status for virksomhedens væsentlige
miljøforhold, hvorimod miljøredegørelsen også skal beskrive virksomhedens mål og
handlingsplaner for miljøarbejdet og det miljøledelsessystem, virksomheden har indført
for at miljøpolitik og
-mål opfyldes.
Det grønne regnskab skal udarbejdes årligt, mens EMAS-redegørelser skal udarbejdes
minimum hvert tredje år. Virksomheder, der udgiver en EMAS-redegørelse behøver ikke at
udarbejde
et grønt regnskab.
Naboer, medarbejdere og beboere i lokalområdet er naturlige modtagere af grønne
regnskaber, fordi loven siger, at den usagkyndige læser skal kunne forstå det grønne
regnskab. Miljøredegørelsen skal også kunne læses af den brede offentlighed. Men
miljørapporter kan også bruges over for andre interessenter. Fx kunder, leverandører,
investorer, miljøorganisationer og analytikere.
Fordele
miljørapporten kan give et helhedsbillede af virksomhedens miljøarbejde
signalerer seriøsitet, hvis den udgives frivilligt
kan bruges som dokumentation for miljøpåstande, der anvendes i den øvrige
miljøprofilering
giver mulighed for at sammenligne virksomheder inden for samme branche
Ulemper
få læser miljørapporter, fordi det kræver tid og forhåndsviden
det er dyrt at producere flotte miljørapporter
Kombination med andre midler
Personlige breve, miljøledelsescertifikater og hjemmesider.
Miljøvaredeklarationer viser et produkts miljøpræstation på væsentlige områder.
Det kan være forbrug af råvarer, vand eller energi. En miljøvaredeklaration kan også
give miljøoplysninger for hele produktets livscyklus. I de tilfælde bliver produktets
miljøpræstation tit omregnet til dets funktionelle enhed. Det gør det lettere for
professionelle indkøbere, miljøbevidste forbrugere og miljø- og forbrugerorganisationer
at sammenligne konkurrerende ydelser. Og vurdere, hvilke der har den bedste
miljøpræstation. Der er ingen officielle miljøvaredeklarationer i Danmark. Det svækker
troværdigheden, fordi de ikke bliver kontrolleret af en tredjepart. Den samme
miljøvaredeklaration kan anvendes, så længe produktets miljøpræstation ikke er
væsentligt ændret.
Fordele
giver detaljeret information om produktets miljøegenskaber
der er mulighed for at sammenligne to produkter med samme ydelse
Ulemper
det kræver stor viden at kunne vurdere en miljøvaredeklaration
det kræver, at du har lavet en livscyklusvurdering af produktet
der er ikke garanti for, at produkter med miljøvaredeklaration er mere
miljøvenlige end konkurrerende produkter
ikke kontrolleret af myndigheder eller anden tredjepart
Nyhedsbreve er velegnede til at holde dialogen med medarbejdere, faste kunder og
leverandører i live. Et kriterie gælder dog altid: Nyhedsbrevet skal indeholde nyheder.
Hvis du vælger at udgive et nyhedsbrev, skal du derfor overveje, hvor tit det skal
udgives. Det afhænger af, hvor meget og hvor hurtigt virksomhedens miljøarbejde udvikler
sig, og hvor mange ressourcer du kan afsætte til det redaktionelle arbejde. Nyhedsbrevet
kan både indeholde miljøoplysninger om produktion og produkter. Nyhedsbrevets fokus på
nyheder betyder samtidig, at levetiden for det enkelte nyhedsbrev er kort. Du skal nøje
overveje, hvem du sender nyhedsbrevet til: dels for at reducere ressourceforbruget, dels
for at undgå at støde modtagere, som ikke er interesserede i nyhedsbrevet.
Du skal desuden være klar over, at selv om du sender nyhedsbrevet til en begrænset
gruppe modtagere, er der stor sandsynlighed for, at nyhedsbrevet bliver læst af andre.
Fordele
det styrker loyaliteten hos de pågældende grupper, såfremt nyhedsbrevet
indeholder relevante nyheder og udgives med passende mellemrum
er velegnet til løbende at informere om jeres miljøresultater
Ulemper
ikke alle modtagere læser nyhedsbrevet
levetiden er kort
ressourcekrævende produktion
Kombination med andre midler
Direct mail, annoncer og hjemmesider.
