Miljødialog med leverandører
3. Hvordan fastlægger du dagsordenen for miljødialogen?
Rådene i dette kapitel handler om, hvordan du kan fastlægge dagsordenen
for miljødialogen på de tre niveauer. Over for leverandører på niveau 3 er det
virksomheden, der vælger de emner, der skal kommunikeres om. Dagsordenen for
miljødialogen med leverandører på niveau 1 og 2 bør så vidt muligt fastlægges i
fællesskab, så leverandørerne opfatter miljøkrav som oplæg til dialog. I kan dog have
behov for også at fastlægge enkelte, ufravigelige krav.
Omverdenen forventer generelt, at virksomheder med miljøledelse er åbne og
kommunikerer deres miljøholdninger og -indsats til deres interessenter. I bør derfor
informere alle leverandører om:
jeres miljøpolitik og dertil knyttede prioriteringer
at I har et certificerbart/certificeret miljøledelsessystem og derfor også
sætter fokus på leverandørernes miljøforhold
hvor stor betydning I tillægger miljøforholdene i samarbejdet med leverandørerne
at I generelt ønsker en dialog om miljøforbedringer og er interesserede i
leverandørernes synspunkter og forslag
Udgangspunktet for at fastlægge dagsordenen for miljødialogen med de miljømæssigt
væsentlige leverandører bør være mål for, hvad I vil opnå med miljødialogen. Hvis I
ikke allerede har opstillet mål for miljødialogen, kan I lade jer inspirere af
nedenstående forslag til mål for dialogen og samarbejdet med den enkelte leverandør
eller leverandørkategori.
Dialogmål
|
Samarbejdsmål |
I ønsker dokumentation for, at leverandøren opfylder
kriterierne for miljømærkning af produktet
I ønsker, at leverandøren rådgiver jer i at træffe beslutninger, der påvirker
miljøet mindst muligt
I vil undgå at miste ordrer som følge af, at der ikke er styr på leverandørens
miljøforhold
I vil signalere, at virksomheden efterspørger mindre miljøbelastende produkter
I vil opnå viden om, hvordan I kan tilrettelægge arbejdet bedre for at nedsætte
leverandørens miljøpåvirkning
I vil tilskynde leverandøren til at nedbringe miljøbelastningen ved at være
åben over for alternative måder at opfylde jeres funktionskrav på. Fx lod Dalmose
Trævarefabrik, som producerer ligkister, deres leverandør af stålprofiler selv vælge,
hvilken udformning profilerne skulle have. Leverandøren har derved kunnet rationalisere
sin produktion og opnå ressourcebesparelser |
I ønsker at løse specifikke miljøproblemer, som kun
kan løses gennem et samarbejde på tværs af virksomheder. Fx kunne blyfri benzin ikke
introduceres på markedet, før bilproducenterne havde udviklet motorer, som kunne køre
på blyfri benzin
I vil samarbejde med leverandøren om at opfylde de miljøkrav, I møder fra jeres
kunder
I ønsker at samarbejde med leverandøren om at udvikle nye produkter, der bliver
efterspurgt i markedet. Fx har Novotex udviklet Green Cotton konceptet i et tæt
samarbejde med deres tekstilfarveri
I ønsker at reducere leverandørens andel af produktets samlede miljøbelastning,
fordi det er lettere eller mere effektivt end at reducere jeres miljøbelastning. Det er
især relevant for service- eller handelsvirksomheder
I vil sammen med leverandøren udvikle en løsning, der reducerer
ressourceforbruget og dermed omkostningerne ved samhandelen. Fx emballageforbrug og
transport
I vil undgå, at leverandøren overlader miljøbelastninger til sine leverandører |

Til daglig er mange personer/funktioner i virksomheden involveret enten direkte i
kontakten med leverandørerne eller indirekte ved at tage beslutninger, som berører
leverandørerne. Derfor skal du sikre dig, at alle relevante personer/funktioner er med,
når du fastlægger dagsordenen for dialogen. Det sikrer dels opbakning til
miljødialogen, dels at de enkelte funktioner ikke træffer dispositioner, som modarbejder
målene for miljødialogen.
