Miljødialog med leverandører
6. 6 andre håndbøger om miljødialog
Miljødialog med leverandører er én
af en serie på syv håndbøger, som støtter små og mellemstore virksomheder i at bruge
deres resultater på miljøområdet i
dialogen med kunder, leverandører, medarbejdere og andre interessenter.
I små og mellemstore virksomheder ender ansvaret for virksomhedens miljø-kommunikation
som regel hos den
miljøansvarlige. Medarbejderen har den miljøfaglige viden, men færre færdigheder inden
for kommunikation. Især når det handler om at formidle teknisk stof, så lægmænd kan
forstå og forholde sig til det. Håndbøgerne er en hjælp til dig, som ud over ansvaret
for miljø også har ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation.
 |
Udformning af skriftlig miljøkommunikation
giver opskriften på, hvordan en lille eller mellemstor
virksomhed gør skriftlig miljøkommunikation relevant,
troværdig og læsevenlig for modtageren. Håndbogen
indeholder også råd om illustrationer, hjemmesider,
artikler, miljørapporter og produktinformation. |
Miljødialog gennem pressen
hjælper den lille eller mellemstore virksomhed til et bedre samarbejde med journalister,
når det handler om miljø. Håndbogen beskriver pressens spilleregler og gennemgår,
hvordan virksomheden udvælger sine historier, skaber tillid hos journalister, forbereder
sig på dårlig omtale og evaluerer pressearbejdets resultater. |
 |
 |
Miljødialog med kollegaer
handler om, hvordan den miljøansvarlige og resten af
organisationen i en lille eller mellemstor virksomhed håndterer den interne dialog om
miljø med medarbejdere og ledelse. Håndbogen beskriver, hvordan man tilrettelægger den
interne dialog før, under og efter et miljøprojekt. |
Miljødialog med kunder
viser, hvordan den miljøansvarlige i samarbejde med markedsføringsfolk og sælgere i en
lille eller mellemstor virksomhed kan forbedre dialogen om miljøforhold og miljøledelse
med kunder. Håndbogen vejleder virksomheden i at vælge relevante kunder, undersøge
deres behov, opbygge troværdige miljøargumenter og gennemføre dialogen. |
 |
 |
Tilrettelæggelse af miljødialog
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed planlægger dialogen om miljø med
omverdenen. Håndbogen beskriver tre faser: Prioritering af interessenterne og
fastlæggelse af dialogens emner og mål. Valg af midler, udarbejdelse af tidsplan og
styring af udformningen. Og evalueringen af dialogen i forhold til virksomhedens
mål. |
Katalog over midler til miljødialog
beskriver 34 kommunikationsmidler, der er velegnede for små eller mellemstore
virksomheder ved kommunikation
af miljøbudskaber. Midlerne præsenteres i fire grupper: Distribution af
miljøinformationer. Udbud af miljøinformation. Personlig kommunikation. Og indsamling af
viden om interessenten. |
 |
Efterskrift
Tak til følgende virksomheder, som er interviewet om deres erfaringer med miljødialog
med leverandører og behov for værktøjer, og som har givet gode input til håndbogen:
Phønix-Trykkeriet A/S
Novo Nordisk A/S
S. Dyrup & Co. A/S
Beck & Jørgensen A/S
Casco A/S
Novotex A/S
Tytex A/S
Levison+Johnsen+Johnsen a/s
Iduna A/S
APC Denmark A/S
Brdr. Hartmann A/S
Dalmose Trævarefabrik A/S
Henkel-Ecolab A/S
Heat Transfer Tønder A/S
DNV - Det Norske Veritas
BVQI - Bureau Veritas
Dansk Standard
Også tak til de 112 virksomheder, som har brugt tid på at besvare
spørgeskemaet.
Der har desuden været tilknyttet en følgegruppe til projektet, som
takkes for konstruktive forslag og kommentarer:
Hans Hornbæk, Miljøstyrelsen
Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen
Johan Stranddorf, DNV - Det Norske Veritas
Kirsten Schmidt, dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ
Ulf Nielsen, DHI Institut for vand og miljø
Aksel Møller-Jørgensen, Valør & Tinge A/S
Anette Petersen, Valør & Tinge A/S
Håndbogen er støttet af Miljøstyrelsens og Erhvervsfremme Styrelsens
støtteordning til fremme af miljøstyring i små og mellemstore virksomheder.
Registreringsblad
Udgiver: |
Miljø- og Energiministeriet,
Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K,
Telefon 32 66 01 00, fax 32 66 04 79, www.mst.dk |
Serietitel, nr.: |
Miljønyt, 48 |
Udgivelsesår: |
2000 |
Titel: |
Miljødialog med leverandører |
Forfatter(e): |
Petersen, Anette; Møller-Jørgensen, Aksel; Schmidt,
Kirsten; Nielsen, Ulf |
Udførende institution(er): |
Valør & Tinge A/S; dk-TEKNIK; DHI Institut for
vand og miljø |
Resumé: |
Hvordan kan den lille eller mellemstore virksomhed opbygge og
opretholde et system til håndtering af og dialog med leverandører? Håndbogen vejleder
virksomheden i at prioritere leverandørerne og fastlægge emner for miljødialogen samt
vurdere og godkende leverandørerne. |
Emneord: |
Virksomheder; leverandører; miljøstyring; kommunikation |
Supplerende oplysninger: |
Hører sammen med: Udformning af skriftlig
miljøkommunikation (Miljønyt, 42), Tilrettelæggelse af miljødialog
(Miljønyt, 43),
Miljødialog gennem pressen (Miljønyt, 44), Miljødialog med
kollegaer (Miljønyt, 45), Miljødialog med kunder (Miljønyt, 46) og
Katalog over midler til miljødialog (Miljønyt, 47) |
Andre oplysninger: |
Grafisk tilrettelæggelse:
Lotte Kokfelt i samarbejde med Valør & Tinge A/S
Illustrationer: Gry Aalling |
Md./år for redaktionens afslutning: |
December 1999 |
Sideantal: |
36 Format: A4 |
Oplag: |
1.000 |
ISBN: |
87-7944-025-8 ISSN: 0905-5991 |
Tryk: |
Phønix-Trykkeriet A/S, Århus |
Pris: |
50 kr. inkl. moms (300 kr. ved samlet køb af de 7
publikationer) |
Kan købes hos: |
Miljøbutikken, tlf. 33 95 40 00. Telefax 33 92 76 90,
E-mail: butik@mem.dk |
Må citeres med kildeangivelse
Denne tryksag er fremstillet på Phønix-Trykkeriet A/S og er mærket med det
nordiske miljømærke Svanen. Licensnummer 541 006. Phønix-Trykkeriet A/S er
miljøcertificeret efter ISO 14001 og registreret under EMAS, der er den europæiske
forordning for miljøstyring og miljørevision.
|