[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Afprøvning af ISO 14031

5. Eksempler på brug af ISO 14031

Eksempel - Toyota Risskov

Indhold

1. Indledning 1. Indledning 
1.1 Præsentation af Toyota Risskov
1.2 Miljøpolitik og ambitionsniveau
1.3 Interessenter
1.4 Miljøkrav

2. Afprøvning af ISO 14031
2.1 Planlægning af indsatsen
2.2 Valg af indikatorer
2.3 Resultat af afprøvningen

3. Konklusion og anbefaling

4. Yderligere oplysninger

1. Indledning

1.1 Præsentation af Toyota Risskov

Virksomheden forhandler biler af mærket Toyota og hedder rent faktisk Anders Petersen Automobiler (Toyota Risskov).

Anders Petersen Automobiler’ s aktiviteter omfatter automobilhandel og autoreparation. Virksomheden ligger på Ravnsøvej i Vejlby ved Århus.

Virksomheden er organiseret i 5 afdelinger som omfatter

  • salg
  • pladeværksted
  • mekanisk værksted
  • reservedelslager
  • regnskabsafdeling

Virksomhedens væsentligste miljøforhold er fremkommet som et resultat af vurderinger og efterfølgende prioriteringer af virksomhedens miljøforhold på baggrund af data om samme miljøforhold.

Prioriteringen er foretaget ud fra kriterierne: interessentkrav, ressourcer, miljøeffekt, økonomi og indsats. Miljøeffekter er vurderet ud fra kendskab til :

  • Mængde
  • Spredning
  • Effekt

1.2 Miljøpolitik og ambitionsniveau

Anders Petersen Automobiler har gode erfaringer med etablering af styringssystemer og har allerede implementeret et kvalitetsstyringssystem.

Virksomheden har besluttet at anvende og vedligeholde et dokumenteret miljøledelsessystem som et ledelsesværktøj på linie med kvalitetsstyringssystemet for at sikre at miljøpåvirkninger fra virksomhedens aktiviteter løbende reduceres.

Arbejdet med implementering af et miljøledelsessystem er påbegyndt i 1997. Systemet skal omfatte såvel eksterne miljøforhold som arbejdsmiljø for virksomhedens aktiviteter.

Miljø - og arbejdsmiljøledelsessystemet er udformet efter ISO 14001 : 1996 (miljø)og DS/NF 114:1996 (arbejdsmiljø).

Virksomheden har opsat følgende miljøhandlingsplaner for 1998

Generelt

  • Iværksætte implementering og justering af det opbyggede miljø- og arbejdsmiljøledelsessystem

Hjælpemiddelforbrug

  • Udforme og indføre instruktion for indkøb af hjælpemidler

Elektricitetsforbrug

  • Medarbejderne motiveres løbende til god elektricitetsbesparende adfærd

Varmeforbrug

  • Medarbejderne motiveres løbende til god varmebesparende adfærd

Udslip til luft

  • Kontrol af filter til udsugning af slibestøv evt, indgåelse af serviceaftale med ventilationsfirma

Udslip til vand

  • i samarbejde med leverandør sikre overholdelse af grænse-
    værdier for udledninger - evt udtage flere spildevandsprøver

Affald

  • Optimering af nuværende affaldshåndtering
  • undersøgelse af muligheder for bedre bortskaffelse af katalysatorer og afbalanceringsklodser

Affald opdeles i klasserne: genanvendelige materialer, affald til specialbehandling og restaffald.

1.3 Interessenter

Anders Petersen Automobiler’s vigtigste interessenter på miljøområdet er:

  • Myndigheder (miljøkrav skal overholdes)
  • Kunder (der skal tages hensyn til kunders miljøkrav)
  • Medarbejdere (medarbejdere må ikke påvirkes unødigt af miljøforhold)
  • Andre interessenters miljøkrav

1.4 Miljøkrav

Anders Petersen Automobiler er ikke omfattet af kap. 5 i lov om miljøbeskyttelse.

Virksomheden har en spildevandstilladelse, der er udstedt af Århus kommune.

Anders Petersen Automobiler er tilsluttet Auto Branchens affaldsservice, således at fast og flydende affald fra biler, opsamles, sorteres, opbevares, genbruges og bortskaffes på den mest miljøvenlige måde.

2. Afprøvning af ISO 14031

2.1 Planlægning af indsatsen

Projektet blev diskuteret ved et indledende møde mellem konsulenten og direktør Anders Petersen. På mødet blev projektets formål, ide, opbygning og organisering drøftet.

Anders Petersen Automobiler orienterede om virksomhedens igangværende miljøaktiviteter, der omfattede implementering af et miljø- og arbejdsmiljøledelsessystem. Et udkast til Miljøhåndbog var udarbejdet. Virksomheden havde erkendt, at der forestod et større arbejde med at implementere denne håndbog i virksomheden.

Anders Petersen fremhævede, at dette arbejde havde højere prioritet end afprøvning af ISO 14031. Konsulenten var af den opfattelse, at afprøvning af 14031 kunne gennemføres som et led i implementeringen af miljøhåndbogen og være en hjælp i dette arbejde.

2.2 Valg af indikatorer

På grundlag af drøftelsen blev valgt at sætte fokus på virksomhedens elforbrug; mere specifikt belysningen i salgsafdelingen og på udendørsarealer.

Et emne som kunne være interessant var belysningen dels i salgslokalet og dels i værkstedet. Anders Petersen havde til tider observeret, at der i aften og nat timerne var tændt mere lys end nødvendigt. Hvor store besparelser, der ville være ved at etablere tænd/sluk ure m.v., kunne han ikke umiddelbart vurdere. Anders Petersen mente, at det derfor ville være nødvendigt at iværksætte en kortlægning af elforbruget til belysning. Når denne forelå, ville der være basis at få opsat indikatorer for elforbruget til belysning.

Virksomheden havde allerede ladet en energikonsulent gennemgå virksomhedens elforbrug. Gennemgangen viste kun nogle få besparelsesmuligheder. Talmaterialet var dog ikke detaljeret nok til at fremskaffe viden om elforbruget fordelt på tid og sted; dvs. fordelt på døgnets 24 timer og opgjort separat for salgslokale, værksted og udendørsarealer.

2.3 Resultat af afprøvningen

Kortlægningen af energiforbruget blev imidlertid ikke gennemført på grund manglende tid.

3. Konklusion og anbefaling

Resultaterne af afprøvningen af ISO 14031 på Anders Petersen Automobiler kan sammenfattes i følgende konklusioner og anbefalinger:

  • Opsætning af indikatorer forudsætter at der forefindes relevante og tilgængelige data. Fremskaffelse af data via en kortlægning er tidskrævende.
  • Det er afgørende, at virksomheden tager stilling til indikatorens anvendelse og ønskede nøjagtighed før en større dataindsamling sættes i værk.

4. Yderligere oplysninger

Eksemplet er udarbejdet af Ejvind Thorsen fra Ernst & Young. Fra Anders Petersen Automobiler har direktør Anders Petersen samt ledelsens repræsentant Carsten Petersen.

De nævnte personer giver gerne uddybende oplysninger ved henvendelse.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]