Fx havde produktudvikling og salg/marketing i en større virksomhed besluttet at udfase
brugen af et miljøfarligt stof, der var stor fokus på i medierne. Desværre glemte de at
informere indkøbsafdelingen om denne beslutning, så mens udviklingsarbejdet stod på,
forhandlede indkøbsafdelingen en stor ordre igennem. Denne ordre forpligtede virksomheden
til at aftage en minimumsmængde af det uønskede stof over de næste 5 år.
I skemaet kan du se, hvad de enkelte funktioner typisk har at bidrage med i forhold til at
fastlægge dagsordenen for miljødialog og -samarbejde med leverandørerne.
Funktion |
Bidrag til dagsordenen for miljødialog og -samarbejde med
leverandører |
Indkøb |
Kender leverandørernes interesse og formåen og kan holde
sig ajour med mindre miljøbelastende alternativer. |
Produktudvikling |
Kan specificere kravene til mindre miljøbelastende
leverancer til eksisterende og nye produkter. |
Produktion |
Ved, hvad det eksisterende produktionsapparat kræver og kan
specificere kravene til mindre miljøbelastende alternativer. |
Salg/marketing |
Ved, hvad kunderne kræver og kan opsamle og formidle
kommende markedskrav. |
Logistik |
Kan specificere kravene til emballering, lager og transport. |
Miljø |
Kender miljølovkravene og ved, hvad der er på den
offentlige dagsorden. Kan vurdere de samlede miljøbelastninger. |
Kvalitet |
Er ofte med til at godkende nye leverandører og kan
specificere ufravigelige kvalitetskrav. |
Økonomi |
Kan synliggøre leverancers direkte såvel som indirekte
omkostninger. Måske er det mest miljøvenlige alternativ dyrere i indkøb, men billigere
i drift eller bortskaffelse. |
Ledelsen |
Skal fastlægge prioriteringen af miljø i forhold til pris,
kvalitet, etc. Og beslutte om virksomheden skal stille krav og udskifte leverandører, der
ikke lever op til kravene. |
Når du fastlægger, hvad miljødialogen med leverandører på niveau 1 og 2 skal
handle om, bør du vælge de miljøforhold, som du efterfølgende ønsker at vurdere
leverandørernes miljøpræstation i forhold til.
Det kan være både generelle og specifikke miljøforhold. Da der selv inden for samme
leverandørkategori kan være stor forskel på leverandørernes miljøpræstation, er det
en god idé at formulere både minimumskrav og forbedringsmål for hver
leverandørkategori. For leverandører på niveau 1 bør såvel krav som mål være
udgangspunktet for dialogen om ambitionsniveauet for samarbejdet.
Generelle miljøforhold
Udgangspunktet for de generelle forhold bør være krav om, at leverandørerne selv har en
miljøpolitik, og at de arbejder for løbende miljøforbedringer. Hvor omfattende krav og
forbedringsmål du kan stille til leverandørerne, afhænger af jeres egen miljøpolitik
og mål for dialogen og samarbejdet.
Idéen med de generelle krav er, at det er leverandørerne selv, der udpeger deres
væsentligste miljøpåvirkninger og indsatsområder. Og at minimumskrav og
forbedringsmål aftales ud fra det. Du kan også opfordre direkte til dialog og samarbejde
ved at spørge, om leverandørerne har miljøproblemer eller -løsninger, de gerne vil
diskutere med jer.
Hvis du ønsker en stærkere og mere systematisk påvirkning af leverandørernes
miljøindsats, kan du præcisere de generelle krav og mål ved hjælp af delelementerne af
miljøledelse.
