Miljødialog med leverandører
2. Hvordan prioriterer du leverandørerne?
Det kan sjældent betale sig at være i miljødialog med alle
virksomhedens leverandører. Det ville betyde, at du brugte for lidt tid på de
væsentlige leverandører. Og du ville derfor opleve, at indsatsen ikke stod mål med
udbyttet. Dette kapitel vejleder dig i at inddele leverandørerne på tre niveauer efter
både miljømæssige og forretningsmæssige hensyn.
Du kan inddele virksomhedens leverandører på tre niveauer, som vist i trekanten.
Niveauerne afspejler dels, hvor væsentlige leverandørerne er, dels hvordan du skal
kommunikere til leverandørerne. Trekanten udtrykker både en prioritering af
leverandørerne, men også forskellige ambitionsniveauer for virksomhedens miljødialog og
samarbejde med leverandørerne. Og dermed også en mulig udviklingsvej for både
virksomheden og den enkelte leverandør.

Niveau 3 omfatter alle virksomhedens leverandører. For at leve op til intentionerne i
EMAS og ISO 14001, bør virksomheden som minimum informere alle leverandørerne om
virksomhedens miljøholdninger og -indsats. Målet med informationen bør være at
påvirke leverandørernes miljøholdninger og derigennem motivere til en forbedret
miljøindsats.
Niveau 1 og 2 omfatter de af virksomhedens leverandører, som er miljømæssigt
væsentlige. Over for disse leverandører kan du have behov for en dialog om specifikke
miljø- og dokumentationsforhold i deres produkter eller produktion. Afsnit 2.2 vejleder
dig i at finde de miljømæssigt væsentlige leverandører.
Niveau 1 er den gruppe af miljømæssigt væsentlige leverandører, som du ønsker at
samarbejde med om miljøforbedringer. Det er de leverandører, du skal bruge størstedelen
af din tid på. Afsnit 2.3 vejleder dig i at udvælge niveau 1 leverandører blandt de
miljømæssigt væsentlige.
Når du skal finde leverandører til miljødialog, er første skridt at udpege de
leverandører, som er potentielt miljømæssigt væsentlige. Potentielt væsentlige, fordi
det normalt først er gennem miljødialogen med leverandørerne, at du får nærmere
kendskab til deres miljøforhold. Hvis du derimod først udvælger leverandørerne ud fra
forretningsmæssige kriterier for herefter at undersøge miljøforholdene hos disse
leverandører, risikerer du at overse miljømæssigt vitale leverandører.

Du skal beslutte, om miljødialogen kun skal omfatte jeres direkte leverandører, eller
om du også vil inddrage leverandører tidligere i produktkæden. Gode grunde til at
inddrage leverandører tidligere i produktkæden kan være, at:
der er væsentlige miljøpåvirkninger hos leverandører tidligere i produktkæden
leverandørerne er i offentlighedens søgelys på grund af deres miljøforhold
der er et stort potentiale for miljøforbedringer gennem et samarbejde mellem flere
led i produktkæden
du eller dine kunder ønsker at få produkterne miljømærket efter EU´s Blomst
eller det nordiske Svanemærke
I har udlagt forurenende produktionsenheder som underleverance længere tilbage i
produktkæden
Hvis der er gennemført livscyklusvurderinger af jeres produktgruppe, vil resultaterne
pege på de miljømæssigt væsentligste led i produktkæden. Hvis sådanne oplysninger
ikke er umiddelbart tilgængelige, kan du:
1. begynde med leverandører af produkter, som er miljømæssigt kritiske i forhold til
jeres egen produktion og produkter. Fx leverandører som leverer råvarer med
tungmetaller, der giver problemer i jeres spildevandsudledning, eller leverandører som
tilfører jeres produkter miljømæssigt kritiske egenskaber ved bortskaffelse som fx
PVC-komponenter
2. herefter gå videre til leverandører med potentielt væsentlige miljøpåvirkninger
fra deres produktioner. Fx energiproducenter eller leverandører, som foretager en
galvanisk forarbejdning af delkomponenter under miljøkritiske forhold
3. dernæst inddrage produktioner længere tilbage i leverandørkæden. Fx leverandører
af additiver til plastindustrien
De miljømæssigt væsentlige leverandører vil i høj grad være specifikke for jeres
virksomhedstype og branche. Du kan opstille en bruttoliste over de potentielt
miljømæssigt væsentlige leverandører ud fra følgende leverandørkategorier:

