Afprøvning af ISO 14031
5. Eksempler på brug af ISO 14031
Eksempel - Banestyrelsen
Indhold
1. Indledning. Indledning
1.1 Præsentation af Banestyrelsen
1.2 Banestyrelsens væsentligste miljøpåvirkninger
1.3 Miljøindikatorer i Banestyrelsen
2. Afprøvning og resultater
2.1 Introduktion
2.2 Forløbet af afprøvningen
3. Banestyrelsens anbefalinger
4. Yderligere oplysninger 4. Yderligere oplysninger
Bilag 1
Bilag 2
Bilag 3
1. Indledning
1.1 Præsentation af Banestyrelsen
Ansvar og opgaver
Banestyrelsen (i daglig tale Bane) blev dannet den 1. januar 1997 som resultat af en
deling af det tidligere DSB i en operatørvirksomhed, DSB, og en infrastrukturvirksomhed,
Banestyrelsen. Banestyrelsen er en virksomhed i Trafikministeriet og er ansvarlig for
statens jernbaner i Danmark. Med dette ansvar kommer følgende overordnede opgaver:
- Drift og vedligeholdelse af statens jernbaneinfrastruktur.
- Udbygning af statens jernbaneinfrastruktur.
- Styring af trafikken på jernbanenettet.
- Tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet til de enkelte jernbaneoperatører.
- Opkrævning af afgifter for jernbaneoperatørernes benyttelse af
jernbaneinfrastrukturen.
Organisation
Der skelnes mellem to typer af organisatoriske enheder i Banestyrelsen: Afdelinger og
divisioner. Afdelingerne har ansvaret for udførelsen af de fem hovedopgaver i forbindelse
med forvaltningen af jernbaneinfrastrukturen. Divisionerne leverer på forretningsmæssigt
grundlag entreprenør- og rådgivningsydelser til infrastrukturen. Både afdelinger og
divisioner er fuldgyldige dele af Banestyrelsen, blot med forskellige roller og
ansvarsområder. Revisionskontoret refererer direkte til direktøren.

1.2 Banestyrelsens væsentligste miljøpåvirkninger
For at kunne frembringe Banestyrelsens produkt - kørevej på skinner - løses tre
overordnede opgaver
- Drift og vedligeholdelse af jernbaneinfrastrukturen
- Udbygning af jernbaneinfrastrukturen
- Planlægning og afvikling af trafikken
Drift og vedligehold
Driften af jernbaneinfrastrukturen skal sikre, at den er sikker at benytte for
operatørernes materiel og deres personale, samt at den lever op til de gældende normer.
For at løse de heraf afledte opgaver udføres en lang række af aktiviteter. Blandt de
væsentlige kan nævnes:
- sporombygning (udskiftning af skinner, sveller, skærver, )
- ukrudtsbekæmpelse (ukrudt kan nedsætte dræning i sporet og dermed dets stabilitet)
- skinneslibning (af hensyn til tog, men reducerer også støj)
Disse aktiviteter medfører forbrug af energi og råvarer samt emissioner fra
arbejdskøretøjer, og ombygning af sporet producerer en væsentlig affaldsmængde i form
af aftjente skærver (bagharp). Ukrudtsbekæmpelsen foretages (endnu) ved hjælp af
pesticider, som også udgør en potentiel miljøbelastning. Endvidere anvendes forskellige
kemikalier i mange processer.
Endelig er der i Banestyrelsen en stor ejendomsmasse, som anvendes af driftsfolk,
trafikfolk, administrativt personale m.v. Driften af disse ejendomme medfører dels
indkøb af kontorartikler, visse former for maskiner m.v. og dels et forbrug af el, vand
og varme.
Jernbanens placering i landskabet kan have positiv betydning for fauna og flora.
Således anvendes populært begrebet "elskovskorridorer" om jernbanestrækninger
i byområder og meget ensartede åbne områder (marker). Det er vigtigt, at vedligeholde
dette aspekt i den daglige drift af banen.
Jernbanedriften medfører for en del naboer gener med støj og vibrationer.
Banestyrelsen bidrager som sektoransvarlig til at begrænse dette miljøproblem gennem
sporvedligehold, opsætning af støjskærme og støjisolering af ejendomme.