Det kan fx være krav eller mål om:
udmøntning af miljøpolitikken i konkrete mål for miljøarbejdet
dokumentation for indsats og resultater i miljøarbejdet
fastlæggelse af ansvar for miljømæssigt væsentlige opgaver
medarbejderinddragelse i miljøarbejdet
miljøuddannelse af medarbejderne
ekstern kommunikation, herunder grønt regnskab
miljøhensyn i produkt- og procesudvikling
styring af leverandørens leverandører
Brdr. Hartmann har fastlagt 6 indsatsområder i deres egen miljøstrategi. De 6 områder
er: Miljøpolitik, miljømål, miljøledelse, miljøregnskab, renere teknologi og
forebyggende indsats samt livscyklusvurderinger. Alle leverandører, som vurderes
potentielt væsentlige ud fra en miljøvinkel, bliver bedt om at udfylde et spørgeskema,
hvor de bl.a. for hvert af de 6 områder skal svare på om indsatsen: 1) er gennemført,
2) er i gang, 3) er planlagt eller 4) ikke er planlagt. Svarene bruges efterfølgende til
at evaluere leverandørerne (se afsnit 5.2).
I Brdr. Hartmanns spørgeskema bliver leverandørerne bedt om at bedømme, hvad deres 3
væsentligste miljøpåvirkninger er. For hver af disse 3 påvirkninger skal de fortælle,
hvad de har gjort for at reducere påvirkningen, og hvor meget de forventer yderligere at
kunne reducere den over de næste 10 år. På den måde lægger Hartmann op til dialog og
samarbejde om de miljøproblemstillinger, som leverandørerne selv opfatter som
væsentlige.
Specifikke miljøforhold
Hvis du ønsker specifikke miljøpræstationer af leverandørerne, bør du stille konkrete
minimumskrav, som leverandørerne skal opfylde for at blive godkendt. Det kan fx være
baseret på kundekrav, krav i forbindelse med miljømærkning eller krav, som er
nødvendige for at opfylde jeres egen miljøpolitik, -målsætninger og -mål.
Når du fastlægger minimumskrav og forbedringsmål for de forskellige
leverandørkategorier, er der en række referencer, som du kan tage afsæt i. Fælles for
dem er, at de indeholder specifikke miljøforhold, der af eksperter er udpeget som
væsentlige, og som du derfor kan læne dig op ad. Du skal dog regne med selv at skulle
omsætte de udpegede væsentlige miljøforhold til minimumskrav og forbedringsmål for
jeres leverandører. Kun miljømærkekriterierne opstiller konkrete miljø- og
dokumentationskrav til de miljømæssigt væsentlige forhold hos leverandørerne.
De følgende referencer er især udarbejdet med henblik på indkøb:
Miljøvejledninger til offentlige og private indkøbere. Der findes
miljøvejledninger inden for bl.a. kontorhold, møbler, kantineudstyr og transport. Der er
p.t. 40 vejledninger, og der er 10 på vej. Miljøvejledningerne indeholder bl.a. fire
afsnit: Den nemme vej, en beskrivelse af de vigtigste miljøhensyn, et checkskema til
indkøbere og en baggrundsdokumentation. Checkskemaet giver et overblik over
miljøforholdene ved de forskellige produkter på markedet. Checkskemaet er udarbejdet som
ja/nej-spørgsmål, fx om brug af en proces eller et indholdsstof, og producenten skal
dokumentere, at det solgte produkt er produceret efter miljøvejledningens retningslinier.
