I skemaet er det markeret, hvorvidt indikatoren har været anvendt i den eksterne
miljørapportering for 1996 og 1997 eller indikatoren planlægges at blive anvendt i den
fremtidige miljørapportering, 1998 (intern eller ekstern).
Udbygning af banen |
Miljømålsætning |
Miljømål (ikke
vedtaget) |
Miljøindikatorer |
Ledelsesindikatorer
(MPI) |
Driftsindikatorer
(OPI) |
Tilstandsindikatorer
(ECI) |
Vi vil stille miljøkrav i alle
relevante udbud og kontrakter |
Miljøkrav stilles i alle udbud og
kontrakter |
Andel af udbud og kontrakter, hvor
procedure for miljøvurdering er anvendt (1998) |
|
|
Vi vil vurdere konsekvenser for miljøet i alle
beslutninger om udbygning af banen |
Alle ansøgninger accepteret i KIR er tilstrækkeligt
vurderet |
Andel af accepterede ansøgninger til KIR med
tilstrækkelig kvalitet af miljøvurderingen (1998) |
|
|
Vi vil anvende miljørigtig projektering og sikre at
miljøhensyn indgår i alle projektets faser |
Banestyrelsen´s procedure for miljøvurdering i
projektering er fulgt i alle faser |
Andel af projekter hvor procedure for miljørigtig
projektering er fulgt i alle faser (1998) |
|
|
Vi vil føre en aktiv dialog med offentligheden om
miljø i alle relevante projekter |
At følge planlovens procedure for offentlig dialog i
projekter, der kræver en anlægslov |
Andel af projekter hvor høringsprocedurer er fulgt
(1998) |
|
|
Vi vil sikre banens tilpasning til natur og landskab |
At formulere æstetikpolitik |
Fremdrift i projekt om formulering af æstetikpolitik
i.f.t. tidsplan (1998) |
|
I hvilken grad er de æstetiske målsætninger
opfyldt? (1998) |
|
|
Andel af projekter hvor forhold af betydning for natur
og landskab er beskrevet og vurderet (1998) |
|
Påvirkning af dyre- og planteliv (1998) |
Vi vil stille miljøkrav i alle relevante
udbud og kontrakter |
Altid at følge metode til at stille
miljøkrav |
Andel af udbud og kontrakter, hvor procedure
for miljøvurdering er anvendt (1998) |
|
|
Vi vil inddrage miljøhensyn ved alle indkøb |
Alle varegrupper er miljøvurderet |
Andel af varegrupper der er prioriteret efter
miljøvurdering (1998) |
|
|
|
Alle indkøbere har deltaget i kursus om
miljøvenlige indkøb |
Andel af indkøbere der har deltaget i
AMU-kursus for grønne indkøb (1998) |
|
|
|
Alle indkøb følger anbefalinger i
miljøvurdering |
|
Andel af indkøb i kr. der er miljøvurderet
(1998) |
|
Vi vil minimere energi- og ressourceforbruge |
Energi og ressourceforbrug til og i bygninger
samt faste installationer skal reduceres |
Andel af bygninger over 1.500 m2 der har fået
ELO-energimærke (1998) |
kWh/år (bygninger, sporskiftevarme, andre
faste installationer) m3 vand/år (1996, 1997) |
Drivhuseffekt, smog, forsuring,
næringssaltbelastning (1998) |
|
Alle biler har katalysator |
Andel af bil der har katalysator (1998) |
|
|
|
Sammensætning af bilpark medfører stadigt
lavere energiforbrug |
Fordeling af biler på "klasser"
i.f.t. f.eks. vægtafgift (1998) |
l diesel el. benzin/år emissioner: CO2, CO,
NOx, SO2 og HC (1996, 1997) |
Drivhuseffekt, smog, forsuring,
næringssaltbelastning (1998) |
|
Sammensætning og tilstand af øvrige
arbejdskøretøjer og redskaber medfører stadigt lavere energiforbrug |
Grad af gennemførelse af program til måling
af brændstofforbrug og emissioner fra arbejdskøretøjer (1998) |
l diesel el. benzin/år emissioner: CO2, CO,
NOx, SO2 og HC (1996, 1997) |
Drivhuseffekt, smog, forsuring,
næringssaltbelastning (1998) |
Vi vil begrænse affaldsmængderne til
deponering og øge graden af genanvendelse |
Alt affald sorteres efter anvisninger i
Service´s (nye) affaldscentraler |
Benyttelsesgrad - antal brugere i.f.t.