Det personlige brev er i modsætning til direct mail, der skrives til mange på
en gang - rettet og skrevet til én bestemt person. Det giver dig mulighed for at bruge et
personligt ordvalg og fortælle om de miljøforhold, som du og modtageren har en fælles
holdning til. Derudover har du mulighed for at gå lige til sagen uden at beskrive
forhistorien.
Det personlige brev er velegnet til at komme med forslag til samarbejde. Effekten af
personlige breve reduceres, hvis de fylder mere end to A4-sider. Derfor egner det
personlige brev sig bedst til enkle informationer.
Et personligt brev kan bruges over for alle interessenter. Udfordringen består i at sende
brevet til personer, der qua deres position har mulighed for at træffe beslutninger eller
påvirke andre mennesker, virksomheder, organisationer mv.
Fordele
et personligt brev når præcis den tiltænkte
giver større opmærksomhed end tryksager
Ulemper
er tidskrævende
kræver detaljeret viden om modtageren
Kombination med andre midler
Miljørapport, produktfoldere, miljøledelsescertifikater og miljømærker.
Point of sale-materiale (POS-materiale) er en række kommunikationsmidler og
-aktiviteter i detailleddet, der skal stimulere salget af produkter. De mest anvendte
point of sale-midler er plakater, foldere og personlige produktpræsentationer. Men det
kan også være emballage, der - anvendt på den rigtige måde - i sig selv er en reklame
for produktet. Er materialet godt udformet, kan det anvendes over lang tid.
Fordele
materialet er med til at opbygge en mærkevare
det styrker virksomhedens miljøprofil
det synliggør de pågældende produkter
det engagerer detailleddet
Ulemper
det kræver, at produkterne er synlige i butikkerne
det kræver at detailleddet vil bruge plads i butikkerne på materialet
fungerer ikke uden opbakning fra butikspersonalet
Kombination med andre midler
Etiketter, emballage og produktfoldere.
Du kan sende et postkort, hvis du kort skal informere om nyskabelser og forandringer.
Motivet på postkortet skal støtte de budskaber, som teksten indeholder. Du kan også
anvende postkort som reklamegave til kunder og andre samarbejdspartnere, der kan bruge
postkortet til egen kommunikation og dermed formidle budskabet til en bredere kreds.
Endelig kan du anvende et postkort til andre interessenter, som din virksomhed p.g.a. sin
geografiske placering eller samarbejde har noget til fælles med. Du bør være opmærksom
på, at informationer på et postkort sjældent egner sig til forslag til samarbejde. Her
er direct mails, møder eller personlige breve mere velegnede. Oftest har et postkort en
kort levetid, medmindre modtageren vælger at opbevare det i længere tid, fx ved at
hænge det op.
Fordele
de fleste postkort bliver set af flere end den person, du stiler det til
det er billigt
de er velegnede til at skabe opmærksomhed om nye tiltag
hvis budskab og visualisering har en form, der appellerer til modtageren, kan
levetiden blive lang. Fx på opslagstavler
Ulemper
et postkort forsvinder let i mængden af post
kort levetid, hvis kortets udformning er uinteressant eller banalt
Kombination med andre midler
Interesserede modtagere af et postkort vil søge yderligere information. Derfor er det
vigtigt, at du supplerer informationerne på postkortet med andre midler. Fx hjemmeside,
produktfoldere, profil-brochurer, nyhedsbreve mv.
De elektroniske medier er velegnede, når du har en historie og et budskab, der egner
sig til formidling i enten radio eller tv. For begge typer medier gælder det, at
konkurrencen om at få plads i nyhedsudsendelserne er hård. Derfor skal din historie
være af en særlig god kaliber for at slippe helskindet igennem til seerne og lytterne:
Der skal være en kontant nyhed, den skal være væsentlig for mange, og du skal kunne
perspektivere den. Og så skal du kunne formidle dit budskab klart, kort og interessant.