Fx indeholder skemaet i miljøvejledningen for borde spørgsmålet Er bordet
produceret helt uden brug af organiske opløsningsmidler og tungmetaller? Læs mere
om miljøvejledningerne på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk
Miljømærkeordninger. For alle produktgrupper, som kan få de officielle
miljømærker (Den nordiske Svane og EUs Blomst), er der udarbejdet miljøkriterier
for de anvendte råmaterialer, produktion, distribution og emballage samt brug og
bortskaffelse, som produkterne skal opfylde for at få et miljømærke. Fx omfatter
svanemærkekriterierne for gulve grænseværdier for indholdet af visse farlige stoffer i
råvarerne og grænseværdier for udslip af VOC og kviksølv ved produktion af gulve samt
krav om, at tropisk træ skal være fra bæredygtigt skovbrug. Endvidere omfatter
kriterierne retningslinier for, hvordan opfyldelse af kravene skal dokumenteres. Pr. 1.
oktober 1999 kunne 65 produktgrupper miljømærkes (primært dagligvarer og
forbrugsgoder), og 24 produktgrupper er på vej. På Miljømærkesekretariatets hjemmeside
www.ecolabel.dk kan du se produktgrupperne og rekvirere kriterierne
Statens og Kommunernes Indkøbsservice. På hjemmesiden www.ski.dk kan du se de
miljøkriterier, som Statens og Kommunernes Indkøbsservice anvender til at indgå
rammeaftaler med leverandører. Det omfatter konkrete miljøkrav til 12 produktgrupper,
herunder møbler, papirvarer, kopimaskiner og rengøringsartikler
Energimærkeordninger er også beskrevet på Statens og Kommunernes
Indkøbsservices hjemmeside. Der er 3 energimærker, som er relateret til produkter, og
alle 3 fokuserer på energiforbruget i brugsfasen:
Energimærkning er en EU-ordning, som er påbudt for køleskabe,
køle/svaleskabe, frysere, vaskemaskiner, tørretumblere, elovne, opvaskemaskiner og
lyskilder. Ordningen er obligatorisk i modsætning til de frivillige
miljømærkeordninger. Apparatets elforbrug angives på en skala fra A til G, hvor A er de
mindst energikrævende apparater
Energy er et frivilligt europæisk energimærke for
husholdningselektronik, der administreres af Group for Efficient Appliances (GEA)
Energy Star er et amerikansk energimærke, som den amerikanske
miljøstyrelse (EPA) har udarbejdet. Mærket anvendes primært til computerudstyr, kopi-
og faxmaskiner
Vejledninger i arbejdsmiljørigtige indkøb af kontorborde, kontorstole,
gulvbelægninger og belysning. Vejledningerne beskriver arbejdsmiljøforhold ved brug af
produkterne, og dermed hvad indkøber og bruger skal lægge vægt på ved indkøbet. Fx
mulighederne for at tilpasse produktet til den enkelte brugers behov. Vejledningerne
indeholder tjeklister, som kan bruges til at præcisere krav og ønsker over for
leverandøren. Vejledningerne ligger, sammen med en kort baggrundsrapport om
arbejdsmiljørigtige indkøb, på www.dk-teknik.dk
Hvis jeres produkter ikke er omfattet af ovenstående, kan du tage udgangspunkt i:
Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer. Listen indeholder stoffer, som
myndighederne ønsker udfaset eller begrænset i løbet af de kommende år, og den er
relevant i forhold til mange forskellige leverandørtyper/produkter. Du kan bruge den til
at udarbejde lister over uacceptable stoffer henholdsvis stoffer, som I ønsker udfaset i
de forskellige leverancer og leverandørkategorier. Se listen på Miljøstyrelsens
hjemmeside www.mst.dk
Miljøprojekter fra Miljøstyrelsen. Miljøprojekterne indeholder talrige
referencer på muligheder for renere teknologi inden for danske brancher. For flere danske
brancher har Miljøstyrelsen endvidere udgivet Brancheorienteringer (fx farve- og lak og
galvanoindustrien), som beskriver bedste tilgængelige teknologi. Dvs. teknologier, som
afspejler det lavest opnåelige niveau for ressourceforbrug og miljøbelastning og
samtidig er økonomisk mulige at indføre. Hent Miljøprojekterne på Miljøstyrelsens
hjemmeside www.mst.dk
BAT-noter fra EU. BAT-noterne beskriver Best Available Technology for de særligt
forurenende brancher og er planlagt udgivet løbende frem til 2002. Læs mere om
BAT-noterne på hjemmesiden eippcb.jrc.es
Virksomheders arbejdsmiljøprofil er et værktøj, der henvender sig til både
indkøbere og leverandører. Leverandøren kan selv gennemgå deres
arbejdsmiljøbelastninger og det forebyggende arbejde fra A til Z og dokumentere
resultatet over for jer i form af en profil af virksomhedens arbejdsmiljø. Profilen
omfatter 7 områder: Ergonomi, støj, børn og unge, kemi, indeklima, ulykker og psykisk
arbejdsmiljø. Værktøjet ligger på www.dk-teknik.dk
Når du stiller krav til leverandørens produktion kan du som generelt minimumskrav
stille, at leverandøren skal dokumentere overholdelse af miljømyndighedernes krav og
eventuelle vilkår. Forbedringsmål kan stilles ud fra mulighederne for at anvende renere
teknologier. Det kræver dog, at du kan omsætte den viden om væsentlige
miljøpåvirkninger og forbedringspotentialer, der fremgår af BAT-noter m.m.