potentielt antal (1998) |
Genanvendelsesgrad (1998) |
|
|
|
|
Mængde af affald fordelt på
specialbehandling, forbrænding, deponering og genanvendelse (1996, 1997) |
|
|
|
|
Sorteringsgrad på affaldspladser (1998) |
|
Vi vil kun anvende de mindst miljøfarlige kemikalier
og i så små mængder som muligt |
Positivliste færdiggjort |
Positivliste udarbejdet (ja/nej) (1996, 1997) Antal
afsluttede kategorier i positivliste i.f.t. totalantal (1997) |
|
|
|
Alle indkøb af kemikalier indenfor positivlisten |
Antal indkøb i.f.t. positivliste (1998) |
|
|
|
UPH-klassificering gennemført i 1998 |
Fremdrift i UPH-prioritering (antal færdig kategorier
i.f.t. total antal kategorier) (1998) |
|
|
|
Mindre farlig sammensætning af kemikalieforbruget
"fra U til H" |
Forbrug af kemikalier klassificeret med h.h.v. U, P og
H (1998) |
|
|
|
Ny pesticid-
sprednings-
metode implementeret |
Fremdrift i projekt om alternativ spredning af
ukrudtsbekæmpelse - faseopdeling af projekt (1996, 1997) |
|
|
Vi vil undgå spild af olie og kemikalier |
Alle prioriterede anlæg er spildsikret |
Andel af prioriterede anlæg der er spildsikret (1997) |
|
|
Vi vil sikre at tidligere tiders jordforurening ikke
udgør en trussel mod drikkevands-
forsyningen |
Alle sager afsluttet |
Antal afsluttede sager i.f.t. kortlagte sager - opdelt
efter væsentlighed (1996, 1997) |
|
Grad af oprensning på afsluttede sager (1998) |
Vi vil forebygge støj og vibrationer samt afhjælpe
gener herfra for de mest belastede naboer til jernbanen |
Alle prioriterede boliger får tilbud om
støjreducerende foranstaltninger |
Antal boliger der blevet tilbudt støjreducerende
foranstaltninger i.f.t. hele støjpuljen (antal prioriterede boliger) (1997) |
km etableret støjskærme (1996, 1997) |
|
|
Støjtal under det kritiske niveau på afsluttede
strækninger |
|
|
Støjtal fordelt på strækninger (1998) |
|
Et bedre hjul/skinne forhold |
|
km slebet skinne og antal slebne sporskifter (1996,
1997) |
|
|
|
|
Fordeling af km skinner på tilstand 1-3 (1998) |
|
|
Bedre indsats mod vibrationer |
Fremdrift i miljøhandling der sigter på at reducere
vibrationer (1998) |
|
|
Vi vil fortsat forvalte områderne omkring
banestrækningerne så de visuelt og biologisk er et aktiv |
Følge metode til at inddrage miljøhensyn i alle
udbud og kontrakter |
Andel af driftskontrakter hvor visuelle og biologiske
krav er indarbejdet (1998) |
|
Forstmæssig vurdering af banestrækningerne (1998) |
Planlægning og styring
af trafikken |
Miljømålsætning |
Miljømål (ikke vedtaget) |
Miljøindikatorer |
Ledelsesindikatorer (MPI) |
Driftsindikatorer (OPI) |
Tilstandsindikatorer (ECI) |
Vi vil stille miljøkrav til alle operatører |
Der er stillet miljøkrav til alle operatører |
Andel af operatører, der er stillet miljøkrav til
(1998) |
|
|
|
Operatørerne lever op til de stillede krav |
Andel af krav til operatører der er opfyldt (1998) |
|
|
Vi vil udvikle og indføre metoder, så
køreplanlægning og trafikafvikling kan blive miljøvenlig |
Simuleringsværktøj færdigudviklet |
Fremdrift i projekt til udvikling af
simuleringsværktøj (1997) |
|
|
|
Værktøjer til køreplanlæggere og trafikdisponenter
er færdigudviklede |
Fremdrift i udvikling af værktøjer til
trafikplanlæggere og trafikdisponenter (1998) |
|
|
Vi vil begynde at omstille til mindre miljøbelastende
køreenergi |
Dialog med alle energileverandører |
Andel af energileverandører med hvem der er dialog om
mindre miljøbelastende køreenergi (1997) |
Andel af køreenergi med reduceret miljøbelastning
(1998) |
Drivhuseffekt, forsuring, næringssaltbelastning, smog
og ressource-forbrug - for jernbanesektoren (1998) |
|
|
Andel af energileverandører med hvem der er dialog om
vedvarende energi (1998) |
Andel af køreenergi produceret som vedvarende energi
(1998) |
|
Salg af rådgivnings- og
entreprenørydelser |
Miljømålsætning |
Miljømål (ikke vedtaget) |
Miljøindikatorer |
Ledelsesindikatorer
(MPI) |
Driftsindikatorer
(OPI) |
Tilstandsindikatorer
(ECI) |
Vi vil gennem miljøstyring sikre, at miljøhensyn er
integreret i vores ydelser |
Alle miljøkrav i kontrakter opfyldt |
Andel af kontrakter hvor miljøkrav er opfyldt (1998) |
|
|
|
Lever op til alle relevante miljø-målsætninger og
miljøstrategien |
Grad af målopfyldelse i.f.t. miljøstrategien (1998) |
|
|
Vi vil dokumentere vores miljø-
styringssystem efter retnings-
linierne i ISO 14001 |
Miljøstyrings-