Hvis du vil på tv med den, skal der være levende billeder i historien. Nyheder i radio
og tv skal kunne klare at blive skåret til i en form, så de kan formidles på omkring et
minut. De har som regel en kort levetid.
Fordele
omtalen skaber levende formidling, som når mange mennesker
stor opmærksomhedsværdi, hvis du kommer i DRs tv-avis eller TV2s nyheder
Ulemper
ofte formidles historien og budskabet kort og unuanceret
de elektroniske nyhedsmedier afslår generelt at give sendeminutter til
produktreklame
Kombination med andre midler
Pressekontakt til andre medier samt nyhedsbrev og hjemmesider.
Effektiv brug af tv-spots afhænger af fire ting: Produktet, der skal sælges,
reklamens kvalitet, sendetidspunkt og hvilke programmer, den vises i forbindelse med.
Tv-reklamer er dyre. Både i produktion og ved indrykning i reklameblokken på en helt
eller delvis reklamefinansieret tv-kanal. Tv-reklamen kan genanvendes i forbindelse med
point-of-sales aktiviteter og på messer. Levetiden er kort, hvis der er tale om
produktreklame.
I princippet retter tv-reklame sig mod alle tv-seere. Men den enkelte tv-reklame sendes
dog som regel før eller efter udvalgte programmer for at tiltrække særlige
interessenter. Tv-spots egner sig bedst til at promovere konkrete budskaber: at et nyt
produkt løser et kendt miljøproblem eller et tilbud. Altså meget enkle budskaber.
Fordele
tv-reklamer sætter sig bedre fast i folks bevidsthed end reklamer på tryk af to
årsager: tv-reklamer er levende billeder, og de bliver vist igen og igen
tv-reklamer når ud til en meget bred kreds eller til en specielt udvalgt
interessent
tv-reklamer rammer interessenter, der kan være svære at nå med trykte medier
Ulemper
prisen. Tv-spots er dyre. Især i den bedste sendetid og i forbindelse med de
rigtige programmer
de er dyre at producere
der er en reel fare for at drukne i mængden af reklamer på tv
mange seere er trætte af reklamer i tv og bruger pauserne til at brygge kaffe
Kombination med andre midler
De seere, der fanges af en tv-reklame vil søge yderligere oplysninger, derfor er det
vigtigt at kunne uddybe og supplere indholdet andre steder. Fx hjemmesider, foldere og
nyhedsbreve.

En videofilm er særlig velegnet til at beskrive et produktionsforløb. Og ad den vej
formidle viden om virksomhedens indsats og holdninger på miljøområdet. En videofilm kan
være en god og levende formidler. Men det kræver, at der er billeder i
budskabet. Længden bør generelt afhænge af form og indhold, men bør dog ikke
være på mere end 10 minutter. Videoen kan glimrende bruges til at visualisere et oplæg,
foredrag eller produktpræsentation. Videoens mulighed for at lave stillbilleder har
medvirket til, at video tit erstatter traditionelle diasshows.
En video kan anvendes over for alle interessenter, blot der er taget højde for, hvordan
den skal vises. Oftest bliver en video vist som introduktion til at diskutere et givent
emne. En video skal helst kunne anvendes i lang tid, fordi den er dyr at fremstille.
Alligevel viser det sig ofte, at produktionen forældes overraskende hurtigt.
Fordele
levende billeder appellerer ofte stærkere og mere direkte til modtageren end det
trykte medie. Men det kræver, at din video har billeder og mennesker, der kommer ud
gennem skærmen
levende billeder kan give en stærk følelse af fælles oplevelse og fælles
referencepunkt, hvis repræsentanter fra målgruppen ser videoen sammen
Ulemper
en video er dyr at producere
den kan som regel ikke stå alene, men skal støttes af et personligt oplæg eller
introduktion på tryk
dyr at versionere til andre sprog, hvis du vil anvende den internationalt
Kombination med andre midler
Indholdet af en video bør også være tilgængelig på en hjemmeside eller i trykte
medier som foldere, brochurer og nyhedsbreve så de, der har set videoen, kan få
gentaget, suppleret og uddybet informationerne.
|