Skemaet giver eksempler på specifikke krav til forskellige leverandørkategorier med
fokus på leverancer, der typisk indgår i den daglige drift.
Leverandørkategori |
Minimumskrav |
Forbedringsmål |
Kemikalieleverandører |
Sikkerhedsdatablade med 16 punkter skal foreligge for alle
produkter, og leverandøren skal have et system, som automatisk fremsender reviderede
sikkerhedsdatablade. |
Udfasning af specifikke stoffer fra Miljøstyrelsens liste
over uønskede stoffer. Mange kemikalieleverandører foretager endvidere udgangskontrol af
hver leveret batch af kemikalier i form af kvalitetscertifikater. Gennem certifikaterne
kan der opstilles trinvis skærpede forbedringsmål for minimering af uønskede stoffer
eller stofurenheder. |
Leverandører af energi |
Brændselseffektivitet og andel af vedvarende energi. Fx at
vindkraft og biomasse skal udgøre mindst 10% af energiforsyningen. Dokumentation i form
af et grønt certifikat, som viser hvor stor en andel af energileverancen, der udgøres af
vedvarende energi. |
Trinvis skærpede forbedringsmål for større
brændselseffektivitet og andel af vedvarende energi. |
Leverandører af plastmaterialer |
Plastmaterialer er mærket, så det tydeligt fremgår,
hvilken type plast den enkelte leverance indeholder. Fx polypropylen (PP), polyethylen
(PE) eller polyvinylchlorid (PVC). Mærkning er en forudsætning for, at plastmaterialerne
kan sorteres til genanvendelse. |
Plastmaterialernes indhold af følgende indholdsstoffer skal
udfases: Blødgøringsmidler baseret på phthalater, brandhæmmere baseret på især PCB
og PBDE samt tungmetaller (pigmenter, stabilisatorer og fyldstoffer). |
Lastvognstransportører |
Dokumentation for overholdelse af den gældende EURO II-norm
fra EU, som bl.a. stiller krav til emissioner af NOx, CO og partikler. Fra 1. oktober 2000
skal nye lastvogne i EU overholde den skærpede EURO III-norm. |
De skærpede EURO IV- og V-normer, som træder i kraft i EU
fra henholdsvis 2005 og 2008. |
Maskin og udstyrsleverandører |
Nyt udstyr skal være mindre miljøbelastende end det, som
afløses. Fx skal energiforbruget pr. produceret enhed for den nyindkøbte maskine være
dokumenteret lavere end den gamle. Støj, ergonomi eller andre forhold er også mulige
krav. |
Tilbagetagning af gammelt udstyr. Brug af mindre
miljøbelastende hjælpestoffer. Trinvis skærpede forbedringsmål for energiforbruget pr.
produceret enhed. |

|