systemerne i Service og Rådgivning lever op til alle krav i ISO 14001 |
Andel af krav i ISO 14001 der opfyldt i h.h.v. Service
og Rådgivning (1998) |
|
|
|
Miljøstyrings-
systemerne i Service og Rådgivning er certificeret efter ISO 14001 |
Certificering af miljøstyrings-
systemer (ja/nej) (1996, 1997) |
|
|
Vi vil anbefale vores kunder, at opgaverne
gennemføres under hensyntagen til miljø |
At der er etableret procedurer der sikrer, at
miljøhensyn er inkluderet i anbefalinger til kunder |
Formulering af procedurer der sikrer, at miljøhensyn
er inkluderet i anbefalinger til kunder (ja/nej) (1998) |
|
|
|
Ovennævnte procedurer følges altid |
Hvor ofte følges procedurerne? (1998) |
|
|
|
Leveran-
dører |
Medar-
bejdere |
Bane-
styrelsen i andre lande |
Konkur-
renter / andre sektorer |
Trafik-
mini-
steriet |
Miljø-
organisa-
tioner |
Statslige miljømyn-
digheder |
Lokale miljø-
myndig-
heder |
Naboer |
Politi-
kere |
Opera-
tører |
Slut-
brugere |
Me-
dier |
Intern ledelses-
rapport |
Udbygning af banen |
Vi vil stille miljøkrav i alle relevante udbud og kontrakter |
x |
|
|
|
x |
x |
x |
|
|
x |
x |
|
|
x |
Vi vil vurdere konsekvenser for miljøet i alle beslutninger om
udbygning af banen |
x |
|
|
|
|
x |
x |
|
x |
x |
x |
|
|
x |
Vi vil anvende miljørigtig projektering og sikre at miljøhensyn
indgår i alle projektets faser |
x |
|
|
|
|
x |
x |
|
x |
x |
|
|
|
x |
Vi vil føre en aktiv dialog med offentligheden om miljø i alle
relevante projekter |
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
x |
x |
Vi vil sikre banens tilpasning til natur og landskab |
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
|
x |
Drift og vedligehold af
infrastrukturen |
Vi vil stille miljøkrav i alle relevante udbud og
kontrakter |
x |
|
|
|
x |
x |
x |
|
|
x |
x |
|
|
x |
Vi vil inddrage miljø-ensyn ved alle indkøb |
x |
x |
|
|
x |
x |
x |
|
|
x |
|
|
x |
x |
Vi vil minimere energi- og ressourceforbruget |
x |
|
|
|
x |
x |
x |
|
|
x |
|
|
|
x |
Vi vil begrænse affaldsmæng-derne til deponering og
øge graden af genanvendelse |
x |
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
x |
|
|
|
x |
Vi vil kun anvende de mindst miljøfarlige kemikalier
og i så små mængder som muligt |
|
x |
|
|
|
x |
x |
x |
|
x |
|
|
x |
x |
Vi vil undgå spild af olie og kemikalier |
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
x |
Vi vil sikre at tidligere tiders jordforurening ikke udgør en
trussel mod drikkevands-forsyningen |
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
x |
x |
Vi vil forebygge støj og vibrationer samt afhjælpe gener herfra
for de mest belastede naboer til jernbanen |
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
x |
Vi vil fortsat forvalte områderne omkring banestrækningerne så
de visuelt og biologisk er et aktiv |
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
|
x |
Planlægning og styring af
trafikken |
Vi vil stille miljøkrav til alle operatører |
|
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
x |
x |
x |
x |
x |
Vi vil udvikle og indføre metoder, så køreplanlægning og
trafikafvikling kan blive miljøvenlig |
|
x |
|
x |
x |
x |
x |
|
|
x |
x |
|
|
x |
Vi vil begynde at omstille til mindre miljøbelastende
køreenergi |
x |
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
x |
x |
|
|
x |
Salg af rådgivnings-
og entreprenørydelser |
Vi vil gennem miljøstyring sikre, at miljøhensyn er
integreret i vores ydelser |
|
|
|
|
x |
x |
|
|
|
x |
|
x |
|
x |
Vi vil dokumentere vores miljøstyringssystem efter
retningslinierne i ISO 14001 |
|
|
|
|
x |
x |
|
|
|
x |
|
x |
|
x |
Miljøstyring i Banestyrelsen |
Vi vil inden udgangen af 1998 have et fuldt
implementeret baseret på principperne i EMAS |
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
x |
x |
|
x |
x |
Vi vil inden udgangen af 1998 få en ekstern
evaluering af vores miljøstyringssystem |
|
|
|
x |
x |
x |
x |
|
|
x |
x |
|
x |
x |
Vi vil inddrage medarbejderne i miljøstyringen |
|
x |
|
|
x |
|
|
|
|
|
x |
|
|
x |
Vi vil integrere miljøaspektet i Banestyrelsens
grunduddannelser |
|
x |
|
|
x |
|
|
|
|
|
x |
|
|
x |
Vi vil tilbyde miljøuddannelse til relevante
nøglepersoner |
|
x |
|
|
x |
|
|
|
|
|
x |
|
|
x |
Ekstra |
Organiseret kommunikation |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Miljø og økonomi |
|
|
x |
x |
x |
x |
x |
|
|
x |
|
|
x |
x |
Kommunikere fortsat udvikling af indikatorer |
|
|
|
|
x |
x |
x |
|
|
x |
|
|
x |
x |