Opsætning af og kontrol af kritiske parametre i ISO 15181
1. Baggrund og formål
Bundmalinger til skibe skal sikre, at skibet ikke begros af rurer og andre organismer
som dels øger friktionen mod vandet og dermed brændstofforbruget, og dels kan nedsætte
manøvredygtigheden af skibe, og dermed give anledning til farlige situationer.
En væsentlig ingrediens i disse malinger er kobber (20-40 vægtprocent af malingerne
udgøres normalt af kobber), som har en bredspektret giftvirkning overfor alger og
vandlevende organismer. Kobberet er bygget ind i malingen, så den frigives langsomt men
konstant, og ISO 15181 er en metode, der anvendes til at måle frigivelsesraten eller
udludningshastigheden af kobber som funktion af tid.
Formålet med dette projekt er at starte en national vidensopbygning om metoden, og
sætte et dansk laboratorie i stand til at måle udludningshastighederne efter ISO 15181.
Måling af kobber udludningshastigheden er af stor betydning evaluering og bedømmelse af
fremtidige projekter om udfasning af biocider fra bundmaling. Dette kan kun gøres ved at
opsætte testopstillingen og teste nogle af de usikkerheder, der normalt er i forbindelse
med udførslen af testen.
I et forsøg på at gøre bundmalinger mere miljøvenlige, prøver man at begrænse
frigivelsen af kobber fra malingerne til et niveau som lige netop er effektivt og holder
skibsbunden ren for begroning. Denne målemetode kan bruges til at undersøge, hvor meget
kobber der frigives fra skibsmalinger målt under standardbetingelser i et laboratorium,
og dermed sammenligne udludningsraterne for forskellige formuleringer og kobberindhold i
bundmalinger under standardbetingelserne.
Metoden kan ikke anvendes direkte til at forudsige udludning i danske farvande, da der
er helt andre temperatur og saltholdigheder end standardbetingelserne, ligesom der også
er organisk materiale, der kan fungere som kompleksdanner og ændre udludningshastigheden
Bekendtgørelsen om import, salg og anvendelse af biocidholdige bundmalinger forbyder
anvendelse af stoffer der klassificeres med risikosætning R53 (stoffer der kan forårsage
uønskede langtidsvirkninger i havmiljøet) fra 1. januar 2003. Kobber er endnu ikke
klassificeret.
Princippet i metoden er, at en cylinder af passende materiale bemales på 100 cm2
med 100-200 µm tykt malingslag. Fra en opbevaringstank med syntetisk havvand, hvorfra
biocid og kobber fjernes med et filtersystem, overføres cylinderen på faste dage til en
testopstilling, hvor cylinderen roteres med en hastighed der svarer til 0.4 knob i 1.5 ltr
havvand i en time. Kobber indholdet måles herefter i testopstillingens havvand, og for en
fuld undersøgelse udføres dette på 9 udvalgte dage over en periode på 6 uger.
På grund af tidspres testes metoden kun med en minimal undersøgelse på 4 udvalgte
dage (dag 1, 3, 7 og 14) over en uge, ligesom det ikke var muligt at få hele
testopstillingen klar inden 31/12 1999. Uden velvillig hjælp fra J.C. HEMPELs
skibsfarve-fabrik A/S, specielt Martin Wiese og Santiago Arias (HEMPEL, Spanien) havde det
ikke været muligt at gennemføre dette projekt.
|