Tidligere var man ikke opmærksom på de skadelige virkninger på især grundvandet,
der kan opstå som følge af oliespild. Der forekommer således på en del lokaliteter
olieforurening. En del af Banestyrelsens driftsopgaver er derfor at forebygge yderligere
forurening og rydde op efter tidligere synder
Udbygning af jernbaneinfrastrukturen
Udbygning af jernbaneinfrastrukturen kan betyde væsentlig påvirkning af miljøet
afhængig af graden af udbygning. Placeringen af linieføringen kan have stor betydning
for flora, fauna, natur, kulturlandskab, naboer, byer (små og store), erhverv m.fl. De
mulige påvirkninger af miljøet omkring banen består i barriereeffekt, emissioner,
æstetiske problemer, støj og vibrationer, forringelse af herlighedsværdier,
tilkørselsforhold m.v.
I anlægsfasen vil miljøbelastningen fra udbygning af jernbanen hidrøre fra
entreprenørarbejdet, der medfører støj, energiforbrug, emissioner, tilkørselsveje,
forstyrrelse af det daglige liv m.v.
Planlægning og afvikling af trafikken
Togenes køremønster (hastighed, antal stop, acceleration m.v.) har betydning for
deres energiforbrug og dermed også deres emissioner. Udgangspunktet er, at glidende
kørsel er mest miljøvenlig. Køremønsteret et resultat af planlægningen,
trafikstyringen og togførernes indsats. Banestyrelsen har således gennem planlægning og
afvikling af trafikken indflydelse på jernbanesektorens største miljøbelastning,
togenes energiforbrug og emissioner.
Banestyrelsen er endvidere leverandør af kørestrøm til operatørerne. På nuværende
tidspunkt er der ikke mulighed for selv at vælge leverandør af strøm, men på relativt
kort sigt kan storkunder opnå en vis valgfrihed. Dette vil formentlig også inkludere
Banestyrelsen, der i den sammenhæng også får indflydelse på, hvor miljøvenlig
kørestrømmen skal være.
Miljøindsats
Banestyrelsen har formuleret en miljøpolitik bl.a. på baggrund af ovenstående
overvejelser med tilhørende miljømålsætninger, som er vedlagt i bilag 1.
1.3 Miljøindikatorer i Banestyrelsen
Banestyrelsen har deltaget i evalueringen af ISO 14031 for dels at bidrage til
erfaringsgrundlaget i forhold til standarden og dels for at supplere det interne arbejde
med miljøstyring. Forventningerne til det direkte udbytte var at:
- udarbejde et måleværktøj, der gør det muligt løbende at vurdere, i hvilken grad
Banestyrelsen lever op til sine miljømålsætninger.
- blive bedre til at måle de ledelsesmæssige præstationer.
- sikre målelighed af miljømålene.
- foretage en gennemgang af egne tidligere definerede miljøindikatorer.
- evaluere de af Banestyrelsen opstillede miljømålsætninger ud fra en alternativ
systematik.
- anvende en delmængde af udarbejdede indikatorer i det grønne regnskab for 1997 og den
fulde mængde i regnskabet for 1998 og fremover.
2. Afprøvning og resultater
2.1 Introduktion
Banestyrelsen har gennem længere tid arbejdet med miljøindikatorer. Således har
Banestyrelsen udarbejdet sit første grønne regnskab for 1996 i samarbejde med DSB. Dette
grønne regnskab afrapporterede status på de mål, der var opstillet i "Ny Fart i
Miljøet" for DSB og Banestyrelsen samlet. Efter DSB og Banestyrelsen blev adskilt,
har Banestyrelsen vedtaget en strategi og opstillet målsætninger for Banestyrelsens
arbejde på miljøområdet. Banestyrelsen udgav sit første selvstændige regnskab på
miljøområdet, Miljøberetning & Grønt regnskab 1997, i maj 1998. Afprøvningen af
ISO/DS 14031 er forløbet sideløbende med, og efter udarbejdelsen af Miljøberetning
& Grønt regnskab 1997, og har bidraget til at udvide synsfeltet og strukturere
indsatsen. Banestyrelsen påbegyndte således arbejdet med ISO/DS 14031 i nærværende
projekt i afsnittet om "check and act" i "plan-do-check and act
systemet" i ISO/DS 14031, og projektet har derfor især haft til formål at bidrage
til at strukturere og hæve kvaliteten af miljøindikatorerne ("plan").