Leverandører af kemikalietunge produkter, fx rengøringsprodukter og farve- og
lakprodukter
Leverandører af energitunge produkter, som er stærkt energiforbrugende i brug, fx
pumper og ventilatorer
Transportører. Distribution af produkter er pga. brændstofforbruget ofte et
ressourcetungt område
Leverandører med produktion som falder ind under virksomheder med særlige
miljøforhold efter listen i godkendelsesbekendtgørelsen. Det er følgende hovedbrancher
(Miljøministeriet 1999):
Fremstilling, forarbejdning og overfladebehandling af jern, stål og metal
Forarbejdning af visse råstoffer, herunder cementfabrikker, glasværker,
teglværker m.m.
Indvinding og behandling af mineralolie, mineralolieprodukter, asfalt og naturgas
Kemisk og biologisk fabrikation
Oparbejdning af vegetabilske råvarer, foderstofproduktion og trykkerier
Oparbejdning af animalske råvarer
Motorbaner og flyvepladser
Kraft- og varmeproduktion
Husdyrproduktion og dambrug
Affaldsanlæg
Bruttolisten over miljømæssigt væsentlige leverandører kan nemt blive lang, og
derfor vil mål og midler i miljødialogen naturligt afhænge af de ressourcer, du har til
rådighed. Flest ressourcer skal du bruge på de leverandører, som du ønsker et
samarbejde med om miljøforbedringer, dvs. leverandører på niveau 1.
Du skal vælge de leverandører, som du kan samarbejde med om miljøforbedringer blandt
de miljømæssigt væsentlige leverandører. Du kan gruppere de miljømæssigt væsentlige
leverandører ud fra en forretningsmæssig synsvinkel ved at kombinere produktets
finansielle betydning med leveringsrisiko og -afhængighed, som vist i matricen. Bl.a.
Casco A/S anvender en lignende systematik.
Matricen omfatter fire grupper:
Strategiske produkter: Produkter, som har en stor finansiel betydning. Produktets
finansielle betydning kan defineres ud fra indkøbt mængde, andel af de totale
indkøbsomkostninger, indvirkning på produktkvalitet eller på forretningsmæssig vækst.
Der er få leverandører, som kan levere disse ofte højt specialiserede produkter. Derfor
er der risiko for leveringsstop, og afhængigheden af leverandøren er stor
Kritiske produkter: Produkter, hvor den finansielle betydning er relativt lille,
men som udbydes af få leverandører. Der er derfor risiko for leveringsstop, og
afhængigheden af leverandøren er betydelig
Volumenprodukter: Produkter med mange udbydende leverandører og dermed lille
leveringsrisiko og afhængighed. Men den finansielle betydning af disse produkter er stor
Hyldevarer: Hyldevarer kendetegnes ved at blive udbudt af mange leverandører. Der
er derfor lille leveringsrisiko og -afhængighed. Og den finansielle betydning af
virksomhedens indkøb er relativt lille
Det vil normalt være leverandører af strategiske produkter, som du bør indlede et
miljøsamarbejde med. Men det kan også være relevant at inddrage enkelte leverandører
af volumenprodukter eller kritiske produkter i et samarbejde om miljøforbedringer.
Miljømæssigt væsentlige leverandører af hyldevarer vil du normalt nøjes med at være
i dialog med, og dialogen vil ofte begrænse sig til formidling af miljøkrav, som
leverandøren skal opfylde for at blive godkendt.
Hvis din virksomhed opdeler leverandører i A, B og C leverandører efter deres
forretningsmæssige væsentlighed, kan du bruge de samme kriterier til at indarbejde
leverandørens miljøforhold i det eksisterende system. A dækker over leverandører af
strategiske produkter, B over volumenprodukter og kritiske produkter, mens C er
leverandører af hyldevarer.
Har virksomheden ikke et formaliseret system til at opdele leverandører i, kan du vælge
leverandører til samarbejde om miljøforbedringer ud fra følgende kriterier:
Der er et stort potentiale for miljøforbedringer hos leverandøren
I har stor mulighed for at påvirke leverandøren til en forbedret miljøindsats
Der er en risiko for, at leverandørens aktiviteter kan påvirke jeres image
negativt
I kan anvende leverandørens miljøresultater over for jeres kunder
Jeres kunder stiller krav til jeres leverandørers miljøpræstation
Leverandøren kan hjælpe dig med at opfylde miljøkrav fra jeres kunder
I samarbejder i forvejen med leverandøren om produkt- og procesudvikling
Leverandøren kan styre miljømæssigt væsentlige leverandører tidligere i
produktkæden

|