Katalog over midler til Miljødialog
3. Udbud af miljøinformation
Internettet kan enten være en elektronisk opslagstavle for trykt reklame eller et
interaktivt, brugerdrevet medie.
På den elektroniske opslagstavle præsenterer virksomheder sig selv ved at oploade
eksisterende kommunikation som fx produktblade eller uddrag af årsregnskabet til
Internettet. Her opfattes nettet som en distributionskanal, der ikke adskiller sig fra
andre. Der er to fordele ved at anvende nettet på denne måde. For det første bliver
hjemmesiderne billigere at producere. For det andet er det en billig måde at distribuere
store tekst- eller talmængder. Denne tilgang
til Internettet er velegnet til at formidle komplekse informationer, som fx virksomhedens
miljøregnskab og supplerende data til miljøregnskabet eller dokumentation for andre
miljøbudskaber.
Hvis du betragter Internettet som et interaktivt, brugerdrevet medie, er det modtagerne,
der har kontrollen, fordi det er dem, der aktivt søger information. Denne type
hjemmesider varierer meget, men følgende går igen:
der er et underholdningsmoment
der er mulighed for interaktion med afsenderen
der er taget højde for, at læseprocessen er anderledes på en skærm end på
papir
det er nemt at finde rundt på hjemmesiden, og det ikke tager for lang tid at
downloade de enkelte sider
der er et nyhedselement
den gør modtagerens hverdag lettere
Du kan bruge denne type hjemmesider til at øge modtagerens interesse for og generelle
viden om miljø gennem fx miljøspil, quizzer, uddannelse i miljøforhold og
diskussionsemner.
Som udgangspunkt er der ingen, der besøger den samme side to gange, hvis de ikke
forventer, at siden er blevet opdateret i mellemtiden. Derfor afhænger en hjemmesides
levetid af, hvor ofte den bliver opdateret.
Fordele
hurtig og billig kommunikation
fleksibel
mulighed for at komme i kontakt med interessenter over hele kloden
multimedie med både tekst, lyd og grafik
mulighed for at modtageren kan skrive sine kommentarer på e-mail
større hjemmesider kan have en søgeinformation, så modtageren let kan finde de
informationer, der har interesse
mulighed for at lave statistik på, hvem der logger sig på hjemmesiden, og hvor
lang tid de bruger på de enkelte sider og i alt
Ulemper
ikke alle bruger Internettet
modtageren ser kun hjemmesiden én gang, medmindre vedkommende har en forventning
om, at den løbende bliver opdateret
det kan være svært for modtagerne at finde hjemmesider på Internettet. Derfor
skal modtagerne både kunne søge på virksomhedsnavn, produkter og temaer, som du mener,
kan interessere modtagerne
kræver at der anvendes andre midler til at informere om hjemmesiden
Kombination med andre midler
Det er vigtigt, at du bruger andre midler til at informere om hjemmesidens
miljøinformationer. Fx. miljørapporter, produktfoldere, nyhedsbreve, annoncer, direct
mail og tv-reklamer.
En hotline er en bemandet telefonlinie eller en e-mail adresse, som en bred gruppe af
interessenter kan kontakte for at få svar på spørgsmål. Det kan fx være en linie,
hvor forbrugere kan få viden om miljørigtig brug og bortskaffelse af visse typer
produkter, eller hvor den nærmeste forhandler af virksomhedens produkter findes. Det kan
også være medarbejdere, som kontakter et centralt sted for at få svar på spørgsmål,
som de er blevet konfronteret med. I dag er det blandt andet muligt at ringe til
Københavns Belysningsvæsen, Dansk Center for Affald og aluminiumsbranchens sekretariat
for Aluminium og Miljø.
Hvis der er tale om en telefonisk hotline, skal bemandingen kunne klare
spidsbelastninger. Det værste er at ringe og komme i kø uden at vide, hvornår ens
opkald bliver besvaret. Det næstværste er at ringe og få at vide, at man er nummer 13 i
køen. Til gengæld holder de fleste linien, hvis der er udsigt til, at det snart bliver
deres tur.