2.2 Forløbet af afprøvningen
ISO 14031; 4.3 - CHECK & ACT
allerede eksisterende indikatorer og idéer til nye
Efter gennemlæsning og diskussion af standarden blev der holdt et brainstormmøde,
hvor alle ideer til nye indikatorer ud fra Banestyrelsens miljøstrategi blev "kastet
i luften". Indikatorerne blev udarbejdet på baggrund af Banestyrelsens
miljøstrategi og miljømålsætninger samt viden om væsentlige miljøpåvirkninger. Der
blev taget udgangspunkt i tredelingen af indikatorer - tilstands-, drifts- og
ledelsesindikatorer - og herudfra blev indikatorerne dannet.
ISO 14031; 4.1 - PLAN
udvikling af nye indikatorer og begrundelse for væsentlighed
Resultatet af brainstormmødet var en liste af forslag til indikatorer, som
efterfølgende blev reduceret og/eller bearbejdet ved en kritisk gennemgang med
"realistiske briller" på. Der blev her lagt vægt på, hvilke indikatorer det
ville være realistisk, at Banestyrelsen vil rapportere på de kommende to år. Det blev
valgt at begynde arbejdet med standarden på denne måde - lidt bagvendt fordi
Banestyrelsen ikke havde udarbejdet kvantificerbare mål samt fordi indikatorerne blev
opstillet før den bagved liggende dokumentation blev udarbejdet - fordi det var ønsket
at indarbejde så mange indikatorer som muligt i Miljøberetning & Grønt regnskab
1997. Listen over indikatorer kan ses i bilag 2.
Banestyrelsen vidste allerede før projektets begyndelse, hvad der var virksomhedens
væsentligste miljøpåvirkninger. Det nye som projektet har tilført på dette område
er, at begrundelsen for valg af de væsentligste miljøpåvirkninger er blevet skrevet
ned.
Sideløbende med evalueringen af indikatorerne blev Banestyrelsen´s
miljømålsætninger og interessenter sat i relation til hinanden for at analysere, hvilke
miljømålsætninger der har betydning for de enkelte interessenter. Interessentanalysen
blev udarbejdet gennem diskussion i Banestyrelsen internt samt mellem Banestyrelsen og de
eksterne konsulenter (Deloitte & Touche). Der blev således trukket på Banestyrelsens
erfaringer fra tidligere kommunikation med nogle interessentgrupper samt viden fra
generelle undersøgelser/teorier om interessenters interesse på miljøområdet. Der blev
ikke gennemført en konkret undersøgelse og der var ikke dialog med interessenterne.
Resultatet af interessentanalysen er et skema, der viser hvilke af Banestyrelsens
miljømålsætninger forskellige interessentgrupper er interesseret i. Interessentanalysen
vil indgå i Banestyrelsens fortsatte arbejde med udvikling af miljørapportering og
indikatorer. Resultatet af interessentanalysen fremgår af bilag 3.
Banestyrelsen er således godt på vej med at begrunde valg af
væsentlige miljøforhold og valg af miljøindikatorer ud fra de relevante faktorer
oplistet i ISO/DS 14031:
- interessentanalyse (bilag 3)
- miljøpolitik (bilag 1)
- miljømæssig væsentlighed (afsnit 1.2)
ISO 14031; 4.2 - DO
brug og udvikling af miljøindikatorer fremover
Banestyrelsen er i færd med at opbygge et miljøledelsessystem i tråd med
retningslinierne i EMAS. Da denne proces allerede var i gang, har det ikke været
hensigtsmæssigt for Banestyrelsen at anvende "planlæg-gennemfør-følg op og
tilpas" cirklen i afprøvningen af ISO 14031, selv om afrapporteringen er søgt
tilpasset denne. Derimod har der alene været fokuseret på udviklingen af
miljøindikatorerne. Det er i dette lys, man skal se den fremtidige anvendelse af
miljøindikatorerne i Banestyrelsen.
I listen over indikatorer i bilag 2 er det markeret, hvilke indikatorer der allerede
blev brugt i Grønt regnskab 1996, hvilke der er brugt i Miljøberetning & Grønt
regnskab 1997, samt hvilke der forventes at blive brugt i den fremtidige
miljørapportering (1998). Den fremtidige miljørapportering omfatter både en intern og
ekstern rapportering. En lang række af indikatorerne vil således formodentligt
udelukkende blive anvendt i den interne rapportering, da nogle indikatorer i høj grad er
knyttet op på interne forretningsgange, som ikke har en direkte interesse for
offentligheden.
Ved projektets begyndelse var det hensigten, at der forholdsvis hurtigt skulle
udarbejdes nogle indikatorer, som skulle med i Miljøberetning & Grønt regnskab 1997.
