Miljødialog med leverandører
1. Dialog med leverandører giver resultater
Denne håndbog er henvendt til dig, som er ansvarlig for dialogen med
virksomhedens leverandører om deres produkters og aktiviteters miljøpræstation.
Der er flere grunde til, at det kan være frugtbart for virksomheden at være i
miljødialog med de væsentlige leverandører:
Globaliseringen øger konkurrencen. Det stiller krav til hurtigere produktudvikling
og øget effektivitet. For at leve op til disse krav er det i mange tilfælde nødvendigt
at samarbejde med leverandører. Det gælder også på miljøområdet, hvor et samarbejde
ofte giver både miljøforbedringer og økonomiske gevinster
Markedet for miljømærkede produkter er i vækst. Ønsker virksomheden
miljømærker på produkterne, kræver det, at flere led i produktkæden kan overholde en
række miljø- og dokumentationskrav. Et samarbejde i produktkæden er ofte en
forudsætning for at udvikle og implementere de miljøløsninger, som er nødvendige for
at opfylde miljøkravene
Den goodwill, som virksomheden har opnået gennem en god miljøpræstation, kan
hurtigt gå tabt og lidt til, hvis det viser sig, at virksomheden flytter særligt
forurenende produktionsenheder til leverandører
Virksomheder med miljøledelse efter EUs ordning for miljøstyring og -revision
(EMAS), skal sikre, at deres leverandører handler i overensstemmelse med virksomhedens
miljøpolitik i det omfang, den angår leverandørernes produktioner. Det tilsvarende krav
i miljøledelsesstandarden ISO 14001 er, at virksomheden skal kommunikere relevante
fremgangsmåder og miljøkrav til leverandører.
I dag har flere hundrede virksomheder med EMAS eller ISO 14001 høstet erfaringer med at
håndtere deres leverandørers miljøforhold. Disse virksomheders erfaringer og behov for
værktøjer er indhentet gennem en spørgeskemaundersøgelse og en række interviews med
både certificerede virksomheder og de certificerende organer. Gode eksempler og
anbefalinger er efterfølgende indarbejdet i håndbogen.
Virksomhedernes positive erfaringer er, at miljøforbedringer opnås gennem dialog og
samarbejde frem for kravstyring. Og at miljøsamarbejde med de rette leverandører kan
give resultater, som både gavner miljø og forretning fx ved at reducere omkostningerne
eller styrke produkternes markedsposition. Til gengæld oplever mange virksomheder, at
deres tid kunne bruges mere effektivt ved at målrette indsatsen mod de mest relevante
leverandører. Og sammen med disse leverandører fastlægge dagsordenen for miljødialogen
og -samarbejdet.
Håndbogen giver en række råd til at systematisere miljødialogen med
virksomhedens leverandører:
Hvordan prioriterer du leverandører? Når du udvælger leverandører til
miljødialog skal du integrere miljømæssige og forretningsmæssige hensyn. Og du skal
beslutte, hvor langt tilbage i leverandørkæden du vil gå
Hvordan fastlægger du dagsordenen for miljødialogen? Dagsordenen skal afspejle
virksomhedens ambitionsniveau for miljøindsatsen og leverandørsamarbejdet. For
miljømæssigt væsentlige leverandører kan du fastsætte minimumskrav og forbedringsmål
for samarbejdet
Hvordan gennemfører du miljødialogen? Du skal beslutte, hvilke
kommunikationsmidler du ønsker at anvende i dialogen med leverandørerne. Valg af midler
afhænger af relationerne til leverandørerne og dagsordenen for miljødialogen
Hvordan evaluerer du leverandørerne? Leverandørerne skal vurderes og godkendes i
forhold til de mål, du har fastsat for dialogen. Evalueringen kan være både kvalitativ
og kvantitativ
Håndbogen er ikke en facitliste. Brug rådene som inspiration til at fastlægge dit eget
ambitionsniveau for miljødialogen og -samarbejdet med leverandørerne.

|