Hvis der ikke er ressourcer til en telefon hotline, kan du også vælge at lave et
opslagsværk, der giver svar på de mest typiske spørgsmål fra virksomhedens
interessenter. Opslagsværket kan eventuelt lægges på en hjemmeside. På den måde kan
interessenterne selv skaffe sig adgang til de informationer, de søger.
Fordele
reducerer behovet for at uddanne andre medarbejdere i miljøforhold, fordi de kan
henvise til telefon hotlinen
forstærker virksomhedens miljøprofil
Ulemper
det kræver, at der er folk til at tage telefoner
det kræver distribution af information om, hvilke spørgsmål man kan få svar på
Kombination med andre midler
Produktfoldere, etiketter, hjemmesider og miljørapporter.
Den seneste udvikling i den digitale kommunikation er at kombinere Internet med
virksomhedens interne net.
Når det drejer sig om intern kommunikation kaldes det populært Intranet. Det giver mange
nye muligheder for at kommunikere med medarbejdere uden for virksomheden, fx sælgere
eller reparatører på kundebesøg. De kan ved hjælp af en bærbar pc og en mobiltelefon
koble sig på virksomhedens computer via Internet og hente detaljerede oplysninger, som fx
miljødatablade, materialevalg og -forbrug mv.
Flere virksomheder vælger også at åbne egne informationsbaser for leverandører og
faste kunder. Det kaldes Extranet. Det kan fx give en møbelfabrikant mulighed for at se,
om et bestemt stykke stof er på lager hos tekstilproducenten. Eller sætte
møbelhandleren i stand til at give et præcist svar på leveringstiden for en reol, hvis
han kan se ordre-flowet hos sin leverandør. Men Extranettet er også et oplagt sted at
placere fælles manualer om fx miljømarkedsføring, fordi du har nemt ved at opdatere
informationerne og slipper for omkostninger til fremstilling af supplerende løsblade.
Både Intranet og Extranet er en del af den fremtidige kommunikation internt i
virksomheden og med samarbejdspartnere.
Fordele
informationer bliver hurtigt spredt til de personer, som skal anvende dem
giver adgang til medarbejdere eller samarbejdspartnere, som befinder sig et andet
sted
det er let at få adgang til den nyeste version af forskellige dokumenter
Ulemper
er relativt dyrt at opbygge
kræver, at organisationen er af en vis størrelse, eller har tætte
samarbejdspartnere, for at det kan betale sig
Kombination med andre midler
Nyhedsbreve, personaleblade, seminarer og manual til fælles markedsføring.
Telefonen er et af de vigtigste kommunikationsmidler, når interessenterne søger
information om miljøforhold ved virksomhedens produkter eller produktion. Det er nemt at
ringe op og stille de spørgsmål, man ønsker svar på. Derfor skal du sikre dig, at de
medarbejdere, der har ansvaret for at besvare telefonopkald til virksomheden, kender
virksomhedens miljøpolitik og indholdet i de skriftlige kommunikationsmidler om miljø,
du har udarbejdet for virksomheden. På den måde sikrer du dig, at det første møde med
virksomheden er positivt. Når de mest banale spørgsmål er besvaret, skal opkaldet
stilles videre til den rette person i virksomheden. En grundig uddannelse og introduktion
til virksomhedens miljøholdninger har en langvarig effekt, der rækker ud over
telefonbetjeningen.
Fordele
den styrker virksomhedens miljøprofil
den øger miljøpolitikkens troværdighed
den engagerer medarbejderne
Ulemper
omstillingen fungerer ikke uden, at du støtter og uddanner receptionisterne
den stiller krav til receptionistens viden om jeres miljøarbejde
Kombination med andre midler
Al personlig kommunikation med virksomheden og informationsmateriale, du efterfølgende
kan fremsende.

|