Dette blev dog ikke gennemført, og det kan konstateres, at der ikke er stor forskel på,
hvilke indikatorer der er med i Grønt Regnskab 1996 og Miljøberetning & Grønt
regnskab 1997. De indikatorer, der således hidtil ikke har været brugt i Banestyrelsens
miljørapportering vil blive anvendt som input til den fremtidige miljørapportering.
I forbindelse med udarbejdelse af Grønt Regnskab 1996 samt Miljøberetning &
Grønt Regnskab 1997 har ansvaret for datafangst i høj grad hvilet på det centrale
Miljøkontor i Administrations-afdelingen. Der har herved været en vis distance mellem de
enheder, der genererer data, og Miljøkontoret som bearbejdede og analyserede data.
Banestyrelsen arbejder i øjeblikket aktivt på at ændre denne situation, således at de
enkelte enheder selv er ansvarlige for datafangst og senere indmelding til Miljøkontoret
til brug for evaluering af miljøindikatorer, der afrapporteres internt og/eller eksternt.
I forbindelse med udviklingen af et miljøstyringssystem i Banestyrelsen er der
vedtaget en miljøstrategi, der består af en miljøpolitik og miljømålsætninger. De
endelige målelige miljømål for de enkelte afdelinger og divisioner er ikke fuldt
defineret endnu. Indikatorerne, der er udarbejdet i dette projekt, vil blive tilknyttet
miljømålene. Indikatorerne har allerede og vil også fremover skabe inspiration til
formulering af miljømålene.
Systematikken, der anvendes til at definere miljømål og deraf afledte indikatorer,
vil fremover skabe inspiration til kritisk gennemgang og videreudvikling af Banestyrelsens
miljøstrategi og miljømål. Derved kan udviklingen i miljøpræstationen blive vurderet
for såvel de respektive enheder som overordnet. Sådanne værktøjer er selvsagt
væsentlige for at kunne udvikle et effektivt miljøstyringssystem.
Miljøindikatorerne og deres opdeling i ledelses-, drifts- og tilstandsindikatorer skal
indarbejdes i den fremtidige interne rapportering og evt. i miljøberetninger/grønne
regnskaber. Ved en passende præsentation af indikatorerne kan der gives et godt billede
af udviklingen, så der er fundament for at vedtage evt. korrigerende handlinger, såfremt
der for visse områder er tale om utilstrækkelig fremdrift.
Interessentanalysen afdækkede, at Trafikministeriet, miljøorganisationer, statslige
miljømyndigheder samt politikere er de som de fleste af Banestyrelsens
miljømålsætninger retter sig imod, mens medarbejdere, Banestyrelsen i andre lande,
konkurrenter/andre sektorer og slutbrugere er de som færrest af målsætningerne retter
sig mod. Der vil blive arbejdet videre med interessenternes behov for information i
forbindelse med Banestyrelsens fremtidige rapportering om miljøforhold.
3. Banestyrelsens anbefalinger
Banestyrelsen kan på baggrund af sine erfaringer med ISO 14031 videregive følgende
erfaringer til andre virksomheder, som vil bruge standarden:
- I en arbejdsproces med udvikling af indikatorer er standardens tredeling i ledelses-
drifts- og tilstandsindikatorer et brugbart værktøj.
- Arbejdet med interessentanalyse og væsentlige miljøforhold danner en god baggrund til
analyse af og udvikling af indikatorer.
- I den sidste ende er det værdifuldt at give den nødvendige tid til en systematisk
arbejdsproces med ISO 14031.
- Få inspiration fra anden side/vær flere om udarbejdelse af indikatorerne.
- Bilaget til ISO 14031 er godt at bruge som inspiration, men man bør ikke lade sig låse
af det ved udviklingen af indikatorer.
- Det er væsentligt at integrere arbejdet med indikatorer i virksomhedens øvrige
miljøarbejde, både mht. rapportering og ledelse.
- Husk der skal være en rød tråd mellem væsentlige miljøpåvirkninger, politik,
strategi, målsætninger, mål og indikatorer.
- Standardens tekst kan forekomme indviklet, men det er systematikken i standarden ikke -
den er et udtryk for sund fornuft.
4. Yderligere oplysninger
Eksemplet er udarbejdet af Banestyrelsen ved Morten Østgaard i samråd med Charlotte
Pedersen og Susanne Villadsen fra Deloitte & Touche Miljø.
De nævnte personer giver gerne uddybende oplysninger ved henvendelse.
Banestyrelsens miljøpolitik og miljømålsætninger
Banestyrelsens miljøpolitik
Banestyrelsen vil arbejde for, at jernbanen udnyttes rigtigt og effektivt med mindst
mulig miljøbelastning og forbrug af ressourcer. Dermed kan jernbanen yde et væsentligt
bidrag til at løse et af transportsektorens største miljøproblemer - den stadigt
stigende miljøbelastning.
Vi vil sammen med andre aktører på transportområdet - og samfundet i øvrigt - søge
nye veje mod bæredygtig mobilitet.
Banestyrelsen vil arbejde for, at jernbanen bevarer og udnytter sin position som den
mest miljøvenlige transportform. Vi ønsker at være kendt som en virksomhed, der går
foran på miljøområdet, fordi udfordringen for fremtidens jernbane er at tilbyde både
konkurrencedygtig og miljørigtig transport.
Vi ser det som vores opgave at stimulere togoperatørerne på det danske jernbanenet
til at inddrage miljøhensyn i togdriften, Og for vores eget vedkommende vil vi tilbyde
kørevej, der drives og udbygges ud fra et hensyn til natur og miljø.
I alle ydelser, Banestyrelsen leverer og modtager, vil vi vurdere miljøkonsekvenser og
integrere miljøhensyn ud fra en helhedsbetragtning. Derfor inddrager vi vores kunder,
myndigheder og offentligheden i en aktiv dialog om miljøforhold.
Banestyrelsens miljømålsætninger
Udbygning af banen
- Vi vil stille miljøkrav i alle relevante udbud og kontrakter.
- Vi vil vurdere konsekvenser for miljøet i alle beslutninger om udbygning af banen.
- Vi vil anvende miljørigtig projektering og sikre, at miljøhensyn indgår i alle
projektets faser.
- vi vil føre en aktiv dialog med offentligheden om miljø i alle relevante projekter.
- Vi vil sikre banens tilpasning til natur og landskab.
Drift og vedligehold af banen
- Vi vil stille miljøkrav i alle relevante udbud og kontrakter.
- Vil inddrage miljøhensyn ved alle indkøb.
- Vi vil minimere energi- og ressourceforbruget.
- Vi vil begrænse affaldsmængderne til deponering og øge graden af genanvendelse.
- Vi vil kun anvende de mindst miljøfarlige kemikalier - og i så små mængder som
muligt.
- Vi vil undgå spild af olie og kemikalier.
- Vi vil sikre, at tidligere tiders jordforurening ikke udgør en trussel mod
drikkevandsforsyningen.
- Vi vil forebygge støj og vibrationer og afhjælpe gener herfra for de mest
støjbelastede naboer til jernbanen.
- Vi vil forvalte områderne omkring jernbanestrækningerne, så de visuelt og biologisk
er et aktiv.
Planlægning og styring af trafikken
- Vi vil stille miljøkrav til alle togoperatører.
- Vi vil udvikle og indføre metoder, så køreplanlægning og trafikafvikling kan blive
miljøvenlig.
- Vi vil begynde at omstille til mindre miljøbelastende køreenergi.
Salg af rådgivnings- og entreprenørydelser
- Vi vil gennem miljøstyring sikre, at miljøhensyn er integreret i vores ydelser.
- Vi vil gennemføre miljøstyring efter retningslinierne i ISO 14000.
- Vi vil anbefale vores kunder, at opgaverne gennemføres under hensyntagen til miljø.
Miljøstyring i Banestyrelsen
- Vi vil inden udgangen af 1998 have et fuldt implementeret miljøstyringssystem i hele
virksomheden, baseret på principperne i EU´s forordning om miljøstyring og
miljørevision (EMAS).
- Vi vil inden udgangen af 1998 få en ekstern evaluering af vores miljøstyringssystem.
- Vi vil hvert år udgive et grønt regnskab.
- Vi vil inddrage medarbejderne i miljøstyringen og integrere miljøaspektet i
virksomhedens grunduddannelser.
- Vi vil udbyde miljøuddannelse til alle relevante nøglepersoner.
Miljøindikatorer
I skemaet er det markeret, hvorvidt indikatoren har været anvendt i den eksterne
miljørapportering for 1996 og 1997 eller indikatoren planlægges at blive anvendt i den
fremtidige miljørapportering, 1998 (intern eller ekstern).
[Skemaer ses her]
Interessentanalyse
[Skema ses her]
|